Blade server, voor- en nadelen verschillende leveranciers...

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 14:19
Hallo,

Voor een aankomend project zullen we een aantal Blade servers nodig hebben (tussen de 8 en de 14, afhankelijk van de exacte invulling). Hiervan zullen er 4-6 Dual CPU moeten worden en de rest kan single CPU zijn.

Nu ben ik zelf alleen bekend met de HP's, maar wat zijn de voor- en nadelen tussen de verschillende merken: IBM, Dell, HP?
Zitten er kwaliteit verschillen tussen? Verschil in uitval?
Of is het lood om oud ijzer en maakt het niet veel uit?

Alvast bedankt voor de hulp!

mvg,
Rutger

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:07
HP heeft zeer goede management omgeving voor de HP Blades. HP ontwikkeld ze ook zelf. Ik zou voor HP gaan, maar dat ik persoonlijk.
Ik heb gehoord van DELL dat ze minder zien in blades. De ontwikkeling zal hier dus minder snel in gaan bij hun.
Over IBM blades kan ik niets zeggen.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
De eerste vraag die bij mij opspeelt is 'waarom blades?'
Bij het aantal wat je nu noemt heb je twee enclosures gevuld, ik denk dat de kosten voor de PSU, de enclosure en dan de management software nog niet interessant zijn wanneer je vergelijkt met 1U machines, bv de DL360 of Dell 1850. Daarnaast moet je even checken of je hostingruimte wel voeldoet. De powersupply die ik bij mn vorige werknemen in de bladeopstelling had was 3fase. Niet elk hostingcentrum zal dit leveren. Daarnaast hebben wij veel moeite moeten doen om het uberhaubt te mogen plaatsen, daar je per rack wel erg veel vermogen gaat trekken. Telecity (daar staan die dingen) was daar niet zo gelukkig mee. Uiteindelijk is het wel toegestaan overigens. Ook warmteontwikkeling per rack wordt vrij hoog.

Just ter info voor mij, kan je eens aangeven waarom er voor blades gekozen is?

Overigens die management solution van HP kan je ook op hun 'normale' proliants gebruiken. Altiris Deployment solution wordt aangeraden door HP (maar moet je apart aanschaffen) is schitterende software, maar ook beschikbaar voor normale machines. Als je echter kijkt naar de uren die het kost om Altiris onder de knie te krijgen, een goeie deployment setup krijgt en om de zaak uiteindelijk in de lucht te krijgen, ten opzichte van een non-blade omgeving, zou ik toch nog maar even checken of het kostentechnisch interessant is.

[ Voor 27% gewijzigd door Rataplan_ op 26-01-2006 10:40 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Toevallig heb ik met alle 3 de merken gewerkt.
HP: Puike remote management software, meerdere blades booten van een ISO bestand (handig als je wilt ghosten), geen lokale CD/USB poort, zeer veel bekabeling achterop.
IBM: kan (zover ik weet) niet van ISO's booten, handige lokale CD/USB poort die je per blade kan toewijzen, erg stil met accoustic fan systeem, heel weinig bekabeling achterop, verschillende optionele insteek modules (NIC poorten, switches e.d.)
Dell: vreselijk lawaaig (6 fans ipv 1 fan zoals IBM), veel kabels, installatie zonder management CD niet mogelijk, USB CD drive (onhandig), performance twijfelachtig (eigen onderzoek)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Microkid schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:47:
Toevallig heb ik met alle 3 de merken gewerkt.
HP: Puike remote management software, meerdere blades booten van een ISO bestand (handig als je wilt ghosten), geen lokale CD/USB poort, zeer veel bekabeling achterop.
IBM: kan (zover ik weet) niet van ISO's booten, handige lokale CD/USB poort die je per blade kan toewijzen, erg stil met accoustic fan systeem, heel weinig bekabeling achterop, verschillende optionele insteek modules (NIC poorten, switches e.d.)
Dell: vreselijk lawaaig (6 fans ipv 1 fan zoals IBM), veel kabels, installatie zonder management CD niet mogelijk, USB CD drive (onhandig), performance twijfelachtig (eigen onderzoek)
Wil ik even op inhaken; zowel IBM als Dell hebben een remote access controller, bij Dell heet 'ie DRAC, IBM geen idee. Dit is wat ze bij HP ILO (Integrated Lights Out) noemen. Via deze interface kan je (vanaf je laptopje, of andere remote client) de lokale drive(s) danwel een iso mounten als drive voor de blade.

HP lost dit op door met Altiris in PXE (=netwerk)boot te voorzien. Wanneer je echter Altiris (wat je toch al los aan moest schaffen) inzet voor de IBM of de Dell, heb je wat betreft functionaliteit exact dezelfde omgeving.

Wat betreft lawaai heb ik geen flauw idee, maar mijn insteek is dat dat ook niet relevant is. Zo'n omgeving staat niet in een kantoorruimte, maar in een geconditioneerde serverruimte. Hoe harder de machines zelf koelen, hoe beter. Hoe kouder een component is, hoe langer hij mee zal gaan.

De bekabeling van HP is inderdaad vrij dramatisch, vooral wanneer je de enclosureswitches met 8x UTP gebruikt... En de voedingskabels (met het geweldige 'klapdeurtje', handiger is dit verkeerd om te monteren, dan heb je meer ruimte over voor de bekabeling) zijn stug en lastig...