Toon posts:

SCSI schijf spint niet op bij booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bang dat dit een retorische (en domme :P) vraag is, maar ik stel em toch maar.

Ik heb hier een oude Quantum Atlas IV 36.4Gb SCSI schijf, maar hij begint niet te draaien als ik 'em aansluit en de PC aanzet. Ik weet dat dit bij een harde schijf betekent dat 'ie hardstikke dood is, maar omdat ik geen ervaring heb met SCSI dacht ik; misschien is het een jumpertje ofzo :+.

Wie kan me uit m'n lijden verlossen?

alvast bedankt!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-03 13:36

SpamLame

niks

Hoezo je geeft het antwoord zelf al.

Verwijderd

heb je ook de kabel er aan en staat de jumper auto spin aan? SCSI schijven hoeven nl niet automatisch te gaan draaien !
Even op de website van de fabrikant kijken en de jumper goed zetten !

Verwijderd

Je hebt hem helemaal goed aangesloten? Die van mij beginnen pas te spinnen als de controller een seintje geeft. Is de schijf aangesloten op een scsi controller en is je terminatie in orde?

edit: securman is me net voor

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:32:
Hoezo je geeft het antwoord zelf al.
deze schijf zat bij een grote hoeveelheid hardware die ik heb gekregen, en aangezien ik geen ervaring heb met SCSI dacht ik dat er bij SCSI misschien opties waren ofzo waarmee je 'em weer aan kan zwengelen (in tegenstelling tot ATA..).

ennuh harde schijven zijn me dierbaar :'( 8) dus ik wil het ff zeker weten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:34:
heb je ook de kabel er aan en staat de jumper auto spin aan? SCSI schijven hoeven nl niet automatisch te gaan draaien !
Even op de website van de fabrikant kijken en de jumper goed zetten !
bedankt securman en broncode!! op zulke reacties zit ik nu te wachten :) dit heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. ga NU rebooten :D *hoopt*hoopt*hoopt* :D

ok tot zo.

Verwijderd

Topicstarter
OK heb het geprobeerd. Bij het booten blijft de scsi schijf stil. Ook bij het installeren van het SCSI bios gebeurt er niets... en krijg ik ongeveer deze melding: 'device is there, but not ready'.
Ik denk nou ja, ik boot gewoon linux... en op het moment dat 'ie bij de scsi schijf aankomt... 'spinning up sda......' en vroem :D hij draait!

mainframe@radix:~$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda5 4.7G 3.8G 746M 84% /
tmpfs 380M 0 380M 0% /dev/shm
/dev/hda6 23G 8.7G 13G 41% /home
/dev/sda1 35G 66M 35G 1% /scsi
tmpfs 10M 112K 9.9M 2% /dev

Dus dat vind ik wel tof. Maar het klopt natuurlijk van geen kant dat 'ie niet ging starten toen de SCSI controller de schijf aanriep... Wat zal ik doen? Is de schijf betrouwbaar? Of heeft dit -zoals securman zegt- te maken met een jumper instelling?

iig nu al super bedankt! de schijf had anders al bij het grofvuil gelegen... _/-\o_

Verwijderd

ga eens in het SCSI bios van de controller. Daar kun je (vaak) van alles instellen onder meer autospin. Je komt in het SCSI bios (als ik het goed herinner) met CTRL-A (komt ook even voorbij met booten).
Er zit tenminste leven in
Denk er ook even aan dat alle SCSI devices een ander ID moeten hebben (gaat ook met jumpertjes, behalve als je SCSI schijven hebt die in een RAD controller hebben gezeten (eigenlijk niet helemaal correct, die in een aparte bus hebben gezeten waarbij de plaats in de bus het ID bepaald, die schijven hebben ook en aparte SCSI connector waar de standaard kabels niet op passen)).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook een 9.1gb scsi schijf, die had ik hiervoor aangesloten op deze controller, en die spinde meteen bij het opstarten op.

dat van die RAID connector zou wel kunnen, deze schijf komt (naar mij is verteld) uit een serverbak. er zat ook een -in mijn ogen- vreemde kabel bij met 5 connectoren en op het eind een zwart 'blokje' (waar een printplaatje in zit). Helaas past deze kabel niet op mijn SCSI controller, en heb ik er een 'IDE-achtige-iets-bredere' kabel aan gezet (en aan de SCSI schijf een soort converter van die vreemde connector naar de 'IDE-achtige')... volg je me nog? :P
Betekent dit dat de schijf in RAID heeft gestaan?
Als je pics nodig hebt moet je het ff zeggen.

Ik heb even op de site van Quantum gekeken, maar die heeft de Atlas / Fireball serie verkocht aan Maxtor als ik dat zo lees... atlas IV maar deze schijf lijkt me niet de schijf die ik heb... die van mij ziet er niet piepjong meer uit (het is een 'dubbele harde schijf' -> ter grootte van 2 hdd's op elkaar).

sorry voor de rare verwijzingen, maar ben niet bekend met scsi / scsi-termen :P

als je pics wilt moet je 't zeggen!

PS
radix:~# cat /proc/scsi/scsi
Attached devices:
Host: scsi0 Channel: 00 Id: 05 Lun: 00
Vendor: QUANTUM Model: ATLAS IV 36 WLS Rev: 0B0B
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 03

deze schijf is het!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 22:15 ]

Verwijderd

die vreemde kabel is gewoon een SCSi kabel , het blokje is de terminator (die moet er echt op zitten)
Verloop van de ene breedte naar de andere breedte is normaal bij SCSI , je haalt dan wel niet de maximale snelheid.
SCSI is er in veel smaken , ik heb zo geen URL's. maar wat zoeken en kijken bij fabrikanten moet wat opleveren.
Zo te horen komt het (gewoon) uit een systeem waarin meer schijven zaten , die hebben allemaal een id . Bij SCSI kun je acht apparaten aansluiten (de controller is er ook een van) toen kwamen ze met 15.
Het is wat zoeken , maar het zijn vaak toch wat robustere schijven die er echt voor gemaakt zijn om jaar in jaar uit aan te staan !

Verwijderd

Topicstarter
echt onwijs bedankt voor je reacties securman!
dat klinkt op zich dus best gunstig, deze schijf.

om de schijf op volledige snelheid te laten draaien moet ik dus een andere SCSI controller hebben? en hoeveel snelheidswinst heb ik dan?
hmm, oja, hoe duur zijn die verloopstukjes? daar kan ik er nog wel een van gebruiken... weet niet waar ik ze kan kopen.

enn eh, die brede kabel die ik nu gebruik, die heeft geen terminator, hoe kan dat?

oja dan nog een vraag (:P), zijn alle scsi schijven hot-swappable? of is daar ook een jumper voor?

zo'n verloopstukje zit erop *klik*

[ edit ]heb al gevonden waar je die verloopstukjes kan kopen.. www.scsi4pc.com![ /edit ]

[ edit ]Heb de specs ook gevonden! klik!
ff kijken welke jumper ik moet hebben... [ /edit ]

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
de schijf werkt nu prima :), hij spint direct bij het booten. Het was inderdaad een jumper ^_^

hardstikke bedankt voor de reacties! nogmaals, de schijf had anders bij het grofvuil gelegen :o
Pagina: 1