Toon posts:

Server bouwen? wat en hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een professionele server bouwen. Ik heb veel ervaring met PC's maar weinig met servers.
Ik werk normaal met een router ...

Nu wil ik een goeie server bouwen prijs +/- 1400 €

Hoe en wat moet ik beveiligen (welke software...) en hoe werkt precies het netwerk?

Ik weet dat je er twee netwerkkaarten moet inplaatsen, maar hoe worden dan bv 5 pc in het netwerk geplaatst?

Deze server dient als externe HD - webserver - internetverdeler ... gebruikt te worden.
Ik dacht aan windows 2003 server, maar firewall en antivirus ???

Weten jullie raad?

Bedankt,

Ksafke

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Lees allereerst even dit door. :)
Je geeft te weinig informatie om er echt iets mee te kunnen. Probeer eens uit te tekenen hoe je netwerktopologie eruit moet komen te zien en waar je de server plaatst. Meerdere PC's eraan knopen doe je via een switch/hub doorgaans.

Saved by the buoyancy of citrus

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Alleen Windows 2003 Server OEM is al ongeveer €700. Dus ik zou het budget iets vergroten.
Trouwens, zoek eerst eens uit hoe je uberhaupt een netwerk bouwt met behulp van W2K3, daar is genoeg over te vinden. En teveel om hier uit te gaan leggen.

It’s the economy, stupid!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 21:48

Oceria

I've been in between....

Ik denk dat google een goede start plaats is.
Voor 1400 euro krijg je trouwens geen server met windows 2k3: dat alleen al kost zoveel.
Gebruik dat geld voor goede hardware (redundant voedingen, SCSI schijven met RAID en zo voort) en gebruik een linux distro.
Kijk voor de grap eens op Clarkconnect.com

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Is het voor thuisgebruik? En wat voor internetverbinding hangt eraan? En doel je met die 1400 euro alleen op hardware of ook op software. Want veel prive servers zijn niet helemaal legaal te noemen. :7

Had zelf lang een server met w2k3 gedraaid, maar nu die een productie doeleinde heeft gekregen als internet server bij een vriend in zweden op een 100mbit thuisverbinding. Heb ik de hele boel maar vervangen met Linux gewoon uit voorzorg.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Guys,

Sorry voor de weinige info!

Situatie:

1 router
3 x pc windows xp home
1 CNC machine windows 95 wordt in de toekomst vergezeld door meerdere machines.

De server zou de router moeten vervangen. De server zou dienst moeten doen als centrale plaats.
Data altijd up to date, de CNC machine kan dan de opdrachten vanaf de server lezen.
De server moet ook gebruikt worden als webserver IIS. Verder is het de bedoeling deze te gebruiken als internet verdeler (Telenet- kabel)voor alle andere pc's.

Ik heb win2K3 ergens gezien voor maar 190 euro, 1 licentie.
server beveiliging ... weet ik niet zo veel van, vandaar mijn beroep op jullie.

Het principe van de switch snap ik, dus deze verdeeld dan alles opnieuw.

Kunnen jullie hier al iets mee?

Ksafke

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 22:11

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Als je studen bent, ik wel iig, kun je je aanmelden op www.ma3d.com. Hier krijg je een 2k3 licence voor educatieve doeleinde (het dan ook wel educatief zijn, anders is je licentie niet geldig).

Verder kun je met een debian machine ook alles.
Ik noem op:
Router
Web
database (mysql, postgres, db2 enz. enz.)
Mail met webaccess
Fax
SMS
Fileserver (samba)
Ftp

Vooral Fax en sms krijg je niet zomaar aan de gang op windows 2003 of je moet flink wat geld hebben. Verder kun je met je mailoplossing geen afspraken ed. bijhouden, dat is het enige nadeel.

Ik zie ook dat je 3x Windows XP home hebt,dus aan een echte domein controller heb niet veel aan.

Qua hardware heb je aan 1400 euro wel voldoende. Zelf kon het maken met €500 (zonder toetsenbord, muis en monitor)
Hiervoor heb ik een Sata raid 1 (250GB) config met een sempron 2800+ processor en die voldoet voor mijn doeleinde perfect.
Als je voor professionelere spullen gaat kun je naar mijn idee ook wel slagen hoor!

[ Voor 29% gewijzigd door DDemolition op 25-01-2006 11:14 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit heeft weinig met PNS te maken.
Ik zet 'm even door naar NT, maar vindt 'm daar evengoed ook aan de magere kant. Lees ook deze nog even door : Policy - Professional Networking & Servers

Tijd voor een nieuwe sig..

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik zou zelf niet beginnen aan Windows 2K3 en Linux deze klus laten doen. Een server opzetten in Linux is behoorlijk makkelijk, alleen is Linux zelf gewoon wennen in het begin. Met de goede tutorials kom je echt een heel eind. Als je de router als switch gebruikt achter de server heb je niet zo'n hele dure PC hier voor nodig. 1400 euro is misschien zelfs wat veel dan.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Aan welke Linux distributie hadden jullie dan gedacht?

Zal al mijn HW dan compatible zijn?

bedankt,

Ksafke

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 17:37
DDemolition schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:10:

Vooral Fax en sms krijg je niet zomaar aan de gang op windows 2003 of je moet flink wat geld hebben
De standaard fax console in w2k3 voldoet anders aan veel wensen (wij gebruiken hem al 2 jaar met volle tevredenheid), is gratis en is deelbaar als netwerkprinter.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 22:11

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Debian \o/.

Lang leve apt-get install <applicatie> en apt-get search <applicatie>.

De eerste keer configureren is misschien wat zuur, maar je leert er iig geval wel veel van. En ipv. licentiekosten kun je een dikkere config kiezen :+. (SCSI, Xeon processor (misschien dual) en noem maar op.
Verder zul je er van schrikken hoeveel apparaten ondersteund worden door de meest recente versie.
Waarbij ik onder windows mijn netwerkkaart moest installeren herkend linux 'm standaard al O+

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
DDemolition schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:06:
Debian \o/.

Lang leve apt-get install <applicatie> en apt-get search <applicatie>.

De eerste keer configureren is misschien wat zuur, maar je leert er iig geval wel veel van. En ipv. licentiekosten kun je een dikkere config kiezen :+. (SCSI, Xeon processor (misschien dual) en noem maar op.
Verder zul je er van schrikken hoeveel apparaten ondersteund worden door de meest recente versie.
Waarbij ik onder windows mijn netwerkkaart moest installeren herkend linux 'm standaard al O+
Idd, je kan er bijna vanuit gaan dat het werkt tegenwoordig met Linux betreft server hardware. Alleen het meest exotische spul wil nog wel eens problemen geven. Alleen printers willen nog wel eens problemen geven (alhoewel Turboprint een hoop heeft opgelost voor mij), vooral printers die niet via het normale print protocol werken (kan even niet op de naam komen). Google is je vriend betreft dit onderwerp ;)

Verwijderd

Sorry, maar dit gaat nergens heen. Dit forum is geen plek waar je zomaar even wat vraagjes kan stellen. Als jij geholpen wil worden moet je duidelijk laten zien dat jij weet waar je mee bezig bent en dus specifieke vragen of problemen kan voorlegen; niet, zoals in dit topic, met een algemeen aanpakprobleem aan komen zetten.

Lees de gegeven links over eisen aan topics eens goed door zou ik zeggen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.