Het menselijk lichaam en stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 5.501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164237

Topicstarter
Ik heb hier een kleine discussie met een vriend van mij.
Volgens zijn redenatie, overleef je het niet als je onder stroom staan vanuit een stopcontact.
Aangezien ik dit niet wil proberen :+ vraag ik me af wat het menselijk lichaam nou theoretisch wel of niet aan zou kunnen.

Ik weet ook dat, NIET het aantal volt is die bepaalt hoegroot de klap zou zijn,
maar ook het aantal ampere. Mijn vraag is eigenlijk nu met welke 3e 'factor' je het antwoord zou kunnen hebben ?

Ik kan me herinneren dat het menselijk lichaam een bepaalde hoogte had om de klap nog doen te overleven. Wie kan me wat meer uitleggen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Weerstand is de "3e factor" die je zoekt. De weerstand is weer sterk afhankelijk van bijv. een droog of nat lichaam (in de douche bijvoorbeeld) en dat soort zaken.

En het is nogal afhankelijk hoe lang je er aan blootgesteld wordt. Een stopcontact kan wel degelijk dodelijk zijn, maar doorgaans is het de aardlekschakelaar die je redt. Stoere verhalen van "survivors" zijn dan meestal ook niet meer dan dat ze "een tik" hebben gehad, of beter gezegd niet de "volle mep". Ik heb ook zat "tikken" overleefd, maar een "volle mep" heb ik nog nooit gehad gelukkig.

Het probleem is vaak dat, door de stroom, je spieren verkrampen en je het onder spanning staande "object" niet meer los kunt laten daardoor, waardoor je nog langer bloot staat aan de gevolgen, waardoor...

[ Voor 173% gewijzigd door RobIII op 25-01-2006 08:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

een stopcontact overleef je iig wel, anders zou ik dit bericht niet typen :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad overleef je een stopcontact wel. Misschien niet onder alle omstandigheden, maar je gaat er niet per definitie dood aan.
Ik heb in mijn jonge jaren eens twee stroomdraden uit de muur willen trekken, toen bleek dat ik de stop er toch niet uit had getrokken. Dus een hand aan de fase, een hand aan de nul. Ik stond daarbij op een houten tafel. Resultaat: mijn spieren spanden zich waardoor ik mijn handen terug trok. De aardlekschakelaar vloog er niet uit. Daarna zat ik wel 10 minuten te bibberen. Geen ervaring die ik wil herhalen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt inderdaad nog de weerstand, maar volgens mij is er nog een 'term' die kan bepalen of we er tegen kunnen of niet.

Stel je hebt een x aantal volt en een x aantal mA
Hoe bepaal je dan met welke formule of we dit aankunnen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
De volt is er alleen maar om 'de weerstand te doorbreken'(op lage voltages is de stroom zelden dodelijk omdat de weerstand gewoon te hoog is). 50mA is geloof ik het punt waar mensen het loodje beginnen te leggen. Of die 50mA gaat lopen, hangt van de weerstand af. En dan ligt het er ook nog aan over wel deel van het lichaam het gaat. Over 2 vingers is het minder erg dan over het hart....

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 25-01-2006 08:57 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33
Het is vooral afhankelijk van hoe lang de stroom door je lichaam loopt, hoe hoog deze stroom is en welke weg hij door je lichaam neemt (door je hart is niet echt bevorderlijk voor je lichaam).

Hoeveel stroom wanneer effect heeft kan je in grafieken aflezen.

Meer info vind je hier: http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
Daarnaast is de frequentie ook bepalend.
Dit aangezien je hart een bepaalde frequentie heeft welke ontregelt kan worden door in aanraking te komen met een stroom van een andere frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, een voorbeeldje dan maar:
stel je hebt 750,000V met een stroomsterkte van 27,0 mAmpere

Welke berekening moet er dan toegepast worden en met welke conclusie?
Lijkt mij p = u maal i dan heb ik dus de weerstand, en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Cyphax

Moderator LNX
vermogen = P = UI
weerstand = R = U/I
Het probleem met verkrampende spieren lijkt mij in eerste instantie dat je hart ook een spier is, en als die verkrampt...

