Raid vs. 2 aparte schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Misschien een rare vraag en een antwoord in de raid topics heb ik niet kunnen vinden (misschien niet goed gezocht dat zou kunnen...)
Ik ben van plan twee nieuwe schijven te gaan kopen.
Alleen ga ik raid gebruiken of niet?
Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn, maar wat ik me vooral afvraag is hoe het zit met programma's als Photoshop en andere videobewerkingsprogs.
Die geven meestal een melding dat de temp-file het beste op een ander volume kan staan.
Met raid maak je toch 1 grote schijf, waardoor het evt. voordeel van twee schijven met dit soort progs komt te vervallen?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als je de OM FAQ had gelezen zou je zo de voordelen en nadelen van verschillende RAID-vormen hebben gezien. RAID 1 heeft bijv niet het voordeel van 2 schijven qua snelheid (RAID 0 wel). Kijk daar eens zou ik zeggen.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

_Ernst_

Mark It Zero!

RAID FAQ al bekeken? :)

Welk level zou je dan willen draaien? Als het je vooral om snelheid gaat en de data niet belangrijk is (lees: goed gebackupped) zou je een raid 0 array kunnen maken, als je het als backup schijf wil gebruiken kies je RAID 1. En veel andere mogelijkheden met 2 schijven heb je niet :P

De voor en nadelen van de 2 levers staan keurig in die faq beschreven.

Last.fm

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 17:15
Gebruik je windows? Kan je ook een softwarematige raid 1 aan maken, van een partie.

Dus op een 2 hd's van 80 gb maak je 2 parities van 40 gb.

En dan krijg je C:/ 40 gb D:/ 40 gb (gemirrord) E:/ 40 gb. Dan zetje windows op C:/ en je temp file op E:/ en je belangrijke gegevens op D:/

Raid 0 zal vast iets sneller zijn, maar heeft ook grote nadelen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit topic is gesloten.