[nieuws] Olympus E-330 (Evolt) 7,5MP dSLR met live preview

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
DPReview nieuwslink.

Olympus gaat door met z'n eigenzinnig vormgegeven Evolt-serie: na de E-300 is er nu de E-330, een 7,5MP dSLR, wederom gebaseerd op het four-thirds systeem:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/e330.jpg

Alle E-system accessoires kunnen gebruikt worden op de E-330, en wordt als kit geleverd met de Zuiko digital 14-45mm f/3.5-5.6 lens.

De innovatie zit hem echter in het gegeven dat dit 's werelds eerste dSLR met een live-preview mogelijkheid is: normaal is dit met een dSLR niet mogelijk doordat de spiegel voor de sensor zit, in vergelijking met normale digicams:
The camera’s TTL optical porro design has made it possible to fit the E-330 with two separate image sensors, enabling two different live view modes. Mode A, for Full Time Live View framing, utilises a CCD mounted in the viewfinder’s optical path to return a 92% field of view and retains full AF functionality. Meanwhile, Mode B locks the mirror in the up position and uses the camera’s Live MOS sensor to enable a Macro Live View with a 100% field of view. This latter mode is especially helpful when focusing macro subjects, as it provides the freedom of complete manual focus control aided by the facility to magnify the central section of the displayed image by 10x.
De camera heeft een groot 2,5-inch scherm aan boord waardoor de live preview goed bruikbaar is, terwijl het scherm ook nog eens kantelbaar is.

De speciale 7,5MP MOS-sensor combineert de kwaliteit van FFT-CCD's en het lage verbruik van CMOS-sensors. In de E-330 kunnen zowel CF als xD-geheugen gebruikt worden.

Daarnaast heeft de camera het unieke Supersonic Wave Dust Filter aan boord, waarmee stof van de sensor wordt getrild door de camera zelf, zodat fotografen geen tijd kwijt zijn met zelf schoonmaken danwel stof verwijderen in foto's in post processing.

specs

* The Olympus E-330 digital SLR – main features:
* World’s first* Live View digital SLR with two modes:
o A Mode – Full Time Live View with incorporated AF
o B Mode – Macro Live View with 10x magnification for easy focusing
* 7.5 million pixels Live MOS sensor
* Multi-angle 6.4cm/2.5” HyperCrystal LCD (215,250 pixels)
* Supersonic Wave Filter for dust protection
* TTL Optical Porro Finder design
* Single AF, continuous AF and manual focusing, plus S-AF+MF and C-AF+MF
* 49 area AE sensor
* ESP, centre-weighted average and spot exposure metering plus high light basis and shadow light basis spot metering
* Based on Four Thirds standard
* Professional AE lock functionality
* Sequential shooting at up to 3.0fps
* IR Hybrid Type Cut Filter for equalisation with human eyes
* 1/3 EV ISO steps
* ISO up to 1600
* TruePic TURBO image processor
* P/S/A as well as full manual operation
* 20 scene modes, 7 creative modes plus 4 exposure modes
* Dual slot for CompactFlash/Microdrives and xD-Picture Cards
* Built-in pop-up flash
* User-friendly with detailed and simplified display modes
* Weight: 550g, size: 140x87x72mm
* Compatible with the complete range of Olympus E-System lenses and many accessories, including the FL-36 flash and the ME-1 magnifier
* Available as camera body only or in kit containing camera body, 14-45mm (28-90mm)** 1:3.5-5.6 lens , BLM-1 rechargeable battery pack with BCM-2 charger

Lenzen die gebruikt kunnen worden op de E-330:

