Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Paar vragen over CV/'resume' opstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 13:20
Ik ben bezig aan mijn eerst CV, en dit dan vooral met als doel deze of volgende zomer een Summer Internship bij Microsoft proberen te krijgen.
Op zich lijkt dit wel een erg hoog streven, maar ik heb vrij veel gedaan met MSN Messenger en ken daar ook wat mensen (waarvan ik sommigen ook IRL heb ontmoet als ze in NL waren), en die hebben me bijna allemaal verzekerd dat ik het gewoon moet proberen :/
Maarja, to the point, ik probeer dus een technische baan te krijgen, paar twijfelpuntjes:
  • Moet ik erbij vermelden dat ik Duits en Frans afgerond heb, en in feite dus al basic kennis heb van die talen?
  • Economie en Biologie als keuzevakken, vermelden onder het motte "kunnen ze zien dat ik veel kan", of weglaten onder het motte "Is toch niet IT gerelateerd" ?
Verder heb ik ook nog steeds niet mn middelbare (VWO) school afgerond, en als enige "extra" onder education heb ik dat ik een keer aan een programma voor Informatica in Leiden heb meegedaan voor "top students" (zo zou ik mzelf nooit noemen, maarja, zo heette dat programma -_-).
Is het handig om te proberen allerlei projecten die ik heb gedaan op te sommen in de hoop zo een beetje duidelijk te maken dat ik flink wat ervaring heb?
En zo ja, hoeveel regels moet je aanhouden voor omschrijven van projecten? meeste dingen kan ik zo niet omschrijven in minder dan 4 regels :(

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:39

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

TheBlasphemer schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 20:55:
Ik ben bezig aan mijn eerst CV, en dit dan vooral met als doel deze of volgende zomer een Summer Internship bij Microsoft proberen te krijgen.
Op zich lijkt dit wel een erg hoog streven, maar ik heb vrij veel gedaan met MSN Messenger en ken daar ook wat mensen (waarvan ik sommigen ook IRL heb ontmoet als ze in NL waren), en die hebben me bijna allemaal verzekerd dat ik het gewoon moet proberen :/
Maarja, to the point, ik probeer dus een technische baan te krijgen, paar twijfelpuntjes:
  • Moet ik erbij vermelden dat ik Duits en Frans afgerond heb, en in feite dus al basic kennis heb van die talen?
  • Economie en Biologie als keuzevakken, vermelden onder het motte "kunnen ze zien dat ik veel kan", of weglaten onder het motte "Is toch niet IT gerelateerd" ?
Verder heb ik ook nog steeds niet mn middelbare (VWO) school afgerond, en als enige "extra" onder education heb ik dat ik een keer aan een programma voor Informatica in Leiden heb meegedaan voor "top students" (zo zou ik mzelf nooit noemen, maarja, zo heette dat programma -_-).
Is het handig om te proberen allerlei projecten die ik heb gedaan op te sommen in de hoop zo een beetje duidelijk te maken dat ik flink wat ervaring heb?
En zo ja, hoeveel regels moet je aanhouden voor omschrijven van projecten? meeste dingen kan ik zo niet omschrijven in minder dan 4 regels :(

Alvast bedankt,
TB
Ben een beetje lam, dus misschien dat ik het morgen nog wat nuaceer. Allereerst, een stelregel is dat een CV nooit meer mag zijn dan 2 A4-tjes, let daar dus op. Duits en Frans zeker vermelden, kan nooit kwaad toch? (tenzij je zoveel extra _nuttige_ dingen kan melden).

