Geur anti-corrosie in water waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Als koelvloeistof in mijn waterkoeling gebruik in een mengsel van gedestilleerd water met een anti-corrosievloeistof van Innovatek. Deze vloeistof is 1,2-ethaandiol, een alcohol dus. Dit mengsel heeft ook een duidelijke geur van alchol. Maar, al vrij kort nadat ik mijn waterkoeling in gebruik heb genomen (ik weet zo niet meer precies, maar het zal in de orde van weken of paar maanden zijn) is die geur niet meer te herkennen in het water van de waterkoeling.

Is het mogelijk dat die vloeistof door de verbindingen en/of molucelen zelf verdampt? Dat er iets verdampt is duidelijk, want af en toe moet ik hem bijvullen.

Laat ik het zo zeggen, als de geur niet meer aanwezig is, waar is dan de alcohol gebleven?

Hoe lang is zo'n mengel überhaubt bruikbaar?

Ook een tikkeltje bizar is dat de slangen van binnen bruinig worden. Ik heb ook geen idee wat dat zou zijn.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Een deel van je water verdampt door de slangen van je systeem. Evaporatie. Alcohol en andere vluchtige stoffen zullen inderdaad 'weg gaan'. Daarom moet je eens in de zoveel tijd je waterkoeling ook bijvullen.

En slangen verkleuren onder invloed van UV straling, en ook je weekmakers zullen uit de slangen trekken.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• halfgaar
Een deel van je water verdampt door de slangen van je systeem. Evaporatie. Alcohol en andere vluchtige stoffen zullen inderdaad 'weg gaan'. Daarom moet je eens in de zoveel tijd je waterkoeling ook bijvullen.
Maar gewoon "bijvullen" compenseert niet voor eventuele snellere verdamping van de alchohol. Als inderdaad na een paar maand alle alcohol weg is, dan zou je wel erg vaak alle vloeistof moeten vervangen.

Maar ik denk niet dat alle alchol zou snel weg zou gaan, anders zou 25% van het koelwater verdwenen moeten zijn (het aandeel 1,2-ethaandiol in het koelwater is 25%).
En slangen verkleuren onder invloed van UV straling, en ook je weekmakers zullen uit de slangen trekken.
Mijn kast is lichtdicht. Het vertrekken van de weekmakers, zou kunnen.

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

halfgaar schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:11:
Maar gewoon "bijvullen" compenseert niet voor eventuele snellere verdamping van de alchohol. Als inderdaad na een paar maand alle alcohol weg is, dan zou je wel erg vaak alle vloeistof moeten vervangen.
Ik gebruik geen additieven naast een kleurstofje. Nergens last van, vraag me dan ook erg af waarom jij zo moeilijk doet over anti-corrosievloeistof en dergelijke.

Dell Studio XPS 16

• halfgaar
Omdat ik een aluminium radiator en koperen koelelementen heb. Dat gaat als batterij werken. Als je daar niets tegen doet, rot alles van binnen weg. Om preciezer te zijn, het ene metaal gaat zich binden aan het andere. Dat dit gebeurt is een feit. Hier op GoT zijn wel eens plaatjes geweest die laten zien wat er gebeurt als je geen anti-corrosie gebruikt.

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Oooh ja.. Ik weet wat je bedoeld nu. Heet zoiets niet een elektrolyt ofzo? Elektrolytische werking.. Hm, had ik over gelezen inderdaad.

Kan het ook niet zo zijn dat er alcohol in je slangen is getrokken? imho ruikt alcohol op zich zo, en is 't niet een geur additief zoals bij gas in huis. Dan nog zou 25% van het koelwater weg zijn. Hmm..
Enige wat ik kan bedenken is dat die anticorrosievloeistof wél een geur additief heeft wat verdwijnt.

