Ik heb onlangs een FAN MATE 2 gekocht van Zalman, omdat mijn koeler, de AKASA DFC602012h
een 6mm x 6mm fannetje, zo'n lawaai maakt: 29dB op 4000RPM.
Mijn processor is een AMD1800+ op 1,5Ghz (niet overgeclocked). Deze werd altijd prima gekoeld, maar omdat de pc nu dag en nacht aan moet staan wil ik hem stiller krijgen. Hij werkt nu als server voor mijn bestanden.
Ik heb die FAN MATE aangesloten zoals in de omschrijving, opgestart en temperatuur gemeten met Speedfan.
Temperaturen:
Idle CPU:
op 4000 RPM (volle toeren dus) --> 38C
op 2300 RPM (toerental gereduceerd met FAN MATE) --> 43
Stressed CPU (gedaan d.m.v. een divx om te zetten naar dvd)
op 4000 RPM --> 43C
op 2300 RPM --> 49C (plus zo af en toe een kritiek 'vlammetje' in Speedfan)
De pc werkt dan nog prima! Maar...wanneer ik vanaf een andere pc dan de netwerkdrive van de AMD1800+ (draadloos) wil benaderen, dan gaat alles heel traag. Ook VNC'en gaat niet en pingen heel vaak time-outs.
Nou, dat moet dan aan de netwerk kaart liggen dacht ik! En het is enkel en alleen bij het netwerk, een filmpje draaien of dvdtje kijken, gaat vloeiend!
Mijn vraag is, heb ik de FAN MATE niet op een te laag toerental. En kan je uberhaupt met een dergelijke regelaar mijn AKASA fan op een lager toerental laten draaien?
Of zal ik toch naar een geheel andere CPU-koeler moeten gaan?
PC specs:
Mobo: ELITEGROUP K7sem, socket A (462)
CPU: AMD 1800+ @ 1,5Ghz
Geheugen: 512 SD-ram
HDD: 20 gig IDE, 7200rpm
Videokaart: Club3D ATI Radeon 9200, 128mb, PCI
Voeding: 300Watt
PS:
Ik heb de FAQ doorgelezen en weet dat er 20C marge is met AMD, maar dannog kom ik niet op de grens van 90C!
een 6mm x 6mm fannetje, zo'n lawaai maakt: 29dB op 4000RPM.
Mijn processor is een AMD1800+ op 1,5Ghz (niet overgeclocked). Deze werd altijd prima gekoeld, maar omdat de pc nu dag en nacht aan moet staan wil ik hem stiller krijgen. Hij werkt nu als server voor mijn bestanden.
Ik heb die FAN MATE aangesloten zoals in de omschrijving, opgestart en temperatuur gemeten met Speedfan.
Temperaturen:
Idle CPU:
op 4000 RPM (volle toeren dus) --> 38C
op 2300 RPM (toerental gereduceerd met FAN MATE) --> 43
Stressed CPU (gedaan d.m.v. een divx om te zetten naar dvd)
op 4000 RPM --> 43C
op 2300 RPM --> 49C (plus zo af en toe een kritiek 'vlammetje' in Speedfan)
De pc werkt dan nog prima! Maar...wanneer ik vanaf een andere pc dan de netwerkdrive van de AMD1800+ (draadloos) wil benaderen, dan gaat alles heel traag. Ook VNC'en gaat niet en pingen heel vaak time-outs.
Nou, dat moet dan aan de netwerk kaart liggen dacht ik! En het is enkel en alleen bij het netwerk, een filmpje draaien of dvdtje kijken, gaat vloeiend!
Mijn vraag is, heb ik de FAN MATE niet op een te laag toerental. En kan je uberhaupt met een dergelijke regelaar mijn AKASA fan op een lager toerental laten draaien?
Of zal ik toch naar een geheel andere CPU-koeler moeten gaan?
PC specs:
Mobo: ELITEGROUP K7sem, socket A (462)
CPU: AMD 1800+ @ 1,5Ghz
Geheugen: 512 SD-ram
HDD: 20 gig IDE, 7200rpm
Videokaart: Club3D ATI Radeon 9200, 128mb, PCI
Voeding: 300Watt
PS:
Ik heb de FAQ doorgelezen en weet dat er 20C marge is met AMD, maar dannog kom ik niet op de grens van 90C!
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 23:21 ]