[ Voor 78% gewijzigd door Cyphax op 25-01-2006 09:34 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb al verscheidene keren een klap van 240v gehad en ik typ hier nog steeds :)
Het is geen lekker gevoel, maar je houdt er (meestal) niks aan over.

In de tijd dat ik nog op de middelbare school zat heeft een klasgenoot dankzij een foutje krachtstroom door z'n lijf gehad. Op verbrande vingers na, mankeerde hij niets. Als je gezond bent, kan je lichaam aardig wat hebben.
Mensen die op de elektrische stoel worden gezet zijn ook niet direct dood, terwijl er toch zo'n 1000v (dacht ik) door het lichaam wordt gepompt.

Ik volgde elektrotechniek, vandaar dat die klasgenoot met krachtstroom in aanraking kon komen :P

[ Voor 3% gewijzigd door mjszwo op 25-01-2006 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 164237 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 09:23:
Oke, een voorbeeldje dan maar:
stel je hebt 750,000V met een stroomsterkte van 27,0 mAmpere

Welke berekening moet er dan toegepast worden en met welke conclusie?
Wat is hier het antwoord op dan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Wat ik me nou afvroeg, ligt het niet ook aan de ondergrond waar je op staat en wat voor schoenen je aan hebt? Ik kan me voorstellen dat je op een houten (parket) vloer bijna helemaal niets zult voelen...

Dit verhaal gaat natuurlijk niet op als je beide aders van het stopcontact tegelijk beetpakt, want dan zal de stroom niet naar de grond gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 164237 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 09:47:
[...]
Wat is hier het antwoord op dan :>
Tsk tsk, schoppen binnen het half uur :>
Op het plaatje op deze eerder genoemde site zie je dat 27mA genoeg is voor spierverkramping en kortstondige hartritme stoornissen.Blijvende schade houd je er niet aan over.
:?

Het is in dit geval trouwens de weerstand en de bronspanning die vast ligt, en aan de hand daarvan gaat een bepaalde stroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GlowMouse schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:02:
[...]

Tsk tsk, schoppen binnen het half uur :>
Op het plaatje op deze eerder genoemde site zie je dat 27mA genoeg is voor spierverkramping en kortstondige hartritme stoornissen.Blijvende schade houd je er niet aan over.
Uhm ik schop niet binnen een half uur?
Er stonden al 3 replys onder ;)

Maar goed, je zegt dus 27mA is genoeg voor spierverkamping, maar die 750.000 volt maakt dan dus niets meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 164237 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:09:
[...]
Maar goed, je zegt dus 27mA is genoeg voor spierverkamping, maar die 750.000 volt maakt dan dus niets meer uit?
Nee, het gaat om de hoeveelheid electronen die zich verplaatsen (stroom die loopt). De 750kV zorgt er alleen voor dat meer electronen zin krijgen om zich te verplaatsen (grotere stroom), maar als je weet dat de stroom 27mA is, maakt de spanning al niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmzz interessant
Weer wat geleerd :)
Dus al is het 1000.000 volt met 27mA, dan telt nog niet die 1000.000 volt maar alleen die 27mA.

Laatste vergelijking dan om het te leren :+

1 apparaat met 750k volt en 27mA (ca.1 seconden aan bloot gesteld)
1 apparaat met 150k volt en 12mA (ca.1 seconden aan bloot gesteld)

Stel je komt hieraan bloot te staan,
welke impact zal er plaats vinden bij beide ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 164237 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:37:
Hmmzz interessant
Weer wat geleerd :)
Dus al is het 1000.000 volt met 27mA, dan telt nog niet die 1000.000 volt maar alleen die 27mA.

Laatste vergelijking dan om het te leren :+

Wat moet ik me bij die apparaten voorstellen? Je probeert ze voor te stellen als 'electriciteitsbronnen', maar die bestaan niet. Je hebt spanningsbronnen en stroombronnen. Spanningsbronnen leveren een bepaalde spanning en laten daardoor een variabele stroom lopen (bijv. het stopcontact). Stroombronnen willen per se een bepaalde stroom laten lopen, en doen dat door de spanning te varieren (en kunnen daarom gevaarlijk zijn).
Een bron waarbij zowel de spanning als de stroom vast staat, zou de weerstand van iets moeten kunnen veranderen; iets dat voor zover mij bekend niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 16:14
Caponi schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 09:45:
Ik heb al verscheidene keren een klap van 240v gehad en ik typ hier nog steeds :)
Het is geen lekker gevoel, maar je houdt er (meestal) niks aan over.