Olympus E-System lenses**

* ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm (14-28mm)** 1:4.0
* ZUIKO DIGITAL 11-22mm (22-44mm)** 1:2.8-3.5
* ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm)** 1:2.0 (available 2007)
* ZUIKO DIGITAL 14-45mm (28-90mm)** 1:3.5-5.6
* ZUIKO DIGITAL 14-54mm (28-108mm)** 1:2.8-3.5
* ZUIKO DIGITAL ED 18-180mm (36-360mm)** 1:3.5-6.3 (available end of January 2006)
* ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm (70-200mm)** 1:2.0
* ZUIKO DIGITAL 40-150mm (80-300mm)** 1:3.5-4.5
* ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm (100-400mm)** 1:2.8-3.5
* ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm)** 1:2.8
* ZUIKO DIGITAL ED 8mm Fisheye (16mm)** 1:3.5
* ZUIKO DIGITAL 35mm Macro (70mm)** 1:3.5
* ZUIKO DIGITAL ED 50mm Macro (100mm)** 1:2.0
* ZUIKO DIGITAL ED 150mm (300mm)** 1:2.0
* ZUIKO DIGITAL ED 300mm (600mm)** 1:2.8

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/e330.gif

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/e3302.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sidebyside300.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sswf01.jpg Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sswf02.jpg

(p)Reviews:

DPreview
letsgodigital
digitalcamerainfo
imaging resource first look

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 26-01-2006 08:42 ]

LinkedIn
Instagram

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ik vraag me af of dat hele vrij ingewikkelde pad van licht niet enorm veel invloed heeft op de kwaliteit van de zoeker. Die zoeker lijkt me al enorm klein, door de 2x crop, en als het dan ook no zo'n weg met een boel spiegeltjes en een licht-split-dingetje moet afleggen... Zo'n live preview is leuk, maar als het veel aan de beeldkwaliteit van de ttl-zoeker afdoet, zie ik de toegevoegde waarde niet. Neem dan gewoon een hoekzoeker die 2x kan vergroten. Werkt toch ook erg goed bij macro fotografie...
Dessalnietemin een leuke innovatie :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm mijn mening blijft dat Olympus et al. nu toch echt eens wat sneller een breder productgamma moeten gaan opbouwen. Al met al ben ik benieuwd naar een directe uitgebreide vergelijking tussen deze cam en zijn voorgangers. Die extra sensor opent wel enkele interessante mogelijkheden.
Tonio schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:32:
...
Die zoeker lijkt me al enorm klein, door de 2x crop
...
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, al bestaat natuurlijk wel een verband tussen helderheid, vergroting, prijs en afbeeldingsformaat.

• Remy

Remy

Topicstarter
Tonio: zeker een leuke innovatie, en volgens mij niet eens zo heel slecht toegepast in deze body als ik naar de preview van DPR kijk. Ben benieuwd naar de uiteindelijke kwaliteit van de 7,5MP en het nut van die swivel monitor :)

LinkedIn
Instagram

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Mag ik nog even het linkje naar onze Duitse collega's toevoegen?
Heise.de over E-330 met nog wat mooie plaatjes er bij

Bij Heise spreken ze overigens over 999 euro voor de body en 1099 voor de kit, inclusief de 14-45 1:3,5-5,6 lens. Ben benieuwd wat dat in Nederland gaat doen, want het is best een hoop geld. De innovatie is erg mooi, maar een live-view en swivel-display zijn typisch opties waarmee je het fenomeen SLR makkelijk maakt voor beginners. Duizend euro is voor beginners wel een flinke smak geld.

Leverbaar in maart. Ik neem aan dat we er op de CeBIT lekker mee kunnen spelen.

Punctuality is the politeness of kings

• Excibular
  • Laatst online: 29-01 17:09

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-01 07:28
Remy schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 15:03:
Tonio: zeker een leuke innovatie, en volgens mij niet eens zo heel slecht toegepast in deze body als ik naar de preview van DPR kijk. Ben benieuwd naar de uiteindelijke kwaliteit van de 7,5MP en het nut van die swivel monitor :)
Het nut zie ik wel voor de 'gewone' consument :) Ik vind het gebrek aan een draaibaar schermpje toch wel een klein nadeel van m'n dSLR ten opzichte van m'n Powershot Pro1. Een foto boven je hoofd nemen of een foto vanaf een zeer laag punt wordt toch wel wat makkelijker als je de uitsnede op een draaibaar schermpje kunt bekijken :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
o B Mode – Macro Live View with 10x magnification for easy focusing
Dat is natuurlijk enorm boeiend. Daar kun je best leuke dingen mee doen :)

|>

Verwijderd

Het hele voordeel van dat four-thirds gebeuren is voor mij nog steeds een raadsel, 4:3 vind ik echt een k*t-verhouding voor foto's :?

