Toon posts:

[FEDORA] BootLoader problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken en zuchten, toch maar een topic geopend!

Schetsing:

Laptop met:

- windows XP Pro NL (C-schijf (40gig)+ D-schijf (9gig))
- windows 2003 server Enterprise Edition EN (7gig)
- Fedora Core 4 (4gig)

Vermits ik reeds XP en 2003 geinstalleerd had en er dus een bootloader was, wilde ik deze behouden...
Bij de installatie van Fedora koos ik voor "automatic partitioning" (ik had 4gig ongepartitioneerde ruimte vrij gelaten). Ik neem dus aan dat hij fedora op deze ruimte geinstalleerd heeft! Na het installeren geraakte ik nog zonder problemen in zowel XP als 2003.

Nu probeerde ik echter om fedora mee in de boot.ini te krijgen. Dat was iets anders :)
Ik gebruikte hiervoor het proggie "bootpart" (http://www.winimage.com/bootpart.htm)

Bij deze de output van "bootpart":

Physical number of disk 0 : 91769176
0 : C:* type=7 (HPFS/NTFS), size= 37624198 KB, Lba Pos=63
1 : C: type=f (Win95 XInt 13 extended), size= 20972857 KB, Lba Pos=75248460
2 : C: type=7 (HPFS/NTFS), size= 9438156 KB, Lba Pos=75248523
3 : C: type=5 (Extended), size= 7341705 KB, Lba Pos=94124835
4 : C: type=7 (HPFS/NTFS), size= 7341673 KB, Lba Pos=94124898
5 : C: type=5 (Extended), size= 104422 KB, Lba Pos=108808245
6 : C: type=83 (Linux native), size= 104391 KB, Lba Pos=108808308
7 : C: type=5 (Extended), size= 4088542 KB, Lba Pos=109017090
8 : C: type=8e , size= 4088511 KB, Lba Pos=109017153

Ik heb volgende geprobeerd:

> bootpart 5 C:\linux.lnx Fedora
> bootpart 6 C:\linux.lnx Fedora

Geen van beiden werkten bij het booten (ik kreeg wel de keuze, maar na het kiezen van Fedora -> niets meer)

Nu kwam ik net tegen dat ik lilo geinstalleerd moest hebben op die fedora... :s Geen idee wat hier van waar is en nog minder van hoe ek dat dan moet doen :)

/me is ne complete linux-noob, maar kwil da hier wel in gang zien (en liefst alles :p)

greetz

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 19:26
Je kan óf GRUB óf LILO installeren, beiden vragen een beetje onderhoud als je je originele bootloader wilt behouden, heb je hier al naar gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me enkel af hoe ik nu in mijn fedora geraak...

vraagje: als ik die grub instel, dan krijg ik toch maar 1 loader he? (die van windows)
want 2 loaders achtereen lijkt me nogal dom :p

• usgaap
Ikzelf heb een triple-boot (ik weet niet of dat een echte naam is):

* Windows XP Professional SP2
* Windows 2000 SP4
* Fedora 4

Ik heb alleen handmatig gepartitioneerd in de installatie met GRUB en krijg nu netjes GRUB die mij vraagt welke OS ik wil starten en zonder een tweede bootloader ook het desbetreffende OS laadt.

Maar wat ik begrijp is dat jij de Windows bootloader wilt behouden?
vraagje: als ik die grub instel, dan krijg ik toch maar 1 loader he? (die van windows)
of niet?

offtopic:
ben ook niet zo'n ster in linux maar ben maar net begonnen met proefdraaien :P

[ Voor 10% gewijzigd door usgaap op 26-01-2006 23:51 . Reden: offtopic bijgevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
klopt, ik zou graag die van windows behouden

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

usgaap1976 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 23:31:
Je kan óf GRUB óf LILO installeren, beiden vragen een beetje onderhoud als je je originele bootloader wilt behouden, heb je hier al naar gekeken?
Zo heb ik het vroeger ook een aantal keer gedaan. In het kort komt het er op neer dat je linux bootloader aan het begin van je linux partitie staat. Deze pluk je eraf met dd en maakt er een kleine file van. Deze file zet je als extra optie in je boot.ini van je Windows versie. :)

Het is wel tricky als je kernel updates doet :) Maar ook veilig als je zeker weten je windows niet kwijt wil raken :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Lawrentium
  • Laatst online: 10-11-2025
zomertje schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 09:28:
[...]

Zo heb ik het vroeger ook een aantal keer gedaan. In het kort komt het er op neer dat je linux bootloader aan het begin van je linux partitie staat. Deze pluk je eraf met dd en maakt er een kleine file van. Deze file zet je als extra optie in je boot.ini van je Windows versie. :)

Het is wel tricky als je kernel updates doet :) Maar ook veilig als je zeker weten je windows niet kwijt wil raken :)
Ik dacht dat GRUB zelf de nieuwe kernel kon detecteren, en dat als je LILO gebruikt je alleen even /sbin/lilo oid moest draaien om LILO te updaten. Of heb ik 't nu verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
dat van die /sbin/lilo uitvoeren heb ik ook ergens gelezen...

MAAR: ik probeerde een "linux rescue" maar in /sbin zat niets in wat op "lilo" kon lijken...

Kan iemand mij nu zeggen hoe ik aan mijn linux geraak?

• Lawrentium
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 10:41:
dat van die /sbin/lilo uitvoeren heb ik ook ergens gelezen...

MAAR: ik probeerde een "linux rescue" maar in /sbin zat niets in wat op "lilo" kon lijken...

Kan iemand mij nu zeggen hoe ik aan mijn linux geraak?
Kan ook een andere directory dan /sbin zijn, het is een vage herinnering. Probeer eens andere directory.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Lawrentium schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 09:47:
[...]

Ik dacht dat GRUB zelf de nieuwe kernel kon detecteren, en dat als je LILO gebruikt je alleen even /sbin/lilo oid moest draaien om LILO te updaten. Of heb ik 't nu verkeerd?
Het kan ook best dat dat toen om een andere reden moest, ik weet het niet meer precies.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• usgaap
Wat bedoel je hiermee? Ik ben benieuwd naar jouw opstart-files, zeg maar je .ini's enzo. Boot je nu met de Windows bootloader of de linux-bootloader? Lilo of Grub? Wat is de volgorde van jouw installatie van Operating Systems?

[ Voor 6% gewijzigd door usgaap op 29-01-2006 01:05 ]

Pagina: 1