In de tijd dat ik nog op de middelbare school zat heeft een klasgenoot dankzij een foutje krachtstroom door z'n lijf gehad. Op verbrande vingers na, mankeerde hij niets. Als je gezond bent, kan je lichaam aardig wat hebben.
Mensen die op de elektrische stoel worden gezet zijn ook niet direct dood, terwijl er toch zo'n 1000v (dacht ik) door het lichaam wordt gepompt.

Ik volgde elektrotechniek, vandaar dat die klasgenoot met krachtstroom in aanraking kon komen :P
Ja maar 240 volt 16 Ampere is natuurlijk zo dodelijk als de pest als de omstandigheden "ideaal" zijn. Echter zitten er in een installatie veiligheden ingebouwd, zodat je er niet al te lang aan blijft hangen. Denk aan aardlekschakelaar en zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Denk aan schrikdraad dat je weleens tegenkomt, dat voelt nogal onprettig maar niet echt dodelijk ofzo (over het algemeen) maar dan heb je het wel rustig over 6000 volt. Daar steekt 230 volt schraal bij af maar de stroomsterkte is gewoon hoger bij het stopcontact, daarmee is het gevaarlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GlowMouse schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:41:
[...]

Wat moet ik me bij die apparaten voorstellen? Je probeert ze voor te stellen als 'electriciteitsbronnen', maar die bestaan niet. Je hebt spanningsbronnen en stroombronnen. Spanningsbronnen leveren een bepaalde spanning en laten daardoor een variabele stroom lopen (bijv. het stopcontact). Stroombronnen willen per se een bepaalde stroom laten lopen, en doen dat door de spanning te varieren (en kunnen daarom gevaarlijk zijn).
Een bron waarbij zowel de spanning als de stroom vast staat, zou de weerstand van iets moeten kunnen veranderen; iets dat voor zover mij bekend niet mogelijk is.
Ik zal het even nader uitleggen,
de reden dat ik de vaag stel is dat ik in de discussie tegen een vriend van mij zei,
in Amerika gebruiken ze ook 'Tasers' (stroomstootapparaten) met een voltage van "genoemd in mijn post" en dat overleven ze ook.
Zodoende dus de vergelijking met een stopcontact.

Dus ik zei als hun het overleven op 750.000volt met 27mA dan is een stopcontact helemaal te overleven, maar toen vergat ik dat de stroomsterkte natuurlijk ook meeltelt, dus zodoende kwam ik bij de waardes:

En hier ben ik best nieuwsgierig naar nog namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 164237 op 25-01-2006 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Switek schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:46:
[...]
Ja maar 240 volt 16 Ampere is natuurlijk zo dodelijk als de pest als de omstandigheden "ideaal" zijn. Echter zitten er in een installatie veiligheden ingebouwd, zodat je er niet al te lang aan blijft hangen. Denk aan aardlekschakelaar en zekeringen.
Je spreekt jezelf nu tegen: 240V, 16A is dodelijk mits geen aardlekschakelaar en zekeringen. 240V, 16A betekent (normaal gesproken) dat de bron 240V levert, en gelimiteerd is tot 16A. Juist door die limitering zijn er zekeringen aanwezig. Je had het dus beter over 240V kunnen hebben.
Op het stopcontact staat trouwens gemiddeld 230V.
Dus ik zei als hun het overleven op 750.000volt met 27mA dan is een stopcontact helemaal te overleven, maar toen vergat ik dat de stroomsterkte natuurlijk ook meeltelt, dus zodoende kwam ik bij de waardes:
De weerstand van een lichaam staat vast. Zodra stroom of spanning vast ligt, liggen zowel stroom, spanning en weerstand vast (zie wet van ohm). Ik vermoed dat bij zo'n taser de spanning variabel is, met een maximum van 750kV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vermoed dat bij zo'n taser de spanning variabel is, met een maximum van 750kV.
En wat betekent dat in een niet al te technische omschrijving? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Cyphax schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:49:
Denk aan schrikdraad dat je weleens tegenkomt, dat voelt nogal onprettig maar niet echt dodelijk ofzo (over het algemeen) maar dan heb je het wel rustig over 6000 volt. Daar steekt 230 volt schraal bij af maar de stroomsterkte is gewoon hoger bij het stopcontact, daarmee is het gevaarlijker.
En het feit dat het stroom"stootjes" zijn en er niet continue stroom doorheen loopt (zodat je de mogelijkheid hebt om los te laten).

