[Showcase] Zonsondergang, Macro foto's, etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 17:17
Hey,

Ik heb hier nog maar héél weinig gepost, dus zal ik me even voorstellen. Ik ben Robin, 15 jaar oud (Bijna 16) en fotografie is één van mijn hobbies. Ik heb nu mijn eerste digitale camera. Hij is nog geen eens een jaar oud. Oktober 2005 heb ik hem gekocht. Het gaat over een Canon Powershot A75 3.2 mpx. Vast bekend bij jullie. ;) Laatst keek ik hoeveel foto's ik al gemaakt had. Ik heb er al meer dan 3000 gemaakt. :/ :*)

Ik post hier mijn mooiste. Ze zijn niet bewerkt, behalve de zwarte rand er omheen dan.

Groeten, en geniet zou ik zeggen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/8778/ssss0020yk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/3280/ssss0041qp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/4497/ssss0074de.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/5203/4fotoclock4dd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/4623/17kq1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/125/6fotodawn5fg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/7264/7fotodesigntheme2wn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/6809/8fotofire6er.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/5011/9picssunrise33lq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/3998/10picssunrise40ke.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/6720/11picssunrise64dr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/555/12picssunrise77xd.jpg

Greetz, RBH

[ Voor 4% gewijzigd door RBH op 26-01-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDsign
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-03 10:18
Erg nice Robster, maar dat wist je al.

Er zijn alleen wel wat foto's te groot, maar erg mooie kwaliteit en technisch erg mooi geschoten.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zitten best goede foto's bij hoor, Porschgek/RBH ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
Thnx! :)

Ik ga komende vakantie nog meer foto's schieten en nieuwe technieken proberen.

Greetz, RBH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klasse foto's hoor, 2 is mijn favo, zit er nou blur in de background?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

_Ernst_

Mark It Zero!

#2 zou zo als een computer render door kunnen gaan! mooie foto :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55
Even een lange beschouwing.

Algemeen: Ik hou niet echt van een 'the best of', ik zie liever een set foto's die bij elkaar hoort. Ik ga er dus vanuit dat dit je beste foto's zijn. Ik deel de mening van de oneliners hierboven helaas niet.

1: Al 100 keer gezien. Niet speciaal dus. Wil je dit soort shots nog iets unieks meegeven dan zal je echt iets moeten laten zien op de voorgrond of kiezen voor een spannende compositie. Bijvoorbeeld het 'het near-middle-far gebeuren' zoals Remy dat noemt.
2: Het achterwiel dat er net niet opstaat is wat storend. Het leuke effect op de achtergrond, bewogen mensen, had je misschien wat kunnen benadrukken, dat had het wel een speciale plaat gemaakt.
3: Snapshot. 1/2 boom, 1/2 huis. Ik zie een vijver, je had iets met die spiegeling kunnen doen.
4: Scherpte mist. Toning is niet mijn smaak.
5: Achtergrond is gewoon storend. Leg ze dan op een wit A3-tje of een zwart vlak. De keuze van de DOF is denk ik niet bewust. Die had ik op de punten gelegd, of precies op de 'greepjes' (?). Volgens mij hebben we ook niet te maken met bewuste toning, maar een knap lelijke witbalans.
6: Tja, zelfde als foto1. En die draden, niet charmant...
7: Letters zijn afschuwelijk. Echt. Wederom die toning. Keuze van de DOF is ook niet de mijne. Ik heb zelf ook een A75 en er is niet veel keuze, scherpstellen op iets specifieks is lastig. Wees dan creatief en verzin wat anders waardoor de aandacht wordt getrokken naar een specifieke plek van de plaat. Nu zijn er verschillende objecten onscherp (potlood, geodriehoek) en een stukje tekening scherp. Ik snap niet waarom.
8: Waardeloos. Centraal geplaatste objecten zijn zelden mooi. Tenzij je echt heel goed weet waarom je het doet.
9: Storende spiegeling. Storende achtergrond. Centrale compositie. Vind je dit nu echt een mooie foto? Aan het einde van mijn post zal ik nog hier wat meer over zeggen.
10: Een verzameling herfstblaadjes met harde schaduwen. Niets meer.
11: Ok, dit is in ieder geval een plaat waar ik langer naar kijk. De lucht is wat uitgebeten. De 2 leuningen staan net niet symetrisch. Je moet echt uitkijken met het plaatsen van objecten vlak naast de kant van een foto. Dat is storend. Of afknippen, of ruimte laten. Niet net wel...
12: Die gelige flat rechts heeft 1 lelijke kleur. Geen tekening in die wand. De berg loopt over in een gebouw, dat is niet echt mooi. De voorgrond is dan weer te donker. Nu snap ik wel dat je dit soort dingen niet in de hand hebt, maar dan moet je de foto gewoon niet posten. Of een paar uur wachten tot de zon niet meer op dat rechter gebouw staat, naar beneden lopen voor een betere compositie en dan nog eens kijken of het wel wil.

