Musical Fidelity X10-D

Pagina: 1
Acties:
  • 4.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb via via een mooie Musical Fidelity X10-D op de kop weten te tikken die ik rond volgende week zou moeten mogen verwelkomen. Ik was wel eens benieuwd naar de prestaties van dit legendarische tonnetje!

Nu schijnt het dat dit apparaatje (Hoe noem je zoiets precies?) vooral bedoeld is om te plaatsen tussen cd-speler en versterker.
Maar ik heb een receiver met twee losse eindversterkers voor de voorspeakers en ik vroeg me af of het ook loont om hem daartussenin te zetten. Dan kan ik dit appraat namelijk zowel voor cd's als dvd's gebruiken!

Dan lees ik zo hier en daar nog wel over het vervangen van de standaard buizen (ECC88) door ECC85 van verschillende merken. Zijn hier mensen die ervaring hebben met buizen? Ik vind het wel leuk om daar eens mee bezig te gaan en de verschillen te horen!

Ik hoop dat er mensen zijn met wat ervaringen hierover!

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 09:54
Hij heeft maar 1 in- en 1 uitgang, dus dat wordt wat lastig met 2 eindversterkers. Je zou iets kunnen proberen met van die RCA splitter pluggen (monster cable heeft ze wel, en WBT ook dacht ik), maar of dat nou wenselijk is?

Het "buizengeluid" is over het algemeen wat warmer en voller, dus dit zou icm het wat heldere digitale geluid van de CD-speler een mooi gemiddelde op moeten leveren. Je kan er een hoop lol mee beleven, al was het alleen maar met het luisteren naar de diverse mogelijke opstellingen ;). Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen!

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Uncle sjohie schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:04:
Hij heeft maar 1 in- en 1 uitgang, dus dat wordt wat lastig met 2 eindversterkers. Je zou iets kunnen proberen met van die RCA splitter pluggen (monster cable heeft ze wel, en WBT ook dacht ik), maar of dat nou wenselijk is?

Het "buizengeluid" is over het algemeen wat warmer en voller, dus dit zou icm het wat heldere digitale geluid van de CD-speler een mooi gemiddelde op moeten leveren. Je kan er een hoop lol mee beleven, al was het alleen maar met het luisteren naar de diverse mogelijke opstellingen ;). Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen!
Het aansluiten is geen probleem, want het zijn natuurlijk 2 mono eindblokken. Die kan je in principe dus gewoon zo aansluiten. Ik vraag me alleen af of je dan het voordeel ook hebt waar het apparaatje in principe voor bedoeld is.

het is in ieder geval een apparaatje met veel mogelijkheden en dat vind ik wel leuk! Kan je eens uit gaan proberen; verschillende opstellingen, verschillende buizen, etc.

Mijn bevindingen zal ik zeker posten!

Weet iemand toevallig waar ik geschikt andere buizen kan kopen?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Ah, het zijn mono eindbakken, ja dan kan je hem daar ook tussen zetten ;). Analogue audio verkoopt van allerlei soorten buizen.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Het zijn geen endbakken, maar "tussenbakken"..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Als je de 'tussenbak' tussen de 'voorbak' en de 'eindbakken' stopt (lol), krijg je meer ruis, omdat na de pre het signaal gewoonlijk lager is dan na de cdspeler. Het kan wel.

edit: maar gezien de specs van dit ding zal het wel meevallen met de ruis.

[ Voor 37% gewijzigd door John_Glenn op 25-01-2006 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:35:
Het zijn geen endbakken, maar "tussenbakken"..
ja de x10-d is een tussenbak, maar ik hier een paar vincent SP996 staan en dat zijn eindbakken :)
John_Glenn schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:50:
Als je de 'tussenbak' tussen de 'voorbak' en de 'eindbakken' stopt (lol), krijg je meer ruis, omdat na de pre het signaal gewoonlijk lager is dan na de cdspeler. Het kan wel.

edit: maar gezien de specs van dit ding zal het wel meevallen met de ruis.
hm, gewoon proberen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Ik zou graag je gebruikerservaringen willen weten als je het hebt geprobeerd.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Alleen al het slappe marketinggelul er omheen geeft me een aversie tegen dit ding. Het ding doet niks anders als fungeren als 1-op-1 "voorversterker" met een buizentrapje. Dat betekent niks anders dan dat het in feite een vervormingseffect-module is. Het geeft gewoon kleuring aan het geluid.

Al het gelul als dat er ineens meer detail in het geluid zou zijn en dat het stereobeeld veel stabieler en rijker is... Mag ik ff een zakje....? Alsof zo'n ding magischerwijs dingen toevoegt aan je geluid.

