piepende voeding en random reboot

Pagina: 1
Acties:

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 22:43
Hey mannen en vrouwen,

Ik heb een pc'tje thuis waarvan de voeding overleden is.

Nu een andere voeding eraan en wat-denk-ie-henkie..

de voeding piept.. :?
dus vertrouw ik niet, hup een andere voeding eraan. piepte ook.. :?
hmm..

voeding aan andere pc gehangen.. piept niet.. vreemd :?

mobo eens bekeken en ik zie 4 stuks 1500uf 6.3V condensdrogers die lief met hun bolle koppie naar boven kijken. :/

Eentje wilde gaan spugen, ik zag het net optjid en heb het afgeveegd,. (de rotzak) 8)

Maar wat nu,
1. ik kan zeggen dat zijn mobo dood is; |:(
2. ik weet niet of het mobo semi dood is door deze bolkoppige condensatoren; :?
3. makkelijk te repareren? Denk het wel want soldeerbaud en een paar nieuwe erop zetten is volgens mij echt pee-nuts.. :Y)
4. Alleen kan dit het probleem zijn, of schuilt er meer achter deze horizon? :?

Iemand tips?

Als ik deze smilie zie: :O dan moet ik zelf ook gapen.. erg irri

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
In principe is het mobo dood tot je de condensatoren vervangt. Ik ga dus voor optie 2; semi-dood :)

Condensatoren op een moederbord vervangen is te doen als je wat soldeer-ervarignen hebt, en aan de juiste vervangende condo's kunt komen. Vervang ze wel meteen allemaal, niet alleen de defecte.

De condensatoren worden volgens mij gebruik voor spanningsstabilisatie. Ik kan me er wat bij voorstellen dat je voeding flipts indien dit niet - of niet correct - gebeurd.

Welk moederbord hebben we het over?

[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 27-01-2006 08:32 ]

• oNNoZeLe
tja als ik dat wist.

Kan nihil aan naam of type vinden..

er zit een celeron 733 op, met een GFXcel 133 chip..

Kan er echt niets van bakken..

Ik kan nog wat oude condensator sprokkelen maar weet niet of ik genoeg heb voor ze allemaal..

en aangezien het allemaal vrienden dienst is doe ik eerst de kappotte..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vervang gewoon het bord :) Er zijn zat tweedehandse Socket370 FCPGA borden op het web te vinden. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, daarin staat welke borden ongeveer kampen met condensatorproblemen. Ga bijvoorbeeld voor een Asus bord. De Asus Socket370 borden hebben daar tot dusver nooit last van gehad.

• oNNoZeLe
dat zou inderdaad kunnen maar ik wil hem niet op onkosten jagen.

Nu zullen die prijzen ook niet zo schokkend zijn, ik heb nog niet gekeken, maar als ik van een oude voeding of MOBO de onderdelen kan heregebruiken en hem voor noppes blij kan maken..

voel je het?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je handig bent met de soldeerbout en de juiste condensatoren hebt. Capaciteit moet bij voorkeur identiek zijn, voltage mag wel maximaal een stapje hoger. Bedenk wel dat 1500µF 6,3V condensatoren nauwelijks bij een reguliere elektroboer te verkrijgen zijn (naar ervaring, in heel Amsterdam was er ~6 jaar geleden iig geen enkele elektroboer die ze los had liggen :/ ). Je kunt wel pogen de mobofabrikant een mailtje te sturen. Als ze capabel zijn krijg je wel een setje nieuwe caps thuisgestuurd. Dat doen o.a. MSI en Abit in ieder geval wel :) Anders moet je maar caps rippen van rondslingerende mobo's die je toch niet gebruikt :Y)

• oNNoZeLe
das was ook de planning..

• oNNoZeLe
kijk,

ik heb nog een slot 1 mobo liggen.. dus wellicht dat deze soelaas kan bieden..

en nog 2 p2 350 slot1 wellicht dat ik deze van de converter kan slopen en dan de 733 erop kan zetten.

anders sloop ik gewoon die 1500µF 6,3V eraf..

glashelder..
Pagina: 1