[FC4] Grub naar een andere hardeschijf verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• martijnvanegdom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-01 19:11
Heb het 2 schijven in mijn systeem hangen

hda -> bevat een windows installatie en iis de opstartschijf (hier vanaf boot grub)
hdb -> bevat mijn FC4 install

Nu is het probleem het volgende.. Omdat ik hda voor andere doeleinden wil gaan gebruiken en uit mijn systeem wil halen heb ik geprobeerd te instaleren op hdb met
code:
1
grub-installl /dev/hdb

Echter ik kan nu wel booten an hdb maar grub kan noch mijn FC4 instalatie vinden nog mijn windows. Is er iemand die weet hoe ik nu verder moet ?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je je hdb ook als master ingesteld etc? Want dan wordt het stiekum hda uiteraard ;)

• martijnvanegdom
hdb is slave
hda is master
(hdd en hdc zijn mijn beide fikkers)

[ Voor 42% gewijzigd door martijnvanegdom op 25-01-2006 16:38 ]

• Osiris
  • Niet online
Da's altijd zo, maar blijven ze ook zo nadat je je eerste hd eruit hebt gehaald?

En wat zijn de exacte foutmeldingen?

• martijnvanegdom
Als ik de harde schijf (master) er uit haal en ik probeer te booten van de slave,
Dan krijg ik

root(hd1,0)
Error 21 : Disc does not exist..

Als ik de schijf er in laat zitten en ik geef aan dat ik van de slave wil booten in de bios dan krijg ik dezelfde fout

Verwijderd

Boot je nou naar grub op hda of hdb? Waar verwijzen de entries in grub.conf of menu.lst naar ?

edit: probeer eens:

root(hd2,0)

misschien veranderen master en slave als je boot naar de andere schijf.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 16:51 ]

• martijnvanegdom
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You do not have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
#          root (hd1,0)
#          kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hdb1
#          initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=5
splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Linux
    root (hd1,0)
    kernel /boot/vmlinuz-2.6.14-1.1653_FC4 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
    initrd /boot/initrd-2.6.14-1.1653_FC4.img
title Windows XP
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader +1

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 16:48:
Boot je nou naar grub op hda of hdb? Waar verwijzen de entries in grub.conf of menu.lst naar ?

edit: probeer eens:

root(hd2,0)

misschien veranderen master en slave als je boot naar de andere schijf.
Ik zou eerder root (hd0,0) proberen :)

Verwijderd

Osiris schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 16:52:
[...]

Ik zou eerder root (hd0,0) proberen :)
Ik heb volgens mij niet genoeg koffie gehad vandaag 8)7

• martijnvanegdom
Kan is een boot diskette (of cd) aanmaken dat ik straks, als ik het verkeerd edit toch nog bij de conf kan komen?

Verwijderd

met een willekeurige linux boot cd ( ik gebruik meestal knoppix ) kan je altijd grub.conf weer veranderen. Ook kun je om te testen ff op e drukken in grub en de gewenste regels aanpassen. Dit kun je niet opslaan, tenminste zover als ik weet, maar dan weet je wel of het werkt.

• martijnvanegdom
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 17:36:
met een willekeurige linux boot cd ( ik gebruik meestal knoppix ) kan je altijd grub.conf weer veranderen. Ook kun je om te testen ff op e drukken in grub en de gewenste regels aanpassen. Dit kun je niet opslaan, tenminste zover als ik weet, maar dan weet je wel of het werkt.
Ik heb dat gedaan.. heb als root op gegeven hd0,0 en hiervan kon ik netjes (zit dus ook te typen..) In linux is de schijf nog gewoon hdb... Betekend dit dat grub een andere device mapping heeft dan linux? En dat linux dus alleen 'kijkt' naar de hardware en dat grub de volgorde van devices doet op basis van de bios?

• Osiris
  • Niet online
Understanding GRUB's terminology

The most critical part of understanding GRUB is getting comfortable with how GRUB refers to hard drives and partitions. Your Linux partition /dev/hda1 will most likely be called (hd0,0) under GRUB. Notice the parenthesis around the hd0,0 - they are required.

Hard drives count from zero rather than "a" and partitions start at zero rather than one. Be aware too that with the hd devices, only hard drives are counted, not atapi-ide devices such as cdrom players and burners. Also, the same construct is used with SCSI drives. (Normally they get higher numbers than IDE drives except when the BIOS is configured to boot from SCSI devices.) When you ask the BIOS to boot from a different hard disk (for instance your primary slave), that harddisk is seen as hd0.

Assuming you have a hard drive on /dev/hda, a cdrom player on /dev/hdb, a burner on /dev/hdc, a second hard drive on /dev/hdd and no SCSI hard drive, /dev/hdd7 gets translated to (hd1,6). It might sound tricky and tricky it is indeed, but as we will see, GRUB offers a tab completion mechanism that comes handy for those of you having a lot of hard drives and partitions and who are a little lost in the GRUB numbering scheme.

Having gotten the feel for that, it is time to install GRUB.

• martijnvanegdom
Het werkt nu allemaal weer zoals het zou moeten werken. Mijn tweede hardeschijf is nu uit het systeem en linux blaast gewoon vrolijk door
Pagina: 1