[iBook G4] Batterij capaciteit bedroevend laag

Pagina: 1
Acties:

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb op dit moment een iBook G4 (1GHz, 768MB, 30GB, R9200, 12") van ongeveer 1,5 jaar oud. In het begin was de capaciteit van mijn laptopje ook prima, 3,5 uur werken (dus niet gamen oid) op accu was goed te doen.

Echter, de laatste tijd begint de capaciteit van de accu wel erg weinig te worden. Met behulp van een widget kan je ook realtime de capaciteit van de accu uitlezen. Deze is nog maar 3150 mAH, nog maar 71 % van de oorspronkelijke capaciteit, zoals op onderstaande screen te zien is.

Afbeeldingslocatie: http://www.syserror.nl/GoT/iBook_dashboard_small.jpg

Ik gebruik mijn iBookje redelijk vaak op normale netspanning, desondanks heeft de batterij al zo'n 277 cycle's meegemaakt, het is dus niet zo dat de accu simpelweg nooit gebruik wordt.

Meerdere malen de accu leegtrekken en weer helemaal opladen deed de capaciteit ook niet veel goed. Ook heb ik al geprobeerd om de PMU (Power Management Unit) van de iBook te resetten, ik weet niet 100% zeker of dit goed is gegaan, want ik merk helemaal geen verschil.

Natuurlijk kan je niet verwachten dat een accu na 1,5 nog steeds op 100% draait, maar ik vind 71% wel erg veel, vooral omdat ik 2 maanden geleden nog 86% had. Een erg sterke daling dus.

Nu is mijn uiteindelijke vraag, zijn er misschien applicaties beschikbaar, of andere dingen die ik zou kunnen proberen, om de capaciteit van mijn iBook weer fatsoenlijk te krijgen. Twee uur op een volle accu is absoluut niet grappig... :|

Ow ja, een nieuwe accu kopen kan altijd nog, maar dat ben ik voorlopig nog niet van plan. Ik geef niet zo makkelijk op :)..

• masupilamie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 21:21
helaas heb ik geen ervaring met iBooks, maar toch succes aangezien we elkaar toch redelijk goed kennen :P en ik nu redelijk zat ben door iets met uitgaan. Succes!!! lat0r

Verwijderd

Helaas kan ik je geen programma aanraden, wat ik wel bizar vind is dat je batterij na zo'n korte tijd al op 71% van z'n originele capaciteit zit, coconutBattery zegt bij mijn iBook 95% bij een aankoopdatum van oktober 2004...

Ik vraag me wel af in hoeverre een applicatie ertoe in staat is een accu weer 'gezond' te krijgen. Het is niet een softwarematig probleem natuurlijk, het is gewoon je accu die slijtageresten ondervind!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Je kunt waarschijnlijk wel op i-net (google etc.) alle soorten trucs vinden om li-ion batterijen te reviven al dan niet boordend aan kwakzalverij. Kijk ook eens op GoT, zulke topics komen redelijk veel voor

Een tip: Apple heeft onlangs een aantal terugneemprogramma's gestart voor batterijen van hun producten wegens "ontploffingsgevaar". Misschien eens kijken of je laptop ook meedoet en dan krijg je (gratis) een nieuwe ;-)

Andere dingen die kunnen gebeurd zijn is dat een van je cellen dood is en dan is er weinig aan te doen dan een nieuwe te halen. Misschien nog garantie die je kunt verhalen?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:12

RnB

off-topic: gaat niemand hier naar bed ofzow?? :P

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Guru Evi schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 04:39:
Je kunt waarschijnlijk wel op i-net (google etc.) alle soorten trucs vinden om li-ion batterijen te reviven al dan niet boordend aan kwakzalverij. Kijk ook eens op GoT, zulke topics komen redelijk veel voor

Een tip: Apple heeft onlangs een aantal terugneemprogramma's gestart voor batterijen van hun producten wegens "ontploffingsgevaar". Misschien eens kijken of je laptop ook meedoet en dan krijg je (gratis) een nieuwe ;-)

Andere dingen die kunnen gebeurd zijn is dat een van je cellen dood is en dan is er weinig aan te doen dan een nieuwe te halen. Misschien nog garantie die je kunt verhalen?
SyS_ErroR's iBook is een 1GHz model uit juni 2004, en zijn batterij valt niet in het Battery Replacement programma.

Launching containers into space

• SyS_ErroR
  • Nu online
Guru Evi schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 04:39:

Mijn vermoeden is namelijk, dat de PMU onterecht een boel cellen dood heeft verklaard, en die dus nu simpelweg negeert.. Maar het resetten van mijn PMU wil volgens mij niet echt lukken... Kan iemand me precies uitleggen hoe dat moet (en dat ook zelf eens gedaan heeft..), want zelfs de manier die apple.com beschrijft werkt hier niet..

shift control apple power indrukken
5 seconden wachten
iBook normaal aanzetten.

