Even een lange beschouwing.
Algemeen: Ik hou niet echt van een 'the best of', ik zie liever een set foto's die bij elkaar hoort. Ik ga er dus vanuit dat dit je beste foto's zijn. Ik deel de mening van de oneliners hierboven helaas niet.
1: Al 100 keer gezien. Niet speciaal dus. Wil je dit soort shots nog iets unieks meegeven dan zal je echt iets moeten laten zien op de voorgrond of kiezen voor een spannende compositie. Bijvoorbeeld het 'het near-middle-far gebeuren' zoals Remy dat noemt.
2: Het achterwiel dat er net niet opstaat is wat storend. Het leuke effect op de achtergrond, bewogen mensen, had je misschien wat kunnen benadrukken, dat had het wel een speciale plaat gemaakt.
3: Snapshot. 1/2 boom, 1/2 huis. Ik zie een vijver, je had iets met die spiegeling kunnen doen.
4: Scherpte mist. Toning is niet mijn smaak.
5: Achtergrond is gewoon storend. Leg ze dan op een wit A3-tje of een zwart vlak. De keuze van de DOF is denk ik niet bewust. Die had ik op de punten gelegd, of precies op de 'greepjes' (?). Volgens mij hebben we ook niet te maken met bewuste toning, maar een knap lelijke witbalans.
6: Tja, zelfde als foto1. En die draden, niet charmant...
7: Letters zijn afschuwelijk. Echt. Wederom die toning. Keuze van de DOF is ook niet de mijne. Ik heb zelf ook een A75 en er is niet veel keuze, scherpstellen op iets specifieks is lastig. Wees dan creatief en verzin wat anders waardoor de aandacht wordt getrokken naar een specifieke plek van de plaat. Nu zijn er verschillende objecten onscherp (potlood, geodriehoek) en een stukje tekening scherp. Ik snap niet waarom.
8: Waardeloos. Centraal geplaatste objecten zijn zelden mooi. Tenzij je echt heel goed weet waarom je het doet.
9: Storende spiegeling. Storende achtergrond. Centrale compositie. Vind je dit nu echt een mooie foto? Aan het einde van mijn post zal ik nog hier wat meer over zeggen.
10: Een verzameling herfstblaadjes met harde schaduwen. Niets meer.
11: Ok, dit is in ieder geval een plaat waar ik langer naar kijk. De lucht is wat uitgebeten. De 2 leuningen staan net niet symetrisch. Je moet echt uitkijken met het plaatsen van objecten vlak naast de kant van een foto. Dat is storend. Of afknippen, of ruimte laten. Niet net wel...
12: Die gelige flat rechts heeft 1 lelijke kleur. Geen tekening in die wand. De berg loopt over in een gebouw, dat is niet echt mooi. De voorgrond is dan weer te donker. Nu snap ik wel dat je dit soort dingen niet in de hand hebt, maar dan moet je de foto gewoon niet posten. Of een paar uur wachten tot de zon niet meer op dat rechter gebouw staat, naar beneden lopen voor een betere compositie en dan nog eens kijken of het wel wil.
Conclusie.
Je hebt nog veel te leren. Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Wees erg kritisch op je eigen foto's, want je publiek, mits eerlijk, is dat ook.
Ik zou nog even terugkeren op de herstblaadjes. Zie je zo'n mooi herstblad, neem het mee naar binnen ofzo, maak het schoon (of niet) zet wat lampen neer, witte achtergrond en dan kijken wat je er van kan maken.
A75:
Voorbeeld
[
Voor 3% gewijzigd door
Mercarra op 27-01-2006 08:10
]
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl