2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput
Verwijderd
Dat was het volgensmij toch??
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 20:23 ]
Verwijderd
Weerstanden kan je pas gebruiken als je altijd eenzelfde stroom gaat nodig hebben, en je deze op voorhand weet. Veranderd deze stroom, dan gaat ook je 3.3V veranderen. Geen optie lijkt me.
De vraag is ook, hoe nauwkeurig je 3.3V moet zijn.
Misschien kan je werken met de spanningsval over diodes, of met op-amps en BJT's. Echter lijkt het mij simpeler om gewoon in de winkel een circuitje te gaan kopen dat doet wat jij wil.
Mag het ook PWM zijn?
Dan heb je meer dan 5 maar minder dan 10% fout.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 21:52 ]
Die hebben wel bij de minste load een minimum spanningsdrop van 1,5V en bij een beetje load zelfs 2V. Je zult dan een andere (low-drop) spanningsregelaar nodig hebben.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 20:33:
Èventueel is ook een LM317/LM350 wel simpel te gebruiken, zelfs door een n00b. (nofi)
Stroomafhankelijk is dat absoluut niet, als je uit het middelpunt stroom haalt moet dat ook ergens vandaan komen. Dat kan alleen via de weerstanden, waardoor de stroom door de weerstand verandert en de spanning dus ook.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:52:
je kan met twee weerstanden in serie ook 3,3 volt maken. Over de eerste weerstand moet dan 1,7 volt spanning staan en over de tweede de rest. Tussen de weerstanden heb je dan 3,3 volt die stroomonafhankelijk is.
Je zult toch wat duidelijker moeten zijn. Wat voor proc? Wat wil je maken?DJFliX schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 20:46:
Waarvoor is de 3.3 volt eigenlijk?Op mijn proc stond geloof ik wel iets van 3,3v I/O maar k weet niet zeker. Anders weet ik ook niet wat ik nodig heb... of hoe nauwkeurig het moet zijn
Maar goed. Als het toch moet zou ik het volgende voorstellen:
Neem de 12V lijn, (voor een voldoende hoge dropuitspanning over te houden, 5V is daarvoor te weinig) koop een 7805 (met een 7802 zou het ook gaan moet je wel een andere schakeling gebruiken en heb je maar een beperkte stroom die mag vloeien) verbind de common met een potmeter en sluit alles aan. Meet de uitgang met een multimeter of iets dergelijks en regel de potmeter tot er 3.3V op de uitgangsklemmen staat. Sluit nu pas je zelf gemaakte voeding op de gebruiker.
Let wel op met de stroom die door de 7805 mag en welke de voeding kan leveren en zo. Dat je systeem niet te zwaar wordt voor je voeding/schakeling.
Nogmaals als je van plan bent zelf een "ATX" voeding te maken, doe het niet. Ga naar de winkel en koop een degelijke voeding. Dan ben je zeker dat je nergens een fout maakt of iets dergelijks.
Ook mocht je door zelf een voeding te maken je je pc opblazen heb je geen recht meer op garantie etc.... En de kleinste rekenfout die je maakt betekend een dood systeem.
Maar wil je iets anders maken, veel succes zou ik zeggen
[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 27-01-2006 15:15 ]
Verwijderd