Conclusie.
Je hebt nog veel te leren. Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Wees erg kritisch op je eigen foto's, want je publiek, mits eerlijk, is dat ook.

Ik zou nog even terugkeren op de herstblaadjes. Zie je zo'n mooi herstblad, neem het mee naar binnen ofzo, maak het schoon (of niet) zet wat lampen neer, witte achtergrond en dan kijken wat je er van kan maken.
A75: Voorbeeld

[ Voor 3% gewijzigd door Mercarra op 27-01-2006 08:10 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ok na het professioneel afbranden door Mercarra, hoop ik dat je nog ademhaalt. ;)

Maar grotendeels heeft hij wel gelijk.

Je serie maakt het een onsamenhangende indruk, waardoor de foto’s apart worden gezien en dus per stuk worden bekeken. Hierdoor wordt er ook kritischer naar gekeken.

Wat opvalt is dat de A75 binnen niet veel soeps is: foto 4 & 5 hebben een lelijke witbalans. Wellicht zou je eens kunnen kijken of indien je de witbalans op gloeilamp zet er betere plaatjes uitkomen.

De foto’s zijn snap-shot achtig:
#3 Tja een zonnig plaatje van het park achter je huis.
#4 Een onscherpe foto van de klok.
#8 Een onscherpe foto van een kaars, leuk om mee te oefenen maar niet echt showcase materiaal.
#12 zou van ieder balkon in Blanes ofzo kunnen zijn geschoten.

Enige leuke foto’s die mijn aandacht houden zijn nummer 9 en 10. Wellicht ben je er nog te ver af gebleven, ingezoomd hadden ze misschien meer kracht gehad. Probeer anders eens een crop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55
littlejoannes schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 08:46:
Ok na het professioneel afbranden door Mercarra, hoop ik dat je nog ademhaalt. ;)
Afbranden was niet mijn bedoeling. Als mijn post de eerste reactie was geweest, zou ik subtieler zijn geweest. Maar er waren al enkele positieve reacties voor mij waar ik het gewoon niet mee eens ben.
Wat opvalt is dat de A75 binnen niet veel soeps is: foto 4 & 5 hebben een lelijke witbalans. Wellicht zou je eens kunnen kijken of indien je de witbalans op gloeilamp zet er betere plaatjes uitkomen.
De A75 is niet echt sterk binnen nee. Iso 50 is het enige wat bruikbaar is. Er is wel een custom WB, even gebruiken op een stukje lichtgrijs en je foto's worden al een stuk beter.
(...) Wellicht ben je er nog te ver af gebleven, ingezoomd hadden ze misschien meer kracht gehad. (...)
Zoomen met de A75 is echt af te raden. Twee keer zoomen kan nog net, maar op het uiterste (dus 3x) presteert de lens echt verschrikkelijk slecht. Dat heb ik al gezien bij een A60, A70 en 2 A75's. Volgens mij is het vanaf de A80 beter geworden.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDsign
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-03 10:18
Ik kan me eigenlijk wel geheel vinden in de reakties en commentaren van Mercarra. Hij had het misschien wat vriendelijker kunnen brengen, maar hij heeft wel gelijk op zich. Voor de leek blijven dit mooie foto's, maar met de comments van hem kun je wel groeien als foto-maker (fotograaf wil ik je nog niet noemen).

Daarbij weet hij m.i. wel waar hij over praat. Heb je toevallig ergens een gallery Mercarra?

En ik vind je foto's nog wel steeds mooi, daar blijf ik wel bij. Als je als eerste setjes foto's dit kunt maken, kun je over een x aantal jaren echt schitterende professionele foto's maken.

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
Goed, bedankt voor alle reacties!

@Mercarra: Bedankt voor alle tips op de foto's. Ik heb hem nog niet zo heel lang zoals je hebt kunnen lezen. Eigenlijk toen ik hem kocht wilde ik alleen maar foto's van leuke dingen en niet letten op de compositie en belichting en dergelijke. Daar ben ik pas sinds een paar weken/maanden mee bezig. Overigens ben ik het niet helemaal eens wat betreft de kwaliteiten van de A75. Ik vind het een goede camera vooral voor de dingen die ik wil fotograferen. Binnen vind ik de camera, iets minder, maar alsnog goed presteren. Wat betreft de zoom ben ik het wel met je eens. Als ik probeer in te zoomen dan stelt hij niet 100% scherp. Dat vind ik dan wel weer jammer. Oja, ik heb nog wel een paar mooie foto's, ik wil ze dan ook wel plaatsen, maar ik weet niet of dat mag in dit topic?

