Toon posts:

Geheugen geeft errors in Memtest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin heeft onlangs een setje van 2 ADATA 512 MB (PC3200) reepjes gekocht, zodat ze deze in dual channel op haar moederbord kan plaatsen.
Haar moederbord: MSI K7N2 Delta-series.

Het opstarten van het systeem geeft geen enkele problemen. Echter tijdens het draaien van Quickpar, bij de reparatie van rar bestanden geeft het programma aan het einde een memory error. Hierna hebben wij voor de zekerheid Memtest 86+ gedraaid. Na een tijdje komt deze met een reeks foutmeldingen.
We dachten eerst dat het aan het geheugen lag. Na dit te hebben omgeruild voor twee nieuwe reepjes krijgen we echter opnieuw exact dezelfde foutmeldingen in Memtest.

Op zich lijkt alles in Windows vooralsnog wel normaal te werken, behalve dan dat ene programma Quickpar. Alleen is het natuurlijk wel vervelend, je weet nooit wanneer er weer iets mee zou kunnen kappen.

Iemand een idee wat het kan zijn???
Volgens de verkoper van het geheugen moet het geheugen zeker compatibel zijn.

Alvast bedankt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien Quickpar opnieuw installeren en anders een ander par programma proberen :)
En volgens mij kan je ergens een datasheet downloaden als je geheugen compatible is (normaal werken erg veel modules op nieuwe moederborden).

Wauw, een sig!

Verwijderd

Hmm paar jaar geleden ook zo'n soort probleem gehad.

Ik zou je geheugen terug brengen geld terug vragen. Het verkoop praatje dat je geheugen compatibel moet zijn schiet je niks mee op.

Zoek ff op de msi site welk gehuegen wel word ondersteund. Meestal zijn de bekendere merken zoals Kingston wel goed.

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 11:09

dotcode

///\00/\\

Of je hebt toevallig twee repen uit een brake serie, maar veel waarschijnlijker is dat je mb en gh niet compatibel zijn. Dus kijk of je ze kan omruilen voor een ander merk. Natuurlijk eerst een mem test doen als je ze er in zet. Misschien kom je er dan wel achter dat je mb brak is als het weer mis gaat.

Verwijderd

Elk latje apart testen, en dit telkens eens doen in elke slot van het mobo?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens de verkoper van het geheugen moet het geheugen zeker compatibel zijn.
Staat die reep in het QVL-lijstje van MSI voor dit bord :?

Zo ja, dan doet je bord niet wat het moet. Pak dat aan. Zo nee, dan zit de verkoper uit zijn nek te lullen. Vraag geld terug (hij heeft beloofd dat het compatibel is, terwijl dat niet zo is, dus kun je je op non-conformiteit beroepen en dus de koop ontbinden), laat die beunhaas voor wat hij is en koop ergens anders een reep dat wel werkend getest is door MSI.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 25-01-2006 12:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:09:
Elk latje apart testen, en dit telkens eens doen in elke slot van het mobo?
Wat hij zegt dus. Want er zijn 4 hoofdverdachten de reepjes geheugen en de geheugensloten.
Door het geheugen individueel te testen kun je kijken in welke reep het probleem zit. Door het geheugen in een ander slot te doen kun je kijken of het aan het slot ligt. Gewoon 'even' alle combo's proberen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Check eerst of het geheugen op de lijst(QVL) van het mobo staat, test het dan eens in een andere pc. Dan weet je of het aan het geheugen of aan het mobo ligt. Kan je één van de twee terugbrengen. Als je met memtest problemen krijgt is er sowieso iets fout, zeker als het altijd bij dezelfde testen gebeurd.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik zie niets over timings.. Misschien staan de timings wel te strak voor het geheugen. Kijk eens onder chipsetfeatures of de memory timings op STD/AUTO/By SPD staan.

Ik weet niet wat voor timings de a-data reepjes hebben meegekregen ?

Als je deze ergens kan vinden, zou ik deze timings even handmatig instellen, als je dan nog errors hebt, is waarschijnlijk je geheugen/mobo brak.

[ Voor 24% gewijzigd door Tutti-frutti op 25-01-2006 14:24 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens MSI QVL zou het ADATA geheugen compatibel moeten zijn.

In de BIOS staan de volgende settings:
FSB/DRAM Ratio: By SPD
Current DRAM Clock: 200 MHz
Memory Timings: By SPD
T-(RAS): 8
T-(RCD): 3
T-(RP): 3
CAS Latency: 2.5

Voltage gezet, zoals aangegeven op verpakking ADATA geheugen: 2.6 V.

Kan iemand hier iets mee wellicht? My zeggen deze waarden totaal niets.

