Toon posts:

Fan connectors gaan steeds stuk!

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een heel vreemd (denk ik) probleem. Ik heb 3 fan connectors op mijn moederbord zitten: processor fan, system fan en power fan. Toen ik mijn computer in elkaar zette heb ik de fan (coor de cpu) op processor fan aangesloten. De fan stopte er echter na een paar maanden mee en het bleek dat als ik de fan op de system fan connector aansloot hij het wel weer deed. Maar nu is die connector (na weer een paar maanden) er ook mee opgehouden. Ik zit nu dus op de power fan connector, maar dit is dus wel de laatst overgebleven connector en als die dus ook kapot gaat kan ik een nieuw moederbord gaan kopen :( Weet iemand wat dit veroorzaakt? (moederbord: K7-pro MS-6195 ATX IR3)

Arthur

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Ik zit nu dus op de power fan connector, maar dit is dus wel de laatst overgebleven connector en als die dus ook kapot gaat kan ik een nieuw moederbord gaan kopen
Das nou ook weer overdreven, je kunt de fan gewoon rechtstreeks op de voeding zetten mocht ook deze connector kapot gaan. Waarom de connectors kapot gaan zou ik niet weten :? ...

PC Specs

• cosmoOo
  • Laatst online: 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

wat voor cooler heb je ?

die dingen op het mobo kunnen niet zoveel vermogen leveren. 120mm fans (5.9W bij 12V) gaan bijna altijd fout.

een simpel cpu koelertje moet echter eigenlijk geen probleem zijn.

maar je kan beter gewoon rechtstreeks aan je voeding aansluiten. zie je alleen je rpm niet meer.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het volgende heb ik over mijn cooler gevonden:

'AMD-K7 Cooler Dual cooler AMD-K7 Athlon.
Deze cooler beschikt over twee hoge kwaliteit ventilatoren welke gekogellagerd zijn. Dit reduceert het geluid en verlengt de levensduur aanzienlijk. Verpakkingseenheid: 100
IB-50 - ICEnr: 112022 - Fansize: 2x50x50x15mm - RPM: ±5500 - Bearing: 2 ball '

Arthur

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 11:15
Ik denk dat die twee fans (dual?) teveel vermogen hebben om op je mobo aan te sluiten. Meestal mag op je mobo een totaal van 5watt aan fans aangesloten worden. Je hebt nog geluk dat er niet meer kapot is gegaan aan je mobo. Direct aansluiten op de voeding dus, voordat die laatste connector ook stuk gaat.

P.s.
Ball bearing fans maken iets meer geluid maar gaan langer mee.

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

Topicstarter
Hallo (weer)

FF een update:

Ik heb gekeken of ik de fan(s) op mijn voeding kon aansluiten (ook de voeding opengemaakt) maar ik kan niks vinden waar ik hem op aan kan sluiten. Heeft iemand een suggestie? Verder heb ik geprobeerd om maar 1 fan te laten draaien door maar 1 van de snoertjes aan te sluiten (er komen twee snoertjes uit de fan die met een verloopstuk geconverteerd worden naar 1 stekkertje), maar die fan slaat dan behoorlijk op hol (8000 toeren ipv de normale 5500) dus dat is ook geen oplossing. Nu draaien ze dus weer alletwee en de fan-monitor geeft aan dat ze op 5800 toeren draaien.

Iemand?

Arthur

p.s. het verloopstekkertje zat gewoon in de verpakking van de fan, dus je zou zeggen dat het moet kunnen (of is dat weer een verkeerde aanname? :) )

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
om de fan rechtstreeks op de voeding aan te sluiten moet je het stekkertje van de cooler afknippen.. je houdt dan 3 draadjes over, 2 voor de stroom en 1 om aantal toeren door te geven.. die om het aantal toeren te meten gebruik je niet meer (je zult dus ook niet meer zien hoeveel rpm je cooler draait..). Die andere 2 sluit je op een zwarte en gele draad aan die uit je voeding komt..

