[ervaringen] AC Ryan vs. Papst Fans

Pagina: 1
Acties:

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Hey mede-tweakers,

Ik heb sinds een poosje een nieuwe pc, met een antec sonata 2 kast. Nu had ik in eerste instantie de Aerocool Turbine 3000 er in, maar die heeft een beetje matige airflow op 1000 toeren (op 12 v via moederbord). Gevolg: te warm van binnen. Lang verhaal --> kort:

Ik wil een nieuwe fan met veel airflow!

Nu weet ik al dat de standaard kandidaat Papst is, maar omdat ik mijn PSU ga sleeven en UV lights op ga hangen (pimp pimp B) :+ ) checkte ik ff de site van AC Ryan, waar ik óók een mooie fan zag, met heel veel cfm en acceptabel geluidsniveau!

Ik kon over de fan van AC Ryan niets vinden op GoT en via google, dus zijn er hier mensen met ervaring van de Papst en(/of) de AC Ryan? Mijn voornaamste vraag is dus of de AC Ryan de Papst er uit trekt qua airflow, en of de gegeven dB waardes volgens de site een beetje kloppen met de gebruikerservaringen?!

Gegevens:

Papst:
4412 FGL
119x119x25 mm
1600 RPM
55.3 cfm
26 dB(A)
bron

AC Ryan:
Blackfire 4 UV LEDfan ACR-BF8942
120x120x25 mm
2000 RPM
77.7 cfm (!!!!!)
28.95 dB
bron

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb de Papst hier liggen, hij heeft genoeg airflow, maar is volgens mij iets luider dan 26Dba. 77.7cfm bij 29Dba hoef je niet te geloven, dat kan simpelweg niet, denk dat je eerder richting de 36Dba zit met een dergelijke CFM.

[edit]
De vraag is hoeveel geluid jij maximaal toestaat totdat jij je kamer gillend uitrent. Als geluid niet uitmaakt, koop dan een 120mm Delta voor maximale CFM's :)

[ Voor 28% gewijzigd door aramdin op 26-01-2006 21:28 ]

Instagram / YouTube

• afterparty05
aramdin schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:27:
De vraag is hoeveel geluid jij maximaal toestaat totdat jij je kamer gillend uitrent. Als geluid niet uitmaakt, koop dan een 120mm Delta voor maximale CFM's :)
Hehe, daar had ik al wat verhalen over gehoord ja. Schijnt wel leuk te zijn, misschien dat mn kast dan een stukje boven de tafel gaat zweven? ;)

Op dit moment heeft mijn kast een zalman CNPS9500 op 1670 toeren (denk zo'n 22 dB), en die turbine dus 1000 toeren, denk zo'n 20 dB. Hij is gewoon fluisterstil, als mijn vriendin staat af te wassen hoor ik hem al niet meer. Dus een beetje stil: graag, maar ik wil ook graag een erg goede airflow!

Verwijderd

Kameraad heeft verscheidene Ac-Ryans. Ik heb al wat ervaring met papst. Binnekort ga ik er 5 stuks van 4412 F/2GL hebben.
Van papst kan je heel veel reviews en gebruikerservaringen vinden op internet (been there done that).

De ac-ryan doet 2000 rpm en de papst 1600. Logischerwijze zal @12V de papst minder lucht verplaatsen maar ook stiller zijn. Je kan dus moeilijk een 1600rpm fan met een 2000rpm fan vergelijken.

Bij de ac-ryan fan hoor je duidelijk de motor draaien (eigen ervaring) op volle snelheid met daarnaast luchtverplaatsing die je ook hoort. Hij verplaatst dan ook een mooie hoeveelheid lucht, wat een 120mm @2000rpm ook hoort te doen. Bijna altijd hoor ik van de papst dat je de motor geluiden zelf niet hoort, wel het geluid van de airflow (woesh-geluid dus).
Nog een groot verschil tussen papst en ac-ryan is lager type:
papst: sintec sleevebearing, wat de stilte van sleevebearing en de levensduur van ballbearing combineert
ac-ryan: ball bearing (die verklaart het motorgeluid dat je hoort)
De papst hang je dus best niet horizontaal, enkel verticaal. De ac-ryan mag zowel horizontaal als verticaal.

