Nieuwe game-pc samengesteld

Pagina: 1
Acties:

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
Begin januari had ik reeds een topic geopend over m'n nieuwe game pc.. Omdat inmiddels de configuratie totaal is veranderd open ik deze topic..Ik wil nu een game pc aanschaffen die futureproof is, zodat ik over een half jaar niet weer hoef up te daten. Ik wil er dus vooral op gamen, denk aan games als F.E.A.R. en COD2.

Ik heb voor de volgende hardware gekozen:

Processor: AMD Athlon 64 3800+ 2.40GHz HV 512kB S939 Box
Behuizing: Antec Midi Tower TX1050B Performance TX ATX 500W (zwart)
Moederbord: Asus A8R-MVP Radeon Xpress 200, SATA2 RAID
Geluidskaart: Creative Geluidskaart Audigy 4 7.1 Bulk
Speakerset: Creative Speakerset I-Trique 5600 5.1
Harde schijf: 2x Hitachi 250GB SATA300 8MB, HDT722525DLA380
Geheugen: 2x Kingston 1GB DDR SDRAM PC3200 CL3.0
Muis: Logitech G5 Laser Mouse
Keyboard: Logitech Media Keyboard Elite BE (zwart)
DVD-brander: NEC DVD-/+/RAM ND-4550A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart)
Floppy: NEC Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart)
Headset: Plantronics Headset Audio 90 Hi-Fi Stereo
Monitor: Samsung TFT Monitor 930BF 19", DVI (zilver/zwart)
Videokaart: Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1900XT 512MB DDR 2xDVI/VIVO

Ik heb voor een single-core processor gekozen omdat games voorlopig nog niet geoptimaliseerd zijn voor dualcore cpu's.
Ik heb voor een 500W behuizing gekozen zodat ik niet in de problemen kom als ik een crossfire-opstelling neem.
Het moederbord leek me een vrij logische keus. Het moederbord ondersteunt 6-kanaals geluid..dus ik vraag me af of het nog nodig is om een extra geluidskaart erbij te kopen? Omdat ik bang ben dat mijn 'dure' speakerset anders niet volledig tot z'n recht komt heb ik toch maar een geluidskaart in het lijstje opgenomen.. Is dit verstandig? Na het lezen van deze en deze reviews heb ik gekozen voor deze speakerset..De raptor heb ik weggelaten, omdat ik na het lezen van verschillende reviews niet geheel overtuigd ben geraakt van de performance-winst die deze schijf biedt. Als geheugen heb ik voor 2x 1gb Kingston gekozen, volgens de website van Asus kan dit geheugen goed met het moederbord samenwerken..

Dit monitor lijkt me geschikt voor gamen vanwege de responsietijd van 4 ms. De graka spreekt wel voor zich.. O+

Waar ik vooral m'n twijfels bij heb is de kwaliteit van het geluid. Deze speakerset lijkt me van goede kwaliteit, maar is het ook nodig om de geluidskaart aan te schaffen of voldoet de onboard geluidskaart? Verder vraag ik me af of de pc in z'n geheel een goede keus is. Ikzelf heb ontzettend veel reviews en benchmarks gelezen en ben er erg tevreden mee..maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Verwijderd

* wat een bagger videokaart:P.. Ruilen? ^^

Maarre.. als je toch genoeg geld hebt neem ik aan.. zou ik echter gaan voor de 4000+ omdat die 1mb cache geheugen heeft wat soms toch wel in zijn voordeel komt.
En een leuke geluidskaart zou ook wel op zijn plaats kunnen komen.. maar voor voorlopig is dat wel goeiie.
Voorderest lekker systeempje

Verwijderd

Vraagje.
Je wilt een future proof PC kopen om spellen te spelen en je kiest voor een single core CPU?!
Ok, er zijn nu niet veel spellen maar COD2 en DOOM3 (binnenkort via patch) maken al gebruik van dual core. Dus geef iets meer uit aan een AMD X2.

• Hbeez
Deze review zegt het verschil tussen de 4000+ en de 3800+ nihil is..

" Looking at the Athlon 64 4000+, there is really no justification for purchasing it over the 3800+ seeing as the performance difference is negligible at best."

@SergioG:

Dat dualcore de toekomst is is absoluut waar.. Games zullen steeds vaker gebruik gaan maken van dual core .. maar dat een game speciaal voor dual core geoptimaliseerd wordt zie ik nog niet zo snel gebeuren.. Daar komt bij dat je nu erg veel voor een dualcore cpu betaalt .. tegen de tijd dat er optimaal gebruik van zal worden gemaakt is hij alweer verouderd.