Als je gaat voor neutraal geluid en investeert in een dure versterker, speakers en CD-speler, dan is elke extra component daartussen er 1 teveel. Mensen verliezen voor mij ook elke geloofwaardigheid als ze tientallen of honderden euro's aan interlinks uitgeven ("het klinkt echt veel dieper en gedetailleerder!!") en vervolgens zo'n geluidskleurend en vervormend monster er tussen zetten.

Mocht je gecharmeerd zijn van buizengeluid, ruil dan gewoon je stereo halfgeleiderbak om voor een buizenversterker. Tweedehands vind je voor 500 a 800 euro EL34-based buizenbakken die een aantal jaren geleden ettelijke duizenden guldens gekost hebben.

TS: beschouw dit niet als aanval op jou want zo is mijn kritiek niet bedoeld :)

[ Voor 23% gewijzigd door Exirion op 25-01-2006 11:37 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Exirion schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:33:
Alleen al het slappe marketinggelul er omheen geeft me een aversie tegen dit ding. Het ding doet niks anders als fungeren als 1-op-1 "voorversterker" met een buizentrapje. Dat betekent niks anders dan dat het in feite een vervormingseffect-module is. Het geeft gewoon kleuring aan het geluid.

Al het gelul als dat er ineens meer detail in het geluid zou zijn en dat het stereobeeld veel stabieler en rijker is... Mag ik ff een zakje....? Alsof zo'n ding magischerwijs dingen toevoegt aan je geluid.

Als je gaat voor neutraal geluid en investeert in een dure versterker, speakers en CD-speler, dan is elke extra component daartussen er 1 teveel. Mensen verliezen voor mij ook elke geloofwaardigheid als ze tientallen of honderden euro's aan interlinks uitgeven ("het klinkt echt veel dieper en gedetailleerder!!") en vervolgens zo'n geluidskleurend en vervormend monster er tussen zetten.

Mocht je gecharmeerd zijn van buizengeluid, ruil dan gewoon je stereo halfgeleiderbak om voor een buizenversterker. Tweedehands vind je voor 500 a 800 euro EL34-based buizenbakken die een aantal jaren geleden ettelijke duizenden guldens gekost hebben.

Ik heb meerdere reviews gelezen waarvan de ene helft er een soort weerstand tegen heeft, en de andere helft het geweldig vindt. Ik kon dit ding geschikt kopen dus ik dacht ik ga het uitproberen! De proef op de som! Vind het bovendien wel geinig om eens wat te knutselen met buisjes enzo. En bevalt het niet; dan kan hij zo weer weg natuurlijk!

Gemineye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ja, ik zie het ook vooral als een "kleuringsmodule" die buizengeluid creeert. Je zou nog kunnen zeggen dat hij potentiele problemen met slechte versterkeringangen of slechte bronuitgangen een beetje opvangt, maar ja... dan had je beter een andere versterker/bron gekocht.

Als ik mag vragen: wat kost zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Op MP staat er een voor 130 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Gemineye schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:13:
[...]

Ik heb meerdere reviews gelezen waarvan de ene helft er een soort weerstand tegen heeft, en de andere helft het geweldig vindt. Ik kon dit ding geschikt kopen dus ik dacht ik ga het uitproberen! De proef op de som! Vind het bovendien wel geinig om eens wat te knutselen met buisjes enzo. En bevalt het niet; dan kan hij zo weer weg natuurlijk!

Gemineye
Je moet dit apparaat volgens mij meer zien als een laatste tweak in de keten, net als interlinks, luidsprekerkabels en netfilters. Als je voor de genoemde 130 euro de aanschaf van een nieuwe CD-speler a 1000 euro uit kan stellen, is het naar mijn idee nog wel een valide optie.. En wat Gemineye zegt, je kan er leuk mee knutselen ;) .

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Uncle sjohie schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:28:
Je moet dit apparaat volgens mij meer zien als een laatste tweak in de keten, net als interlinks, luidsprekerkabels en netfilters.
Onzin. Elke electronische component in de keten doet meer kwaad dan welke dure kabel dan ook ooit goed zou kunnen doen. Eerst kapitalen uitgeven aan kabels die het signaal zo min mogelijk aangetast overbrengen en vervolgens een electronisch component toevoegen dat een zooi vervorming toevoegt aan het signaal 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Als je naar die MF pagina kijkt, kom je tot de conclusie dat hij zelfs geen zooi vervorming toevoegt aan je signaal.

* John_Glenn verdenkt het ding ervan dat het niks meer doet dan een beetje gain leveren - als je dan naar verschillen probeert te luisteren klinkt hij beter dan de bypass...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Het gaat uiteindelijk om het geluid van het complete systeem, en als zo'n X10-D nou bijvoorbeeld net dat nare digitale randje van een wat oudere cd-speler af kan halen is het toch een prima oplossing? En een bedrijf als MF gun ik wel het voordeel van de twijfel, die Antony Michaelson bedenkt soms echt goede dingen. Heb ook ooit es een pipo gehoord die zijn ls-kabels op houten blokjes had liggen, om zo de invloed van de vloerverwarming te minimaliseren |:( Dan ben je dus echt rijp voor zo' n kamer met zachte witte muren....