Over deze serie foto's:

Kan best zijn dat zoiets al 100x is vertoond, maar daarom niet minder mooi toch, of wel? Het ging mij om de lucht, niet om wat er op de voorgrond aan de hand is.
Het had wat beter genomen kunnen worden, oja, daar heb je gelijk in. Maar mijn doel was om de zijkant van deze auto erop te laten komen en ook nog een mooie foto over te houden. Over het publiek, leg eens uit hoe ik het had kunnen benadrukken?
Hier ging mij het om de groene bladen plus de blauwe lucht. Ik had hem misschien wat beter kunnen nemen, maar ik kan mij herrinneren dat dit één van mijn eerste foto's was en daarom er ook wel tussen hoorde.
Ik heb hem het scherpst mogelijk geprobeerd te maken, kan je uitleggen hoe ik dat beter kan doen? Oja, wat bedoel je met 'toning'?
Ik moet zeggen, het is niet erg proffessioneel gedaan nee. Maar ik vond de scherpte wel goed?
En ook bij mij hetzelfde als foto #1.
Het was ook mijn bedoeling om de voorgrond plus één of twee tekeningen een beetje scherp er uit te laten komen, maar dit lukte niet 100%. Hoe moet ik dat dus scherper krijgen?
Ik vond hem behoorlijk scherp? Trouwens, tips hoe ik vlammen/vuur beter kan fotograferen?
Ja, ik vond dit een mooie foto. De scherpte, de reflecties, de regendruppels. Eigenlijk vond ik dit één van mijn betere. Het lag daarzo op de tafel, ik heb er niets aan veranderd, gewoon het beste ervan proberen te maken.
Hier ging het mij om al die verschillende kleuren.
Dank je. :)
Ik vond het juist een mooie foto van de zonsondergang. Je ziet dat de zon laag staat. Ook in combinatie met de lucht en het uitzicht vond ik het een leuke foto. Over dat paar uur wachten ging dus niet, want dan was het donker. ;)

Maargoed, zo ver mijn reactie. Alhoewel, ik wil nog één ding toevoegen. Ik ben nog maar een beginnende fotograaf, dus wees komende keer niet zo streng/kritisch a.u.b. Ik zal wel meer kritischer naar mijn foto's gaan kijken.

Greetz, RBH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Maargoed, zo ver mijn reactie. Alhoewel, ik wil nog één ding toevoegen. Ik ben nog maar een beginnende fotograaf, dus wees komende keer niet zo streng/kritisch a.u.b. Ik zal wel meer kritischer naar mijn foto's gaan kijken.
Negatieve kritiek op je foto's is niet altijd leuk, vooral niet als je er zelf heel tevreden over de foto's was, maar je leert er het meest van.

b.t.w. foto 2 is nice ;), voor de rest vind ik het ook niet zo bijzonder 10 had misschien ook luek kunnen zijn als die harde schaduwen er niet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

MDsign schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:36:....... commentaren van Mercarra. Hij had het misschien wat vriendelijker kunnen brengen,
Tis een Showtopic,geen testtopic!

Alleen foto2 vind ik onderscheiden van de rest en snapshots.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:05
Het argument dat iets al 1000 keer gefotografeerd is vind ik 1 uit het ongereimde. Als je zegt 1000 zal het vast wel al 100000 zijn, maar dit is met alles zo lijkt me? Vind eens iets die nog niemand gefotografeerd heeft... Wat 5 betreft, daar vind ik de scherpte volkomen mislukt. Je focust op het midden denk ik? Maar zelfs daar is het niet scherp, hier had je beter de pijlen volledig scherp genomen of juist het begin en dan wat spelen met scherptediepte naar achter toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
Ja, het was idd bedoeld op het midden.

Ik ga vandaag weer een paar nieuwe schieten.

Greetz, RBH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RBH schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 14:13:
Ja, het was idd bedoeld op het midden.

Ik ga vandaag weer een paar nieuwe schieten.

Greetz, RBH
Probeer het dan eerst wel even met een testcase, je heb duidelijk nog een hoop te leren. Wees vooral kritisch op je zelf; als je ook maar een heel klein beetje twijfelt over een foto gooi hem dan niet in een showcase.
Pagina: 1