Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

40v 90mA - hoe er in een computer aan te komen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,
kon niet echt iets vinden om mn vraag te beantwoorde dus stel em toch maar gewoon.
ik zat me aftevragen hoe ik het makkelijkst 40v in me pc kan krijgen?
tis voor een papst fan die vraag 40v 90mA
hij doet et ook wel op 12v maarja.... denk dat ie op 40v toch wel wat harder zal gaan en vroeg me eigenlijk af hoe hard...
maar iemand een idee?
kheb niet echt 2 linker handen maar elektra is (nog) niet echt mijn ding.

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Het is niet direct een antwoord op je vraag, maar ok: Waarom wil je perse met deze fan aan de slag? Waarom koop je geen andere, 'normale' fan?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zoek op internet een simpel schemaatje om een simpele voeding te maken, koop de onderdelen, soldeer het in elkaar en gaan met de banaan?
Want van je PC-voeding zelf krijg je het toch niet lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
uhm...
tis trouwens zoon 12cm fan..
waarom tja....
had em ligge.. wil gewoon wete hoe hard die gaat..
en kheb nog een 4u kastje ligge waar mooi een 12cm in past maar die std 12v blaast eigenlijk net te zacht.. en vroeg me af of dit harder gaat dan... lijkt me wel..
maar vraag me gewoon af hoe hard.
zit ook een meet ding aan.. trouwens zoon rpm meter..
kan ik aan een mobo ook alleen die aansluiten zodat ik precies weet hoeveel toeren die maakt?

ik kan dus niet 3x 12v knopen tot 36v? die 4 volt zal wel niets uit maken.. toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 01:08 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
je kunt hem tussen je +12 en de -12 van je ATX connector hangen .. 24 is al beter dan 12

Repareren doe je zo.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zoek eens op 'dc-dc-converter', daarmee moet het wel kunnen. Als dat niet lukt kan je je dan iig wat harder laten draaien door 'm tussen de -12V (op je mobostekker) en je +12V te zetten, daarmee heb je al 24V.

Het andere alternatief is ergens een adaptertje uitslopen wat 40V uit kan spugen en de hele voeding dus extern houden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Aan elkaar knopen op een geschakelde voeding... :X ik weet niet zeker of dat goed zal blijven gaan hoor....

Verwijderd

Topicstarter
Het andere alternatief is ergens een adaptertje uitslopen wat 40V uit kan spugen en de hele voeding dus extern houden.
had ik ook aan zitte denken.. maar hoe maak je dat? want heb het nog nergens echt kunnen vinden...
Aan elkaar knopen op een geschakelde voeding... ik weet niet zeker of dat goed zal blijven gaan hoor....
nou laat ik dat dan maar niet doen :D

zal trouwen morgen wel ff so wie so even langs elektro boer gaan.. misschien dat die het me kan uitleggen hoe ik het kan maken. alleen zit die hier nooit dicht bij vandaar dat ik het hier vraag.

edit-----
net ff op conrad gekeken...
als ik daar naar dc dc converter zoek krijg ik best wel wat apparaatjes..
maar daar staat dan 2watt enzo bij? wat kan ik daar dan mee?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 01:18 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Vermogen (Watt's) = U*I
Dus met 2Watt op 40V kan je 50mA leveren. Jij hebt (40V * 0.09A =) 3.9 Watt nodig.

Als het alleen maar om te testen is, kan je mss best eens een technische school of een vriend met regelbare voeding opzoeken, die jou even 40V kan leveren. Volgens mij zal je hem niet constant op 40W willen, tenzij je van straaljagersound houd.

Aangezien je blijkbaar wel wat interesse hebt in zelf maken (lees ik een beetje tussen de regels) kan je eventueel zelf een step-up converter maken, die je voed met 12V uit je PC. Zie hier, of als je er erg veel mee wil spelen voor het werkt kan je hier kijken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben der uit..
khad em op 12v weer ff in de pc gehange...
ding draaide maar de helfst van een normale 12vm fan op 12v...
nu had ik ook nog 12cm fans uit een paar ouwe dell server ligge..
die draaien 1/4 meer toeren als zoon std 12cm...
als ik me hand bij het stuk houd waar hij lucht aanzuigt.. ik en ga met mn hand heel dicht achter de fan... dan zuigt de fan zich zeg maar vast aan mn hand.. zoveel kracht zit er stiekem achter zoon dell ding...
dus ik ga maar zoon ding inbouwen... lijkt me beter dan al dat gekloot en dan waarschijnlijk gewoon op std uitkomen maar dan op 40v...
nu heb ik alleen nog de vraag.
kan ik op me mobo fan aansluiting ook alleen de rpm meet draad (geel ofzo?) aansluiten? en de stroom rechtstreeks uit de voeding halen?

