Waar ik op doelde met die reactie was dat het leek of er gesuggereerd werd dat 80 (ipv 100) ingevoerd was vanwege de schonere lucht, maar dat die 100 (ipv 120) dan geen reden zou hebben...
Gevolg van het langzamere rijden is dat mensen dichter op elkaar gaan rijden. En nederlanders zijn al niet zo schappelijk met elkaar de ruimte geven, dus dit heeft als gevolg dat in/uit-voegen en risten nog moeizamer gaat dan voorheen. (er staat immers nu door deze 80km/h actie meer file dan normaal)
Het is imho heel moeilijk te onderzoeken of er meer of minder file door die trajecten staat. Er zijn een aantal dingen die tegen je werken:
- Het was op die punten sowieso al drukker.
- De trajectcontrole's zijn ingevoerd in een periode dat het weer drukker op de weg werd (net na de herfstvakantie).
- De hoeveelheid wegverkeer groeit (vziw).
- Op de punten die toch al heel druk zijn lijkt het me dat de groei van files dan ook een stuk harder gaat.
Ooit hoorde ik eens van een onderzoek van ik meen de TU Delft dat als je juist op alle wegen de snelheid met 20km/h zou verhogen, de doorvoer van auto's kon verdubbelen. Daarmee zou ook op de meeste plaatsen de file problemen practisch verdwijnen.
Goed, dan rijdt iedereen wat harder en verbruikt wat meer, maar dat is altijd nog minder aan verbruik dan al die file rijders denk ik.
Enige nadeel wat je misschien nog zou kunnen zien is het geluids niveau van harder rijdende auto's. Maar goed, daar kan je ook met andere middelen wat aan doen (wegdek, banden, geluids wanden, etc)
Ik kan wel meer nadelen bedenken

Maar ik denk dat het niet gaat werken, de verhoging van de limiet is gewoon zinloos. Als het druk is haal je dat namelijk niet, ik kan je meerdere stukken weg noemen waar het niet lukt, maar deze twee ken ik het best:
- Op de A28 utrecht-amersfoort en v.v. mag je het grootste stuk 120. Doordat er vrij veel vrachtverkeer is en het maar 2-baans is, haal je het lang niet altijd en lang niet de hele rit als het al kan.
- Op de A12 vanaf lunetten/houten tot den haag mag je 120. Als het druk is haal je het niet, ondanks de 4 banen, 90-110 is gebruikelijker op de 3e en 4e baan. De andere kant op staat het zelfs regelmatig stil, zelfs om 10-11u 's ochtends nog.
Je kan dan wel heel leuk de limiet verhogen naar 140, maar dat het files voorkomt heb ik een hard hoofd in