Misschien om dat je meer in de sweetspot van de lens zit omdat je beeld vierkanter is, maar ik vind dat toch een slechte oplossing van het probleem. :/

• Excibular
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:51:
Het hele voordeel van dat four-thirds gebeuren is voor mij nog steeds een raadsel, 4:3 vind ik echt een k*t-verhouding voor foto's :?

Misschien om dat je meer in de sweetspot van de lens zit omdat je beeld vierkanter is, maar ik vind dat toch een slechte oplossing van het probleem. :/
fourthird heeft niks met de afmetingen of het formaat van de foto te maken.
Hij kan net zo goed 3:2 of vierkant zijn.

Persoonlijk heb ik liever 4:3 dan 3:2 maar dat is heel persoonlijk. Het heef een aantal voor- en nadelen.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:51:

Tis vooral zo dat ze door fourthirds lichtere lenzen kunnen maken die speciaal ontwikkeld zijn voor digitale camera's. Het is (jammer genoeg) nog niet echt doorgeslagen, hoewel er steeds meer bedrijven zich er bij aangesloten hebben. Sigma bijvoorbeeld. Dus hoop dat er ook 'third party' lenzen voor fourthirds op de markt komen en ook andere grote fabrikanten het gaan invoeren :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:21

mphilipp

Romanes eunt domus

Leuke ontwikkeling. Mooi voor Olympus dat zij deze innovatie brengen. Het is echter niet de eerste, want de S3Pro kan het ook, alleen in z/w en het schijnt (heb er ook geen ervaring mee) niet erg praktisch te werken.

Op het pre-release model is de preview alleen geschikt voor compositie want het beeld ziet er niet precies zo uit als de uiteindelijke foto. Dat aspect vond ik altijd erg handig aan mijn Minolta A1: ik zag hoe het werd. Echter, op die manier heb ik snel geleerd welke sluitertijden/diafragma's je kunt gebruiken in welke situatie, en die kennis pas ik nu toe. Dus voor die toepassing mis ik het nu niet meer. De unieke A1 feature van de kantelbare EVF heb ik erg veel plezier van gehad en misschien koop ik ooit nog wel een keer een hoekzoeker.

Boven het hoofd schieten heb ik afgelopen weekend gedaan op een concert en dat ging prima. Maar een paar foto's waren te hoog/laag. AF is nog het grootste probleem als je niet goed kunt mikken. Wat dat betreft heb je ook hier niets aan de Olympus feature want AF doet het lekker niet. En boven je hoofd scherpstellen vanaf een LCD tijdens een concert zie ik niet gebeuren...

Maar deze camera is volgens mij meer bedoelt als een instap dSLR en voor veel mensen die beginnen met serieuze fotografie kan dit een drempel wegnemen. De techniek zal ook in de loop der tijd verbeterd worden en daarmee de bruikbaarheid van het concept.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

mphilipp schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 11:29:
Op het pre-release model is de preview alleen geschikt voor compositie want het beeld ziet er niet precies zo uit als de uiteindelijke foto. Dat aspect vond ik altijd erg handig aan mijn Minolta A1: ik zag hoe het werd. Echter, op die manier heb ik snel geleerd welke sluitertijden/diafragma's je kunt gebruiken in welke situatie, en die kennis pas ik nu toe. Dus voor die toepassing mis ik het nu niet meer. De unieke A1 feature van de kantelbare EVF heb ik erg veel plezier van gehad en misschien koop ik ooit nog wel een keer een hoekzoeker.
Ik heb diezelfde ervaring met mijn A1 gehad, maar tegelijk moet ik toevoegen dat ik nooit heb kunnen scherpstellen vanaf de LCD/EVF. De A2 heeft een EVF met hogere resolutie, maar zelfs daar schijnt het moeilijk mee te zijn. Dus zou je gelimiteerd zijn aan de AF en dat werkt niet eens in alle modi.

