Asus A8V-E SE herkent Samsung200GB SATA300 alleen bij reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
Ik heb zojuist een nieuwe pc geconfigureerd en in elkaar gezet, mijn probleem is dat mijn BIOS bij bootup de HD niet lijkt te herkennen. Ik krijg dan de bekende foutmelding waarin zoiets staat als dat er geen boot devices beschikbaar zijn.

Druk ik dan op de RESET knop, dan herkent de bios de HD opeens wel :?
De HD verschijnt nu gewoon in het lijstje met de IDE en SATA drives.

Mijn BIOS staat overigens ingesteld op IDE, niet RAID voor de SATA devices. De HD is verbonden met de SATA1 poort.
Samengevat: De pc herkent de HD alleen na het opnieuw opstarten vanuit windows of na het indrukken van de reset knop. De HD wordt niet gevonden als de PC uit staat en vervolgens ingeschakeld wordt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Specificaties:
AMD Athlon 64 3200+ 2.00GHz HV 5412KB S939
Asus A8V-E SE K8T890, SATA RAID, GLAN, 8CH
Samsung 200GB SATA300 8MB FDB, SP2004C

Verder:
Asus PCI-e GeForce 6600LE
Corsair 2*512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5
NEC DVD-/+/RAM ND-4550A
NEC Floppydrive

Edit: Ik heb al geflashed naar de laatste bios versie (1007)

[ Voor 20% gewijzigd door JasperE op 25-01-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Al geprobeerd met een andere schijf?
Kan ook zijn dat missch je bios niet meer goed is, chip of batt. Dat hij het niet goed onthoud. Lijkt me stug met een nieuw systeem maar een mobo bakker kan ook foutjes maken natuurlijk :).

Heb je meerdere controllers? Probeer dan de andere eens. Misschien dat dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
Helaas heb ik niet de beschikking over een andere schijf om mee te testen.

Zoals ik al zei heb ik de bios reeds geflashed naar de laatste versie. Met de batterij mag niets mis zijn, het is nieuw aangeschaft en de systeemtijd wordt keurig onthouden.

Ik heb al geprobeerd van voedingskabel te switchen en de SATA2 poort te gebruiken, het probleem blijft gewoon bestaan :(

[ Voor 3% gewijzigd door JasperE op 25-01-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Omdat het nieuw is wilt het nog niet zeggen dat het goed werkt, het zou zo moeten. Maar als alles nieuw goed zou werken zou "garantie" natuurlijk niet moeten bestaan.

Niemand in je omgeving die een HDD heeft of een IDE die ergens niets ligt te doen?
Kabels allemaal goed aangesloten? Alles goed aangedrukt? Niet te goed natuurlijk ;)

Die bios flash was voor of na de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
Ik heb volgens mij het zelfde probleem als hier beschreven is:
Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10 met o.a. nForce4
Bij mij werkt het wel als ik de jumpers op SATA-I zet. Indien de schijf voor SATA-II ingesteld is wordt de schijf alleen herkend bij een warm boot.
Het probleem bestond ook bij de vorige bios, dat is waarom ik de bios heb geupgrade naar de laatste versie.

En ja alle stekkers zijn goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46
Wat voor voeding hangt er aan je systeem?

Vaak worden schijven niet gevonden tijdens het opstarten door een te lage spanning doordat alles tegelijk aan gaat. Als er dan gereboot/gereset wordt, staat de hele pc al aan en worden de schijven wel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
De 350W die standaard bij de Aopen H600B zit, als het goed is meer dan genoeg. Heb geen SLI opstelling ofzo.
Bovendien werkt ie in SATA-I mode wel prima, dus het moet bijna wel aan dat sequential spinup gedoe liggen :\ (sequential spinup is namelijk disabled in SATA-I mode (denk ik))

[ Voor 28% gewijzigd door JasperE op 09-02-2006 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icetree
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04-2022
Oeps dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Icetree op 09-02-2006 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icetree
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04-2022
Ik heb dit probleem zelf ook gehad met een samsung spinpoint, je kreeg als het goed is bij de hardeschijf een miniatuur papiertje waar op stond dat op sommige moederborden SATA II niet leuk vinden.

Ik kwam hier ook pas na een tijdje achter |:(

De oplossing hiervoor is de jumper op de hardeschijf te veranderen om hem te "Forcen" SATA150 te gebruiken.

En dat doet de hardeschijf het (hopelijk bij jou ook) gewoon direct tijdens de boot.

Succes

Edit: hmz ik meot echt eens beter lezen... dit wist je kennelijk al :D

Maar heb ik het nou verkeerd of ondersteunt dat moederbord van jou geen SATA300

[ Voor 25% gewijzigd door Icetree op 09-02-2006 20:50 ]

Pagina: 1