Asus A8N-SLI icm 2x 120GB Diamondmax 9 Raid 0

Pagina: 1
Acties:

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-02 16:04
Ik heb hier een vaag probleem met een A8N-SLI van Asus. Op de SATA 1&2 poorten heb ik een Maxtor 120GB Diamondmax 9 aangelsloten in RAID 0. Nu herkend de RAID BIOS iedere koude start mijn RAID Array niet. Deze blijft dan 30 seconden hangen op "detecting array" en start dan zonder resultaat door met de melding dat het OS niet is gevonden.

Als ik na bovenstaande de PC uit zet en weer aanzet dan functioneerd het wel na behoren. (nu zet ik de PC standaard al uit zodra deze beeld geeft, omdat ie het ander toch niet doet)

Ik heb de BIOS al geupdate naar de nieuwste versie (1014) en de sata kabels uit voorzorg al vervangen. Verder heb ik de schijven van stroom voorzien via de molex stroomaansluiting, en niet via de sata aansluiting van mijn voeding, maar dit mag normaal toch geen problemen geven?

Ik weet dat dit moederbord mogelijk problemen geeft met Maxtor DM10 schijven, maar deze problemen met de 9 schijven ben ik nog nergens tegengekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door 2xdehelft op 25-01-2006 12:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers

Post hier eens de volledige specs van je PC. De voeding bijvoorbeeld zou zomaar uit balans zijn ten opzichte van de rest van het systeem :) Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

• 2xdehelft
BalusC schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:34:
Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers

Post hier eens de volledige specs van je PC. De voeding bijvoorbeeld zou zomaar uit balans zijn ten opzichte van de rest van het systeem :) Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Voeding was ook mijn eerste vermoeden, maar ik heb het geprobeerd met een andere voeding (500W) en het zelfde probleem. Verdere specs leken me niet echt nodig, omdat het een schijf, moederbord of BIOS probleem is, maar hier komen ze.

Asus A8N-SLI BIOS 1014
AMD Athlon 64 3500
2x Maxtor 120GB Diamondmax 9 in RAID 0 (stripe) op sata 1&2
1x 160GB Maxtor Diamondmax 9 op Primare IDE
1x NEC 3500 DVD/RW op Secundaire IDE
1024 MB DDR400 Kingston in dual chanel modus.
XFX Geforce 6800GS XXX PCI-e
en verder floppydrive, cardreader ed.

Heb trouwens meteen na het bouwen van het systeem de BIOS geupdate naar de nieuwste, en het dus niet getest met de oude BIOS. Zou het het proberen zijn om deze terug te flashen naar b.v. 1013?

Verder nog een vraagje: De BIOS van de raid controller, word die met een BIOS update ook vernieuwd,moet je deze apart flashen, of is deze niet te updaten?

[ Voor 9% gewijzigd door 2xdehelft op 25-01-2006 17:45 ]

• 2xdehelft
Gisteren ook nog even geprobeerd om de schijven op de Sata power connector te zetten maar maakt helaas ook geen verschil...

• 2xdehelft
Niemand?

• 2xdehelft
Hmmm....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat is het merk/type van de voeding? Een Q-Tec 550W bijvoorbeeld levert in de werkelijkheid rond 350W en dat wordt met de jaren steeds minder. Bij een cold boot heeft de voeding het zwaarst te verduren. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter:
    Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:
  • Gare/ontoereikende voeding.
  • Niet-geaarde voeding.
  • VCore iets verhogen.
  • AthlonXP: spannings-bruggen verbinden, zodat de CPU direct met een verhoogde VCore opstart.
  • AthlonXP/Pentium4: 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken
  • Athlon64/Pentium4: 24pins ATX/EPS stekker gebruiken waar nodig
  • Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.
:)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 27-01-2006 20:15 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-03 14:20
Dit probleem had ik met me A8N-E maar heb nu een Gigabyte Moederbord gekocht en alle problemen waren toen over. nu die hdd gedoneerd aan me pa
Pagina: 1