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

Jag

Als je wil dat die X10 zijn werk maximaal doet, lees veel vervormt, dan moet je hem tussen cd speler en receiver steken. Het signaal uit je cd speler is namelijk een heel hoog line level signaal (echt maximaal hoog), het signaal uit de pre outs is een heel laag niveau line level signaal (orde grootte 40dB zachter, afhankelijk van volumeknop stand). En bij buizen neemt de vervorming lineair toe met hoeveel signaal ze moeten geven.

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe ze aan die 0.005% THD komen. Het hele idee (tegenwoordig dan) achter buizen is juist dat ze niet lineair zijn itt transistoren. Misschien dat ze dat met superlaag ingangssignaal gemeten hebben, dan vervormen buizen niet zo heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Tjah, dit soort discussies zijn natuurlijk geweldig, vandaar dat ik het binnenkort zelf uit ga proberen!

Ik vraag me trouwens af; in sommige cd-spelers (bv. tjoeb) zit toch ook een soort buizentrapje? Wat is dan het exacte verschil tussen zo'n geintegreerd buizentrapje en een externe? Of; hoe kan het dat een dergelijk concept veel minder discussies uitlokt dan hetzelfde concept, maar dan extern?

Gemineye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Gemineye schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 19:41:
Tjah, dit soort discussies zijn natuurlijk geweldig, vandaar dat ik het binnenkort zelf uit ga proberen!

Ik vraag me trouwens af; in sommige cd-spelers (bv. tjoeb) zit toch ook een soort buizentrapje? Wat is dan het exacte verschil tussen zo'n geintegreerd buizentrapje en een externe? Of; hoe kan het dat een dergelijk concept veel minder discussies uitlokt dan hetzelfde concept, maar dan extern?

Gemineye
Daar passen ze de eindtrap direct aan, in het geval van de X10-D constructie houdt je die middelmatige eindtrap, en ga vanaf daar aan de slag. De 1e methode zal dus beter zijn lijkt me. Verder is die X10-D voor alle CD-spelers geschikt, die AH! tjoeb modificatie is helemaal toegespitst op die marantz, dus dan hoef je met een aantal dingen niet rekening te houden.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
ah, nou oke! Nou ja, ik zal het zelf gaan ondervinden ;) Ik ben erg benieuwd, van de ene kant denk ik dat het nooit heel erg slecht kan zijn, omdat er heel veel positieve reacties zijn te vinden op internet.. Van de andere kant ben ik het eens met reacties van mensen (die hem veelal niet zelf hebben gehoord trouwens) Dat het vreemd is om een extra schakel toe te voegen, teneinde een 'slecht' signaal om te batterijen naar een beter signaal. Tevens klinkt het mij vreemd in de oren dat je een middelmatige soundstage achteraf nog zou kunnen veranderen.. Nou ja, de proef op de som dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Dat het vreemd is om een extra schakel toe te voegen, teneinde een 'slecht' signaal om te batterijen naar een beter signaal. Tevens klinkt het mij vreemd in de oren dat je een middelmatige soundstage achteraf nog zou kunnen veranderen..
Dat gedeelte is op zich niet zo vreemd: als je echt een brakke cd-speler uitgang of versterkeringang hebt, dan kan het wel helpen om een soort buffertrapje toe te voegen. Deze tussentrap zorgt dat er vrijwel geen belasting op de eindtrap van de cd-speler komt, en ziet er voor de versterker uit als een heel goede bron (als we alle specs mogen geloven, maar daar zullen ze niet mee sjoemelen denk ik). Zoals ik al zei: dan had je dus wel een brakke cd-speler/versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
John_Glenn schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:32:
[...]

Dat gedeelte is op zich niet zo vreemd: als je echt een brakke cd-speler uitgang of versterkeringang hebt, dan kan het wel helpen om een soort buffertrapje toe te voegen. Deze tussentrap zorgt dat er vrijwel geen belasting op de eindtrap van de cd-speler komt, en ziet er voor de versterker uit als een heel goede bron (als we alle specs mogen geloven, maar daar zullen ze niet mee sjoemelen denk ik). Zoals ik al zei: dan had je dus wel een brakke cd-speler/versterker
Op zich zijn de aandachtsgebieden van de CD-speler bouwers verschoven in de loop der tijd, eerst ging men aan de slag met de loopwerken, toen mutibit DAC's, gevolgd door 1-bit DAC's, Jitter correcties, analoge uitgangen, HDCD, upsampling etc etc.Dus het effect van die X10-D zal voor een deel afhangen van het type CD-speler, en waar de fabrikant net op dat moment het meeste aandacht voor had. De nieuwste Musical Fidelity heeft zowel een klasse-A als een buizen eindtrap, kan je lekker zelf kiezen. Maar dat ding is gruwelijk duur..

