Ik zette net mijn pc aan (debian sid, linux 2.6.11-1-k7).
Hij startte zoals gebruikelijk op en laadde KDM.
Toen ik wilde inloggen keeg ik de melding: ' system bootup in progress - please wait'.
ik heb gewacht tot ik een ons woog maar dat hielp niet. Ook als gebruiker op de concole inloggen wilde niet, ik kreeg dan weer dezelfde melding.
als root wilde het inloggen op de console gelukkig nog wel lukken
Toen ik via google ben gaan zoeken op een andere pc en kwam ik erachter dat als ik het bestand /etc/nologin verwijder ik weer normaal in kan loggen. En inderdaad na het verwijderen van die file kan ik weer inloggen. Het probleem is alleen dat ik na een reboot weer opnieuw het bestand moet verwijderen. Dat heb ik nu ondervangen door ' rm /etc/nologin' aan bootmisc.sh toe te voegen.
Nu ben ik erg benieuwd waar dit geintje ineens vandaan komt (op verschillende sites komt een relatie met PAM naar voren). Dat heb ik zover ik weet niet geinstalleerd.
dit weet ik:
- /etc/passwd staat wel goed (nergens staat nologin)
- geen enkele gewone gebruiker kon inloggen
- PAM heb ik niet (bewust) geinstalleerd
- gisteravond deed mijn systeem het nog goed (heb wel alles geupdate)
- man pam levert ook geen zinnige info op
iemand een idee
Hij startte zoals gebruikelijk op en laadde KDM.
Toen ik wilde inloggen keeg ik de melding: ' system bootup in progress - please wait'.
ik heb gewacht tot ik een ons woog maar dat hielp niet. Ook als gebruiker op de concole inloggen wilde niet, ik kreeg dan weer dezelfde melding.
als root wilde het inloggen op de console gelukkig nog wel lukken
Toen ik via google ben gaan zoeken op een andere pc en kwam ik erachter dat als ik het bestand /etc/nologin verwijder ik weer normaal in kan loggen. En inderdaad na het verwijderen van die file kan ik weer inloggen. Het probleem is alleen dat ik na een reboot weer opnieuw het bestand moet verwijderen. Dat heb ik nu ondervangen door ' rm /etc/nologin' aan bootmisc.sh toe te voegen.
Nu ben ik erg benieuwd waar dit geintje ineens vandaan komt (op verschillende sites komt een relatie met PAM naar voren). Dat heb ik zover ik weet niet geinstalleerd.
dit weet ik:
- /etc/passwd staat wel goed (nergens staat nologin)
- geen enkele gewone gebruiker kon inloggen
- PAM heb ik niet (bewust) geinstalleerd
- gisteravond deed mijn systeem het nog goed (heb wel alles geupdate)
- man pam levert ook geen zinnige info op
iemand een idee