Deze review van de X2 4200+ eindigt in de conclusie met:

"If you are a hard-core gamer, look away from the dual-core Athlon 64, and spend those hard-earned dollars on an Athlon 64 FX"

[ Voor 109% gewijzigd door Hbeez op 25-01-2006 21:57 ]

Verwijderd

Ga dan voor een FX, want die zul je wel nodig hebben om een monster als de X1900 te voeden met data!!!

• Hbeez
De FX is ongeveer 3x zo duur.. :'( Maar ik neem aan dat een 3800+ 2.4 ghz ook geen bottleneck zal zijn..Als ik deze review lees dan zie ik weinig reden om 500 euro meer te betalen voor de fx..

[ Voor 43% gewijzigd door Hbeez op 25-01-2006 22:26 ]

Verwijderd

"It's also good to know that our test system is a little CPU limited. Yes 2GB of memory and an Athlon FX-57 is still not enough. Remember the 3DMark06 test results? It scored almost 5200 poinst at the default test. Well, AMD just submitted an AMD 64 FX-60 processor and I couldn't help doing another quick spin. The card is now pushing close to a score of 6000. Talk about being CPU bound, you really need a massive processor to be able to get the most out of this card."

Je kunt de rest hier lezen:
http://www.guru3d.com/article/Videocards/315/23/

Verwijderd

Mooi systeem :9~ Ik vroeg me af wat je er nou voor kwijt bent in totaal... :Y)

• Hbeez
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 22:32:
Mooi systeem :9~ Ik vroeg me af wat je er nou voor kwijt bent in totaal... :Y)
ongeveer 2300 euro..

@SergioG:

In diezelfde review staat ook:

You need to bare in mind that you need a screamingly fast PC in terms of your processor as a high-end graphics card needs to be bound to a high-end processor. I'm Talking Athlon 3600+ and upwards and Pentium 4 3.6 GHz as a bare minimum.

[ Voor 41% gewijzigd door Hbeez op 25-01-2006 22:39 ]

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
Ik zou met een dergelijk budget toch gaan voor de net 200 mhz minder geklokte dubbele proccesor x2 4200. (dit is eigenlijk twee maal de amd 64 3500 core)
Alles wijst erop dat aankomende 2 jaar het de jaren van de multi-core pc's worden!
Als bepaalde spellen ervoor worden geoptimaliseerd is 1 x 2.4 echt langzamer als 2x 2.2.
De reviews waarover jij het hebt kunnen niet testen in games over twee jaar.
Maar het feit dat intel al bezig is met quad cores, de nieuwste fx proccessor een dual core is en er op alle processor vlakken (zelfs bij notebooks) steeds meer gebruik wordt gemaakt van dual core moet ergens op gebasseerd zijn, denk je niet?
Het feit dat je bij oudere games op dit moment geen voordeel haalt kan ik niet weerleggen. Maar zoals ik reeds aangaf: langzamer dan de 3500 zal de x2 4200 nooit zijn maar wellicht in de toekomst tot op twee maal zo snel. Twee proccessoren kunnen nou eenmaal sneller en meer rekenen als 1. Al is het lang wachten op goede software denk ik persoonlijk dat het zeker de moeite van het overwegen waard is. Ook met de voorgaande reacties in het oog te houden van patches die klaar staan om games voor deze taak geschikt te maken.

Voor de rest vind ik het vreemd dat als je anderen vraagt wat ze van je systeem vinden, en er vervolgens commentaar dat je gelijk in de verdediging schiet. Als je het allemaal al weet en niet openstaat voor gratis advies moet je er niet om vragen maar gewoon bestellen ;)

ALs laatste merk ik even snel op dat de x2 cores ZEEEEEEER snel in prijs dalen op het moment. Afgelopen twee weken is de x2 3800 bijna met 30 euro gedaald! Dus wellicht heel even wachten kan geld besparen.

[ Voor 7% gewijzigd door hoeretoeter op 26-01-2006 01:21 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Hbeez
hoeretoeter schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 01:14:
Voor de rest vind ik het vreemd dat als je anderen vraagt wat ze van je systeem vinden, en er vervolgens commentaar dat je gelijk in de verdediging schiet. Als je het allemaal al weet en niet openstaat voor gratis advies moet je er niet om vragen maar gewoon bestellen ;)
Ik heb natuurlijk bewust voor deze hardware gekozen. Het is niet zozeer dat ik in de verdediging schiet hoor, ik licht gewoon toe waarom ik voor een bepaald stuk hardware heb gekozen.. :)

Dat van de dualcore vind ik btw wel een goeie tip :9 Ik hoop dat het nog binnen m'n budget valt..

