Passende baan accepteren in WW (hoe zit dat nu)

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-04 20:57
Stel: Je bent sinds een paar weken werkloos en staat ingeschreven bij het CWI. Je ontvangt een WW-uitkering waarbij je een sollicitatieplicht hebt. Nu kom je via via (niet via CWI) een leuke vacature tegen, na een gesprek blijkt dat je zo kunt beginnen. Maar: de werktijden zijn van 1300-2130 en ivm speciaal avondeten/ziekte moet je 's avonds eigenlijk thuis zijn. Dus wil je die baan niet accepteren. Vervolgens zegt CWI; je moet alle passende banen accepteren die je aangeboden worden. Dan zeg ik dus; deze baan wordt je niet aangeboden, want die ben je zelf tegen gekomen, dus hoef je die ook niet te accepteren.

Klopt mijn visie hierop of moet je ten aller tijde een baan die "passend" is accepteren??

Op onderstaande sites kan ik hier niets relevants over vinden:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=29566
http://www.uwv.nl/Werknem...ssend_werk_accepteren.asp
http://www.werk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

paQ

als je solliciteert, wordt je een bod gedaan; er wordt je een baan aangeboden.
(of niet natuurlijk)

zo lees ik het.
ook al heb je hem zelf gevonden, het is een mogelijkheid tot werken (en om uit de WW te geraken)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 25-01-2006 20:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

(jarig!)
Je moet zelf ook actie ondernemen om je werkloosheid op te heffen. Of je nu een baan wordt aangeboden of je hem zelf zoekt doet er niet toe. Zodra je werk tegenkomt wat op dat moment als passend wordt gezien door het UWV moet je het accepteren. Doe je dat niet dan kun je rekening houden met maatregelen.

Wat betreft de passendheid, daarvoor zul je bij het UWV moeten zijn evenals de werktijd. Daar kunnen wij weinig over zeggen zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Als je er echt niet wilt werken vraag je toch gewoon een balchelijk hoog salaris of andere absurde eisen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

(jarig!)
Anoniem: 15354 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 22:38:
Als je er echt niet wilt werken vraag je toch gewoon een balchelijk hoog salaris of andere absurde eisen. :P
Tot ze erachter komen dat je die baan niet hebt gekregen vanwege je opstelling B)

Heb je WW, dan krijg je inkomen om te solliciteren. Dus ook aanpakken wat er is. Voor je het weet ben je te lang uit het werk en dan ben je zelf ook verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

SmartDoDo schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 22:40:
[...]

Tot ze erachter komen dat je die baan niet hebt gekregen vanwege je opstelling B)

Heb je WW, dan krijg je inkomen om te solliciteren. Dus ook aanpakken wat er is. Voor je het weet ben je te lang uit het werk en dan ben je zelf ook verder van huis.
Je hoeft helemaal niet alles aan te nemen, anders zou elke ex-WW-er namelijk voor minimumloon werken, welke werkgever zou immers nog meer betalen als de ex-WW-er toch verplicht is de baan aan te nemen.

Na verloop van tijd is de WW vanzelf op en zullen ze idd minder kritisch worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Als er geen mogelijkheid is om dat passende dieet op het werk en/of op andere tijden te nuttigen (bv. 's middags warm, 's avonds boterhammen ofzo), zou die specifieke omstandigheid er zomaar toe kunnen leiden dat werk op die uren als niet-passend wordt gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 26-01-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162490

Heb zelf 3 maanden in de ww gezeten en kan uit ervaring zeggen dat je niet alles hoeft te accepteren. Je hoeft toch niet in je werkbriefje te vermelden waarom je afgewezen bent of de baan afgewezen hebt. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze dat controleren of misschien deden ze dat wel maar dan hebben ze er geen problemen van gemaakt als ik iets afwees. Zoals al eerder vermeld raak je op een gegeven moment door je ww heen en heb je niet meer veel te eisen. ik ben nu servicedesk medewerker en solliciteer rustig verder. deed hiervoor netwerkbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het CWI weet toch niets van die baan die je via-via aangeboden krijgt? Je moet alleen elke week een sollicitatie gedaan hebben, dus deze kun je niet opvoeren als sollicitatie. Het CWI hoeft dus helemaal niets van deze baan te weten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
InSPiRE schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 20:17:
Maar: de werktijden zijn van 1300-2130 en ivm speciaal avondeten/ziekte moet je 's avonds eigenlijk thuis zijn.
Wat voor ziekte heb je dan? Avondeten zou je evt. mee kunnen nemen..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Solliciteren en er op wijzen dat je in de middag naar huis moet om te gaan eten ivm met speciaal voorbereid voedsel.
Moet nog een werkgever tegenkomen die hier mee instemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

volgens mij is het geen probleem zolang je die sollicitatie maar niet op je werkbriefje invult. Op die manier zal het CWI/UWV nooit weten dat je een baan geweigerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Anoniem: 14565 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 12:08:
volgens mij is het geen probleem zolang je die sollicitatie maar niet op je werkbriefje invult. Op die manier zal het CWI/UWV nooit weten dat je een baan geweigerd hebt.
maar dan ben je bezig met fraude / informatie achterwege houden. Jij ontvangt van hun een uitkering en je hebt je gewoon te doen met de verplichtingen die ze je geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 12:10:
maar dan ben je bezig met fraude / informatie achterwege houden. Jij ontvangt van hun een uitkering en je hebt je gewoon te doen met de verplichtingen die ze je geven.
Nee hoezo? Op dat werkbriefje staan maar 4 of 5 regels voor sollicitaties, lijkt me niet zo moeilijk om 4 of 5 andere in te vullen in 1 maand en daarmee voldoe je aan de verplichtingen. Bovendien ontvang je een uitkering waar je zelf premie voor hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Inderdaad, ze hoeven niet alles te weten.