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De nieuwste Musical Fidelity heeft zowel een klasse-A als een buizen eindtrap, kan je lekker zelf kiezen. Maar dat ding is gruwelijk duur..
Ik zie nergens een knopje. Denk eerder dat de buis gewoon klasse A wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
als ik de specs zo bekijk (maar ik heb er geen verstand van) is het tegelijkertjid buizen en klasseA! Er valt volgens mij niks te kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Gemineye schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 13:01:
als ik de specs zo bekijk (maar ik heb er geen verstand van) is het tegelijkertjid buizen en klasseA! Er valt volgens mij niks te kiezen..
Hij heeft gewoon 2 complete individuele uitgangstrappen, gewoon beide met 2 interlinks op 2 ingangen v/d voorversterker zetten, en je kan per cd kiezen :9~ Kost alleen wel 6000 euro :'(

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Uncle sjohie schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 13:33:
[...]

Hij heeft gewoon 2 complete individuele uitgangstrappen, gewoon beide met 2 interlinks op 2 ingangen v/d voorversterker zetten, en je kan per cd kiezen :9~ Kost alleen wel 6000 euro :'(
Jammer is dat he.. ik vind het wel een erg mooi design :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Gemineye schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 14:57:
[...]

Jammer is dat he.. ik vind het wel een erg mooi design :>
Ja, ik zou er ook wel mee kunnen leven. :) Maar dan wel de hele set van MF. Ik heb ooit die eerste KWP mono-eindversterkers gehoord op de VAD in veldhoven, dat waren echt beesten van dingen.. 200 kg totaal ofzo, en 3000 watt bij 2 ohm.. Ik zie de meteropnemer van essent al likkebaardend op de stoep staan. :9

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Uncle sjohie schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 13:33:
Dat is geen tussendoos maar een SACD speler :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Origineel zitten in dit apparaatje 2 ECC88 buizen, maar op veel plekken op het internet wordt geadviseerd deze te vervangen voor een setje ECC85. Nu was ik vandaag bij een oom van mij (repareert veel oude radio's enzo) en ik vroeg hem of hij wist waar ik zulke buisjes kon krijgen. Hij was heel erg verbaasd door het feit dat ik deze buizen in zo'n apparaat wilde gebruiken! Die ECC88 schijnt wel een buis te zijn die tegenwoordig veelal in audio(voor)versterkers wordt gebruikt, maar die ECC85 is een buis die 50er en 60er jaren in tuners van FM-radio's werd gebruikt. Deze buizen zijn nu dus vrij zeldzaam, helemaal als je een setje werkende wilt hebben.. (Je komt ze op ebay en bij verzamelaars echter wel tegen)

Is er iemand die hier meer verstand van heeft? Het schijnt dat die ECC88 en ECC85 wel dezelfde aansluitingen en afmetingen hebben, dus uitwisselbaar zijn ze schijnbaar wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Gemineye schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 08:18:
Origineel zitten in dit apparaatje 2 ECC88 buizen, maar op veel plekken op het internet wordt geadviseerd deze te vervangen voor een setje ECC85. Nu was ik vandaag bij een oom van mij (repareert veel oude radio's enzo) en ik vroeg hem of hij wist waar ik zulke buisjes kon krijgen. Hij was heel erg verbaasd door het feit dat ik deze buizen in zo'n apparaat wilde gebruiken! Die ECC88 schijnt wel een buis te zijn die tegenwoordig veelal in audio(voor)versterkers wordt gebruikt, maar die ECC85 is een buis die 50er en 60er jaren in tuners van FM-radio's werd gebruikt. Deze buizen zijn nu dus vrij zeldzaam, helemaal als je een setje werkende wilt hebben.. (Je komt ze op ebay en bij verzamelaars echter wel tegen)

Is er iemand die hier meer verstand van heeft? Het schijnt dat die ECC88 en ECC85 wel dezelfde aansluitingen en afmetingen hebben, dus uitwisselbaar zijn ze schijnbaar wel!
Je zou eens kunnen gaan buurten bij deze jongens, die bouwen ook die tjoeb dingen, en zouden er dus wel meer van moeten weten. Je zou eens kunnen kijken bij een kringloopwinkel, daar hebben ze nog wel es van die oude grundig radio meubels voor een tientje. Hoorde laatst een verhaal over een gast die daar voor 20 euro een werkende McIntosh buizenversterker op de kop tike :P

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gemineye schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 08:18:

