[ADSL] Installatie vraag, 'vreemd' aangelegd ISDN.

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Goedenavond mede-tweakers,

Omdat ze bij mijn vriendin thuis nog steeds gebruik maakte van een 56k verbinding is er onlangs maar besloten een adsl verbinding te nemen. B)
Nu heb ik ff gekeken hoe alles in huis in aangesloten, en dat is nogal vreemd.
Ze hebben ISDN, het is allemaal geinstalleerd door kpn personeel!
De situatie is als volgt:

isra------telefoonkabel------telefoon-----nt1----quattrovox----extra telefoon

Heel vreemd dus er al een telefoon is aangesloten voor het nt1 kastje :? en deze is doorverbonden naar de nt1.

Waar moet ik nu de adsl splitter gaan plaatsen?? of is het beter om 1 nieuwe kabel te trekken vanaf de quattrovox naar de telefoon?? (wat overigens veel meer werk is)

Alvast bedankt!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ze hebben waarschijnlijk 2 draaden van de 4 gebruikt in die kabel om vanaf de NT1 of Quatrovox dat toestel aan te sluiten. Zit er niet tussen dus eigenlijk, maar aangesloten via andere twee adertjes in dezelfde kabel ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Neemt niet weg dat dit voor de TS erg vervelend installeren wordt, aangezien de lijn die de NT1 binnen gaat, dus NIET gebruikt kan worden voor de splitter, tenminste, niet zonder het toestel dat er tussenin lijkt te zitten op te offeren. Volgens mij kun je, indien de aansluiting door schuld van de KPN niet zelf uit te voeren is, alsnog op kosten van de KPN door een monteur laten doen.
Of de TS moet een nieuwe lijn trekken voor de eerste telefoon vanaf de NT1.

• bjck
Je kan gewoon de lijn voordat hij de NT1 in gaat losmaken en de splitter ertussen monteren. Als het nog een oude NT1 is waar de kabeltjes ingeschroeft zijn zal je misschien een contactdoosje en een stekker nodig hebben extra alleeen.

• Rickstah
bjck schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 00:18:
Je kan gewoon de lijn voordat hij de NT1 in gaat losmaken en de splitter ertussen monteren. Als het nog een oude NT1 is waar de kabeltjes ingeschroeft zijn zal je misschien een contactdoosje en een stekker nodig hebben extra alleeen.
Dus dan hoef ik niks aan die aansluiting te doen die voor de NT1 zit?? dus gewoon aansluiten als zou horen?

• bjck
Conan schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:12:
[...]

Dus dan hoef ik niks aan die aansluiting te doen die voor de NT1 zit?? dus gewoon aansluiten als zou horen?
Lijkt mij niet. Als dat verkeerd zou zitten zit het nu ook al verkeerd en moet het 'hinder' geven op je ISDN lijn. En dat toestel werkt gewoon toch?

't Zou ook nog een tweede aparte lijn kunnen zijn. Misschien zijn er wel twee afzonderlijke telefoonlijnen/abonnementen in huis.

• Rickstah
bjck schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:18:
[...]

Lijkt mij niet. Als dat verkeerd zou zitten zit het nu ook al verkeerd en moet het 'hinder' geven op je ISDN lijn. En dat toestel werkt gewoon toch?

't Zou ook nog een tweede aparte lijn kunnen zijn. Misschien zijn er wel twee afzonderlijke telefoonlijnen/abonnementen in huis.
Nee, dat laatste is niet het geval.
Het is allemaal wel erg raar aangesloten allemaal...ik heb nog niet alles bekeken, maar denk dat de beste oplossing is om een nieuwe draad te leggen vanaf de quattrovox. En dan die stekkerdoos er tussen uit te halen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die telefoon lijkt er tussen te zitten, maar elektrisch gezien zal hij wel achter de NT1 (isdn toestel) of de Quatrovox zitten (pstn toestel).
Als je de adsl splitter tussen het isra en dat toestel monteerd gaat het gewoon werken zoals het hoort.

• Rickstah
little_soundman schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 02:22:
Die telefoon lijkt er tussen te zitten, maar elektrisch gezien zal hij wel achter de NT1 (isdn toestel) of de Quatrovox zitten (pstn toestel).
Als je de adsl splitter tussen het isra en dat toestel monteerd gaat het gewoon werken zoals het hoort.
Het probleem is dat ik dan alsnog een nieuwe lijn moet leggen.
Alle ISDN kastjes liggen namelijk op zolder...en als ik dan toch een nieuwe lijn moet leggen, zal die voor het toestel beneden zijn die er tussenin staat.

Toch? :)

Verwijderd

Wat je uiteindelijk zou moeten hebben, de huidige situatie zoveel mogelijk intact latend, is:

isra---splitter---telefoonkabel------telefoon-----nt1----quattrovox----extra telefoon
             |
        modem------pc('s)

En als de afstand tussen isra en telefoon/nt1 groot is, wat hij bij jou zo te horen is, moet je bedenken: tussen isra en modem hooguit 4 meter telefoonkabel, anders krijg je gezeur van de helpdesk indien het niet werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2006 07:57 ]

• bjck
Die telefoon kan daar nooit zo tussen zitten!

Misschien lijkt het fysiek zo, maar gebruikt hij andere draadjes in dezelfde kabel. Als daar een toestel tussen zit zal hij niet werken en de boel nog verstoren ook (zowel DSL als ISDN!). Werkt hij daar wel zit hij op andere draadjes aangesloten en gewoon achter je quattrovox vermoedelijk of direct aan je NT1 op de tweede poort in het geval van een ISDN toestel.

• Rickstah
bjck schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 10:29:
Die telefoon kan daar nooit zo tussen zitten!

Misschien lijkt het fysiek zo, maar gebruikt hij andere draadjes in dezelfde kabel. Als daar een toestel tussen zit zal hij niet werken en de boel nog verstoren ook (zowel DSL als ISDN!). Werkt hij daar wel zit hij op andere draadjes aangesloten en gewoon achter je quattrovox vermoedelijk of direct aan je NT1 op de tweede poort in het geval van een ISDN toestel.
ok duidelijk! klinkt ook wel erg logisch moet ik toegeven O-) |:(
dus ik kan het dan gewoon volgens dit principe aansluiten?:

Afbeeldingslocatie: http://www.weethet.nl/images/adsl/isdnlayout.gif

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja, dat is in principe de manier waarop het aangesloten moet zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rickstah
JvS schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 16:40:
ja, dat is in principe de manier waarop het aangesloten moet zijn.
ok, dan ga ik het de komende week gewoon proberen :)
Pagina: 1