Microsoft geeft deel Broncode weg.

Pagina: 1
Acties:

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Bron : Qmusic, Nieuws van 16.00u.

Microsoft heeft onder een beetje druk een deel van de broncode van Windows vrijgegeven.
Dit omdat de concurenten anders te weinig kans hebben in de computer wereld.

Er is niet bepaald meer info op het nieuws vermeld :)

Maar altijd leuk om zoiets te vinden straks :p

Blij Met Wilco

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
Heeft Qmusic ook een bron?

|>

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ze zeiden wel iets geloof ik maar ik lette niet geheel op.... 8)7 :D

Misschien dat iemand anders wel aandachtig heeft geluisterd ?

[ Voor 33% gewijzigd door -Thunder- op 25-01-2006 16:07 ]

Blij Met Wilco

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-03 21:03
http://www.nu.nl/news/662...roncode_Windows_vrij.html alst u
Microsoft geeft deel broncode Windows vrij

Uitgegeven: 25 januari 2006 15:45
BRUSSEL - Softwarebedrijf Microsoft geeft voor het eerst een deel van het geheime basisprogramma van Windows, de broncode, vrij. Op die manier hoopt het bedrijf tegemoet te komen aan de eisen die de Europese Commissie heeft gesteld, zo heeft bestuurssecretaris Smith van Microsoft woensdag aangekondigd.

De concurrentieafdeling van de commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, levert al jaren een strijd met de softwaregigant. Die zou zo'n sterke positie hebben op de markt dat concurrenten kansloos zijn. Daarom vindt de commissie dat Microsoft geheime informatie moet vrijgeven om het mogelijk te maken concurrerende computerprogramma's te maken die kunnen communiceren met servers van Microsoft.

[ Voor 83% gewijzigd door DaannO op 25-01-2006 16:08 ]

Verwijderd

Las het ook al op Nu.nl. MS heeft er zelf ook nog een persbericht over opgesteld:
Microsoft Goes Beyond EU Decision by Offering Windows Source Code

Announcement underscores Microsoft’s commitment to resolve compliance issues by giving licensees access to its source code.

Windows Server Protocol Program Web site

BRUSSELS, Belgium — Jan. 25, 2006 – Today, Microsoft General Counsel Brad Smith announced Microsoft’s decision to license all the Windows Server source code for the technologies covered by the European Commission’s Decision of March 2004. The company is making this voluntary move in order to address categorically all of the issues raised by the Commission’s December 22, 2005 Statement of Objections. That document asserted that Microsoft’s prior technical documentation provided insufficient information to enable licensees to implement successfully certain Windows Server communications protocols.

“Today we are putting our most valuable intellectual property on the table so we can put technical compliance issues to rest and move forward with a serious discussion about the substance of this case,” said Brad Smith, Microsoft Senior Vice President and General Counsel. “The Windows source code is the ultimate documentation of Windows Server technologies. With this step our goal is to resolve all questions about the sufficiency of our technical documentation.”

With today’s announcement, Microsoft is going far beyond the European Commission’s March 2004 decision and its legal obligations to provide companies with the technical specifications of its proprietary communications protocols. A reference license to the Windows Server source code will provide software developers the most precise and authoritative description possible of the Windows protocol technologies. With it, software developers will be entitled to view the Windows source code in order to better understand how to develop products that interoperate with Windows, but not to copy Microsoft’s source code.

“We have now come to the conclusion that the only way to be certain of satisfying the Commission’s demands is to go beyond the 2004 Decision and offer a license to the source code of the Windows server operating system,” said Smith. “While we are confident that we are presently in full compliance with the Decision we wish to dispel any notion that Microsoft’s technical documents are insufficient.”

For server software developers who take a license under this program, Microsoft previously had created more than twelve thousand pages of technical documentation covering specifications for the communications protocols covered by the 2004 Decision as well additional technology going beyond those protocols. In addition, Microsoft previously offered voluntarily to provide up to five hundred hours of free technical support from experienced Microsoft professionals who can answer any questions licensees might have. With today’s announcement Microsoft has supplemented these resources with a new license for all of the Windows Server source code that implements all of the communications protocols covered by the 2004 Decision.