Hier zijn ze in voorraad voor een paar euro:

http://www.radioverzameling.nl/buizene.htm

En verder zou het me niet verbazen als ze weer geproduceerd worden of geproduceerd gaan worden. De laatste jaren worden er weer volop buizen geproduceerd in China, Rusland en Tjechie. Maar dan gaat het wel vooral over bekende modellen zoals de KT88, EL34, etc. voor eindversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Maar het klopt wel dat je een ECC88 kan vervangen door een ECC85? Want het kwam mijn oom nogal vreemd voor dat je ECC85 zou gebruiken in een versterker, want deze werden voornamelijk gebruikt in oude tuners..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De ECC85 zal wel meer vervormen ofzo :+

Geen idee of ze uitwisselbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb het apparaat afgelopen week binnengekregen en ik heb het apparaat vrijdagmiddag aangesloten tussen de cd-speler en de receiver met behulp van Van den Hul D-102 interlinks. Afgelopen weekend had ik vervolgens mooi de tijd om eens te luisteren. Het valt meteen op dat het geluid duidelijk wat verandert. De middentonen komen meer naar voren toe, scherpe hoge tonen zijn er niet meer, en lage tonen zijn wat zwaarder aangezet. Algemene indruk hiervan is, op de lage tonen na, best wel goed. Ik heb om te beginnen de subwoofer wat zachter gezet om het volume van de lage tonen weer binnen proporties te krjigen. De lage tonen vormen nu een mooi geheel met de rest van de muziek.

Mensen die het verschil kennen tussen cd's en lp's zullen de klank zoals die nu uit de spekaers komt herkennen als een meer 'vinyl' klank. Wat moeilijk te omschijven, maar daar doet het me aan denken.

De plaatsing van het geluid lijkt wat anders dan voorheen. Dit is vooral herkenbaar op cd's die ik door en door ken. Diana Krall zweeft niet tussen de luidpsrekers, maar heeft echt gestalte gekregen. Individuele bandleden zijn duidelijk te horen.

De natuurgetrouwheid lijkt wel degelijk verbeterd te zijn. In hoeverre de gewijzigde tonen mij bevallen wil ik nog afwachten. Tot nu toe klinken die gewoon "anders" en niet zozeer beter of slechter. De hoge tonen zijn net zo fraai doortekend, maar wat minder scherp, de middentonen staan wat meer op de voorgrond, evenals de lage tonen. Deze lage tonen heb ik echter weer prima gekregen door de subwoofer wat zachter te zetten.

Ik ben nog op zoek naar een paar ECC85 buisjes, om die te proberen in dit appraatje. Hij maakt nu gebruik van ECC88, maar de ECC85 schijnt verbetering te geven..

Indruk tot nu toe; zeker niet slecht! Dit tonnetje heeft mij aangenaam verrast..

Ik hoop rond volgende week een set ECC85 buisjes bemachtigd te hebben, en ik laat jullie natuurlijk de bevindingen weten!

Overige apparatuur:
Marantz CD7300
van den hul d-102 interlinks
Denon AV-2105 receiver
Vincent SP996 eindversterkers
Van den Hul The Teatrack hybrid luidsprekerkabel
Kef Q5 speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Zo te horen doet het dus wel wat, ben benieuwd wat die andere buizen voor effect gaan hebben.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Uncle sjohie schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 11:35:
Zo te horen doet het dus wel wat, ben benieuwd wat die andere buizen voor effect gaan hebben.
Het doet zeker wel wat. Ik vind het bijna vreemd dat ik dat moet zeggen, omdat ik er zelf van tevoren nogal kritisch tegenover stond. Nu ik inmiddels alweer wat meer geluisterd heb, is vooral de betere plaatsing van het geluid erg opvallend. Er staan nu geen luidsprekers tegenover je, maar een podium, zogezegd. De natuurgetrouwheid is vooruitgegaan. Ik heb gister een setje ECC85 buizen besteld, die zouden een dezer dagen binnen moeten komen.. Zodra dat zo is, volgt er uiteraard weer een update! (Ik post dan ook wel ff wat foto's van het ding)

EDIT: enig nadeel tot nu toe is wel dat het ding op lijkt te moeten warmen. 5-10 minuten nadat je begon met cd luisteren is de weergave beter dan in het begin.. Kan dat? Ik had dat gevoel eerder namelijk nooit.. Ik dacht dat de buizen altijd warm bleven, als ik zo aan het kastje voel, maar klankmatig lijkt het alsof ze nog verder op moeten warmen...

Gemineye

[ Voor 19% gewijzigd door Gemineye op 08-02-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Gemineye schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:03:
[...]