Maar als k shift control power indruk begint mijn iBookje al direct met de normale boot.. En de tijd&datum is ook niet gereset, en dat zou wel zo moeten zijn..

edit:... zo.. het resetten van de PMU is iig gelukt... iBook uit.. shift control apple power 5 seconden vasthouden.. dan geeft de iBook een lange hoge toon, en knipper je sleep-led een heleboel keer heel vaak, en daarna gaat ie normaal booten... Dus dat is gelukt.. het enige nadeel is alleen, dat het geen positieve uitwerking op de capaciteit had, die is nog steeds bedroevend laag.. :'(

[ Voor 19% gewijzigd door SyS_ErroR op 27-01-2006 12:19 ]

• SyS_ErroR
  • Nu online
kick :)

Verwijderd

Widget eraf halen en vrolijk verder blijven ademen met je iBookje op schoot.

Mijn punt: heb je een probleem dat je accu het niet meer goed doet, of heb je een probleem dat een of andere widget jou een getal van 71% laat zien?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

In februari heb ik mijn iBook 800 mhz uit 2004 dan 2 jaar. Ik heb nu nog 2100 mah aan capaciteit, genoeg voor ruim 2 uur surfen/mailen of 1 uur dvd kijken.

Dat was ooit ruim 4 uur om 3 uur. Maar dat ding van mij is stevig gebruikt, iedere dag wel een keer een laadcyclus door soms wel 2. Veel aan de netspanning hangen is naar mijn weten overigens slecht voor je batterij.

Ik overweeg om voor het ding nog eens een nieuwe batterij te halen, maar die zijn erg duur. Bovendien wil ik toch upgraden naar een macbook of zijn opvolger voor wat snellers.

• SyS_ErroR
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:16:
Widget eraf halen en vrolijk verder blijven ademen met je iBookje op schoot.

Mijn punt: heb je een probleem dat je accu het niet meer goed doet, of heb je een probleem dat een of andere widget jou een getal van 71% laat zien?
Ik heb er een probleem mee, dat ik in 2 maanden tijd veel aan capaciteit heb ingeleverd, zonder duidelijke reden. Dit is voor mij erg goed merkbaar EN te visualiseren met die widget

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
ik weet niet op welk programma deze widget is gebaseerd, maar ik heb zelf hier op mijn powerbookje coconut battery draaien, en die gaat nogal es op en neer qua capacity, van 92% naar 80%, 84%, en gisteren zat ik weer op 92%, dus het kan nogal varieren.

Is volgens mij ook heel afhankelijk van of je veel werkt met de stroom er nog op terwijl je accu al vol is. Mijn powerbook adapter lampje wordt groen, als ie volledig is opgeladen, dan trek ik hem er ook uit
.

Compromises are for the weak

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:30
Mijn iBook is nu 3 jaar oud en heeft volgens Coconut battery een battery capacity van 103%. Toch geeft Tiger nooit de goede waardes van de batterij aan. Desondanks kan ik er zeker wel 3 uur op klooien via Wifi/Airport zonder problemen.

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 11:14
Tsja, zo'n Li-ion batterij moet je gewoon over een hoeveelheid tijd, of een hoeveelheid laad-cycli afschrijven.
Gaat de capaciteit sneller achteruit, dan heb je pech.
Gaat ie minder snel achteruit dan heb je geluk.
Gaat de capaciteit veel sneller dan normaal achteruit dan heb je recht op garantie (binnen de garantie periode die-niet-erg-lang-is :'( )

Als de capaciteit nog maar de helft van het origineel is, en hij gaat nog maar 2 uur mee... Dan moet je voor jezelf bepalen of dat nog acceptabel is. Ik herinner me dat mijn vorige notebook (uit '99 voor IT begrippen dus een nogal oude) origineel 2 uur mee ging. Ik ben blij met de accuduur van zo'n 5 uur bij mijn iBook :) . Het is relatief.

Op het forum van Macosx.nl staat een interessante draad waarin mensen hun ervaringen over de capaciteit en de levensduur delen. Zie:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=53548
Als je die draad van voor tot achter leest dan heb je er weer een stuk meer verstand van!

• ramlal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 20:17

ramlal

Altijd warm

Wat beter geredigeerde info vind je op: http://batteryuniversity.com/

Verwijderd

festinger schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:11:
Tsja, zo'n Li-ion batterij moet je gewoon over een hoeveelheid tijd, of een hoeveelheid laad-cycli afschrijven.
Gaat de capaciteit sneller achteruit, dan heb je pech.
Gaat ie minder snel achteruit dan heb je geluk.
Gaat de capaciteit veel sneller dan normaal achteruit dan heb je recht op garantie (binnen de garantie periode die-niet-erg-lang-is :'( )
Batterij valt niet onder de garantie (tenzij hij het helemaal begeeft) (minder capaciteit is geen defecte batterij (een widget die dit aangeeft is zeker geen bepalende factor, zoals eerder gezegd))

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:40:
[...]

Batterij valt niet onder de garantie (tenzij hij het helemaal begeeft) (minder capaciteit is geen defecte batterij (een widget die dit aangeeft is zeker geen bepalende factor, zoals eerder gezegd))
Dat de koek voor SyS_ErroR na 2 uur echter echt op is, is toch redelijk bepalend lijkt me ;) Hoeveelheid laadcycli lijkt me ook niet echt de bepalende factor (hier een PB12" 1.33GHz die na 269 cycli nog op 94% zit, en dus echt nog dik 4 uur trekt).