Microsoft has a similar protocol licensing program that was established in the United States pursuant to a consent decree there, covering certain protocols in the Windows desktop operating system. More than 20 companies have taken licenses to Microsoft’s protocols under that program and many are shipping products incorporating such protocols. To continue to foster consistency between both licensing programs, Microsoft has decided to make available for the desktop protocols the same reference license for source code it is offering for server protocols, and the company will provide competition authorities in the United States with information so they can consider the matter.

The merits of the 2004 Decision are being reviewed by the European Court of First Instance. While Microsoft contests the merits of the 2004 Decision through that judicial process, today’s announcement underscores the company’s resolve to satisfy the Commission’s compliance demands. In addition, Microsoft will continue to move forward to prepare its response to the December Statement of Objections, which is now due on 15 February.

For more information on the licensing program, please visit the WSPP (Windows Server Protocol Program) at: http://www.microsoft.com/mscorp/legal/eudecision/.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
Dit is volgens mij zeker niet de 1e keer dat dit gebeurt :?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Maar om welke delen van Windows gaat het nu eigenlijk? Toch niet dezelfde delen code die al een keer over het net vlogen? ;)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 19:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik vind het een beetje onzinnig. Als ik een super product maak die geweldig verkoopt en de klant niks anders meer wil dan mijn product dan is het toch aan de concurrent iets beters te maken ipv mijn idee / ontwerp te jatten?

Twitter

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 19:18
Dennahz schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 16:49:
Ik vind het een beetje onzinnig. Als ik een super product maak die geweldig verkoopt en de klant niks anders meer wil dan mijn product dan is het toch aan de concurrent iets beters te maken ipv mijn idee / ontwerp te jatten?
Het gaat meer om oneerlijke concurrentie wat betreft software.
Als MS bijvoorbeeld een applicatie maakt, kan het zijn dat dat voor hen een stuk makkelijker gaat, omdat ze zelf inzicht hebben in hoe Windows er uit ziet. Een ander bedrijf dat zo'n zelfde stuk software wil maken heeft dat inzicht niet.

Ook moeten OS'en van andere fabrikanten kunnen communiceren met Windows. Lees het nieuwsbericht maar even door.

[ Voor 9% gewijzigd door Solomon op 25-01-2006 16:53 ]

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Dennahz schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 16:49:
Zeg dat ook even tegen die opensource lui want die doen niets anders.

Ben het wel met je eens hoor. Het komt er nu meer op eer van beter goed gejat dan zelf bedacht.

Verwijderd

k vind het een beetje onzinnig. Als ik een super product maak die geweldig verkoopt en de klant niks anders meer wil dan mijn product
Dat is nou precies het probleem: de klant wíl wel wat anders maar kan niet omdat ze dan niet compatible meer zijn en omdat meer dan 90% op Windows draait, moet een nieuw product wel met Windows samen kunnen werken, anders verkoopt het niet; zolang dat zo blijft zal die 90% nooit omlaag gaan en zal er dus nooit echte concurentie zijn.
Zeg dat ook even tegen die opensource lui want die doen niets anders.
Sorry hoor, maar dit is een regelrechte troll.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 16:59 ]

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Frontpage
Broncode Windows Server beschikbaar voor ontwikkelaars

Microsoft heeft vandaag bekendgemaakt dat software-ontwikkelaars binnenkort een licentie kunnen krijgen om de volledige broncode van Windows Server in te mogen zien. Het bedrijf hoopt hiermee niet alleen te voldoen aan de eisen die de EU bijna twee jaar geleden gesteld heeft, maar denkt zelfs een stap verder te gaan. Het is niet de eerste keer dat het bedrijf derden een blik in de keuken van Windows gunt: al eerder zijn licenties op code verleend aan overheden, universiteiten en vertrouwde partners. Het doel van maatregel is om de openheid van het besturingssysteem te verbeteren, zodat een (oneerlijk) voordeel van Microsoft bij het bouwen van Windows-software verdwijnt. Het gaat daarbij specifiek over de standaarden die gebruikt worden voor de communicatie tussen desktops en servers, zoals bijvoorbeeld Active Directory. Concurrenten die zonder goede documentatie op Windows willen inhaken hebben immers een veel zwaardere taak dan Microsoft zelf.