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
Op maandag 22 januari 2001 19:10 schreef rick_h het volgende:
om de fan rechtstreeks op de voeding aan te sluiten moet je het stekkertje van de cooler afknippen.. je houdt dan 3 draadjes over, 2 voor de stroom en 1 om aantal toeren door te geven.. die om het aantal toeren te meten gebruik je niet meer (je zult dus ook niet meer zien hoeveel rpm je cooler draait..). Die andere 2 sluit je op een zwarte en gele draad aan die uit je voeding komt..
of je gaat naar je favoriete electro-boer en haalt daar een verloopstukje voor een paar gulden

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• mxhans196
Een beetje tweaker maakt een verloopsnoertje. In dit voorbeeld is het op 5volt aangesloten en ook te koop bij www.aconto.de.
Afbeeldingslocatie: http://www.aconto.de/info/zubehoer/pic300/5vadapter.jpg
Sluit het aan op de 12V van een voedings stekker en de toerenindicator kan zo weer op je mobo. Moet wel werken denk ik (ik heb het niet geprobeerd). Ik weet niet of dit werkt als je op 7Volt gaat aansluiten. Alles op eigen risico natuurlijk.

Deze tekst niet lezen !

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Zo'n verloopstekker is ook heel makkelijk zelf te maken trouwens..

Niet?
[Specs]

• mxhans196
Dat zeg ik! Een echte tweakert doettut zelluf! :)

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

Topicstarter
Goed, na wat ik nu gaat posten weet iedereen dat ik geen echte tweakert ben ;) (ik ben meer van de softwarekant)

Ik kan die fan dus zowel op die kleine stekkers aansluiten die uit mijn voeding komen als aan de wat grotere (zoals je die ziet in hnet voorbeeldplaatje hierboven) :?

Arthur

• Wirf
Maakt niet uit welk stekkertje je neemt, zolang je maar de gele en zwarte draden gebruikt..

als je je fan langzamer wilt laten lopen, dan kun je geel en rood gebruiken, wil je nog langzamer, neem je rood en zwart.

• Palomar
  • Niet online
Op dinsdag 23 januari 2001 09:58 schreef Wirf het volgende:
als je je fan langzamer wilt laten lopen, dan kun je geel en rood gebruiken.
ehm.. weet je dat wel zeker?? Ik probeerde ook es een fan op geel en rood en toen kwam er een vonk en sloeg mn voeding uit.. ik kon mn voeding daarna wel weer aanzetten maar geheel gezond leek het me niet...

• Exirion
  • Laatst online: 22:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Bij de ABit KT7 kan een connector maximaal 0.5A bij 12V geven, dus 6Watt. En dat is al relatief veel, dus het kan zijn dat andere borden op minder berekend zijn. Op die manier blaas je de boel snel op met een iets grotere blower.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wirf
Op dinsdag 23 januari 2001 10:25 schreef rick_h het volgende:

[..]
ehm.. weet je dat wel zeker?? Ik probeerde ook es een fan op geel en rood en toen kwam er een vonk en sloeg mn voeding uit.. ik kon mn voeding daarna wel weer aanzetten maar geheel gezond leek het me niet...
ja hoor, dat weet ik zeker, ik heb zelf een fan zo draaien..

je moet natuurlijk wel de plus kant van de fan vastmaken aan geel en niet aan rood

Verwijderd

Topicstarter
Okee, en dan nog een vraag:.... wat als alle stekkers die uit de voeding komen al in gebruik zijn?

Arthur

Verwijderd

Een verlengsetje kopen. 1 naar 2 of 3 koppen..Die heeft bijna iedere computershop wel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gebeld met Powerline (waar ik het moederbord gekocht heb) en het probleem voorgelegd... ' wacht ff meneer ik vraag het aan de technische dienst..... ja dat moederbord heeft dit probleem vaker gehad... u hebt nog garantie?' 'ja' 'mooi dan kunt u het langsbrengen en na 2 tot 7 weken is hij gerepareerd' 'dat is mooi, krijg ik dan een vervangend bord?' 'nee meneer daar kunnen we niet aan beginnen'

Dus ik ben mijn computer 7 weken (of langer) kwijt :( En ik heb gewoon een computer nodig :'(

Is het normaal dat je geen vervanging krijgt?

Nou weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen. Ik heb nog tot half februari garantie.

Arthur

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 05-07 23:01

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nee, volgens mij moet je een vervangend bordje krijgen.

Informeer eens bij de consumentenbond.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 19:10 schreef rick_h het volgende:
als je je sensordraad weer aansluit op de connector dan moet het geen probleem zijn om je toertal weer uit te lezen.

dus van de drie draadjes er eentje laten zitten.. en gewoon de connector weer terug aansluiten.