Dacht alleen dat DRAM Clock op 400 MHz zou moeten staan, aangezien het geheugen PC3200 oftewel 400 MHz geheugen is? Of hebben deze waarden niets met elkaar te maken?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Het gaat om 200 MHz DDR Ram (dual data rate) dus dan kom je fysiek op 400 MHz uit.
Zet je CAS eens terug op 3 en kijk of dat wat uitmaakt :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Ik had exact hetzelfde met mijn extra setje Corsair TWINX (@ ASUS P4C800e DLX); in Quickpar bijna 2/3 corrupt van alle files... als ik het 2e setje eruit haalde was er niets aan de hand.
Zoals boven al geopperd (ik ga ervan uit dat je in de BIOS de default waardes al geladen hebt), om de modules stuk voor stuk in elk geheugenslot hebt getest (ervan uitgaand dat je memtest86 vanaf de (bootable) ISO draait).
Indien dat nog geen tevreden gevoel geeft kun je, zoals ook al eerder geopperd, eens testen in een ander systeem (indien voorhande/mogelijk).

Mijn setje is iig terug naar Corsair... lang leve de levenslange garantie :+

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:31
2 opties

1) je geheugen is niet compatible met je mobo
2) je geheugencontroller is brak

Oplossing is proberen ander geheugen te gebruiken van iemand anders ofzo. Werkt het dan wel dan heb je een ander merk nodig

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• dion_b
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Turkish schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:09:
Het gaat om 200 MHz DDR Ram (dual data rate) dus dan kom je fysiek op 400 MHz uit.
:X

Juist andersom - fysiek draait de boel op 200MHz, maar door DDR kom je effectief uit op 400"MHz" :o
Zet je CAS eens terug op 3 en kijk of dat wat uitmaakt :)
Idd :)

Oslik blyat! Oslik!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

dion_b schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 20:49:
[...]

:X

Juist andersom - fysiek draait de boel op 200MHz, maar door DDR kom je effectief uit op 400"MHz" :o

[...]

Idd :)
Dat zeg ik toch (ik schrijf het alleen verkeerd om op) :P

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Goh, niemand die aan een defect mainboard denkt??

Verwijderd

Topicstarter
Wat houdt precies dat 'CAS' in en waarom naar 3? Is dat een standaard waarde ofzo?
Goh, niemand die aan een defect mainboard denkt??
Heb hier al wel aan gedacht, maar ik wil eerst proberen of ander geheugen werkt. Als het nl. misschien toch aan dit geheugen ligt, vind ik het wel een beetje een lapmiddel om dan maar een ander moederbord te kopen zodat dit geheugen werkt.

Wat trouwens wel vreemd is. Het moederbord heeft 3 geheugenbanken. 2 paarsgekleurde banken en 1 groengekleurde bank. Om gebruik te maken van Dual rate moet ik volgens het boekje van het moederbord één geheugenreepje in de eerste of de tweede paarse bank stoppen en één reepje in de groene bank. Als ik echter ze allebei in de twee paarse banken plaats (en ik dus schijnbaar geen gebruik zal maken van dat dual rate, wat toch geen verplichting is?) krijg ik bij het opstarten zo'n lange pieptoon en wil het systeem niet opstarten. Ook als ik een reepje in de tweede paarse bank stop en één in de groene krijg ik zo'n pieptoon.
M.a.w. het systeem start alleen normaal op als er één reepje in de eerste paarse bank zit en één reepje in de groene in het geval van het gebruik van nieuwe geheugenreepjes dan (één enkele geheugenreep plaatsen heb ik niet geprobeerd).
Niet echt normaal lijkt mij zo.

Anyway, ik ga proberen m'n geld terug te krijgen bij die winkel en dan maar elders ander merk geheugen vandaan halen en kijken of dat wel gewoon werkt.

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Probeer sowieso in elk slot eens de afzonderlijke modules te plaatsen (zoals disco stu net al zei). Daarnaast kan je de CAS-latency veranderen door Memory Timings: By SPD te veranderen in iets van Memory Timings: Manual. Daarna kan je de CAS-latency naar 3 verzetten.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:40:
Wat houdt precies dat 'CAS' in en waarom naar 3? Is dat een standaard waarde ofzo?
[...]
CAS is een van de wachtcycli die nodig zijn voor het lzene (of schrijven?) uit het ram. Hoe hoeger de CAS, hoe langer wachten (3 kloktikken bijv ;) ), hoe trager je mem is (amper meetbaar ;) ), maar hoe stabieler het werkt... zie ook PMG FAQ!

Verwijderd

Topicstarter
Nou we hebben het geheugen teruggebracht en ander geheugen gehaald, nu van het merk "Nanya". Dit werkt zo te zien wel goed. Een paar keer Memtest gedraaid, zonder fouten!

Echter, nu zegt mijn vriendin dat Windows XP trager opstart. Kan het zo zijn dat Windows XP trager opstart, omdat ze van 512 MB naar 1024 MB gegaan is? De CAS waarden van het oude geheugen en dit nieuwe geheugen zijn exact hetzelfde, te weten 3.

Het lijkt me wel vreemd. Zou het logischer vinden als Windows nu juist sneller opstart.
Spellen lijken nu wel beter te draaien, dus de verhoging van het geheugen heeft niet alleen maar negatieve bijwerkingen! ;)
Pagina: 1