Hallo allemaal,
Enige tijd terug zijn wij begonnen met het op papier zetten van een geplande redundante omgeving. De omgeving moet geheel draaien op Microsoft Windows 2003 Server producten.
De omgeving bevat:
- Webservers
- SQL-servers
- Exchange-servers
- Fileserver
- Klanten servers
Om dit alles redundant uit te kunnen voeren lijkt het ons dat wij moeten kijken naar een fibre SAN omgeving; waarop we (bijna) alles willen aansluiten. Data voor Exchange, SQL en Webservers willen wij op het SAN plaatsen.
Om het voor onze klanten makkelijker te maken, willen wij hun de mogelijkheid geven om via een LAN gebruik te kunnen maken van de diensten (SQL en File). Vandaar dat wij een Windows Storage Server 2003 (WSS) willen opnemen om bestanden te serveren. Onze eigen webservers willen we ook via LAN aansluiten; waarbij deze de content van de sites via de WSS kunnen benaderen. De WSS is hierbij dus een soort file-gateway (ik noem het maar even "SAN 2 NAS").
Mijn huidige "beeld" is dit:

Na een hoop uitzoekwerk, zit ik met een aantal dilemma's:
Enige tijd terug zijn wij begonnen met het op papier zetten van een geplande redundante omgeving. De omgeving moet geheel draaien op Microsoft Windows 2003 Server producten.
De omgeving bevat:
- Webservers
- SQL-servers
- Exchange-servers
- Fileserver
- Klanten servers
Om dit alles redundant uit te kunnen voeren lijkt het ons dat wij moeten kijken naar een fibre SAN omgeving; waarop we (bijna) alles willen aansluiten. Data voor Exchange, SQL en Webservers willen wij op het SAN plaatsen.
Om het voor onze klanten makkelijker te maken, willen wij hun de mogelijkheid geven om via een LAN gebruik te kunnen maken van de diensten (SQL en File). Vandaar dat wij een Windows Storage Server 2003 (WSS) willen opnemen om bestanden te serveren. Onze eigen webservers willen we ook via LAN aansluiten; waarbij deze de content van de sites via de WSS kunnen benaderen. De WSS is hierbij dus een soort file-gateway (ik noem het maar even "SAN 2 NAS").
Mijn huidige "beeld" is dit:

Na een hoop uitzoekwerk, zit ik met een aantal dilemma's:
- Wanneer wij de IIS-webservers hun data via fileshares willen laten benaderen, dan voorzie ik problemen als het gaat om NTFS en ASP-rechten. Terecht? Weet ik niet...
- Windows Storage Server 2003 (WSS2003) biedt de mogelijkheid van NFS (Network File System); op deze manier zou ik de vermoedde problemen met de webservers willen oplossen
- WSS2003 zou in een cluster-omgeving GEEN ondersteuning hebben voor NFS...
- Hoe erg SPOF is een Windows Storage Server 2003? Wat is hier een alternatief voor?
- Om wille van budget, willen wij beginnen met een standaard HP MSA1000, die wij in de toekomst willen voorzien van de high-availability-kit. Alle servers op het SAN beginnen dan ook met één aangesloten Fibrekaart.
- Afgezien van de extra disk-cabinets die op de MSA1000 aan te sluiten zijn; kan onze SAN-omgeving in de toekomst eenvoudig worden uitgebreid dmv (bijvoorbeeld) het bijplaatsen van extra MSA's?
[ Voor 22% gewijzigd door Zoetjuh op 25-01-2006 15:36 . Reden: typo ]