Extern HDD Firewire OS X vs. WindowsXP >4GB

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb hier een WindowsXP & OS X machine staan. De gegevens (lees DV files) (over het algemeen groter dan 4GB) moeten via de External HDD enclosure vanaf de XP machine naar OS X (en viseversa).

NTFS formateren --> Read Only in Mac OS X
FAT32 formateren --> problemen met de >4GB grens
HFS+ formateren --> Niet uitleesbaar op de XP machine

Op GoT kom je regelmatig deze vragen tegen, echter vind iedereen wel een workarround met FAT32 omdat de files niet groter uitvallen dan 4GB. Bij mij is dit dus wel het geval.

Wat is nog een mogelijke optie? Is NTFS partities beschrijven in OS X echt onmogelijk? Is de enige optie dan nog om te proberen HFS+ aan te praat te krijgen onder Windows?

Hoe kan ik verder een $-share (hidden) administrative-share (bijvoorbeeld C$ D$) van windows openen vanuit OS X?

[ Voor 14% gewijzigd door Richard op 25-01-2006 10:46 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook het proggie macdrive van mediafour kopen en op je pc zetten.
Hiermee kan je mac geformateerde schijven lezen en schrijven.

Ik heb het zelf ook en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad.

http://www.mediafour.com/products/macdrive6/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ntfs hdd, en via FTP uploaden? (lokaal) oke wat omslachtig maar via FTP maakt het niet uit wat voor bestandssysteem je gebruikt. dus NTFS zou dan geen probleem meer zijn HFS ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WinRAR-en in meerdere bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Bestaat er niet een bestandssysteem dat voor meerdere OS'en te lezen is??
Linux gebruikt toch ook iets van UDF ofzo, is dat ook niet onder WindowsXP te lezen?
En hoe zit het met het aankomende WinFX of hoe gaat dat nieuwe bestandssysteem heten, gaat dat nog gesupport worden door Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

netwerk bouwen en em dedicated aan de windows of mac hangen en dan sharen over het netwerk.. is dat geen goede oplossing?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Chickendorp schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:54:
Bestaat er niet een bestandssysteem dat voor meerdere OS'en te lezen is??
Linux gebruikt toch ook iets van UDF ofzo, is dat ook niet onder WindowsXP te lezen?
En hoe zit het met het aankomende WinFX of hoe gaat dat nieuwe bestandssysteem heten, gaat dat nog gesupport worden door Apple?
WinFX krijgt vastwel support maar voordat MS dit af heeft zijn we ook wel een paar jaar verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Qorne op 25-01-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
eendje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:10:
netwerk bouwen en em dedicated aan de windows of mac hangen en dan sharen over het netwerk.. is dat geen goede oplossing?
PC wil ik niet constant aan hebben staan, alleen even voor het overzetten van data op de RAID-mirror.

Inpakken en verdelen over meerdere files van 4GB is ook geen optie want dan zijn de files niet meer Direct-accessable.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 16:37
Ik wist niet dat FAT32 een bestandslimiet van 4GB had... dat moet toch vaak problemen opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Jazco2nd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:21:
Ik wist niet dat FAT32 een bestandslimiet van 4GB had... dat moet toch vaak problemen opleveren..
Het is toch echt zo ;) In de Faq van opslagmedia staat er een mooi tabelletje met de verschillende Filesystems.

Iemand misschien een mogelijkheid hoe ik een administrative ($/hidden share) van windows kan mappen in OS X? ik bedoel dus de share die normaal \\computername\c$ heten.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Richard schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:29:
Iemand misschien een mogelijkheid hoe ik een administrative ($/hidden share) van windows kan mappen in OS X? ik bedoel dus de share die normaal \\computername\c$ heten.
Hidden denk ik niet maar dan maak je toch nog gewoon een andere share aan van een rootje en zeg je dat network peeps daarop mogen. Zo doe ik het tenminste vanaf mijn powerbookje naar mijn server met ntfs schijven.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat is het probleem om je backup via je netwerk weg te schrijven kan je schijf gewoon aan de Apple hangen en windows benadert de share op je apple (even stukje shareware installeren om dat teregelen).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:37:
Wat is het probleem om je backup via je netwerk weg te schrijven kan je schijf gewoon aan de Apple hangen en windows benadert de share op je apple (even stukje shareware installeren om dat teregelen).
Je bedoeld dat ik de 160GB schijf als HFS+ formateer, waardoor ik dus de op mijn Mac alle data zowel kan lezen als schrijven, en dan over TCP/IP de gewenste data van en naar de windows machine trek/duw.

Dit is denk ik de enige optie. Ik heb de 160GB NTFS geformatteerd en staat al volledig vol met data. Helaas geen mogelijkheid die elders te plaatsen, dus wordt even een lange-termijn voordat ik dit uit kan voeren.