Verwijderd

Whieee schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:46:
[...]

Dat de koek voor SyS_ErroR na 2 uur echter echt op is, is toch redelijk bepalend lijkt me ;) Hoeveelheid laadcycli lijkt me ook niet echt de bepalende factor (hier een PB12" 1.33GHz die na 269 cycli nog op 94% zit, en dus echt nog dik 4 uur trekt).
batterijen zijn zogeheten 'consumables' vallen dus niet onder de garantie (geen gegarandeerde levensduur. zeker niet na 1.5 jaar. er is bv totaal niet na te gaan wat er allemaal met de batterij is gebeurt. de enige optie is dus er mee leven of een nieuwe batterij kopen. Een batterij houdt tot 80% na ongeveer 300 cycles (bij goed onderhoud). dat klopt dus redelijk...

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:58:
[...]

batterijen zijn zogeheten 'consumables' vallen dus niet onder de garantie (geen gegarandeerde levensduur. zeker niet na 1.5 jaar. er is bv totaal niet na te gaan wat er allemaal met de batterij is gebeurt. de enige optie is dus er mee leven of een nieuwe batterij kopen. Een batterij houdt tot 80% na ongeveer 300 cycles (bij goed onderhoud). dat klopt dus redelijk...
*zucht* je mist het punt van mijn reply. Ik _weet_ hoe het zit met garantie van accu's (ik werk in een AC), maar SyS_ErroR opende geen topic omdat CocoNut Battery wazige waardes aangaf, maar omdat zn iBook-accu te snel leeg was, en _dat_ probeerde ik duidelijk te maken...

Verwijderd

Whieee schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 00:20:
[...]

*zucht* je mist het punt van mijn reply. Ik _weet_ hoe het zit met garantie van accu's (ik werk in een AC), maar SyS_ErroR opende geen topic omdat CocoNut Battery wazige waardes aangaf, maar omdat zn iBook-accu te snel leeg was, en _dat_ probeerde ik duidelijk te maken...
mijn punt is dat hij met 277 cycles redelijk tegen het normale eind van z'n batterijleven (kan) zitten. en het dus niet vreemd is dat het gebeurd

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Volgens mij is het normaal mijn Powerbook zit nu ook op 95% ding is van begin november... Maar goed heb ook nog nooit de geadverteerde vijf uur gehaald niet eens vier <g>

[ Voor 32% gewijzigd door alienfruit op 15-02-2006 03:56 ]

• Q

Q

Update:

Mijn iBook is de afgelopen 2 jaar intensief gebruikt en heeft nu nog 30% capaciteit (1300 mah). In de praktijk is dat een uur. Dit zijn 600 laadcycli geweest! dus dat is er grofweg 1 per dag geweest.

Waarschijnlijk komt morgen de postbode langs met mijn nieuwe batterij à 125 euro... Maar daar hoor je mij niet over, dat weet je van te voren als je een laptop koopt.

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 11:53

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Q schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:21:
... mijn nieuwe batterij à 125 euro... Maar daar hoor je mij niet over, dat weet je van te voren als je een laptop koopt.
Inderdaad, een batterij gaat niet oneindig mee...

Ik had in het hele begin een probleem met mijn accu. Deze was nog geen maand oud, en Coconut gaf aan dat ik nog 8% van mijn totale capaciteit had! Een kort telefoontje met Apple, waar ze overigens gewoon ook uit gingen van mijn waardes in Coconut battery, en ik had een nieuwe accu de volgende morgen _/-\o_ aan de deur om 9 uur door UPS! 8)

Service, en zo hoort het ook.. maar aan een slechte accu door gebruik is helaas niets te doen, ben ik bang! Het hoort, zoals Q ook zegt, bij de eigenschappen van een notebook! Ik heb mijn PowerBook 15" High-Res (mijn eerste Apple ooit!) nu bijna een half jaar, en wil in ieder geval niet meer zonder! Ik haal dan ook met gemak 4 uur werken met Office en Internet/Mail.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Haal jij vier uur met je powerbook? Misschien toch maar eens Apple bellen :/ Komende week maar een logboek houden hiervoor.

[ Voor 24% gewijzigd door alienfruit op 16-02-2006 15:18 ]

• Q

Q

Je kunt meten hoe lang je batterij er echt over doet. Ik heb daar een klein scriptje voor geschreven in python.

http://moevie.nl/misc/

Starten vanuit een terminal.

1. Laat je batterij volledig op
2. Start dit progje
3. Trek de stekker er uit
4. Werk totdat je laptop in slaap gaat (batt leeg)
5. Doe de stekker er weer in
6. Kijk welke tijd er in het terminal scherm staat.

Ik heb m'n nieuwe batterij nu weer binnen. De grap is dat mijn oude opeens weer '1700 mah' heeft ipv de 1300 die ik eerder rapporteerde...

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 16-02-2006 21:47 ]

Pagina: 1