[Debian] Verbinding knijpen, maar niet voor andere servers

Pagina: 1
Acties:

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-02 23:25
Hallo,

Ik ben bezig een netwerk te maken voor Wireless Leeuwarden. Wij willen de adsl verbinding knijpen naar ongeveer 20kb/s. De verbinding knijpen is opzich geen probleem kwa software. Het enigste probleem is dat de servers elke keer achter elkaar staan. Dus de servers krijgen maximaal 20kb. Natuurlijk is dat veel te weinig omdat de mensen achter die server ook weer 20 kb moeten.

Het is allemaal gebaseerd op het Wireless Leiden princiepe. Alleen hebben zij een backbone link wat bij dus niet kunnen hebben i.v.m. plaat/sponsers.

Heeft iemand een oplossing waarbij wij servers de volledige bandbreedte kunnen geven en voorang op het andere verkeer.

Heel erg bedankt!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
kon je dat niet per interface of ip range regelen?
weet niet wat voor software je gebruikt, of OS, maar dit lijkt mij het meest handige.

• amauer
gupje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 16:05:
kon je dat niet per interface of ip range regelen?
weet niet wat voor software je gebruikt, of OS, maar dit lijkt mij het meest handige.
Ik draai nu Debian. Het probleem is dat mijn servers op dezelfde interface en ip range zitten...

[ Voor 13% gewijzigd door amauer op 25-01-2006 16:29 ]

• weijl
  • Niet online
Ik draai nu Debian.
mijn fout, stond ook in het subject. |:(
Het probleem is dat mijn servers op dezelfde interface en ip range zitten...
maar het externe internet verkeer toch niet?
misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar dat is toch wat je wilt? je wilt men van buiten je lokale netwerk cappen op snelheid. je upload in de hand houden zodat die niet word volgetrokken. toch?

dan maak je toch een/meerdere rule(s) dat je interne netwerk niet gecapped hoeft te worden, en al het andere wel?

• amauer
http://www.thempolis.nl/content.php?article.4

Een schema. Tussen de "Hoofdnode" en de "Subnode" komen ook nog clients die moeten worden geknepen. Dit gaat allemaal wireless over enkele 100den meters. Dus ik kan niet zo even een 2e interface in de hoofdnode zetten :P

Als ik de complete interface ga knijpen worden de server ook geknepen en die moeten juist volle toegang hebben tot alles...

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Jammer dat je geen range ter beschikking hebt. Kan je daar ook niet voor zorgen met meerdere IP-adressen per netwerkkaart? Anders zul het toch echt voor elke subnode apart moeten doen lijkt me. Niet bijzonder onderhoudsvriendelijk.... er staat trouwens een vieze blauwe e boven in je schema, doe d'r eens wat aan! ;)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• amauer
ajvdvegt schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 20:01:
er staat trouwens een vieze blauwe e boven in je schema, doe d'r eens wat aan! ;)
Zo beter?
Afbeeldingslocatie: http://www.chrisbeach.co.uk/techJournal/ieFirefox/weighedUp.jpg
Firefox in het voordeel :p

[ Voor 18% gewijzigd door amauer op 25-01-2006 21:02 ]

• weijl
  • Niet online
je servers hebben een vast ip neem ik aan, of niet?

je hebt 1 range, dus je ip adres veranderd niet van node op node.
kun je dan niet de servers op de hoofdnode juist 'niet' cappen en de rest wel, of de servers heel hoog zodat die altijd de volle bandbreedte pakken onder elkaar en de clients op 20kb/s.

ik kan dit erg verkeerd zien hoor, plz tell me if I am and why.

[ Voor 32% gewijzigd door weijl op 26-01-2006 00:46 . Reden: uitleg foutje, hoop dat het duidelijker is hetgeen ik bedoel. ]

• amauer
gupje schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 00:39:
je servers hebben een vast ip neem ik aan, of niet?

je hebt 1 range, dus je ip adres veranderd niet van node op node.
kun je dan niet de servers op de hoofdnode juist 'niet' cappen en de rest wel, of de servers heel hoog zodat die altijd de volle bandbreedte pakken onder elkaar en de clients op 20kb/s.

ik kan dit erg verkeerd zien hoor, plz tell me if I am and why.
Nou, dat kan wel. Maar als er dan nog een uitbreiding komt na de "subnode" heeft die maar 20 kb...

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Misschien domme vraag, maar wat is bij jou een subnode en wat een client?

ieeeepppppp :P

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

Even voor de goeie beeldvorming.

Je heb een internetverbinding die je via een masternode laat binnenkomen, op deze masternode staan een X aantal hoofdnodes, waar elk een aantal subnodes aan kan hangen. Elk van deze nodes krijgt een IP uit een range die je in je bezig hebt (public range of prive range doet er even niet toe).
Achter elke subnode hangen clients, en die clients mogen "slechts" 20KB/s (= ~196Kbit) aan bandwidth verbruiken.
Hierbij wil je dat de masternode alle "throttling" doet en hiermee het volgende bereikt:
code:
1
2
3
4
5
Toegewezen snelheid per type node:
Client: 20KB/s
SubNode: #Clients(Local) x 20KB/s
Hoofdnode: #Clients(ViaSubNodes) x 20KB/s
Masternode: 100%

Hierbij is #Clients(Local) het aantal aan de subnode verbonden clients en #Clients(ViaSubNodes) het totaal aantal clients dat aan alle aan deze hoofdnode verbonden subnodes verbonden is

Lijkt me dat je een aantal dingen kan doen:
  • Als je hoofd/subnodes een statisch IP hebben kan je je gebruikte IPRange opdelen in 2 stukken. Nodes en Clients. alle clients worden gethrottled en alle nodes niet.
  • Je kan ook statisch je hoofd en subnodes throttlen op basis van het maximaal aantal te verbinden clients (bijv. max 10 per hoofdnode en 2 per subnode...) dan mag een subnode dynamisch snelheid toewijzen.
  • Nog een optie is dat je je subnodes de throttling laat regelen (evt de info daarvoor uit een centraal beheerd systeem laten halen van de masternode).
  • Laatste optie is dat je alles dynamisch doet en op basis van login class (hoofdnode, subnode of client) de gealloceerde snelheid gaat aanpassen voor iedereen (veel moeite) waarbij je dus voor elke extra client ook de throttling voor de subnode en de hoofdnode moet gaan aanpassen..
Ik zou persoonlijk kiezen voor een systeem waarbij je alleen de "ingelogde" clients throttled en de servers met rust laat, bij voorkeur op een zo laag mogelijk niveau, dan hoeft een client namelijk niet door 3 lagen latency voordat ze "echt" op internet zitten

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Pagina: 1