In hoeverre deze functie op dit moment nuttig is moeten we even afwachten, maar het is zeker een functie die veel potentie heeft.
Ik ben er best benieuwd naar. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Excibular
mphilipp schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 11:29:
Leuke ontwikkeling. Mooi voor Olympus dat zij deze innovatie brengen. Het is echter niet de eerste, want de S3Pro kan het ook, alleen in z/w en het schijnt (heb er ook geen ervaring mee) niet erg praktisch te werken.
Ook de 20Da had een soort van Livepreview. Beiden waren echter beperkt in gebruik. Door het gebruik van een extra 8mpx CCD sensor (die van de Olympus µ DIGITAL 800) en bright capture technology (9 slecht verlicte pixels zijn 1 goed verlichte pixel) heb je dus een duidelijk LCD weergave die ook goed 's nachts te gebruiken is en die niet oververhit of extra ruis veroorzaakt. In de firmware 0.9 werkte dat nog niet zo goed maar zal wel goed komen, Olympus heeft meerdere camera's op de markt met deze technology.
Dit gaat inderdaad op voor het prerelease model, volgens mij moet hij in de final firmware wel beschikken over WB, en exposure compensatie (et cetera) correcties op de LCD.
Boven het hoofd schieten heb ik afgelopen weekend gedaan op een concert en dat ging prima. Maar een paar foto's waren te hoog/laag. AF is nog het grootste probleem als je niet goed kunt mikken. Wat dat betreft heb je ook hier niets aan de Olympus feature want AF doet het lekker niet. En boven je hoofd scherpstellen vanaf een LCD tijdens een concert zie ik niet gebeuren...
AF is alleen niet te gebruiken in mode B. In mode A heb je gewoon AF.
Maar deze camera is volgens mij meer bedoelt als een instap dSLR en voor veel mensen die beginnen met serieuze fotografie kan dit een drempel wegnemen. De techniek zal ook in de loop der tijd verbeterd worden en daarmee de bruikbaarheid van het concept.
Deze camera komt net boven het instapsegment. 1000 Euro advies prijs zal waarschijnlijk neerkomen op 900 Euro in de winkel. Dus net ietsjes duurder dan de instap camera's (bv. de E-500) maar daar krijg je wel wat extra's voor terug:
  • Nieuwe NMOS sensor.
  • 3fps 15 images (4 raw)
  • Bouw kwaliteit
  • Mogelijkheid om interne flitser te gebruken i.c.m. externe flitser (dit keer ook de FL-50)
  • Liveview
Op liveview na zijn de andere voordelen eigenlijk alleen interessant voor de wat meer hobbyist.
Dankzij de nieuwe sensor is 8 min bulb mogelijk. Er zijn weinig mensen die gebruik maken van dit soort features. Hetzelfde geld voor de extra buffer grote en bouwkwaliteit (veel instappers preferen toch licht en klein). Ook de macromode (ook wel interessant voor andere omstandigheden als landschap etc.) is vooral interessant voor hobbyisten.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
ExCibular schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:29:
Deze camera komt net boven het instapsegment. 1000 Euro advies prijs zal waarschijnlijk neerkomen op 900 Euro in de winkel. Dus net ietsjes duurder dan de instap camera's (bv. de E-500) maar daar krijg je wel wat extra's voor terug:
  • 3fps 15 images (4 raw)
Hetzelfde geld voor de extra buffer grote en bouwkwaliteit (veel instappers preferen toch licht en klein).
Sorry... maar een buffer van 4 raw's noem ik eerder enorm klein dan extra groot... :X Een 4 raw buffer is eerder iets uit het 300d tijdperk...

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

• Excibular
Tonio schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:41:
[...]