Het doet zeker wel wat. Ik vind het bijna vreemd dat ik dat moet zeggen, omdat ik er zelf van tevoren nogal kritisch tegenover stond. Nu ik inmiddels alweer wat meer geluisterd heb, is vooral de betere plaatsing van het geluid erg opvallend. Er staan nu geen luidsprekers tegenover je, maar een podium, zogezegd. De natuurgetrouwheid is vooruitgegaan. Ik heb gister een setje ECC85 buizen besteld, die zouden een dezer dagen binnen moeten komen.. Zodra dat zo is, volgt er uiteraard weer een update! (Ik post dan ook wel ff wat foto's van het ding)

EDIT: enig nadeel tot nu toe is wel dat het ding op lijkt te moeten warmen. 5-10 minuten nadat je begon met cd luisteren is de weergave beter dan in het begin.. Kan dat? Ik had dat gevoel eerder namelijk nooit.. Ik dacht dat de buizen altijd warm bleven, als ik zo aan het kastje voel, maar klankmatig lijkt het alsof ze nog verder op moeten warmen...

Gemineye
Ja dat opwarmen hebben buizen echt wel nodig, er zijn ook buizenversterkers die als je ze aan zet, eerst in een soort van " standby plus" gaan, en dan na een minuut of tien daadwerkelijk gaan spelen. Ik heb het ook een beetje met de HDAM's van mijn CD17mkII, na de eerste 5 minuten spelen klinken die ook net wat gedetailleerder.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Uncle sjohie schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:32:
[...]

Ja dat opwarmen hebben buizen echt wel nodig, er zijn ook buizenversterkers die als je ze aan zet, eerst in een soort van " standby plus" gaan, en dan na een minuut of tien daadwerkelijk gaan spelen. Ik heb het ook een beetje met de HDAM's van mijn CD17mkII, na de eerste 5 minuten spelen klinken die ook net wat gedetailleerder.
Aha, volgens mij heb ik dat ook; ik heb een Marantz CD7300 met HDAM, zou dat dan ook moeten opwarmen? Heb ik ook nog eens 2 Vincent's SP996jes die eigenlijk goed op moeten warmen..
Dan zal dit qua gehoor net de druppel vormen zodat het me nu pas echt opvalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gemineye schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:03:
Er staan nu geen luidsprekers tegenover je, maar een podium, zogezegd.
Zo hoort een goeie set standaard al te klinken. Als je je ogen dichtdoet moeten de speakers als geluidsbronnen wegvallen en moet je gewoon een ruimte voor je zien/horen.

We zijn het er hopelijk over eens dat je geen nauwkeurigheid kunt bijverzinnen, dus dat de plaatsing beter wordt klopt denk ik niet helemaal. Wat wel kan is dat het geluid meer body krijgt door de aangename kleuring van de buizen. In die zin wordt het stereobeeld dan misschien wat meer opgevuld. Dat betere stereobeeld is dus een kwestie van perceptie.

Een leuk effect, maar persoonlijk zie ik meer in een betere CD-speler c.q. DAC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Exirion schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:59:
[...]

Zo hoort een goeie set standaard al te klinken. Als je je ogen dichtdoet moeten de speakers als geluidsbronnen wegvallen en moet je gewoon een ruimte voor je zien/horen.

We zijn het er hopelijk over eens dat je geen nauwkeurigheid kunt bijverzinnen, dus dat de plaatsing beter wordt klopt denk ik niet helemaal. Wat wel kan is dat het geluid meer body krijgt door de aangename kleuring van de buizen. In die zin wordt het stereobeeld dan misschien wat meer opgevuld. Dat betere stereobeeld is dus een kwestie van perceptie.

Een leuk effect, maar persoonlijk zie ik meer in een betere CD-speler c.q. DAC ;)
An sich wel ja, maar bij gebrek aan voldoende budget is dit een leuke tussen oplossing lijkt me. En je kan er gewoon lekker mee experimenteren, da's het voordeel van eea 2ehands kopen. Toen dat ding uitkwam werden veel fabrikanten op de feiten gedrukt, en zagen ze dat ze toch ook nog wel wat aandacht aan de eindtrap moesten besteden. Bijvoorbeeld kwam marantz toen met zijn HDAM.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Exirion schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:59:
[...]

Ben ik met je eens. En op zich was die weergave al een stuk verbeterd sinds ik losse eindversterkers gebruik. Alleen lijkt dat geluidsbeeld nu nog weer een stukje verbeterd te zijn.
Muziek luisteren is toch juist perceptie? Je laat luidsprekers geluiden weergeven die doen vermoeden dat je echte muziek luistert. Als je dan (door wat voor reden dan ook) die geluidsweergave kan verbeteren dan is dat toch prima?
Ik kan voor mezelf ook geen theorie bedenken die verklaart waarom het nu klinkt zoals het klinkt. Volgens wat berichten die ik op internet las ontlast het de uitgang van de cd-speler en geeft het door de buizen een heel sterk en zuiver signaal aan de versterker. (In hoeverre dat zo is weet ik niet, maar als ik op mijn oren af ga kan het best kloppen) Ik ben met je eens dat je niet achteraf informatie kunt bijverzinnen, daarom stond ik in het begin ook best kritisch tegenover dit apparaatje.
Eens, maar dan heb je het ook over een geheel andere investering. Eigenlijk is dat ook niet te vergelijken. Als ik nu mijn cdspeler verkoop, en een betere weer terug koop, dan hebben we het over een investering die vele malen hoger ligt dan de investering in dit tonnetje. En dit tonnetje heb ik ook niet gekocht in de overtuiging dat ik echt aan het upgraden was, maar gewoon om eens uit te proberen omdat ik benieuwd was naar dit apparaatje die al evenveel discussies teweegbrengt als kabels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156862

Ik kan het over het hoofd hebben gezien, maar wat zijn nu precies gangbare nieuw en 2ehandse prijzen voor dit apparaat?

