Exchange 2003: Grotere mail blijft in de queue staan.

Pagina: 1
Acties:

• Frank_hoorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2021
Hallo,

Ik heb een probleem met het versturen van de wat grotere mailtjes ( 150kb ) met onze exchange server.
De mailtjes komen in de SMTP queue te staan, en naar verloop van tijd zijn deze verlopen en dan zijn ze weg. Het probleem doet zich niet voor met een klein mailtje ( paar kb ).

Ik verstuur alle mail naar mail.planet.nl. Het maakt overigens okniet uit of ik bij deze smart host een Ip-adres of dns naam invoer. Verder ben ik alle instellingen binnen exchange bijlangs geweest, maar kan gewoon niets vinden.

Het gaat btw om een win2003 server met AD en exchange 2003.

Er draait btw norman av op. Ik had wel iets gelezen dat deze niet echt samengaat met exchange, maar waarom stuurt hij kleine mails wel door, en de grotere mails niet ?

Iemand die dit probleem eerder heeft gehad ???

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Is dat een specifieke exchange virusscanner? of gewoon een filescanner?
Als het laatste het geval is, sluit dan de exchange (temp) directories eens uit van je virusscanner?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 19:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Norman heeft gewoon een norman v. Exchange pakket. Dit draai ik zelf ook en levert geen problemen op. Kun je wel zeggen op wat en waar je je mail limiet hebt gezet?
Deze staat standaard overigens op 10mb geloof ik...

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Frank_hoorn
Deze staat idd op 10 mb, maar ik probeer een mailtje te versturen van 150 kb.....Dus dit mag geen problemen opleveren.

Dat Norman problemen gaf met exchange heb ik ook alleen maar gelezen :) Heb verder geen last van Norman ( zover ik weet )

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-02 16:10

mindcre8r

Tradepedia

DDemolition schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:59:
Norman heeft gewoon een norman v. Exchange pakket. Dit draai ik zelf ook en levert geen problemen op. Kun je wel zeggen op wat en waar je je mail limiet hebt gezet?
Deze staat standaard overigens op 10mb geloof ik...
inderdaad misschien een typo in de max message size in je SMTP properties..

Standaard size is 4096KB (4MB) trouwens en de session is idd (10249KB) (10mb).

Bears and Bulls

Verwijderd

D2k schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:58:
Is dat een specifieke exchange virusscanner? of gewoon een filescanner?
Als het laatste het geval is, sluit dan de exchange (temp) directories eens uit van je virusscanner?
niet alleen de temp folders maar alle folders. Zit er iets als een smtp scanner in dat pakket (als het file level antivirus is)? Zo ja zet dat ook eens uit. Draait er toevallig nog iets anders zoals ISA op die bak?

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 19:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Stop je Norman Zanda eens...
Dat is volgens mij voldoende om de hele norman engine te stoppen..

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Frank_hoorn
Hele antivirus pakket heb ik nu uitgezet.

Tevens even een telefoontje gepleegd met diegene die alles heeft geinstalleerd..

Hij zegt dat het aan de provider ligt oimdat exchange het mailtje al verwerkt heeft en het in de rij staat om verstuurd te worden ...
Lijkt mij een stug verhal omdat de kleine mailtjes wel doorkomen...maarja ...zal eens even bellen

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 21:33

-TAZZ-

X

Je hebt in Exchange 2003 twee mogelijke limieten voor inkomende/uitgaande e-mail.
Maximum size en oversized mail. Lijkt er een beetje op dat de max limiet wel op 10MB staat maar dat Exchange alle mail groter dan 100-150kb behandeld als oversized. Voor deze oversized mail nl is een apart schedule in te stellen, bijvoorbeeld alleen tussen 12:00 en 13:00 en tussen 18:00 en 7:00.

Verwijderd

Frank_hoorn schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:28:
Hele antivirus pakket heb ik nu uitgezet.

Tevens even een telefoontje gepleegd met diegene die alles heeft geinstalleerd..

Hij zegt dat het aan de provider ligt oimdat exchange het mailtje al verwerkt heeft en het in de rij staat om verstuurd te worden ...
Lijkt mij een stug verhal omdat de kleine mailtjes wel doorkomen...maarja ...zal eens even bellen
ms raad altijd aan om de virusscanner volledig te deinstallen, ik heb het zelf ook wel eens gezien dat een gestopte virusscanner nog steeds problemen gaf. (eidt: zorg ook dat de normale virusscanner niet de exchange databases en logs scant)

verder zou dit ook een mtu size probleem kunnen zijn.

ping -l 1468 -f planet >> bij geen reply mtu size 1500 niet mogelijk
ping -l 1368 -f planet >> bij geen reply mtu size 1400 niet mogelijk
enz... (wel ff testen of je de server zowieso mag pingen :))

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 15:51 ]

Verwijderd

het AV artikel van MS:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;823166

je kan ook smtpreg.vbs nog even draaien om te kijken of er geen rare event sinks geregistreerd zijn. Welke queue staan de messages trouwens in?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 16:03 ]

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 21:33

-TAZZ-

X

Frank, is het probleem al opgelost?? Ben erg benieuwd wat de oplossing uiteindelijk is/was.
Pagina: 1