Sorry... maar een buffer van 4 raw's noem ik eerder enorm klein dan extra groot... :X Een 4 raw buffer is eerder iets uit het 300d tijdperk...
Maar alle instap camera's halen maar 4 raw of minder voordat de buffer vol zit. :X
Vanaf een Canon 20D heb je er 6.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
ExCibular schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:09:
[...]

Maar alle instap camera's halen maar 4 raw of minder voordat de buffer vol zit. :X
Vanaf een Canon 20D heb je er 6.
Serieus? Ik ben niet zo'n specs-man, maar aangezien ik iedereen altijd zo hoor zeggen dat de 350d zo'n verbertering is tov de 300d, en daarvan wist ik dat hij een 4 raw buffer had, dus ik ging er van uit dat dat bij bijv de 350d wel was verbeterd.
Maar alsnog blijft het een beetje raar om dan te zeggen 'de extra buffer' aangezien hij totaal niks voor heeft tov de concurrentie met die buffer :). Maargoed, boeien :P.

• Excibular
Tonio schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:43:

Serieus? Ik ben niet zo'n specs-man, maar aangezien ik iedereen altijd zo hoor zeggen dat de 350d zo'n verbertering is tov de 300d, en daarvan wist ik dat hij een 4 raw buffer had, dus ik ging er van uit dat dat bij bijv de 350d wel was verbeterd.
Maar alsnog blijft het een beetje raar om dan te zeggen 'de extra buffer' aangezien hij totaal niks voor heeft tov de concurrentie met die buffer :). Maargoed, boeien :P.
Daarmee is het probleem dat het hele verhaal buffer een beetje onduidelijk is.
15 jpg buffer is, als ik de specs van DPreview moet geloven, het grootste wat er is in de budgetcamera serie. Maar hoe interessant is een buffer van 15 jpg tov van 14 omdat je na de 14 bij een Canon nog wel door blijft schieten maar dat het iets langzamer gaat. Maar of dit een relevant verschil is is nog maar de vraag denk ik.

Daarnaast heeft Olympus in vergelijking met andere camera's standaard minder compressie op haar jpg. ALs je dezelfde compressie selecteert kan je oneindig op 3 fps blijven schieten met een Sandisk Extreme 3. En weer rijst de vraag hoe relevant is dit verschil en hoeveel mensen hebben hier de extra prijs van een extreme 3 voor over.

• Remy

Remy

Topicstarter
De eerste testshots met de E-330 zijn gemaakt door DC Watch :) Een dame demonstreert hier hoe handig dat scherm nou wel niet is ;)

Als ik zo de eerste testresultaten bekijk, ziet het er heel behoorlijk uit :)

LinkedIn
Instagram

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:24

Zoefff

❤ 

Misschien een wat late reactie, maar ik zie nog steeds het nut van de live-preview niet echt. Het is natuurlijk een leuke 'gizmo', maar of het meer dan dat is? Vroegâh was het bijzonder hip om met je gloednieuwe digitale camera met uitgestrekte armen te fotograferen, al was het maar om te laten zien dat je beeld direct (met een lag van bijna een seconde :+ ) op je scherm verscheen. Tegenwoordig lijkt me dat niet echt meer een issue. Zelf kijk ik dan ook véél liever door een goede (!) zoeker dan op een scherm, waarop de scherpte danwel scherptediepte minder goed te beoordelen is, de kleuren nooit 100% correct zullen worden weergegeven, waar je vanwege de zon niets op ziet, etc. Oke, het is misschien handig om laag op de grond of om een hoekje te fotograferen zoals bovenstaande lieftallige dame gewillig showt, maar daar houd het voor mij ook wel op.

Ergo: leuk dat Olympus de eerste met deze nieuwe techniek is, wat marketingtechnisch misschien wel sterk is, maar wat mij betreft hadden ze de research-centjes anders mogen besteden :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Richtprijs voor dit apparaat zal ongeveer 1200 euro inkoop zijn. Daarnaast wil Olympus dit model zeer gelimiteerd op de NL markt brengen. Mij benieuwen wat Panasonic maandag aan gaat kondigen.