Volledige andere vraag:

In Mac OS X staan de bestanden en mappen door elkaar in "finder" alfabetisch gerangschikt. voorbeeld Waarbij A & C mappen zijn en B & D bestanden:

A (map)
B (bestand)
C (map)
D (bestand)

In windows is dit standaard:

A (map)
C (map)
B (bestand)
D (bestand)

Hoe pas ik dit makkelijk aan in OS X?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In Finder == > Druk op het tandwieltje* ==> Weergaveopties ==> Behoud Rangschikking ==> Soort

*Of Appeltje+J

[ Voor 19% gewijzigd door Thunder op 25-01-2006 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Thunder schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:00:
In Finder == > Druk op het tandwieltje ==> Weergaveopties ==> Behoud Rangschikking ==> Soort
Ik dacht alle opties in dat tandwieltje al te hebben geprobeerd, maar ik probeer het vanavond eventjes uit.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Thunder schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:00:
In Finder == > Druk op het tandwieltje* ==> Weergaveopties ==> Behoud Rangschikking ==> Soort

*Of Appeltje+J
dit is niet de bedoeling. Dit is geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 09:01

Kvn

Je kan m ook delen op je Windows PC en je Mac ernaar toe laten connecten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien iets heel anders dan je zoekt, maar heb je al eens naar NAS oplossingen gekeken? Deze zijn ook verkrijgbaar als external enclosure, vaak ook in combi met usb of firewire. Deze hebben vaak een ingebouwde Samba/ftp server en worden frequent gebruikt voor de situaties waar jij op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
macdrive werkt prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

botoo

💀 too old to die young

* botoo gebruikt ook MacDrive :)
Probleemloze uitwisseling van grote bestanden (regelmatig 4-7 GB) tussen OS9, OSX, W2K en WXP.
MacDrive 6 for Windows enables PC users to open, edit, and save files on Mac disks (HFS/HFS+).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net een 300Gb Samsung HD in een MIniStack aan m'n iBook gehangen, en in OSX (Tiger) krijg ik nu verschillende opties om bij het initialiseren partities (ik doe er maar gewoon 1 denk ik) toe te kennen in de volgende structuurmogelijkheden:

- Mac OS Uitgebreid (journaled)
- " " " " (HFS+)
- " " " " (hoofdlettergevoelig/journaled)
- " " " " (hoofdlettergevoelig)
- UNIX-bestandssysteem (UFS)
- Beschikbare ruimte

Welke dien ik nu te kiezen?
Ik ga voor het aller grootste deel alleen met OSX werken, en heel af en toe m'n Windows laptop om bestanden over te zetten (maar dat kan wel via een netwerk of zo toch?).

Deze week krijg ik tevens m'n Intel Mac Mini binnen en daar ga ik die Ministack op aansluiten.
Geeft dat ' Intel gebeuren' geen problemen?

Mijn vraag dus: Welk van de bovenstaande structuren moet ik gebruiken?
(sidequestion: Waar staan die structuren voor?)

Anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Misschien wel zo praktisch om niet dezelfde post in meerdere topics te plaatsen

[ Voor 9% gewijzigd door Daenney op 31-03-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Maximus

There is no substitute

Ik heb voor mijn externe HDD gekozen voor FAT32. Mede omdat ik die wel kan uitlezen op mijn laptop. Gezien het bij mij om 350mb files gaat maakt het weinig uit.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Kan OSX geen ext3/ext2 aan? In windows kun je hiervoor gewoon een opensourcedriver installeren.

EDIT: Er is blijkbaar wel een ext2 driver voor OSX

[ Voor 36% gewijzigd door zAo op 31-03-2006 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
zAo schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 16:01:
Kan OSX geen ext3/ext2 aan? In windows kun je hiervoor gewoon een opensourcedriver installeren.

EDIT: Er is blijkbaar wel een ext2 driver voor OSX
Dat is erg interessant. Dan zou je dus gewoon een USB stickje mee kunnen nemen met de drivers voor WinXP / OSX en kan je overal aan de slag incl. grote bestanden.

Alleen jammer dat je natuurlijk niet overal de rechten hebt om zo'n driver te installeren (school, werk).

Nog een (of eigenlijk twee) vraagje(s):

Is er niet een opensource of gratis NTFS driver voor OSX? Of andersom: Macdrive, maar dan opensource / gratis?

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

-Mous- schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 17:22:
[...]

Dat is erg interessant. Dan zou je dus gewoon een USB stickje mee kunnen nemen met de drivers voor WinXP / OSX en kan je overal aan de slag incl. grote bestanden.

Alleen jammer dat je natuurlijk niet overal de rechten hebt om zo'n driver te installeren (school, werk).

Nog een (of eigenlijk twee) vraagje(s):

Is er niet een opensource of gratis NTFS driver voor OSX? Of andersom: Macdrive, maar dan opensource / gratis?
https://sourceforge.net/projects/ntfsosx/
Pagina: 1