Heatsink vastmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-01 22:59
Na enige search op GoT vind ik niet wat ik wou vinden en weet niet precies in welke sub-forum het geplaats moet worden, hier lijkt me het beste...

Hoe moet ik een heatsink vastmaken aan een chip?
ik lees met bison-kit, met dubbelzijdige plakbank, met gewoon hobbylijm, met gridtape(wat het ook mag zijn) en in het midden een druppel koelpasta, en nog meer...

Ik was wezen vragen bij de elektroboer (Radio Twenthe, Den Haag) en die vertelde me dat een heatsink altijd met clipjes of met schroeven vast gemaakt worden en nooit gelijmd. Toch zei ik dat er op een moederbord talloze chips zijn met heatsinks zonder schroeven en plugjes/clipjes. Radio Twenthe bleef maar volhouden dat het niet bestaat en altijd met schroeven/clipjes moet.

Ik heb een heatsink van een oude kapotte moederbord gehaald en wil die plakken op de CPU van me NSLU2.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als er geen bevestigings mogelijkheden zijn kan je een heatsink vastlijmen met thermal adhesive. Bison kit en degelijke geleiden geen warmte en zijn dus absoluut niet geschikt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

In het midden van de chip een propje geleidingspasta en op de hoeken van de chip een druppeltje lijm, dat kan vanalles zijn, in mijn geval wordt het gelijk montage-kit :o

Druk het zaakje stevig aan en laat het zeker 4 uur rusten ivm warmte. Je lijm kan later altijd nog los gaan laten als je het mogelijk niet lang genoeg hebt laten drogen.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
AFAIK zijn CPU koelers nooit gelijmd, maar altijd met clips of schroeven.
KLeinere Heatsinks zoals op chipsets en VGA kaarten zijn soms gelijmd, maar je ziet het iegenlijk minder en minder. Alleen de hele kleintjes (ramsinks etc) worden nog heel vaak gelijmd.
Daar wordt speciale, thermisch geleidende lijm voor gebruikt. Bison heeft die wel in het gamma, maar probeer het aub NIET met contactlijm, knutsellijm, houtlijm etc...
In sommige computerwinkels verkopen ze speciale lijm of speciale dubbelzijdige tape. Ook de betere electronicashop heeft dat wel.
Als je de lijm ergens anders haalt (doe-het-zelf-zaak) let dan zeker op de themische geleidbaarheid (W/°C, minder=beter)

• Sprite_tm
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm klant het naar TCA toe, daar past 't waarschijnlijk net iets beter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
die 'in het midden koelpasta en aan de hoekjes superlijm' werkt lang niet voor alle chips! Nieuwere chips, bijvoorbeeld in BGA verpakking moeten over het HELE oppervlak gekoeld worden. Een northbridge bijvoorbeeld wil wel eens fouten geven als dat niet gebeurd.

Je hebt keuze tussen plakken en lijmen.
Plakken is weer te verwijderen maar minder stevig. Plakken doe je met thermische tape, bijvoorbeeld SekiSui #5760 of 3M #9448.
Lijmen is sterker en geleidt beter, maar is meestal niet te verwijderen. Lijmen doe je met thermische lijm bijv met Acrctic Silver Adhesive of met Zalman Adhesive

Overigens is die lijm ook duurder, maar veel gemakkelijker te verkrijgen. Ik ken zelf bijv geen zaak die los thermisch tape verkoopt.

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 27-01-2006 10:24 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Perfect systems verkocht 3M thermal tape

Instagram / YouTube

• The Conman
  • Laatst online: 07-01 22:59
thx, het is voor een kleine northbridge sinkje, zo'n hele platte van halve cm dik, heb dat door midden gezaagd, anders paste het niet op me NLSU2 mobo...
nu denk ik dat ik een thermische lijm ga halen artic silver of zalman adhesive
Pagina: 1