PC soms traag, soms snel

Pagina: 1
Acties:
  • 837 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 22:16
Ik heb last van dat mijn computer soms erg snel is, maar soms ook erg traag. Als ik bijvoorbeeld een dvd-tje aan het unrarren ben (95x50MB), dan duurt het soms 8minuten, maar soms duurt het ook wel eens 15 tot 20 minuten.

Hier heb ik ook last van met quickpar, dat is een programma om rar-files mee te checken en eventueel mee te repareren, als quickpar aan het repareren is, dan wordt ook de snelheid weergeven, waarmee hij dat aan het doen is. De ene keer gaat dit met 80 MB/s, maar soms ook gewoon met 450 MB/s.

Dit is natuurlijk erg irritant, vooral omdat ik denk, dat het unrarren eigelijk altijd 8 minuten hoort te duren en dat het repareren met quickpar eigelijk altijd 450 MB/s hoort te gaan.

Ik heb al een keer gechecked met een spyware scanner (spy sweeper) en ik heb ook al een full system scan met Norton Antivirus 2006 gedaan.

Ik denk zelf dat het aan 1 van deze drie dingen ligt:
- de harde schijf
- het geheugen
- de processor
- windows zelf

Dit zijn mijn specs:
ASUS P5GD1 moederbord
P4 630 3.0 GHz processor
2X 512MB CORSAIR 2-3-3-6
200 GB MAXTOR DIAMONDMAX 10 8MB cache

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?

alvast bedankt,

bartosiej

Verwijderd

bartosiej schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 07:27:
Ik heb last van dat mijn computer soms erg snel is, maar soms ook erg traag.

Hier heb ik ook last van met quickpar, dat is een programma om rar-files mee te checken en eventueel mee te repareren, als quickpar aan het repareren is, dan wordt ook de snelheid weergeven, waarmee hij dat aan het doen is. De ene keer gaat dit met 80 MB/s, maar soms ook gewoon met 450 MB/s.

Dit is natuurlijk erg irritant, vooral omdat ik denk, dat het unrarren eigelijk altijd 8 minuten hoort te duren en dat het repareren met quickpar eigelijk altijd 450 MB/s hoort te gaan.
Ik heb hetzelfde, maar volgens mij ligt dit niet aan je computer, maar aan de bestanden die je probeert te repareren (met QuickPar). Dit zegt niet zoveel. Heb je ook last van een trage Windows of programma's anders dan RAR/PAR?

Ik vind mijn computer buiten dat gezien namelijk absoluut niet traag, en da's eigenlijk exact dezelfde maar met een RAID0 (2*7200) setup.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 08:41 . Reden: Hele post meequoten = no no ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met dingen als fragmentatie op je hd, of nog belangrijker wat je daadwerkelijk aan het uitpakken bent ?

Maar in winrar zit een benchmark optie, doe die eens 20 keer, hou de tijden bij en doe het een dag later nog eens. Defragmenteer, en voer de test nogmaals uit.

Kijk eens wat dat oplevert.

Abort, Retry, Quake ???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Open de taakbeheer en hou je geheugengebruik in de gaten :) Wellicht dat het geheugenverbruik tijdens de genoemde acties over de 1GB heen gaat, waarna wordt overgestapt op de harddisk (swapfile), dat vele malen langzamer is dan het geheugen B)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 25-01-2006 09:04 ]

Verwijderd

Ligt het gewoon niet aan de hoeveelheid files die gerepareerd moet worden.
Daarmee bedoel ik als de rar 1 file is gaat het snel, als de rar uit 100.000 plaatjes bestaat gaat het heel langzaam. Kopiëer een ingepakte file en zet die op een andere harde schijf, dat gaat snel.
Kopiëer een uitgepakte file en zet die op een andere harde schijf, dit gaaat een stuk langzamer.
Volgens mij werkt dat zo!, niets om je zorgen over te maken. (wel vervelend natuurlijk)