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 09:58 schreef Wirf het volgende:
Maakt niet uit welk stekkertje je neemt, zolang je maar de gele en zwarte draden gebruikt..

als je je fan langzamer wilt laten lopen, dan kun je geel en rood gebruiken, wil je nog langzamer, neem je rood en zwart.
Dat meen je niet! De rode en de gele draad zijn allebei pluspolen! De gele is de plus voor 12 volt, de rode de plus voor 6 volt! Dus niet doen! >;)

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 08:32

MetalStef

gietijzer

Inderdaad, het zijn allebei plus-polen. Maar de ene levert 12V en de andere levert 5V.

Effectief heb je dus een spanningsverschil tussen die polen van 7V. Daar kan je fan best op lopen.
Kortsluiting maken doe je niet, want de fan zelf heeft daar voldoende weerstand tegen.

Geloof me, het kan echt. Maar het klinkt inderdaad raar.
Hoe denk je trouwens dat het dynamo-lampje in je auto werkt? Die zit ook tussen twee 'plus-polen'.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:49
Op dinsdag 23 januari 2001 11:43 schreef derijke het volgende:
Ik heb net even gebeld met Powerline (waar ik het moederbord gekocht heb) en het probleem voorgelegd... ' wacht ff meneer ik vraag het aan de technische dienst..... ja dat moederbord heeft dit probleem vaker gehad... u hebt nog garantie?' 'ja' 'mooi dan kunt u het langsbrengen en na 2 tot 7 weken is hij gerepareerd' 'dat is mooi, krijg ik dan een vervangend bord?' 'nee meneer daar kunnen we niet aan beginnen'

Dus ik ben mijn computer 7 weken (of langer) kwijt :( En ik heb gewoon een computer nodig :'(

Is het normaal dat je geen vervanging krijgt?

Nou weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen. Ik heb nog tot half februari garantie.

Arthur
Het is niet verplicht volgens mij, maar wel netjes. Bij Norrod doen ze dat anders: als het defect binnen 3 weken is, geven ze direct een nieuw exemplaar. Na die 3 weken heb je de optie om een vervangend bord te kopen en dan weer terug te brengen als je oude bordje gemaakt is. Had ik ook met mijn harddisk.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik maar een verlengstukje gekocht en de fan op mijn voeding aangesloten. Dat is voor mij goedkoper dan mijn moederbord 7 weken kwijt te zijn.

Ik heb wel het idee dat hij flink hard draait :)

Maar goed, iedereen bedankt voor de adviezen

Arthur

Verwijderd

Sorry dat ik dit topic open maar had nog een vraag...
Dus als je extra fans wilt kan je dus verloop stekkers kopen...
Maar ik d8 op een site te hebben gezien dat er nu ook een PCI kaar is waar allemaal aansluitingen op zitten om je fans en andere tweak tools op aan te sluiten... Ik weet dus niet zeker of het daar voor was... Kan iemand mij verder helpen ??

GReetz

EDIT heb de site gevonden : http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=3755
klopt het dus dat je op dat pci kaartje dus extra fans kunt aansluiten ???

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 00:08 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet moeilijk doen, je hebt gewoon stekkers van de 3pin fan aansluiting naar de 12V molex aansluitingen van je voeding (bij een aantal casefan krijg je zo'n verloopje er al bij zelfs). En als je iets wil regelen/monitoren, is een fancontroller een betere optie lijkt me.

edit:

nav jouw edit:

Eerlijk gezegd staat er vrij duidelijk bij wat je ermee kan. Dat zijn gewoon een aantal van die headers. En vanaf daar kan je ook weer een draadje je kast indoen.
Echter vind ik dat zelf wel een iets omslachtige oplossing voor wat casefans...

En het is geen PCI kaartje, puur een slot plaatje die een molex voeding gebruikt. En daarom omslachtig vergeleken een simpel verloopje van fan header naar molex voor 1 of 2 casefans.

[ Voor 66% gewijzigd door Voutloos op 13-08-2004 00:13 ]

{signature}

Verwijderd

Dat bracket is gewoon een externe aansluiting voor je 12V (of je fans als je hem op je controller aansluit ipv op je voeding - let in dat geval wel op de maximale belasting van je controller)
Kun je trouwens ook simpel maken van een splitter en een bracket:
Afbeeldingslocatie: http://www.sunbeamtech.com/new/products/accessory/images/pcc-4p.jpg
of geregeld met een LM317:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/voeding/4275.jpg
[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Voor intern gebruik kun je gewoon een splitter gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1236-1274G.JPG

Maar om daar nu een drie-en-half jaar oud topic voor te trappen :?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 00:57 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.