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 12:12:
kan ik op me mobo fan aansluiting ook alleen de rpm meet draad (geel ofzo?) aansluiten? en de stroom rechtstreeks uit de voeding halen?
Ja dat kan :)

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
moet er ook niet nog een gnd bij :? of mag je er van uit gaan dat de hele pc dezelfde gnd heeft?

• naftebakje
rooiekool schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 22:59:
[...]

moet er ook niet nog een gnd bij :? of mag je er van uit gaan dat de hele pc dezelfde gnd heeft?
De hele pc heeft dezelfde ground, die dan ook nog eens verbonden is met de aarding (vanwege de beveiligingsklasse van een PC, wettelijk verplicht). Geen probleem dus (ik heb een fan liggen die standaard uit de winkel een gewone molex gebruikt voor voeding, en dan een 3pins stekkertje heeft waar alleen de RPM draad inzit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
bedacht me net dat mobo fan toch ook 12v is?
dus heb fan gewoon op mobo aangesloten.
dus meet die ook meteen,
maar toch handig om te weten dat je ook de rpm los kan doen

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
ik weet niet of het van toepassing is maar mag je zomaaer een willekeurige fan in je pc steken... Ik bedoel dit met het oog op de magneetkern van de motor... Voor zover ik weet houden pcs niet erg van magnetisme... Vooral je HD en consoorten...

"If it works, don't fix it"

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deleenheir schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 01:12:
ik weet niet of het van toepassing is maar mag je zomaaer een willekeurige fan in je pc steken... Ik bedoel dit met het oog op de magneetkern van de motor... Voor zover ik weet houden pcs niet erg van magnetisme... Vooral je HD en consoorten...
das een broodje aap verhaal, is veel over te vinden.
De magneet benodigd om die HDD te wissen trekt de vullingen uit je kiezen ;)

overigens kun je er inderdaad nog een leuk projectje van maken. Zoals Sprite al zei, zoek eens op dc-dc converter. Met een buck-boost schakeling waarvan je de pulsbreedte regelt met je parallele poort, weet niet zeker hoevel % dat van je systeem trekt, maar dan kun je wel het voltage en dus de snelheid van de fan zeer precies regelen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Arjan op 27-01-2006 01:25 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
zoals het er naar uit ziet is die dell fan gewoon beter..
had een trafo gevonde van 48v en de fans maakte even veel toeren.
ja die op 48 maakte en 20 meer ofzo... verwaarloosbaar dus.
beetje vaag.
maarja..
ik laat het hier maar bij voorlopig denk ik.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Hello. Volgende keer kun je misschien een voltage doubler bouwen:

http://www.reconnsworld.com/power_voltdoubler.html
http://www.diystompboxes.com/pedals/vdbl.html

Basically gaan deze dus je voltage verdubbelen, dus als je 24V hebt uit je pc kun je 48V genereren - verlies (die dingen werken niet optimaal). Je stroomverbruik gaat ook verdubbelen.

Als je een voltage multiplier nodig hebt kun je dat zelfs met gewone dioden en condensatoren (voor wisselstroom).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
volgens mij kan je met zo''n voltage doubler niet genoeg stroom leveren voor een fan...

U vraagt, wij antwoorden.

• naftebakje
MeMoRy schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 11:33:
volgens mij kan je met zo''n voltage doubler niet genoeg stroom leveren voor een fan...
Ik ben zeker van wel, als je hem goed dimentioneerd. Als je wil kan je 1V opconverteren naar 10V/10A, maar dan worden je componenten wel erg duur, en trek je uit die 1V 100A. Zoek maar eens naar buck-boost convertors, buck word gebruikt in geschakelde PCvoedingen (verlagen spanning), boost is voor verhogen van spanning, volgens mij gebruiken ze dat in die 12V DC naar 230V AC convertors.

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 02-02-2006 13:28 ]

Pagina: 1