[Debian SID] waarom ineens niet meer inloggen (/etc/nologin)

Pagina: 1
Acties:

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zette net mijn pc aan (debian sid, linux 2.6.11-1-k7).
Hij startte zoals gebruikelijk op en laadde KDM.
Toen ik wilde inloggen keeg ik de melding: ' system bootup in progress - please wait'.

ik heb gewacht tot ik een ons woog maar dat hielp niet. Ook als gebruiker op de concole inloggen wilde niet, ik kreeg dan weer dezelfde melding.

als root wilde het inloggen op de console gelukkig nog wel lukken

Toen ik via google ben gaan zoeken op een andere pc en kwam ik erachter dat als ik het bestand /etc/nologin verwijder ik weer normaal in kan loggen. En inderdaad na het verwijderen van die file kan ik weer inloggen. Het probleem is alleen dat ik na een reboot weer opnieuw het bestand moet verwijderen. Dat heb ik nu ondervangen door ' rm /etc/nologin' aan bootmisc.sh toe te voegen.

Nu ben ik erg benieuwd waar dit geintje ineens vandaan komt (op verschillende sites komt een relatie met PAM naar voren). Dat heb ik zover ik weet niet geinstalleerd.

dit weet ik:
- /etc/passwd staat wel goed (nergens staat nologin)
- geen enkele gewone gebruiker kon inloggen
- PAM heb ik niet (bewust) geinstalleerd
- gisteravond deed mijn systeem het nog goed (heb wel alles geupdate)
- man pam levert ook geen zinnige info op

iemand een idee

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vertel eerst maar eens WAT je hebt geinstalleerd aan nieuwe zooi gisteren. Vervolgens de debian bugtracker doorzoeken en je zult vast wel iets vinden met een soortgelijk probleem. Dat is nou het nadeel van Debian Unstable draaien: je bent proefkonijn voor alles wat nieuw geupload wordt voordat het in testing komt.

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
om eerlijk te zijn zou ik dat niet weten, ik heb er niets bij geinstalleerd, maar gewoon het zaakje geupdate.

Dom, dat ik zelf niet aan de bugtracker heb gedacht, thnx

Verwijderd

de update heeft het bestand nologin geplaatst of tijdens de shutdown is iets mis gegegaan dan word dat bestand ook ff neer gezet en later weer verwijderd

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
flapdrol85 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:00:
Toen ik via google ben gaan zoeken op een andere pc en kwam ik erachter dat als ik het bestand /etc/nologin verwijder ik weer normaal in kan loggen. En inderdaad na het verwijderen van die file kan ik weer inloggen. Het probleem is alleen dat ik na een reboot weer opnieuw het bestand moet verwijderen. Dat heb ik nu ondervangen door ' rm /etc/nologin' aan bootmisc.sh toe te voegen.
Als ik in mijn installatie kijk (Debian Sarge) zie ik dat er op het eind van het opstarttraject (directory /etc/rc2.d) het script 'S99rmnologin' wordt aangeroepen - die zou die /etc/nologin file moeten weggooien waarna je kan inloggen. Misschien eens kijken of dat script bij jou mist of zo?