[ Voor 6% gewijzigd door Ruzor op 25-01-2006 11:16 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Cyphax schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:49:
Denk aan schrikdraad dat je weleens tegenkomt, dat voelt nogal onprettig maar niet echt dodelijk ofzo (over het algemeen) maar dan heb je het wel rustig over 6000 volt.
Maak daar maar gerust 30000 van.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Toe maar.. verschilt per schrikdraad ding dan denk ik. :)
We hebben er zelf 1 gehad die 6 tot 7000 volt op zo'n draadje zette.
Ruzor schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:15:
[...]

En het feit dat het stroom"stootjes" zijn en er niet continue stroom doorheen loopt (zodat je de mogelijkheid hebt om los te laten).
Je kunt ook niet loslaten als je zo'n draad beetpakt en er staan constant duizenden volts overheen. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Cyphax op 25-01-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Cyphax schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:46:
[...]
Je kunt ook niet loslaten als je zo'n draad beetpakt en er staan constant duizenden volts overheen. :)
Dat bedoelde ik ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruzor op 25-01-2006 11:52 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het wordt me al een beetje duidelijker,
maar even ontopic weer dan, wat is dan nog de uitleg / verklaring op de impact van een Taser met 750k Volt en 27mA en dat je dat toch nog overleeft. Dat volg ik dan niet echt nog namelijk,

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 164237 op 25-01-2006 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
GlowMouse schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:04:
[...]

Je spreekt jezelf nu tegen: 240V, 16A is dodelijk mits geen aardlekschakelaar en zekeringen. 240V, 16A betekent (normaal gesproken) dat de bron 240V levert, en gelimiteerd is tot 16A. Juist door die limitering zijn er zekeringen aanwezig. Je had het dus beter over 240V kunnen hebben.
Op het stopcontact staat trouwens gemiddeld 230V.
Nee hoor het is niet zo dat hij gelimiteerd is omdat 16 Amp dodelijk is. Hij is gelimiteerd omdat anders de zekering voor de KWh-meter (meestal 25 Amp) doorbrand en er iemand van de Nuon moet komen. Als je de fase en de nul vastpakt en zorgt dat er voldoende weerstand is om niet boven de 16 amp uit te komen zal de zekering niet doorbranden maar jij wel. Als extra veiligheis is er daarom nog een aardlekschakelaar aanwezig welke al bij een lekstroom (van fase naar aarde) van 30mA heel erg snel de fase afschakeld. Als je er dus voor zorgt dat je ook nog eens op een bv glazen tafel gaat staan dan zal ook de aardlek niet aangesproken worden en is de 16 Amp echt wel dodelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Voltage maakt wel uit hoor.
Stel: 27mA bij 750 000V
of
27mA bij 220V

In het eerste geval: P=U*I = 0.027 * 750 000 = 20250W
In het tweede geval: P=U*I = 0.027 * 220 = 5.94W

Geval 2 zal je zeker overleven: een gemiddelde soldeerbout is pakt 15 tot 30W. 3 tot 6 keer zoveel als je bij de elektrocutie te veduren krijgt. In geval 2 zal je dus waarschijnlijk nog niet eens een verbrand plekje hebben.
Geval 1 is de kans al klein: een krachtige frietketel produceert al 3000W. M.a.w. krijgt je lichaam een vermogen te verduren dat evenveel is als 6.75 frietketels tegelijk op volle kracht.