Paar punten om rekening mee te houden:
  • Check je CV 4X voor type-fouten, niks is dodelijker...
  • Check je CV nog een keer op fouten....
  • Reliseer je goed dat je CV als het ware een verkooppraatje is
  • Als je jezelf "verkoopt" doe het dan wel in op de goede manier, niemand zit op jouw briljante game-skillz te wachten, als je software moet ontwikkelen....
  • Benader het dus positief maar wel reëel
  • Meld ook wat slechte eigenschappen van je op je CV en meld daarop gelijk hoe je bezig bent om die te verbeteren.
  • Probeer heel beknopt te zijn in het beschrijven van dingen
  • ZEKER! melden dat je dat programma in leiden hebt gevolgd.
  • Wat ook nog wel eens goed kan zijn, is dat je bij activiteiten die je gedaan hebt, ook meld wat je ervan geleerd hebt (voorbeeld: Bij het programma met de top student heb ik gemerkt dat ik het niveau goed aankan, alleen dat ik liever functioneel bezig ben dan de hele dag theoretische oplossing voor problemen te verzinnen)
Moet je ook een motivatiebrief meesturen trouwens?
Vraag trouwens ook aan die mensen die je toen gesproken hebt of je hun naam op het CV mag zetten..
Bio en eco zeker vermelden, maar als ik het dus goed begrijp heb je wel een paar vakken maar niet je VWO afgerond?

Als dat zo is moet dat uiteraard op je CV staan (en dan dus positief, van: ben bezig met VWO en heb dit en dit al wel gehaald).

Vervolgens moet je heel goed gaan denken of je verder uit wil weiden op je CV waarom je je VWO niet af hebt gemaakt. Hier zijn wat pro's en contra's voor te vinden, dus dat is heel persoonlijk...

(Sommige zeggen: moet je zeker melden, met een goede reden, anders is het juist alsof je het probeert te vermijden; anderen roepen juist: vestig er niet teveel de aandacht op, de persoon die je bent is belangrijker dan de opleiding die je hebt genoten....)

Voor de rest weet ik het even niet meer, iig succes gewenst :Y)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• TheBlasphemer
Nouja, waarom ik mn VWO nog niet afheb, ik moet er nou eenmaal 6 jaar over doen :P ben verder niet blijven zitten (alleen een jaartje extra uit mn neus gevroten in de kleuterklas op de basisschool ;)).
Zit nu in laatste jaar, en eigenlijk met alles dus nog bezig behalve enkele vakken als duits en frans die na de 4e (of 3e?) al waren afgesloten }:O

offtopic:
Vind dat je nog prima advies kan geven tijdens lam-zijn ;)

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:39

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

TheBlasphemer schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 01:36:
Nouja, waarom ik mn VWO nog niet afheb, ik moet er nou eenmaal 6 jaar over doen :P ben verder niet blijven zitten (alleen een jaartje extra uit mn neus gevroten in de kleuterklas op de basisschool ;)).
Zit nu in laatste jaar, en eigenlijk met alles dus nog bezig behalve enkele vakken als duits en frans die na de 4e (of 3e?) al waren afgesloten }:O
Oh, op die manier.
Dan moet je dat denk ik niet vermelden, dat is min of meer standaard VWO ellende. Ik zou eerder melden (als het zo is...) dat je met goede cijfers naar 6VWO bent overgegaan, en zeker er op rekent om te slangen. Meld ook dat je je studie wel prioriteit geeft, dat kan nooit kwaad.. Voor de rest ook melden wat je allemaal voor hobby's hebt, dat je sport vanwege de sociale contacten..., zoals ik al eerder zei, lieg NIET! maar verkoop jezelf wel... Last but not least: Benader de boel positief. Ga er _niet_vanuit dat die functie wel eens te moeilijk zou kunnen zijn voor jou, welnee! Microsoft moet hardstikke blij zijn dat ze zo's slimme veelzijdige persoon binnen kunnen halen....!

Zie je het verschil?? Ik vind het ook heel erg lastig om mijzelf zo te verkopen, maar zo werkt het wel deels. Probeer uiteraard ook te kijken wat de bedrijfsfilosofie van MS is, en praat daar ook naar in je CV (voorbeeld, als zij zwaar theoretisch onderzoek doen, is het geen handige opmerking in je CV van: Theorie is wel leuk maar ik ben veel liever praktijkgericht bezig..)
offtopic:
Vind dat je nog prima advies kan geven tijdens lam-zijn ;)
Another beer :)

