Toon posts:

Onboard geluidskaart disabled

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht om muziek mee te maken. De onboard geluidskaart werkt prima. Alleen wanneer ik een tweede geluidskaart er in stop verdwijnt de onboard. Na goed zoeken kwam ik op het forum van Asus dit tegen in de FAQ:

Onboard audio has no sound when an add-on sound card is inserted. Is it a normal behavior?
Yes, this is a normal behavior. When inserting an add-on sound card, the onboard audio will be disabled automatically while the add-on sound card will have top priority to generate sound.

Ok, dus ik stop er een derde geluidskaart in en die werkt prima! Ik heb nu twee geluidskaarten werken en ik kan weer uit de voeten.

Weet iemand een truuk om de onboard toch aan de praat kan krijgen?

Even voor diegene die zich afvragen waarom ik dit wil, een aantal redenen (immers ik kan wel werken nu):
  1. Derde geluidskaart heeft brak geluid
  2. Derde geluidskaart eruit bespaart een slot
  3. Mijn software werkt beter met de onboard geluidskaart dan de derde
  4. Kan het niet hebben dat Asus bepaald of ik die onboard wel of niet mag gebruiken.
Mijn specs
  • Asus A8V (AC '97 soundcard)
  • Terratec 24/96 (2e soundcard)
  • Creative AudioPCI (ES1371, ES1373) (3e soundcard)
  • Bios + drivers = laatste

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet kan dit niet. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand dit wou/kon.

Daarnaast, je wil muziek gaan maken met die pc. Daar is de ac97 codec toch een lachtertje voor, koop dan nog een terratec of creative kaart.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien denk ik wel veel te simpel, maar kun je onboard sound niet gewoon weer aanzetten in de bios?

Verwijderd

Topicstarter
@RoD Hij staat in de bios op enabled (bij de meeste mensen is dat: auto), wat betekent dat wanneer je er een tweede geluidskaart in stopt de onboard verdwijnt. Ietsiepietsie te simpel :P

@Kawaii Je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft kwaliteit dat de AC97 slecht is. Het handige van die kaart is dat het zo'n standaard kaart is dat het super handig werkt in sommige programma's. Ik gebruik het eigenlijk voor de standaard windowsgeluiden en als extra kanaal wanneer ik aan het opnemen ben, etc..

En inderdaad ik ben nog niemand tegengekomen die dit ook wil. Maar vind het gewoon vreemd dat het nu zo is, want mijn vorige moederplank had nergens geen problemen mee. Dan wil op zijn minst weten wat de reden hiervoor is waarom (volgens mij meer fabrikanten) dit hebben besloten.

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-01 14:53
Ik heb het zelfde probleem met mijn K8V-SE. Als ik er een SB Live! in doe, wordt mijn onboard uitgeschakeld, maar een 2e SB Live! kan dan weer wel. Ik ken wel iemand, die heeft een socket a, en bij hem lukt het wel om onboard en een geluidskaart te hebben. (Gigabyte moederbord dacht ik)

Maar volgens mij is het niet mogelijk, maar als iemand een oplossing heeft, graag! :)

edit: Ook al zet in in het BIOS onboard op 'on', heeft dat nog geen nut..

[ Voor 10% gewijzigd door borstel op 26-01-2006 08:36 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ik had een Asus A7N (of V), met een Audigy NX usb versie, maar daar kon ik gewoon handmatig nog de onboard aan en uit zetten in de bios.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Precies DnY! !!!

bios onboard enabled + 1 andere --> werkt niet
bios onboard enabled + 2 andere --> werkt wel
8)7 8)7

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-01 14:53
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 09:42:
Precies DnY! !!!

bios onboard enabled + 1 andere --> werkt niet
bios onboard enabled + 2 andere --> werkt wel
8)7 8)7
Oh... dat had ik nog niet gechecked. Maar ik bedoelde, ik kan wel 2 losse PCI geluidskaarten hebben. Niet 1 PCI kaart en onbaord, om dan samen 2 te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben weer eens niet duidelijk!