Heeft het ook zin om dit aan te sluiten op een "wat mindere" receiver zoals ik dus heb (een jvc rx 5052) Of kan ik dan beter investeren in goede speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 156862 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 12:51:
Heeft het ook zin om dit aan te sluiten op een "wat mindere" receiver zoals ik dus heb (een jvc rx 5052) Of kan ik dan beter investeren in goede speakers?
Met speakers is altijd meer winst te halen dan met wat dan ook :) De invloed ervan is het grootsts dus je centen hebben daar het meeste waar voor hun geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Je kan het proberen, maar het hangt ook van je bron af. Je zal met nieuwe luidsrpekers toch wel een heel wat grotere stap kunnen maken. Ik zie dat die reciever iets van 175 euro kost, dus ik ga er vanuit dat je bron in dezelfde prijscategorie valt? Dan is een X10-D wel wat overkill lijkt me...

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Anoniem: 156862 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 12:51:
Ik kan het over het hoofd hebben gezien, maar wat zijn nu precies gangbare nieuw en 2ehandse prijzen voor dit apparaat?

Het apparaat wat ik hier gebruik is de V2. Deze heeft de vorm van een tonnetje. De V3 is vierkant van vorm. Ik weet niet of die nu nog in de handel is, dat zou je zelf even moeten navragen.
Wat de nieuwprijzen zijn weet ik niet precies, maar de gangbare tweedehands prijzen voor V2 liggen zo tussen de 100 en 150 euro. Heb je geluk (zoals ik) dan kan je een dergelijk apparaatje voor veel minder geld bemachtigen.

Op zich heeft een dergelijk apparaatje juist zin op "wat mindere" systemen denk ik, omdat de in- en uitgangen juist daar van wat mindere kwaliteit zijn, en het schijnt dat dit apparaatje dat probleem verbetert.
Bedenk je echter wel dat bij een "wat minder" systeem andere upgrades meer voor de hand liggen. Zoals een betere versterker, cdspeler, luidsprekers, of desnoods interlinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156862

Ja leek mij ook, maar ik dacht ach ik vraag het gewoon ff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Uncle sjohie schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:47:
Je kan het proberen, maar het hangt ook van je bron af. Je zal met nieuwe luidsrpekers toch wel een heel wat grotere stap kunnen maken. Ik zie dat die reciever iets van 175 euro kost, dus ik ga er vanuit dat je bron in dezelfde prijscategorie valt? Dan is een X10-D wel wat overkill lijkt me...
in dat geval ligt een andere upgrade meer voor de hand.. De relatieve prijs van zo'n X10-D is dan wel erg hoog.. (bijna net zo duur als je receiver) Er zijn in dat geval voor hetzelfde geld ongetwijfeld betere upgrades te verzinnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
update:

dit weekend de bestelde ECC85's in de X10-D geplaatst. Helaas geen foto's want de camera is overleden..

Het resultaat:
Verschrikkelijk! de piano klinkt alsof die nodig eens gestemd moet worden, diana krall lijkt opeens hees geworden te zijn en alle hoge tonen klinken krakerig en onzuiver. Hoe het precies kan weet ik niet, want de reacties zo hier en daar op internet zijn erg positief na plaatsing van deze buisjes.

Ik heb het ding maar snel weer open geschoefd en de originele buisjes weer terug geplaatst, dat klinkt weer stukken beter :)

Iemand nog andere suggesties wat ik kan proberen? Ik hoorde bijvoorbeeld dat de ECC83 ook zou passen? Is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Misschien moet je de buisjes even wat branduurtjes gunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
jah dat heb ik gedaan.. ze hebben er een hele dag in gezeten en de stereo heeft de hele dag aan gestaan... 's avonds geluisterd en toen klonk het dus zo beroerd... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Misschien hebben ze wel iets langer nodig. Ik weet niet......niet zoveel ervaring met buizen, maar je zou het eens kunnen proberen (aanzetten als je weg bent ofzo). Wat je ook kan doen is op de website van TriodeDick kijken naar de stuurbuizentest en eventueel kan je hem je vraag mailen. Hij is altijd wel bereid om een beetje te helpen heb ik het idee (hielp mij wel met een vraag iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb Triode Dick een email gestuurd en hij stelt dat de ECC85 sowieso niet geschikt is in deze schakeling omdat de ECC88 is gemaakt voor lage spanningen en de ECC85 niet.. Wel vaag dat dat dan goede ervaringen oplevert bij verschillende andere mensen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Misschien dat ze de typenummers door elkaar hebben gehaald?

