MSI RG54GS2 802.11G 54Mbps W-LAN router met USB-printserver

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bij Tones.be (een van de betere Belgische computershops) is volgende aanbieding opgedoken:

Een paar kenmerken om een idee te geven:
MSI RG54GS2
54 Mbps max.
4 Ethernet 10/100 Mbit aansluitingen
Ondersteuning voor WEP, WPA
VPN ondersteuning
USB-printserver (1.1, géén 2.0 blijkbaar)

Volledige specs zijn terug te vinden hier.

Nu, ik zou graag overschakelen op draadloos, en mijn printer hangt nu aan mijn router (netwerk met twee pc's). Ik heb es geïnformeerd over degelijke routers (mijn US Robotics 8000A loopt redelijk vaak vast, soms is dat meerdere keren per dag). Ik werd aangeraden om naar D-Link, Linksys en Netgear te kijken (daarvan weet ik zelf ook al dat het kwaliteitsmerken zijn ondertussen :P), sommige mensen zeiden dat die geïntegreerde WLAN router/printserver oplossingen hadden; op de sites van die fabrikanten kan ik echter alleen maar aparte oplossingen vinden (wat het prijskaartje serieus doet aandikken - D-Link en Linksys vragen voor een WLAN printserver 90 euro).

Mijn vraag is dus waar het addertje onder het gras zit bij deze MSI - die voor 70 euro aangeboden wordt. Weet iemand welke hardware erin zit? Dit is ook de eerste keer dat ik MSI een netwerkproduct op de markt zie brengen, dus ik weet niet wat ik ervan moet denken... Is het ontbreken van USB2.0 ondersteuning een groot nadeel voor de printerperformance? De stand-alone oplossingen van D-Link en Linksys bieden namelijk wel ondersteuning voor USB2.0. Netgear heb ik nog niet gecheckt daarvoor.

Alle tips zijn dus welkom :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Niemand? :'( Over zijn voorganger is evenmin veel te vinden (buiten een vergelijkende test op de frontpage in 2004 waarin zijn voorganger voorkomt).

Iemand ervaringen met de eerste versie hiervan dan? :)

Zoneen: kan iemand mijn vraag over de USB 1.1 printserver beantwoorden? O-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik heb deze ook alleen voor een stukkie minder dan €70,- namelijk €55,-. Gekocht via een webwinkel. Ik moet zeggen, het is een heerlijk ding. Van alle functionaliteiten voorzien, zoals wep/wpa/mac filtering etc etc. Daarnaast kan je nog Ssid broadcasting uitzetten na een nieuwe firmware. Echt een aanrader!!

En USB2.0 heb je niet nodig voor je printer. USB2.0 is leuk als je mp3's op je mp3-speler wilt zetten maar voor je printer is het totaal niet nodig.

Printserver installatie: Als je besluit om deze router te kopen (ik kan hem je zeer aanbevelen), er staat een fout in het boekje, het adres van je printserver is 192.168.1.254 en niet 192.168.1.123. Dus gewoon het ip-adres van router.

Succes!

[ Voor 68% gewijzigd door vleppyniles op 28-01-2006 15:54 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt voor de info :). Ondertussen heb ik de router gekocht (tja, Belgische prijzen liggen wat hoger :(). Lijkt me stabiel - hoewel ik eMule nog niet veel gedraaid heb, dus hoe het met p2p zit kan ik niet zeggen...

Ook de bijhorende MSI-kaartjes werken perfect onder Linux :) (kernel 2.6.15.2!).

Er zit mij wel een ding dwars: ik heb gisterenavond voor het eerst via mijn draadloos netwerk proberen te printen, en CUPS (linux printsysteem) zegt dat het apparaat klaar is om opdrachten aan te nemen, maar op de router brandt het printerlampje helemaal niet :'(.
Ik heb de printer aan- en uitgezet, de wachtende taken gewist, de router gereboot, CUPS herstart, de printer uit de router getrokken, maar niks helpt :'( . Het online configuratiescherm blijft "Device not ready" zeggen :(.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Resetten helpt, maar nu werkt WPA niet meer... :(. Nevermind :).

Verwijderd

Heb deze router sinds kort ook en buiten de printserver werkt alles ok...
Op de router brandt het USB-lichtje, ik heb de printer op de ip poort geinstalleerd (MET het juiste IP-adres, enkel m'n poortnaam staat 123 ipv 1...) en de printer staat aan, doch als ik op de router inlog krijg ik hetvolgende:

Item: Printer(USB0)
Peripheral Status: Not ready

Iemand enig idee wat ik misdoe??

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Het IP van je router is ook het IP van je printer, net zoals dat zou zijn wanneer je je printer aan een pc hangt :).

Verwijderd

192.168.1.254 is ingesteld als printer ip...

Verwijderd

Heb opnieuw een poging ondernomen om 'm te installeren en nog altijd geen geluk...
Als ik de aangemaakte poort wil verwijderen geef ie een error...

Verwijderd

Ok ok ok, heb de poort verwijderd en de printer helemaal geuninstalled.
Vervolgens heb ik bij printers gekozen voor "nieuwe printer toevoegen" en dan hem laten zoeken naar aangesloten printers, ip opgegeven (192.168.1.254), drivers gedownload en de ganse boel geinstalleerd.

Alles zag er perfect uit tot ik wou afprinten...

Als ik op print druk zie ik m'n pc de printopdracht verwerken en naar de printer "sturen". M'n printicoontje rechtsonder verdwijnt, maar er wordt helemaal niets afgedrukt, net ofdat de router geen printer kan vinden (wat trouwens goed mogelijk is, want als ik naar http://192.168.1.254/ -> Customized Configuration -> PrintServer ga dan zie ik enkel hetvolgende staan:
Item: Printer(USB0)
Peripheral Status: Not ready

Als er iemand nog de moed heeft om hier ff te helpen... het zou zwaar gewaardeerd worden...
Pagina: 1