Verder moet je ook uitmaken of je lichtjes wilt op je fan.

Ik denk dat je vooral best kijkt of je de 400 extra rpm van de ac-ryan wel degelijk gaat gebruiken...

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die lichtjes zijn ledjes, ze geven best veel licht!.
Daarvan kun je 1 pootje doorknippen en dan is het goed.

[ Voor 15% gewijzigd door cruger op 27-01-2006 00:06 ]

Tweak!

Verwijderd

Bij de ac-ryan fans kan je de ledjes apart van stroom voorzien, dus pootjes doorknippen is zelfs niet nodig. :)

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dat is mooi luxe :)

Tweak!

• afterparty05
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 23:52:
[knip]informatief verhaal...[knip]

Verder moet je ook uitmaken of je lichtjes wilt op je fan.

Ik denk dat je vooral best kijkt of je de 400 extra rpm van de ac-ryan wel degelijk gaat gebruiken...
Thanks voor de info. Ik heb idd liever geen motorgeluid, aangezien ik dat nu ook niet heb. En aangezien ik er een fanmate tussen ga hangen, is het aan de ene kant beter om een minder laag begrensde fan te kopen (de AC Ryan dus), maar aan de andere kant is een fan zonder motorgeluiden wel ultiem. De fan komt verticaal te hangen, dus dat is geen probleem.

Ik denk dat aangezien ik hem toch ga knijpen met de fanmate een papst beter is. Nu nog ff leuk de lichtjes uit m'n A-c Turbine in die papst modden :)

Meer ervaringen welkom!!!

Edit: anders koop ik ze gewoon allebei en kijk ik welke ik beter vind :*) Het is nou niet bepaald een grote investering ofzo :)

[ Voor 8% gewijzigd door afterparty05 op 27-01-2006 08:02 ]

Verwijderd

afterparty05 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 08:01:
Edit: anders koop ik ze gewoon allebei en kijk ik welke ik beter vind :*) Het is nou niet bepaald een grote investering ofzo :)
Dat lijkt me een goed idee, dan kan je zelf beslissen, want het is een feit dat geluidservaringen subjectief zijn.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:31

sapphire

Die-hard pruts0r

End an hier posten :)
Ik ben wel benieuwd namelijk, ik heb zlf een 120mm papst draaien die je gewoon niet hoort, en daar ben k erg blij mee aabgezien je veel fans op laag rpm wel hoort door de motor zoals al gezegd werd :(

Gabriël AM5

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 21:55

Epsilon

Stel dat je zelf zou proberen een vergelijking te maken tussen AC-Ryan en Papst door allebei de fans te kopen, krijg je toch nog een krom vergelijk. Papst draait na 2 maanden nog goed, na een jaar NOG goed en guess what, dat blijven ze doen :). En inderdaad, van dat motor geluid klopt, je hoort ze niet.

Ik heb al jaren papst en delta fans. Papst voor de stilte en delta voor de power :). Heb ook een tijdje thermaltake smartfans gehad die me verbaasde in het begin. Maar ook hier, na een half jaar maakte ze duidelijk meer herrie dan in het begin.

Verwijderd

Ik heb wel gehoord dat de papst-fans de eerste paar werkingsuren ook nog een motorgeluidje maken soms. Dit zou te vergelijking zijn met de inloopperiode / rodeerperiode van een auto. Eens dat alles een paar uurtjes gelijkmatig is afgeschuurd, hoor je niets meer van de motor.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Graag ook hierin de resultaten posten :)

[rml][ ervaringen] casefan's[/rml]

Instagram / YouTube

Pagina: 1