Het enige waar ik bang voor ben is dat er games gaan uitkomen voor single cpu waar m'n dualcore dan niet snel genoeg voor is.. en dat als er eindelijk games uitkomen voor dualcore dat m'n x2 4200+ dan al hopeloos verouderd is.. Kan iemand zeggen dat dat niet waar is zodat ik geen spijt krijg van m'n X2? :+

[ Voor 20% gewijzigd door Hbeez op 26-01-2006 08:40 ]

Verwijderd

"Het enige waar ik bang voor ben is dat er games gaan uitkomen voor single cpu waar m'n dualcore dan niet snel genoeg voor is.. en dat als er eindelijk games uitkomen voor dualcore dat m'n x2 4200+ dan al hopeloos verouderd is.. Kan iemand zeggen dat dat niet waar is zodat ik geen spijt krijg van m'n X2?"

Het verschil in single threaded spellen tussen een single en dual core is maar enkele fps en met het blote oog niet eens merkbaar. Als ID software binnenkort overgaat op een dual core engine zal dit zeer snel opgevolgd worden door de concurenten (Valve, Epic, Monolith, etc.).

Als je toch al zoveel geld wilt uitgeven dan kan daar heus wel een paar Euro bij voor een snellere CPU, toch? Je zult mij in de nabije toekomst nog bedanken voor deze tip ;) (neem dan een met 2x1MB cache).

Wat je ook zou kunnen doen is even wachten op de AM2 socket omdat de 939 socket uitgefaseerd zal worden = geen upgrade meer mogelijk. Hier zit ik namelijk ook op te wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 09:06 ]

• Hbeez
Hmm..De AM2 socket wordt in het tweede kwartaal uitgebracht.. Dit kan dus nog wel 3 maanden duren ofzo? Ik heb al een tijdje gewacht op de X1900XT en ik wil de pc eigenlijk wel binnen nu en 1 maand.. :+

Als ik een dualcore zou kopen zou het de 4200+ worden denk ik ..deze is nog redelijk betaalbaar.. maar heeft wel L2 Cache: 1MB (2x512kB) geheugen.. Zal dat een probleem worden? De 4400+ heeft wel 2x 1mb maar is echt te duur.. :'(

[ Voor 24% gewijzigd door Hbeez op 26-01-2006 10:10 ]

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
De 3800 die je eerst had geselecteerd had ook maar 512 kb (geen 1 mb)
Je hebt de reviews gelezen dat er tussen de 3800 en de 4000 bijna geen verschil zat. Dit zal bij de dual core ook zo zijn. Hoewel het er leuk uitziet 2x1mb lijkt me dat een beetje over de top en onnodig eerlijk gezegd. Die 2x1 mb is geen € 150 (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) euro waard. Jezus 150 euro das echt veel geld voor alleen grotere cache.
Voor de rest sluit ik me aan bij het commentaar dat je van 200 mhz langzamer echt geen spijt gaat krijgen. Het is net als sergio zegt het gaat om zulke minimale verschillen van 1 a 2 fps dat is met het menselijk oog niet eens te zien.

Voor de rest heb je gelijk dat je eeuwig kunt wachten. je cpu upgraden heb ik persoonlijk nog nooit gedaan. Tegen die tijd is het vaak goedkoper en handiger zowel mobo als cpu up te graden.

En idd de AM2 duurt echt nog wel even hoor: ik bedoel de FX 60 heb ik ook nog niet te koop zien staan terwijl deze core echt al gelanceerd is. Lancering betekend niet gelijk in de winkel schappen.
We mogen blij zijn als dat rond de zomervakantie het geval is. Ook krijg je dan te maken met moederborden in begin stadia (welke meestal niet de beste zijn) en doorgaans hogere prijzen. Ik denk dat de AM2 pas leuk is om te kopen in oktober november van 2006. Tegen die tijd zijn er pas echt verschillende mobo's waaruit de eerste fouten gehaald zijn en die lekker kunnen clocken e.d.
Goed voorwerk is 80% van het werk bij computers dat maakt het lastig om te wachten op het allernieuwste. In het begin zijn lang niet alle bug en foutjes bekend (zeker DFI heeft hierin een naam...) en ook zijn er vaak niet zoveel keuzemogelijkheden wat de keuze bemoeilijkt.
Dus wachten op de AM2 is niet een korte termijn beslissing dunkt me.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

En Gohan, wat wordt het? :)