• Excibular
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 00:16:
Richtprijs voor dit apparaat zal ongeveer 1200 euro inkoop zijn. Daarnaast wil Olympus dit model zeer gelimiteerd op de NL markt brengen. Mij benieuwen wat Panasonic maandag aan gaat kondigen.
1200 Euro? 8)7
Waar haal jij die wijsheid vandaan?
De kit wordt inmiddels al op diverse sites aangeboden voor 960 Euro (body only voor 880 Euro)
Olympus kennende zal het inderdaad wel even duren voordat we hier voldoende apparaten hebben. Nederland staat niet zo hoog op het lijstje. De 8mm fisheye is ook nog steeds niet verkrijgbaar. :'(

• Excibular
De British Journal of Photography heeft een review online gezet. http://www.bjp-online.com/public/showPage.html?page=318558 Je zal wel geregistreerd moeten zijn voordat je mag lezen. Een 2 weken trial of een betaald abbonement.

Ik zal daarom niet de hele review hier neer zetten. Maar toch even een samenvatting:
In livemode B heeft hij met 7 verschillende lenzen diverse testen gedaan. Hij behaalde een 100% hit rate voor de AF.
Normale hoeveelheid artefacts in de foto's (goed voor een budget klasse DSLR)
Duidelijk verbeterde Dynamic Range ivm de E-500/E-300. DR is goed bij alle ISO settings. Highlights zijn excellent en de schaduwen goed tot zeer goed.
In vergelijking met andere camera's is de DR goed, maar zeker niet de beste.
Ruis is goed bij ISO 100-200 daarboven is de hoeveelheid ruis normaal (ook hier een duidelijke verbetering ivm de E-500/E-300).
(standaard) Tone reproductie is omgekeerd S shaped (softer highlight and shadows, extra sharpness in het midden range), Dit is makkelijk voor snelle verwerking maar gaat wel tenkoste van de echtheid van de foto's.
Al met al een redelijk positieve review.

Teven maakt BJP melding van het feit dat Leica verscheidene prototypes heeft ontwikkeld voor 4:3 standaard:
Details were even more scant from Leica although a spokesman who was en route to the PMA trade show in Florida related that several prototype models are currently being developed to the FourThirds standard.

[ Voor 17% gewijzigd door Excibular op 03-03-2006 16:04 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:21

mphilipp

Romanes eunt domus

Zoefff schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 09:24:
Tegenwoordig lijkt me dat niet echt meer een issue. Zelf kijk ik dan ook véél liever door een goede (!) zoeker dan op een scherm, waarop de scherpte danwel scherptediepte minder goed te beoordelen is, de kleuren nooit 100% correct zullen worden weergegeven, waar je vanwege de zon niets op ziet, etc. Oke, het is misschien handig om laag op de grond of om een hoekje te fotograferen zoals bovenstaande lieftallige dame gewillig showt, maar daar houd het voor mij ook wel op.
Tsjaaa...ik heb erg veel plezier van mijn kantelbare zoeker (EVF) op mijn Minolta A1 gehad. Schermpje heb ik minder gebruikt. Op zich retehandig voor de moeilijke hoeken zoals je zelf al aangeeft. Kleuren op mijn A1 waren ook niet precies goed, maar daar kijk ik ook niet naar. Compositie is het belangrijkste voor zo'n scherm. En op SLR's heb je toch ook hoekzoekers (als sinds het begin der tijden), dus zo gek is het ook niet. Blijkbaar is het toch erg handig.

Aan de andere kant kun je ook zeggen dat je maar een beetje moet leren fotograferen. Ik heb bv laatst op een concert met mijn 1D boven mijn hoofd geschoten richting podium en dat ging prima. Slechts enkele waren te hoog/te laag. Zo ook met hipshots en laag-bij-de-grond fotografie. Gewoon mikken en kijken of het werkte...kan best. Maar als Canon morgen met iets dergelijks komt zou dat wel tof zijn. Ik ga niet met gestrekte armen knippen natuurlijk, maar het is gewoon handig.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Pagina: 1