M.a.w. wordt je in geval 1 gewoon geroosterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Switek schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:56:
[...]
Nee hoor het is niet zo dat hij gelimiteerd is omdat 16 Amp dodelijk is. Hij is gelimiteerd omdat anders de zekering voor de KWh-meter (meestal 25 Amp) doorbrand en er iemand van de Nuon moet komen. Als je de fase en de nul vastpakt en zorgt dat er voldoende weerstand is om niet boven de 16 amp uit te komen zal de zekering niet doorbranden maar jij wel.
Je hebt gelijk. Ik was er vanuit gegaan dat de stroom die zou gaan lopen wel hoger zou zijn dan 16A, maar de weerstand van een mens is vrij hoog (10kOhm).
maar even ontopic weer dan, wat is dan nog de uitleg / verklaring op de impact van een Taser met 750k Volt en 27mA en dat je dat toch nog overleeft. Dat volg ik dan niet echt nog namelijk,
27mA is niet dodelijk.
of
27mA bij 220V

In het eerste geval is de weerstand veel hoger, logisch dat er meer energie nodig is. Maar een hogere weerstand heeft niet met de spanning te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stel lichaam 10 000 ohm.
1) 750000V : I = U/R = 750000/10000 = 75A -> P = U*I = 750000*75= heel veel frietketels
2) 220V : I = U/R = 220/10000 = 0.022A -> P = U*I = 4.84W

Misschien is dit duidelijker.
In geval 1) is niet alleen de 75A dodelijk, ook het feit dat je geroosterd wordt is dodelijk.
Stel dat 75A niet dodelijk zou zijn, dan zou je in geval 1) nog sterven omdat je geroosterd wordt. In geval 2) niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 25-01-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geval 1 is de kans al klein: een krachtige frietketel produceert al 3000W. M.a.w. krijgt je lichaam een vermogen te verduren dat evenveel is als 6.75 frietketels tegelijk op volle kracht.

M.a.w. wordt je in geval 1 gewoon geroosterd.
Wat je nu zegt kan niet kloppen omdat in Amerika dit gewoon gebruikt wordt door de politie om mensen op te pakken (in extreme gevallen) en die zijn dan ook niet meteen dood (lijkt mij dan).

==========

@Glowmouse
27mA is niet dodelijk.

quote:
of
27mA bij 220V

In het eerste geval is de weerstand veel hoger, logisch dat er meer energie nodig is. Maar een hogere weerstand heeft niet met de spanning te maken.
En ook jullie spreken elkaar tegen dan lijkt me,
want die weerstand die jij nu bedoelt dan, dat is toch bijna te verwaarlozen omdat het aantal voltage vele vele malen hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164237 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:24:
Wat je nu zegt kan niet kloppen omdat in Amerika dit gewoon gebruikt wordt door de politie om mensen op te pakken (in extreme gevallen) en die zijn dan ook niet meteen dood (lijkt mij dan).
In Amerika gebruiken ze dan ook een werkelijke bron met interne weerstand, dewelke beperkt is in vermogen dat die kan leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 25-01-2006 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 144949 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:26:
[...]

In Amerika gebruiken ze dan ook een werkelijke bron met interne weerstand, dewelke beperkt is in vermogen dat die kan leveren.
Goed, ik begin nu aan mezelf ook te twijfelen of die gegevens (voltage) gegevens wel juist zijn.
Ik heb het even opgezocht op google, een stungun uit amerika:

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.security-discount.com/images/product_images/info_images/40070.jpg

Men neme 2 batterijen,
een spanning : 750.000 Volt
Stromsterkte van: ca. 27,0 mAmpere

(staat er letterlijk zo)

Het is dus echt zo.
En het lijkt me sterk dat ze je dan 'dood' maken hiermee maar eerder even 'buiten werking' stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

750000V is de openkringspanning, dus onbelast. Wanneer je hiermee iemand port, zal het voltage dalen, omdat de bron belast wordt.

0.27mA is de kortsluitstroom. Wanneer je hiermee iemand port, zal de stroomsterkte dalen.

Een andere manier om het te illustreren: zie je die 2 batterijtjes? Denk je dat je daarmee een frietketel van stroom kunt voorzien om je frietjes lekker in te bakken? Nee dus. laat staan meerdere frietketels...

