Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat als (ex-)student vragen voor freelance werk Hogeschool?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik ben gevraagd om voor de Hogeschool Utrecht op freelance basis onderzoek te doen naar de mogelijkheden om scholieren op het voortgezet onderwijs beter voor te lichten over opleidingen op het Hoger Onderwijs. Dit wil men doen door de inzet van wat meer 'trendy' technieken die beter aansluiten op de jeugd.

Ik mag de tijd die ik erin steek (reizen, vergaderen, onderzoek doen, presentatie maken en uitvoeren, nabesprekingen, etc. etc.) in principe declareren als freelance werk.

Echter, ik heb totaal geen idee wat ik hiervoor ongeveer zou kunnen vragen. Ik ben 24 en afgestudeerd. Men ziet mij als een 'expert' op dit gebied, hoewel dit wel meevalt natuurlijk. Alleen men heeft er hoge verwachtingen van en men wil weten wat ik er voor wil vragen. Ik neem aan dat het gaat over een 'prijs' per uur.

Heeft iemand hier enige indicatie? Ik wil ook weer niet het volle pond vragen, maar gewoon een redelijke vergoeding.

Bedankt!

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 21:05

BachW

Tweaker in Noorwegen

minimaal €30,- per uur denk ik, dan zit je nog laag imho. Kijk het gaat er ook om hoeveel uur erin gestoken moet worden. Wat het oplevert.

Wat kost de concurrentie? Wat hebben ze ervoor over? Dat soort dingen moet je even uitdokteren denk ik. En voor jezelf goed afbakenen wat je wel/niet kan. Anders verwachten ze dingen van je die je misschien helemaal niet onder de knie hebt...

BOINC stats

• Lostcuban
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03-2008
Zoek een onderneming die ongeveer jou dienst(en) levert (een marketing/communicatie bureau of iets in die richting, maybe een oude stage plaats ofzo), vertel het verhaal (geen namen voor de rest van je opdrachtgever etc) en vraag wat hun een beetje rekenen voor een soortgelijke opdracht, en kijk daarna wat je er zelf aan wil verdienen.

Edit:

Maybe dat ze je bij de kvk nog wat verder kunnen helpen.

Vraag btw niet een te grote vergoeding, maar ook niet een te kleine (klinkt simpel, maar hou iig rekening met belastingen etc)

€30,- p/u lijkt mij wat weinig. Een automonteur kost bij mijn bijbaan al €35,- p/u ex btw voor een klant

[ Voor 32% gewijzigd door Lostcuban op 25-01-2006 12:12 ]

My Specs | My BF2 Stats

• Syntagma
Ik heb begrepen dat een volwaardig docent ongeveer 40 euro per uur krijgt. Ik ben nog maar net afgestudeerd, dus 30 euro is dan wel wat veel. 20/25 euro is redelijker.

Maar ik oriënteer me nog even verder.
Bedankt tot zover!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Het lijkt mij dat de beste graadmeter het gemiddelde uurloon is dat diegenen die tegelijk met jou afgestudeerd zijn krijgen in het reguliere bedrijfsleven.
Vergeet niet om er daarbij rekening mee te houden met eventuele verschillen in belastingen bij freelance en contractueel werk. Als er iemand na aftrek van belastingen 30 €/ uur verdient en jij vraagt 30 €/uur waar je nog belastingen op moet afdragen hou jij op het einde van de rit veel minder over dan die andere.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Als freelancer is 30 euro erg weinig. Zeker als je als de expert gezien wordt, dan moet je niet te bescheiden doen. Verkoop jezelf als expert dan. Als je alle belastingen etc er van aftrekt, hou je denk ik niet meer dan 15 euro over. Als je dat al overhoudt...

Als jij denkt dat je het kan, en zij zien jou als expert, dan zou ik minimaal voor 45 euro gaan, en dat vind ik aan de lage kant.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Syntagma
c70070540 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:30:
Als freelancer is 30 euro erg weinig. Zeker als je als de expert gezien wordt, dan moet je niet te bescheiden doen. Verkoop jezelf als expert dan. Als je alle belastingen etc er van aftrekt, hou je denk ik niet meer dan 15 euro over. Als je dat al overhoudt...

Als jij denkt dat je het kan, en zij zien jou als expert, dan zou ik minimaal voor 45 euro gaan, en dat vind ik aan de lage kant.
Ja dat klinkt wel leuk, maar dat kun je mijns insziens echt niet maken. Ik ga niet meer geld vragen dan een doorgewinterde docent natuurlijk :)
Ik kan er ook voor kiezen om na afloop een totaalbedrag te vragen.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Syntagma schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:37:
[...]

Ja dat klinkt wel leuk, maar dat kun je mijns insziens echt niet maken. Ik ga niet meer geld vragen dan een doorgewinterde docent natuurlijk :)
Ik kan er ook voor kiezen om na afloop een totaalbedrag te vragen.
Je kan het ook zien als mooi leerproject dat mooi op je CV staat. Als je het daarom nu wat goedkoper wil doen, daar kan ik wel inkomen.

Maar de reden dat de docent 40 verdiend en jij daarom geen 45 wil vragen vind ik echt niet logisch. Als je met jou instelling het leven verder doorgaat, dan zal je nooit loonsverhoging krijgen en kom je niet voor jezelf op. Je moet jezelf in zoverre met anderen vergelijken, of je een loonsverhoging waard bent, en niet zoals jij nu doet, of je het geld niet waard bent. Nuance verschil, maar voor je zelf kan dit veel uitmaken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Als beginnend fotograaf vind ik dit een leuk topic. Maar zie hier al grove denkfouten ontstaan. Als fotograaf heb je er eerder mee te maken; materiaal kosten! Denk aan (kantoor) ruimte, een pc, stroom verbruik, overleg uren, ander gereedschap, software, reiskosten etc etc. Een docent van je opleiding zal misschien een € 25,- p/u kosten. Maar niet meegerekend zijn hierbij de materiaal kosten. Dit is wat de docent in op z'n rekening gestort krijgt. Als jij een plekkie toegewezen krijgt incl pc en bijbehorende benodigde software is het wel weer een ander verhaal, maar dan nog zit je met overleg (overhead) uren, reisuren/kosten, overhead kosten (telefoon, administratie, verzekering), loonbelasting. Onderschat het niet!

Die automonteur is een leuk voorbeeld, die word waarschijnlijk berekend incl materiaal/gereedschaps kosten, verzekering etc en is daarom al duurder dan een docent van jou. Verschil tussen interne en externe uurprijs (of hoe je dat wilt noemen).

Wat ook erg belangrijk is, is je project niet verkeerd in te schatten, hieraan gekoppeld is nl je tijdsplanning. Iedere minuut dat jij er langer mee bezig bent dan je zelf geplant had kost je geld. En opdrachtgevers kunnen oh zo makkelijk zijn door dit er nog even bij te willen en dat... Vastleggen die hap! Zo precies mogelijk!

Wat ze op de bouw nog wel es doen, is dat je in je algemene voorwaarden of in je contract opneemt, dat als je een verkeerde inschatting hebt gedaan, de kosten een 10 (of x) % hoger uit kunnen vallen. Klinkt vreemd, maar het schijnt te bestaan. Het kan je iets uit de brand helpen iig ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1