P.s. Even als side-note en niet als aanval: ik klinkte net dit linkje (http://gathering.tweakers...find/poster/123925/topics) aan, en ik vind (zeer persoonlijk!) dat je misschien wel eens iets meer moeite zou mogen doen om wat terug te geven voor GOT, aangezien je veel problemen post, en wat minder oplossingen... Nogmaals, vat het niet op als kritiek, maar puur als goede raad. Ik zou het namelijk _persoonlijk_ niet waarderen, als ik een 30min. aan het typen ben, en er later achter kom, dat de persoon waarop ik reageer, alleen maar hier komt voor info, en niet om ook zelf behulpzaam te zijn.... (Tja, dit soort moralistische praat kun je verwachten als ik dronken ben :). I.i.g veel succes, heb je nog vragen, stel ze gerust, en dan kan ik er mijn 5 centen aan wagen

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• TheBlasphemer
Sparhawk schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 01:55:
[...]

Oh, op die manier.
Dan moet je dat denk ik niet vermelden, dat is min of meer standaard VWO ellende. Ik zou eerder melden (als het zo is...) dat je met goede cijfers naar 6VWO bent overgegaan, en zeker er op rekent om te slangen.
Mwja, In dat geval dus nog niet Frans en Duits als "basic" vermelden ?
Dat ik ervanuit ga gewoon te slagen zal ik er nog even expliciet bijzetten :) Hoewel ik niet denk dat zij ervanuit zouden gaan dat ik van plan was te blijven zitten :P
Meld ook dat je je studie wel prioriteit geeft, dat kan nooit kwaad..
Studie? Prioriteit :P? Op papier wel ja, maar in werkelijkheid ist meestal toch leuker om beetje aan te kloten op de PC dan aan schoolwerk bezig te zijn })
Voor de rest ook melden wat je allemaal voor hobby's hebt, dat je sport vanwege de sociale contacten...
Sporten (buiten school) doe ik helaas al een tijdje niet meer... Doe wel dagelijks vinger-oefeningen :P? (toetsenbord)
zoals ik al eerder zei, lieg NIET! maar verkoop jezelf wel...
Mezelf verkopen... klinkt nogal vunzig, maar zal er aan denken :)
Last but not least: Benader de boel positief. Ga er _niet_vanuit dat die functie wel eens te moeilijk zou kunnen zijn voor jou, welnee! Microsoft moet hardstikke blij zijn dat ze zo's slimme veelzijdige persoon binnen kunnen halen....!
Mwja, en toch lijkt Microsoft me zo groot dat ik eerder blij zou zijn als zij mij aannemen :X
Zie je het verschil?? Ik vind het ook heel erg lastig om mijzelf zo te verkopen, maar zo werkt het wel deels. Probeer uiteraard ook te kijken wat de bedrijfsfilosofie van MS is, en praat daar ook naar in je CV (voorbeeld, als zij zwaar theoretisch onderzoek doen, is het geen handige opmerking in je CV van: Theorie is wel leuk maar ik ben veel liever praktijkgericht bezig..)
Zal ik eens vragen :) Zeker goede tip!
P.s. Even als side-note en niet als aanval: ik klinkte net dit linkje (http://gathering.tweakers...find/poster/123925/topics) aan, en ik vind (zeer persoonlijk!) dat je misschien wel eens iets meer moeite zou mogen doen om wat terug te geven voor GOT, aangezien je veel problemen post, en wat minder oplossingen... Nogmaals, vat het niet op als kritiek, maar puur als goede raad. Ik zou het namelijk _persoonlijk_ niet waarderen, als ik een 30min. aan het typen ben, en er later achter kom, dat de persoon waarop ik reageer, alleen maar hier komt voor info, en niet om ook zelf behulpzaam te zijn.... (Tja, dit soort moralistische praat kun je verwachten als ik dronken ben :). I.i.g veel succes, heb je nog vragen, stel ze gerust, en dan kan ik er mijn 5 centen aan wagen
Moet ik inderdaad wat meer op letten :/ probeer wel steeds vaker een beetje de Active Topics af te speuren of er nog dingen zijn waar ik mee kan helpen, maarja, vaak zijn die dan al beantwoord :?