M.a.w.: een hoeveelheid amperes zegt op zich niet veel. Een hoeveelheid volts zegt op zich niet veel. Wel de combinaties ervan (= Vermogen).

Stroomsterkte wordt dodelijk vanaf een bepaalde waarde (los van het vermogen) vanwege de verkramping van het hart. 27mA is nog niet dodelijk op korte termin.
Vermogen wordt dodelijk vanaf een bepaalde waarde omdat je dan geroosterd wordt (los dan van het aantal mA dat je doorheen je lichaam krijgt). Enkele watts is niet dodelijk, het vermogen van een paar frietketels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk dat is een duidelijk verhaal :)
Met andere woorden ook al weet je van (in dit voorbeeld) alle gegevens,
de werking hoeft niet evenredig te zijn aan de theoretische werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 144949 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:23:
Stel lichaam 10 000 ohm.
1) 750000V : I = U/R = 750000/10000 = 75A -> P = U*I = 750000*75= heel veel frietketels
2) 220V : I = U/R = 220/10000 = 0.022A -> P = U*I = 4.84W
Misschien is dit duidelijker.
In geval 1) is niet alleen de 75A dodelijk, ook het feit dat je geroosterd wordt is dodelijk.
Stel dat 75A niet dodelijk zou zijn, dan zou je in geval 1) nog sterven omdat je geroosterd wordt. In geval 2) niet.
Je vergeet bij het frituren dat het vermogen niet van belang is, maar de geleverde energie. Daarvoor moet de bron een dergelijke spanning even kunnen volhouden, en met een mobiel vervoerbaar ding wordt dat lastig.
Daarnaast zal de meeste energie omgezet worden in de stukken met de meeste weerstand: je huid. Zodra je huid stuk is, is de weerstand van je lichaam een heel stuk kleiner, en is het waarschijnlijk de bedrading die er het eerst aan gaat.
Het rooster-effect lijkt mij verwaarloosbaar ten opzichte van spierverkramping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Anoniem: 144949 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:03:
Geval 2 zal je zeker overleven: een gemiddelde soldeerbout is pakt 15 tot 30W. 3 tot 6 keer zoveel als je bij de elektrocutie te veduren krijgt. In geval 2 zal je dus waarschijnlijk nog niet eens een verbrand plekje hebben.
Als de stroom van hand tot hand loopt, dus over je hart heen, dan is er een kans dat je sterft aan 27 mA. Niet groot, maar groot genoeg om het niet uit te proberen. Daar is het niet 'zeker' genoeg voor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Anoniem: 164237 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:56:
Het wordt me al een beetje duidelijker,
Hieronder een stukje uit de opleiding basisveiligheid (VCA). Hieruit blijkt dus dat je bij 27mA echt wel een hele behoorlijk klap krijgt maar dat je met de juiste hulp het overleeft. Ik kan me voor stellen dat de taser de tijd van de stroomstoot beperkt oid.

Bij stroomdoorgang door het lichaam kunnen de gevolgen voor de mens verschillend zijn, van een lichte nauwelijks merkbare prikkeling tot hartstilstand. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de gevaren voor de mens bij verschillende stroomsterkten.

0 tot 2 mA prikkelend gevoel
2 tot 10 mA Kramp in de onderarm loslaten van de spanningsdraad is nog met moeite mogelijk
10 tot 20 mA Kramp loslaten van de spanningsdraad is niet meer mogelijk
20 tot 30 mA Ademnood: bij ontbreken van directe hulp is verstikking het gevolg
30 tot 100 mA Ernstige ademnood verstikking volgt meestal direct
meer dan 100 mA Meestal dodelijk

De gevolgen van stroomdoorgang door het lichaam zullen per situatie verschillend zijn. Onderstaande factoren kunnen daarbij een rol spelen:
- de stroomsterkte;
- de spanning (wisselspanning kan vanaf 50 V dodelijk zijn, gelijkspanning vanaf 120V);
- de duur van de stroomdoorgang door het lichaam;
- de weg van de stroom door het lichaam;
- de conditie van de getroffene;
- omgevingsfactoren (temperatuur, vochtigheid, vloerweerstand).