Dell Studio XPS 16

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Waterkoeling hoort thuis in Tweaking & Cooling Algemeen

DOC => T&C dus :)

• halfgaar
Oooh ja.. Ik weet wat je bedoeld nu. Heet zoiets niet een elektrolyt ofzo? Elektrolytische werking.. Hm, had ik over gelezen inderdaad.
Elektrolyse is juist de andere kant, stroom op twee metalen objecten in water zetten en dan waterstof genereren. Maar, zoiets is het wel.
Kan het ook niet zo zijn dat er alcohol in je slangen is getrokken? imho ruikt alcohol op zich zo, en is 't niet een geur additief zoals bij gas in huis. Dan nog zou 25% van het koelwater weg zijn. Hmm..
Enige wat ik kan bedenken is dat die anticorrosievloeistof wél een geur additief heeft wat verdwijnt.
Op het flesje staat "inhalt: 1,2-ethaandiol". Verder niets over een geur additief. Het zou natuurlijk kunnen dat dat er in zit om te voorkomen dat je het opdrinkt, maar zoals je zegt, alchohol heeft zelf een al een hele duidelijke geur.

Ooit lang geleden had ik aan Innovatek gevraagd of dit normaal is trouwens. Het enige dat ze zeiden was "That's normal". Ik vond het een beetje een afpoeier antwoord, ik weet niet of ik het gewoon moet geloven. Het lijkt mij dat alcohol ruikbaar moet blijven.

Verwijderd

Wij hadden eerst met ons project voor school gedestileerd water + koelvloeistof + reageerbuizen clean middel (zoutzuuroplossing.) dat werkte perfect alleen dan dat mijn hardpvc lijm er in oploste :P
volgensmij verdwijnt die alcoholgeur altijd, teminste voor zo ver ik weet werd dat bij mij ook altijd minder.

• halfgaar
Het punt is, de geur van het mengsel dat ik nog over heb in de fles heeft zijn geur nog wel. En, potjes met alcohol dat ik gebruik voor schoonmaken ruiken altijd even sterk. Moet ook wel, want het is de alcohol die je ruikt. Pas als dat op is, is de geur weg.

Kortom, ik snap niets van wat er in mijn waterkoeler gebeurt. Binnenkort krijg ik mijn nieuwe computer. Ik moet dan eerst maar eens de boel inspecteren op corrosie.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 18:34

Garrett

Watercooler

Ik hoef nooit bij te vullen, ik heb Tygon slang met 3mm wanddikte, is die 3mm de reden DAT ik niet bij hoef te vullen?

I love watercooling

• halfgaar
Het kan best zijn dat dat helpt. De lucht in een ballon gaat ook door de ballon zelf naar buiten, daarom loopt hij langzaam leeg.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Epsilon

Op werk gebruik ik alcohol(CH4OH) absoluut (99%) en normale gedenatureerde alcohol (96%). Het verschilt slechts een klein beetje in de hoeveelheid water wat erin zit (en methanol), maar 96% alcohol ruikt veel minder sterk dan 99% alcohol.

Het kan goed zijn dat je het niet eens ruikt in je systeem. Als je niet een grote hoeveelheid koelmiddel "kwijt" bent (de hoeveelheid die je dus van die "anti corrosie" erin hebt gegooit) is het echt niet weg en zit het er nog gewoon in.

Overigens, als dat daadwerkelijk alleen een alcohol is, is het alleen een anti-algen middel en geen anti corrosie! Hiervoor zul je naar zerex of waterwetter toe moeten.

• halfgaar
Ik heb het niet geanalyseerd, maar Innovatek verkoopt het als anticorrosie, en op de verpakking staat dat het alleen 1,2-ethaandiol is. En mixen van verschillende stoffen mag niet volgens de verpakking.

Dit zeggen ze in een application note die ze me ooit hebben gemaild:

"By application of innovaProtect also mixed cooling circuits composed of Cu (copper) and
Al (aluminum) devices are reliably protected from corrosion, in case no additional potentials (voltages) are applied."

• halfgaar
Even ter informatie:

Ik heb onderhand mijn nieuwe computer in elkaar, en dus heb ik de waterelementen kunnen inspecteren. Alles zag er nog perfect uit, geen corrosie.

Het anticorrosie is ook meer dan 1,2-ethaandiol, want toen ik het Innovaprotect bij het gedestileerd water ingoot, werd het warm. Dit gebeurt niet met alcohol volgens mij.
Pagina: 1