Ik ben zelf ook een klein halfjaar ingeschreven geweest bij de CWI, en heb een maandje gewerkt in Belgie... zwart uiteraard. Ze vroegen toen de gegevens van het bedrijf, maar zei dat ik het niet meer wist dat het via via is gegaan :+ Anders kreeg dat bedrijf misschien nog problemen ofzo.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Anoniem: 14565 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 12:15:
Nee hoezo? Op dat werkbriefje staan maar 4 of 5 regels voor sollicitaties, lijkt me niet zo moeilijk om 4 of 5 andere in te vullen in 1 maand en daarmee voldoe je aan de verplichtingen. Bovendien ontvang je een uitkering waar je zelf premie voor hebt betaald.
Omdat je verplicht ben om passend werk aan te nemen als je dat aangeboden wordt. Als je het op de juiste manier wilt oplossen, dan ga je dus niet ontkennen dat dit werk aan je aangeboden is, maar dat het niet passend is. Dat zou je eventueel met een doktersverklaring kunnen doen, in combinatie met een afwijzing voor de baan vanwege het niet kunnen op de tijden dat de werkgever dat wil, lijkt het me een juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad, die baan lijkt niet passend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
En ik zit net weer in de WW :S heb er net 3 maanden ingezetten en kan je vertellen dat je beter tomaten kan gaan plukken dan werkeloos thuiszetten.
Sowieso is het met mijn eigen zaak ook treurig gesteld omdat er net een groot project op de onbepaald lange baan is geschoven.

En dit waren nu net inkomstenbronnen waarmee ik wat rond kwam....

Maar goed on-topic:

De WW verwacht dat je zelf kan inschatten of werk passend is of niet. En het is je goed recht ook werk af te ketsen wat niet in het straatje past. MAAR beslis dit echter wel voor je aan het werk gaat. Als je via een uitzendbureau/detacheerder op een plek komt waar je bij voorbaat weinig voor voelde, zal je hier moeten blijven hangen tot het allemaal ophoudt van HUN kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-04 20:57
Oke, blijkt dus niet zo zwart/wit te zijn als ik misschien wel zou willen.
Even voor mensen die denken dat het over mij gaat: Nee, dat gaat het niet. :)

In dit specifieke geval heeft diegene genoeg sollicitaties per week dus er valt genoeg op te schrijven voor CWI. Er wordt iig geen misbruik gemaakt van de vergoeding, dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tja, ik deed 2e lijns technisch support en men vond bij het CWI voor mij een passende baan als verkoper van groene stroom "want daar zit je toch ook aan de telefoon?"

Gelukkig kwam ik daar onderuit omdat ik een baan zocht voor overdag en dit van 17-21 was. Maar het feit dat het werkelijk absoluut niets te maken had met wat ik deed en toch passend werk was stemde mij niet vrolijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Frieda op 26-01-2006 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

(jarig!)
Anoniem: 15354 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 00:03:
[...]

Je hoeft helemaal niet alles aan te nemen,
Dat heb ik toch ook niet gezegd? :) Je moet passend werk aannemen en dat is iets anders dan alles. Bedenk je echter wel dat als de WW afloopt en je WWB gaat aanvragen je wél zo'n beetje alles moet aannemen. Lanterfanten tijdens de WW-tijd is daarom ook niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Ik krijg alleen maar baantjes als Systeembeheerder of Projectleider ICT aangeboden van het CWI. Beetje raar als je bedenkt dat ik eigenlijk 0,0 werkervaring binnen de IT heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je misschien aangegeven dat je ooit vaag iets in de richting van computers hebt gedaan (een toetsenbord aangeraakt of zo?). Mijn ervaring met het CWI is dat ze absoluut niet weten welke ervaring bij een bepaald beroep hoort.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Heb idd ooit een Hbo opleiding ICT gedaan, heb em echter niet afgemaakt. Verder 2jaar als graficus gewerkt, maar die hele tak ligt op zijn gat, verwacht ik ook weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Frieda schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 18:27:
Tja, ik deed 2e lijns technisch support en men vond bij het CWI voor mij een passende baan als verkoper van groene stroom "want daar zit je toch ook aan de telefoon?"

Gelukkig kwam ik daar onderuit omdat ik een baan zocht voor overdag en dit van 17-21 was. Maar het feit dat het werkelijk absoluut niets te maken had met wat ik deed en toch passend werk was stemde mij niet vrolijk!
Passend werk is niet altijd wat jij wil!

Kijk, als je doof bent, dan is het duidelijk dat telefonisch verkopen geen passend werk is. Uit je vorige baan blijkt echter dat je de essentiele vaardigheid, het voeren van telefoongesprekken, wle beheerst.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1