Van bovengenoemde factoren heeft de stroomsterkte de meeste invloed . Een geringe stroomsterkte van 0,2 tot 2 mA geeft een prikkelend gevoel. Wordt de stroomsterkte opgevoerd, dan gaat het prikkelend gevoel over in spierkramp. Op een gegeven moment is men niet meer in staat om een in de hand hebbend, onder spanning staand voorwerp los te laten. De stroomsterkte waarbij dit plaats vindt noemen we de grensstroomsterkte. Deze kan variëren van 10 tot 20 mA.

Bij hogere stroomsterkten wordt de ademhaling belemmerd en verkrampt de hartspier. Hierbij kan hartfibrillatie optreden, waardoor de bloedsomloop stopt, dit leidt in het ergste geval tot de dood. Wespreken dan van elektrocutie. Dit gebeurt bij een gemiddelde stroomsterkte van 100 mA.

Elektrische stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Het is daarom van belang om elektrische apparaten goed te aarden. De stroom zal dan via de aardleiding naar de aarde wegvloeien.

Door een fout of beschadiging kan een apparaat onder spanning komen te staan. Bij aanraking kan de stroom de weg door het lichaam kiezen. De huid biedt immers weinig weerstand tegen de stroom. De stroom zal bij een vochtige huid minder weerstand ondervinden dan bij een droge huid.

Ook het dragen van slecht isolerende kleding en schoeisel of het zich bevinden in een vochtige ruimte of het staan op een geleidende vloer verlagen de weerstand die de stroom ontmoet. Dus meer kans op ongelukken. Verder speelt ook de grootte van het aanrakingsvlak met de stroom nog een rol.

[ Voor 4% gewijzigd door Switek op 25-01-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:44:
Je vergeet bij het frituren dat het vermogen niet van belang is, maar de geleverde energie. Daarvoor moet de bron een dergelijke spanning even kunnen volhouden, en met een mobiel vervoerbaar ding wordt dat lastig.
Energie is vermogen * tijd. M.a.w.: arbeid (energie) is recht evenredig met het vermogen. Wanneer je met een constante tijd rekent, mag je energi vervangen door vermogen maal een getal en vice versa. Het 1 impliceert dus gewoon het andere. ;)
Daarnaast zal de meeste energie omgezet worden in de stukken met de meeste weerstand: je huid. Zodra je huid stuk is, is de weerstand van je lichaam een heel stuk kleiner, en is het waarschijnlijk de bedrading die er het eerst aan gaat.
Volgens mij gaat niet eerst de bedrading eraan hoor. De veerstand van verbrand vlees zal nog altijd hoger blijven dan de weerstand van bijvoorbeeld koper.
Het rooster-effect lijkt mij verwaarloosbaar ten opzichte van spierverkramping.
Nee, kijk maar bijvoorbeeld naar eletrocuties in de VS. Hoe fel mensen gevoelig zijn voor het spierverkrampingseffect, hangt fel af van persoon tot persoon. Daarmee dat sommige mensen bij eletroctie het nog lang overleven, omdat ze er goed tegen kunnen. Uiteindelijk zullen ze wel sterven aan het roostereffect.
Het spierverkrampingseffect is heel pijnlijk, maar toch zou ik liever sterven aan mijn hart dat het begeeft, dan aan levend verbrand worden. Daarom dat men bij elektrocuties er altijd voor probeert te zorgen voor een goed geleiding tussen de elektoden en het lichaam van de veroordeelde. Daarvoor gebruikt met bevochtigd elekroden. Dit zorgt ervoor dat de weerstand kleiner wordt, en dus de verhouding van aantal amperes met aantal Watt dat door je lichaam gaat vergroot. Hoe meer amperes in verhouding met het aantal watt, hoe sneller je aan spierverkramng zult sterven. Hoe minder amperes in verhouding met het aantal watt, hoe hoe meer kan dat je zult sterven aan de brandwonden/roostereffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle uitleg.
Toch blijf ik het frapant vinden dat een apparaat met 750,000 volt en 27mA
en hetzelfde apparaat met 150.000 volt en 27mA dat er amper verschil tussen de impact.
Maar goed, dat moet ik maar aannemen dan, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164237 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:46:
Bedankt voor alle uitleg.
Toch blijf ik het frapant vinden dat een apparaat met 750,000 volt en 27mA
en hetzelfde apparaat met 150.000 volt en 27mA dat er amper verschil tussen de impact.
Maar goed, dat moet ik maar aannemen dan, :P
Wel dat is simpel te verklaren, met de voorbeelden die je zelf geeft:

1) 750,000V en 27mA
2) 150,000V en 27mA

We gaan er even vanuit dat de weerstand van het menselijk lichaan exact 10,000 ohm is.

Als er met geval 1 geport wordt: I = U/R = 750,000V / 10,000 ohm = 75A
Maar mits het toestelletje beperkt is in vermogen (en dus beperkt in ampere) dat het kan leveren, gaat er maar 27mA uitkomen. Bij het porren, gaat het voltage dus ineenzakken naar een voltage dat een stroom van 27mA veroorzaakt bij een weerstand van 10,000ohm, namelijk:
U = R*I = 0.027 * 10,000 = 270V
Je gaat dus een stroom van 27mA krijgen -> verkramping -> heel goed voelbaar
Er gaat ook een vermogen opgenomen worden door je lichaam -> roostereffect, namelijk:
P = U*I = 270V * 0.027A = 7.29W -> dit is een zodanig lage waarde dat je het niet zal merken.

Als er met geval 2 geport wordt: I = U/R = 150,000V / 10,000 ohm = 15A
Maar mits het toestelletje beperkt is in vermogen (en dus beperkt in ampere) dat het kan leveren, gaat er maar 27mA uitkomen. Bij het porren, gaat het voltage dus ineenzakken naar een voltage dat een stroom van 27mA veroorzaakt bij een weerstand van 10,000ohm, namelijk:
U = R*I = 0.027 * 10,000 = 270V
Je gaat dus een stroom van 27mA krijgen -> verkramping -> heel goed voelbaar
Er gaat ook een vermogen opgenomen worden door je lichaam -> roostereffect, namelijk:
P = U*I = 270V * 0.027A = 7.29W -> dit is een zodanig lage waarde dat je het niet zal merken.

Dus zowel in geval 1) als in geval 2), ga je een stroom van 27mA krijgen, en een vermogen van 7.29W. Daarmee dat het ene toestelletje hetzelfde effect heeft als het andere toestelletje.

Dus het voltage dat het toestelletje geeft maakt niets uit (in dit geval toch). Zolang het minstens 270V geeft, gaat het hetzelfde effect hebben. Lager dan 270V, gaat de stroomsterkte die het gaat leveren ook lager zijn dan 27mA. Bijvoorbeeld: 200V: I = U/R = 200V/10000ohm = 20mA.

Waarom dat ze de toestelletje dan toch zulke hoge voltages geven:
- omdat je met de toestelletjes door kleding moet kunnen porren.
- omdat de toestelletje beperkt MOETEN zijn in amperes. Als dit niet zo is, dan zouden ze dodelijk zijn. Hoe hoger het voltage, hoe minder amperes het toestelletje kan geven (indien het toestelletje een bepaald onveranderlijk vemogen heeft). Als het voltage lager is, gaat het aantal amperes stijgen ( dus wordt het dodelijk ). (maar dan wel bij datzelfde bepaalde onveranderlijke vemogen)

In de toepassing van deze toestelletje, geldt alleen maar het verkrampingseffect en niet het roostereffect. Daarom dat hier een hoger voltage het zaakje niet gevaarlijk maakt. Een hogere stroom echter wel (vandaar de beperking op 27mA).

Bij andere toepassingen die veel grotere vermogens kunnen leveren, kan een hoger voltage wel gevaarlijker worden, omdat de stroom niet beperkt is op 27mA. M.a.w. kan het aantal watt gaan stijgen naar frietketelniveau, waardoor het roostereffect gaat optreden.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 25-01-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Disco stu mag ik je bedanken voor je uitleg :)
Hij is helemaal duidelijk,
Pagina: 1