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Uncle sjohie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 11:20:
Misschien dat ze de typenummers door elkaar hebben gehaald?
Hm er schijnen sowieso geen andere buizen te koop te zijn die in deze schakeling passen, behalve misschien andere merken.. Er schijnt ook een vergulde variant van de ECC88 te zijn speciaal voor audio toepassingen.. Misschien dat dat het proberen eens waard is :)

• uncle_sjohie
Gemineye schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 12:43:
[...]

Hm er schijnen sowieso geen andere buizen te koop te zijn die in deze schakeling passen, behalve misschien andere merken.. Er schijnt ook een vergulde variant van de ECC88 te zijn speciaal voor audio toepassingen.. Misschien dat dat het proberen eens waard is :)
Ik weet dat originele sovteks etc. hun gewicht in goud waard zijn, het schijnt dat japanse audiofielen er speciaal voor op vakantie naar rusland gaan. Daar zijn ze echt buizengek.

uncle_sjohie

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
hm.. tjah ik moet maar eens wat dingen opzoeken.. ben er nog niet echt weer mee bezig geweest.. Eerst maar eens een nieuwe auto gekocht, en nu op vakantie, daarna kan ik weer leuk buisjes zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68352

ik weet het....hij is al een poosje oud....

de rus 6h1p is uitstekend geschikt als vervanger voor de ecc88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205921

Gemineye schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:47:
jah dat heb ik gedaan.. ze hebben er een hele dag in gezeten en de stereo heeft de hele dag aan gestaan... 's avonds geluisterd en toen klonk het dus zo beroerd... :s
Vat dit niet verkeerd op maar heb je er al aan gedacht om eerst de plaatsing van je boxen, je interlinks en je luidsprekerkabels eens onder de loep te nemen?
het goed plaatsen van de boxen kost niets. Wil je hier wat extra informatie over dan zou je even moeten kijken in het tijdschrift Audio van januari 2007. Hier zit namelijk een test-cd in die je aanwijzingen geeft omtrent de plaatsing.

Ook de gebruikte interlinks doen heel veel af aan het geluid. Kijk op Marktplaats of Ebay als je relatief goedkoop aan betere kabels wilt komen. Hetzelfde geldt voor de speakerkabels. Hierbij komt echter nog een ander facet om de hoek namelijk dat hiervoor absoluut geldt hoe korter, hoe beter.

Mocht je hier nog verbeteringen aan kunnen brengen dan zal dit direct meer rendement opbrengen dan de tubes in je XD-10 veranderen. Voor de gebruikte tubes ECC88 zijn de Phlips Ols Stock het beste: klinken het mooist. Hier is nog wel aan te komen voor een schappelijke prijs; paatje voor onder de €15 moet lukken. Neem wel altijd een matched pair om het klankbeeld van je linker- en rechterkanaal hetzelfde te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen idee waarom je zo'n oud topic kickt... maar goed, toch ff reageren
Anoniem: 205921 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:09:Hierbij komt echter nog een ander facet om de hoek namelijk dat hiervoor absoluut geldt hoe korter, hoe beter.
Nee hoor! lange interlinks geeft je veel meer problemen dan een lange speakerkabel.
Mocht je hier nog verbeteringen aan kunnen brengen dan zal dit direct meer rendement opbrengen dan de tubes in je XD-10 veranderen.
Zo'n buis doet 10x meer met het geluid dan alle door jou aangedragen "tweaks". Het is een actieve component die actief het geluid beïnvloed. Dat haalt altijd veel meer uit dan een of andere kabel. Of het beter is laat ik even in het midden, dat is toch voor iedereen persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aanV
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-11-2024
Exirion schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:33:

5 a 800 euro = ook nog steeds een paar duizend "gulden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

A3aanV schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:51:
[...]

5 a 800 euro = ook nog steeds een paar duizend "gulden"
Ja.. en?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215482

Ik heb ook ooit eens een X10-D gehad,hoorde met de standaard buisjes wijnig tot geen vershil.Daarna heb ik er nog wat andere merken ingezet , eerst Phillips miniwats geloof ik ,daarna Siemens.
Met de Siemens hoorde ik het meeste vershil.waren allemaal ecc88's.Telefunken shijnt ook super te zijn.
Heb em nooit tussen voor en einbak gehad,maar degene waar ik em van gekocht had was daar heeel positief over.
Al met al een leuk stukje speelgoed,die je weer even bezig houd :)
Pagina: 1