Toon posts:

XP SP2 laptop ziet XP x64 PC niet via direct netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier een laptop met 2 netwerkkaarten (1 vast, 1 draadloos) en een PC met 2 netwerkkaarten (2 vast) staan. Alle vaste netwerkkaarten zijn 1 Gbit kaarten. Hier thuis hebben we een 100 mbit switch staan. Dus ik dacht: "laptop gaat op draadloos, LAN1 van PC gaat naar de switch, das inet verbinding. LAN van laptop gaat met een crosskabeltje verbonden worden aan LAN0 van de PC. Das voor datatransfer". Zo gedacht, zo gedaan. Ik heb de crosskabel er tussen gehangen en ben wat gaan configureren. Ik heb het toen werkend gekregen. De PC's konden erlkaar pingen, en alles. Ik heb ook een file kunnen verplaatsen van m'n PC naar m'n laptop (file van 1 GB in 1:03,69. Dat een gemiddelde snelheid van 16 MB/sec, oftewel 128 Mbit/sec :D. Das dus een leuke verbetering t.o.v. de 5 a 6 Mbit/sec die ik trek via de switch :)).
Toen ging ik een file van m'n laptop naar m'n PC kopieren. Dat ging met 500-nog-wat Kb/sec. Dat vond ik wel heel erg traag en ben op onderzoek gegaan en kwam tot de conclusie dat de file van m'n draadloze netwerk verstuurd werd (WLAN kaart is 11 Mbit/sec, dus das een nette snelheid). Ik heb de kopie gecanceld, en m'n draadloos uitgezet. Toen konden ze elkaar niet meer vinden.
Ik heb m'n PC toen van Linux (Gentoo) naar Windows x64 geboot. Ook daar konden ze elkaar niet vinden. Ik weet niet meer waar het aan ligt. ping kreeg ook time-outs toen op beide PC's de filewall uit stond.
Tenslotte nog efkes wat instellingen:
laptop WLAN: IP via DHCP
laptop LAN: IP via DHCP, alternatief: 10.0.0.2
PC LAN0: 10.0.0.1
PC LAN1: 192.168.0.2
De DHCP server draait in de router, dus alleen de LAN kaarten die voor het internetverkeer zorgen, komen een DHCP server tegen. De IP adressen die de DHCP server uitdeelt lopen van 192.168.0.3 tot 192.168.0.254
De Samba server draait allereerst op de 10.0.0.1 interface, en de 192.168.0.2 interface is de 2e interface waar hij op zoekt. Toen de PC's elkaar nog vonden, en ik op m'n PC het IP opvroeg wat bij de hostname van m'n laptop hoorde, dan kreeg ik eerst 10.0.0.2 terug, en daarna pas 192.168.0.3 (Dat IP komt dus vanaf DHCP).
In de hostsfile van m'n laptop staat de hostname van m'n PC (is in Windows en Linux hetzelfde). Die staat gekoppeld aan het 10.0.0.1 IP.
Ik heb de LAN kaart van m'n laptop allereerst op DHCP staan, want ik hang m'n laptop af en toe op school in het vaste netwerk. Daar heb ik dan dus DHCP nodig. Op m'n laptop en m'n PC draait geen DHCP server, dus thuis krijgt die LAN kaart geen IP en valt hij dus terug op 10.0.0.2. En das dus precies goed :).

Wie weet hoe ik ervoor kan zorgen dat de PC's elkaar zien, en het liefste ook dat al het verkeer tussen m'n laptop en PC over die 1 Gbit verbinding gaat?

edit:
Heb nog even 2 plaatjes gemaakt die de situatie hopelijk verduidelijken:
huidige situatie
gewenste situatie

edit 2:
Ook nog wat screen van de properties van het netwerk:
LAN op m'n laptop
LAN0 op PC

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 14:28 . Reden: schematische tekeningen + screens van netwerkproperties toegevoegd. ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee?
Ik heb gisteren nog efkes geprobeerd om de 10.0.0.x IP-adressen te vervangen door 192.168.0.x adressen. Dat vond de WLAN kaart in m'n laptop niet leuk. Ik had pas weer internet op dat ding toen ik de IP adressen terug veranderde naar de 10.0.0.x reeks.
Als je een idee hebt: graag :)
Als je nog vragen hebt: stel ze maar, ik zal er zo goed mogelijk antwoord op proberen te geven

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er gistermiddag nog even mee gespeeld. Toen had ik het helemaal werkend. Laptop ging naar de PC over de Gbit verbinding, en het internet op via de WLAN verbinding. Ook vanaf de PC naar de laptop ging helemaal zoals ik het wilde. Dit heb ik met Ethereal bewezen.
Gisteravond en vandaag overdag moest ik werken. Ik zet net m'n laptop weer aan, en het gaat weer helemaal fout. Op m'n laptop had ik geen internet zolang de LAN kaart aan stond. Ik heb m'n laptop uit hibernation (slaapstand) gehaald. Er heeft dus geen reboot tussen gezeten. Wie weet waardoor dit komt, en hoe ik kan voorkomen dat dit weer gebeurd?