• Hbeez
LoL :P

Het wordt de

Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz HT 1MB S939 Box
Behuizing: Antec Midi Tower TX1050B Performance TX ATX 500W (zwart)
Moederbord: Asus A8R-MVP Radeon Xpress 200, SATA2 RAID
Geluidskaart: Creative Geluidskaart Audigy 4 7.1 Bulk
Speakerset: Creative Speakerset I-Trique 5600 5.1
Harde schijf: 2x Hitachi 250GB SATA300 8MB, HDT722525DLA380
Geheugen: 2x Kingston 1GB DDR SDRAM PC3200 CL3.0
Muis: Logitech G5 Laser Mouse
Keyboard: Logitech Media Keyboard Elite BE (zwart)
DVD-brander: NEC DVD-/+/RAM ND-4550A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart)
Floppy: NEC Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart)
Headset: Plantronics Headset Audio 90 Hi-Fi Stereo
Monitor: Samsung TFT Monitor 930BF 19", DVI (zilver/zwart)
Videokaart: Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1900XT 512MB DDR 2xDVI/VIVO

Ik denk dat ik de geluidskaart er toch maar wel bijneem .. zoveel kost hij niet.. Een game is uiteindelijk beeld & geluid.. Het is zonde om bij een pc van 2300 te gaan bezuinigen op een geluidskaart van 50 euro..
Enneh SergioG, je bent altijd welkom als je een keertje wil komen gamen .. ;)

Verwijderd

Mooi systeem!!!!! _/-\o_ (zij hij met een jaloerse ondertoon ;) :P >:) )

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Als ik jou was en zo'n budget beschikbaar had zou ik me nog 2 maanden hebben ingehouden en eind maart/begin april lekker een AMD AM2 socket mobo met een X2 5000+ of een FX62 gekocht, lijkt me toch handiger als je een tijdje lang goed wil zitten met goede upgradeopties, want bedenk wel dat je al bijna aan de bottleneck van socket 939 zit en veel upgrademogelijkheden heb je niet meer.

Verwijderd

zet je die 2 hardeschijfjes in raid 0?

Edit: en wat Me. S zegt is echt iets waar je over moet nadenken. Het is gewoon veel geld... en met een beetje geduld krijg je ook geen spijt van de besteding van dat bedrag.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 14:01 ]

Verwijderd

"De Athlon 64 FX-60 is de laatste topsporter die AMD met 939 noppen tellend sportschoeisel zal inzetten. Dit tekent het lot van de nieuweling. Dat het de laatste telg op dit formaat is blijkt ook uit de matige overklokbaarheid; veel meer dan een 2,8GHz wist bijvoorbeeld AnandTech met standaardkoeling niet te bereiken, een snelheid waarop de enkele core van de FX-57 af fabriek al werkt. Over enkele maanden zullen toekomstige AMD-atleten sneakers ondergebonden krijgen waarvan de zolen het zogeheten Socket-AM2-profiel bezitten."

Bron: Tweakers.net

Verwijderd

Mr.S schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 13:49:
Als ik jou was en zo'n budget beschikbaar had zou ik me nog 2 maanden hebben ingehouden en eind maart/begin april lekker een AMD AM2 socket mobo met een X2 5000+ of een FX62 gekocht, lijkt me toch handiger als je een tijdje lang goed wil zitten met goede upgradeopties, want bedenk wel dat je al bijna aan de bottleneck van socket 939 zit en veel upgrademogelijkheden heb je niet meer.
Dit had ik ook al voorgesteld en dit is inderdaad meer future proof dan te kiezen voor socket 939. Maarja als de nood hoog is is dit ook een mooie gaming rig.

• Hbeez
De komst van de AM2 is idd echt iets om rekening mee te houden, bedankt voor de tip..

Echterrrr.. ik ben ook zeer tevreden met het bijna-topmodel van de vorige technologie, ipv het instapmodel van de AM2. En als ik bv. over 2 jaar behalve een nieuwe cpu ook een nieuw mobo+nieuw geheugen moet kopen, maar dan wel nu ipv over 3/4 maand een game pc heb, dan vind ik dat geen probleem.. Ik heb al een tijdje gewacht op de X1900XT .. En als de AM2 uit is, komt er misschien ook wel weer een nieuwe nvidia of ati uit, waardoor ik weer kan gaan wachten .. :P

Op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken.. binnen een paar maand(en) komt er weer snellere/betere hardware uit voor dezelfde prijs, en de hardware die ik nu koop is over een paar maanden een stuk goedkoper.. maar volgens mij zul je dat altijd wel zo houden met computers .. Bovendien denk ik dat de komende paar jaar wel echt tevreden zal zijn met mijn pc hoor :)

[ Voor 27% gewijzigd door Hbeez op 26-01-2006 15:55 ]

Pagina: 1