[suse 9.3]Gewone gebruiker, admin rechten geven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw in het Linux gebeuren, en via school aan de slag gegaan met Suse 9.3 .
Opzig een mooi programma, en grafisch doet het niet onder aan windows.

Ik ben op dit moment bezig met een opdracht, zodat een bepaalde gebruiker, andere gebruikers kan controleren. Dus als het ware, admin rechten geven. De Root is de super-admin, en wil ik het liefst niet constant gebruiken. Ik bedacht zelf de gebruiker in de groepen Root, NTadmin en in UUCP toe te voegen. Toch is dit blijkbaar niet het juiste, want als ik bijvoorbeeld met die gebruiker, via het systeembeheer kijk, zijn de meeste tabbladen grijs. Welke bij de "root" wel gewoon te wijzigen zijn.

Ik heb hier zelf het boek "leerboek Linux systeembeheer" van Sander van Vugt, maar dit is toch een redelijk verouderd boek, en is ook niet echt voor Suse 9.3. Wel erg goed om de basis van Linux te beheren. Op google kom ik veel nederlandse sites tegen, maar het lijkt net alsof niemand een systeembeheerder aanmaakt via Linux, want ik kan mijn probleem niet ertussen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik neem aan dat je de rechten binnen Yast2 bedoeld?
Ik werk zelf niet met Suse, maar misschien is sudo iets voor je? De admins dus sudo's geven op de Yast2-commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 17:09:
Ik ben nieuw in het Linux gebeuren, en via school aan de slag gegaan met Suse 9.3 .
Opzig een mooi programma, en grafisch doet het niet onder aan windows.

Ik ben op dit moment bezig met een opdracht, zodat een bepaalde gebruiker, andere gebruikers kan controleren. Dus als het ware, admin rechten geven. De Root is de super-admin, en wil ik het liefst niet constant gebruiken. Ik bedacht zelf de gebruiker in de groepen Root, NTadmin en in UUCP toe te voegen. Toch is dit blijkbaar niet het juiste, want als ik bijvoorbeeld met die gebruiker, via het systeembeheer kijk, zijn de meeste tabbladen grijs. Welke bij de "root" wel gewoon te wijzigen zijn.

Ik heb hier zelf het boek "leerboek Linux systeembeheer" van Sander van Vugt, maar dit is toch een redelijk verouderd boek, en is ook niet echt voor Suse 9.3. Wel erg goed om de basis van Linux te beheren. Op google kom ik veel nederlandse sites tegen, maar het lijkt net alsof niemand een systeembeheerder aanmaakt via Linux, want ik kan mijn probleem niet ertussen vinden.
De filosofie is dat je als gewone gebruiker bepaalde dingen niet hoeft te kunne. Andere gebruikers controleren hoort daar onder, daar heb je dus root voor. Als je een script wil bouwen waarmee je bepaalde zaken kan controleren dan hangt de complexiteit hiervan af van welke stappen je precies wil controleren. Een handige tool hierbinnen is sudo, hier is veel over te vinden via google en lijkt me dat je daar een beetje moet gaan starten

Jouw idee om groepen toe te gaan voegen lijkt me niet verstandig (helemaal als deze toegang moeten krijgen tot sbin en usr/sbin), hier zijn betere oplossingen voor.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Suse 9.3 een KDE desktop? Zo ja, kijk eens naar het programma "kdesu".