In een eerdere poging om aan de eisen van de EU te voldoen gaf het bedrijf 12.000 pagina's documentatie vrij. Er kwam daarop echter een hoop commentaar, omdat de voorwaarden te streng zouden zijn en er nog steeds niet voldoende openheid zou worden gegeven. De EU dreigde daarom eind december met een boete van twee miljoen euro per dag als er geen 'volledige en correcte' informatie over de protocollen zou worden verstrekt. De deadline zou eigenlijk morgen vallen, maar gisteren werd bekend dat deze is uitgesteld naar 15 februari. Toch reageert Microsoft vandaag al met wat volgens hen de ultieme oplossing is voor het debakel: 'We leggen nu ons meest waardevolle intellectuele eigendom op tafel,' stelt Brad Smith, 'De broncode van Windows is de ultieme documentatie.' Het is nog niet bekend onder welke voorwaarden de code zal worden vrijgegeven.

Blij Met Wilco

• loodgieter

loodgieter

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 16:58:

[...]

Sorry hoor, maar dit is een regelrechte troll.
Dat vind jij dat maar een regelrechte troll. Want een eigen mening is in dit land toch verboden. |:( .

Ik bedoel hier mee te zeggen dat die lui alles zo op het net gooien. En dus door jan en alleman aangepast kan worden. En daar zit niets geen kwaad in.

En Microsoft word altijd aangevallen op die dingen. En nu zelf al door de EC en nu moeten ze wel. Ik vind dat gewoon jammer. Als jij iets hebt uitgevonden wat gewoon super goed is wil je dat toch ook niet zo maar delen als dat inkomsten verlies met zich mee zou brengen.

ook zoiets; als je iets negatiefs over Opensource hebt springen de linux dudes meteen weer in defentie. Je moet daar niet zo sneu over doen. Dat is mijn mening dus troll jij maar lekker raak.

Heb al enig idee waarom je ook zo reageerd je zal wel veel in NOS te vinden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door loodgieter op 25-01-2006 20:11 ]

Verwijderd

Twix schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 20:07:
Dat vind jij dat maar een regelrechte troll. Want een eigen mening is in dit land toch verboden. |:( .
Nee, een mening hebben is niet verboden, alleen als je zoiets brult, mag je het wel een beetje onderbouwen.
Ik bedoel hier mee te zeggen dat die lui alles zo op het net gooien. En dus door jan en alleman aangepast kan worden. En daar zit niets geen kwaad in.
Je reageerde met deze quote
dan is het toch aan de concurrent iets beters te maken ipv mijn idee / ontwerp te jatten?
Dan begrijp ik daaruit dat je bedoelt dat "die opensource lui" niets anders doen dan ideeen en ontwerpen jatten. Ik kan met de beste wil van de wereld daar niet de bedoeling in lezen die je hierboven geeft.
En Microsoft word altijd aangevallen op die dingen. En nu zelf al door de EC en nu moeten ze wel. Ik vind dat gewoon jammer. Als jij iets hebt uitgevonden wat gewoon super goed is wil je dat toch ook niet zo maar delen als dat inkomsten verlies met zich mee zou brengen.
Het gaat er niet om of iets supergoed is, het gaat erom dat MS door z'n bijna-monopolie-positie een voordeel heeft ten opzichte van concurenten en dat MS daar actief misbruik van maakt; er zijn wetten die dit verbieden en daar heeft MS zich aan te houden; dat heeft niks te maken met of je nu "opensource lui" of "Microsoft Fanboy" bent.
ook zoiets; als je iets negatiefs over Opensource hebt springen de linux dudes meteen weer in defentie. Je moet daar niet zo sneu over doen. Dat is mijn mening dus troll jij maar lekker raak.

Heb al enig idee waarom je ook zo reageerd je zal wel veel in NOS te vinden zijn.
Ik ben inderdaad veel in NOS te vinden. Wat dat te maken heeft met het feit dat jij loopt te trollen is me niet duidelijk.

• loodgieter

loodgieter

laat maar :)

ga hier geen discussie over aan. iederen zijn eigen ideen en denkwijzen. :Y)
Pagina: 1