Ik bedoelde:
bios onboard enabled + 1 andere --> onboard werkt niet
bios onboard enabled + 2 andere --> onboard werkt wel

We hebben het gewoon over hetzelfde.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 12:14

Haan

dotnetter

Lijkt erop dat het gewoon afhankelijk is van het moederbord of het werkt of niet. Blijkbaar wordt bij sommige borden de onboard uitgeschakeld en bij andere blijft het wel aanstaan..
Dat zou ook betekenen dat je er verder niks aan kan doen. Maar misschien zit ik er ook wel naast :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
En wat denk je: onder linux werkt het wel gewoon. Dat wil zeggen alle drie kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Reactie van ASUS die ik onlangs kreeg:

Dear Friend :
Thank you for contacting ASUS Customer Service.
Sorry, due to chipset limitation, when you add a PCI AUDIO card to a board which use VIA VT8237 southbridge controller, the built in AC97 audio will be disabled automaticly. It is a chip limitation without way to fix.

Verwijderd

Hallo,

Heb ong. 1 maand geleden in de aanbieding een Creative USB-Sound Blaster Live 24bit aangeschaft en bij aansluiting op de usb2-poort vergeten de onboard (ac97) op mijn Intel-moederbord uit te schakelen .
De nieuwe werd onmiddellijk herkend en werkt totnogtoe feilloos. In het configuratiescherm (winXP sp2) kan ik nog steeds kiezen tussen onboard en USB. Men raadde mij aan de onboard te disablen omdat dit vroeg of laat conflicten zou opleveren. Kan dit kwaad, of moet ik vooralsnog ingrijpen?

Verwijderd

Topicstarter
Het kan geen kwaad. Het is niet een kwestie van vroeg of laat dat je een conflict krijgt. Hardwareconflicten heb je meestal wel of niet vanaf het begin.
Je hebt nu twee geluidkaarten draaien en dat werkt blijkbaar, prima dus.
Je kunt natuurlijk altijd in je bios je onboard uitschakelen als je het niet vertrouwd.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
dus de conclusie is:

1) bij toevoeging van een 2e geluidskaart gaat je onboardkaart (meestal) automatisch uit.
2) In het bios kan je deze weer aanzetten, zodat je er weer twee hebt
3) dit geld niet voor alle chipsets. 8)7

:*)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe kan het dan dat het bij al mij mobo's wel kan?:
  • Gigabyte GA7VT600-L (AC' 97 codec) (met SB Live!) [VIA KT600 Chipset)
  • ASUS A7V-600-X (Soundmax chipje) [VIA KT600 Chipset) (met SB Live!, nu niet meer erin, want onboard is al goed genoeg :), soundmax is een stuk beter dan dat brakke AC' 97)
  • MSI K8N Neo2 Platinum-54G (met M-Audio Revolution 7.1) [nForce 3 Ultra]
ze staan bij alle 3 op auto in de bios... en toch werken ze allebei :)

[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 10-02-2006 15:57 ]

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
Omdat
  1. Jij wel de optie 'auto' in je bios hebt
  2. Jij een andere chipset hebt

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik kan hem ook aanzetten (icm met sblive 5.1), en hij word ook herkent, alleen geeft hij problemen met drivers instaleren erna :/
ff kijken of het niet een irq conflict is ofzo

naja zeg, krijg tieten 8)7

het werkt nu gewoon _/-\o_

nu kan ik dus Teamspeak via onboard doen :P
en de game via boxen :D

[ Voor 29% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-02-2006 12:55 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
Woeptie!!! Gefixxxed!

Heb wpcredit gebruikt om de ISA bridge een beetje te tweaken!
Op offset 50 staan twee bitjes hoog:

7e bit = Modem niet vinden
6e bit = Geluidskaart niet vinden

Dus 6e bit laag gemaakt, nieuwe hardware gededecteerd en gaan met die banaan.
Let wel dat je in de bios je geluidskaart eerst op enabled/auto moet zetten!

Nu is het nog een kwestie van het bitje veranderen voordat windows start, dmv wpcrset en klaar was Thin!
Pagina: 1