• bartosiej
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:31:
Ligt het gewoon niet aan de hoeveelheid files die gerepareerd moet worden.
Daarmee bedoel ik als de rar 1 file is gaat het snel, als de rar uit 100.000 plaatjes bestaat gaat het heel langzaam. Kopiëer een ingepakte file en zet die op een andere harde schijf, dat gaat snel.
Kopiëer een uitgepakte file en zet die op een andere harde schijf, dit gaaat een stuk langzamer.
Volgens mij werkt dat zo!, niets om je zorgen over te maken. (wel vervelend natuurlijk)
Het zijn allemaal dezelfde soort rar files, waar ik het dan mee vergelijk. (allemaal dat er uiteindelijk 1 4,5GB iso bestand uitkomt), en ik pak de bestanden altijd uit in dezelfde hardeschijf op dezelfde partitie (altijd gewoon extract here), dus daar kan het ook niet aan liggen.
aZuL2001 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 08:48:
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met dingen als fragmentatie op je hd, of nog belangrijker wat je daadwerkelijk aan het uitpakken bent ?

Maar in winrar zit een benchmark optie, doe die eens 20 keer, hou de tijden bij en doe het een dag later nog eens. Defragmenteer, en voer de test nogmaals uit.

Kijk eens wat dat oplevert.
Ik heb allebei de partities laatst nog gedefragmenteerd, dus dat zit wel goed.
En ik zal zo even kijken naar de benchmark optie van winrar.
BalusC schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 09:04:
Open de taakbeheer en hou je geheugengebruik in de gaten :) Wellicht dat het geheugenverbruik tijdens de genoemde acties over de 1GB heen gaat, waarna wordt overgestapt op de harddisk (swapfile), dat vele malen langzamer is dan het geheugen B)
Ik heb gechecked en het geheugen komt niet boven de 1024MB.

Verder heb ik nog een klein vraagje:
Ik zal vanavond memtest86 aanzetten om te kijken of er fouten zitten in het geheugen, maar is er ook nog een programma waarmee je kan kijken of je harde schijf nog wel in orde is?

Heel misschien kan het nog liggen aan 1 van de volgende dingen, die ik in me bios verandert heb:
Ik heb bij me harde schijf 32bit data transport op ENABLED gezet, deze optie stond standaard op DISABLED, maar toen ik het met google had opgezocht, had ik gelezen dat het sneller was als je deze op ENABLED zette, dus dat heb ik maar gedaan.
Ook heb ik me geheugeninstellingen verandert. Het geheugen draaide met de standaardbiosinstellingen op 3-4-4-8, maar dat heb ik handmatig naar 2-3-3-6 verandert, omdat het geheugen dat moet aankunnen.

Ohja, en wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat me computer gisteren opeens opnieuw opstartten. (ik was niet aan het gamen ofzo, computer deed volgens mij voor de rest ook niks zwaars).

Ik hoop dat jullie zo wat meer informatie hebben..

[ Voor 20% gewijzigd door bartosiej op 25-01-2006 14:00 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nog een programma waarmee je kan kijken of je harde schijf nog wel in orde is?
Opslagmedia & I/O Controllers » OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Handig ook om diverse dingen tegelijk te veranderen om dan te kijken of dat verbetering oplevert.

Niet echt lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door aZuL2001 op 25-01-2006 16:29 ]

Abort, Retry, Quake ???

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37
Het kan ook liggen aan de manieren waarop de rarbestanden zijn ingepakt. Je hebt verschillende compressie-sterkten. Waarbij de sterkste het langst duurt om in en uit te pakken, maar ook de kleinste resultaten levert. Daarnaast ligt het ook aan de bestanden die erin zitten.

Maak maar eens een txt bestandje aan van een paar mb met alleen maar spaties of een teken(aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ;) ), je zal zien dat het veel sneller gaat dan een ander bestand van dzelfde grootte inpakken/uitpakken.

• bartosiej
ik heb dat powermax geprobeerd, maar als ik dat probeer te installeren krijg ik de volgende error:
Error reading drive. No diskette in drive, or drive error.

Ja en dat klopt wel, want ik heb geen floppydrive in me computer zitten, maar dat lijkt me ook niet noodzakelijk voor het checken van een harde schijf 8)7
Pagina: 1