Toon posts:

Monitor blaast grakas op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je verwacht het misschien niet, maar dat wat in de titel staat is toch echt het geval. Ik ben het halve internet en alle support- en helpdesks al afgeweest maar het probleem wordt afgeschreven als onmogelijk of volkomen onbekend.

Ik heb een Sony CPD G520 21" monitor. Toen ik hem een jaar of twee terug kreeg was het helemaal je van het en ook nu is het echt nog een prachtapparaat. Enfin, ik hing hem uiteraard direct aan mijn PC met de VGA-kabel. Twee dagen later deed ik mijn PC aan en kreeg ik geen beeld. Volgens de BIOS-piepjes werkte mijn graka nog wel (startte gewoon op) maar het beeld bleef uit.

Ik terug naar de winkel met de videokaart (nog geen jaar oud) in de veronderstelling dat 'ie gewoon te vroeg de geest gaf. Met een nieuwe weer terug (ander type, ik geloof van GeForce 5200 naar GeForce 5600) en jawel, deze begaf het al na een paar uurtjes, terwijl ik de PC gewoon aan had en er gebruik van maakte. Het ging allemaal gewoon door alleen het beeld was weg, niet meer aan de praat te krijgen. Ik heb nog twee videokaarten verneukt (beide ATi 9600-series) totdat ik uiteindelijk de monitor de schuld heb gegeven.

(Bij het plaatsen van de grafische kaarten in andere PC's bleef het beeld ook uit, de kaarten waren dus echt stuk gegaan)

Een week later zegt een vriend van mij dat ik een DVI>VGA adaptertje moet plaatsen tussen de graka en de VGA-kabel. Dit had volgens hem iets te maken met de stroom die er doorheen liep, bij DVI is dat een constante stroom terwijl het bij VGA een wisselende stroom is. Om de 1 of andere reden sloopt mijn monitor de videokaart als je de VGA-poort gebruikt.

Dat werkte. Ik gebruik nu al 2 jaar dezelfde videokaart met deze monitor.

Enfin, ik wil nu een Xbox 360 aan deze monitor hangen met de VGA-kabel die er daarvoor is. Uiteraard ben ik wat huiverig, heb geen zin om 400 Euro kapot te maken (geen mogelijkheden tot DVI-adpaters met die 360 kabels), dus mijn vraag is in hoeverre dit probleem mogelijk en/of bekend is.

Ik heb in al die pogingen steeds dezelfde VGA-kabel gebruikt. Kan het zijn dat de kabel misschien defect is in plaats van de monitor, dat is iets wat ik de laatste tijd begin te vermoeden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een monitor je graka sloopt, zeker niet de types die ik heb gebruikt (ik heb mensen gehoord met deze monitor die gewoon met VGA op een 7000 Radeon draaien). En dan nog, de videokaarten zijn volledig werkend blijkbaar, alleen ze geven geen beeld meer maar mijn PC slaat geenszins op hol als het beeld wegvalt.

In hoeverre is dit een kabelprobleem of een probleem met de monitor? De kabel werd geleverd bij de monitor.

Niemand snapt er iets van. Ik hoop iemand hier wel.

Verwijderd

Misschien een gek idee, maar waarom heb je nooit de monitor voor garantie terug gedaan?
lijkt mij een logische stap als je dit soort symptomen hebt.

verder heb ik er ook nog nooit van gehoord, maarja niets is onmogelijk natuurlijk

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Als ik het goed begrijp, baseer je dit dus wel met maar 1 pc, gezien de test kaarten allemaal daarin gingen? Misschien blaast het mobo ze op, of is er iets met de PSU.

Dat VGA-DVI verhaal vind ik onzin, je hebt hooguit een lekspanning ergens wat er kan slopen, de rest lijkt me allemaal sterk. Leg je tong eens op het randje(aarde) van je monitor kabel en voel eens ff ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Carel op 25-01-2006 11:54 ]

Verwijderd

Zitten beide apparaten in een geaard stopcontact ? Voor hetzelfde geld loopt er een lekstroom en maakt die wat kapot in de kaart

Verwijderd

Topicstarter
marcel: De monitor terug doen gaat niet, ik heb hem buiten de garantie gekregen van het kantoor van mijn vader. Daar hadden ze meer van die monitoren en was er niks mee aan de hand. De garantie was echter al verlopen.

Ook Sony bellen met dit probleem had geen zin. Ze zeiden dat ik hem kon laten vervangen (tegen een fiks bedrag uiteraard) maar geloofden het probleem niet.

Carel: Ik mij mij inderdaad gebaseerd op 1 PC. Misschien ook niet zo heel vreemd aangezien ik toch liever niet meer kapot maak dan strikt noodzakelijk is, en zeker niet in de PC's van mijn familieleden of vrienden. Het kan natuurlijk zijn dat er iets anders aan de hand is, maar met andere monitoren is er geen probleem, alleen deze monitor sloopt wat, en met de DVI-plug niet. Als er iets anders in de PC aan de hand is zou dat ook met andere monitoren moeten gebeuren. Ik heb deze PC al wel langer dan deze monitor en dat ging altijd goed.

Er lijkt ook geen sprake te zijn van lekstroom.

securman: Yep, de stopcontacten waren geaard. Ben nu inmiddels verhuisd. De hele handel hangt nu ook weer aan (recent geplaatste) geaarde stopcontacten.

Verwijderd

Raar verhaal inderdaad, maar ik denk ook niet dat het aan je vga-aansluiting ligt. Ik denk eerder dat het probleem zich in je voeding of moederbord bevind. Post je hele systeem van je pc anders ff, dat maakt t wat overzichtelijker!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:20:
Raar verhaal inderdaad, maar ik denk ook niet dat het aan je vga-aansluiting ligt. Ik denk eerder dat het probleem zich in je voeding of moederbord bevind. Post je hele systeem van je pc anders ff, dat maakt t wat overzichtelijker!
OK

AMD 2800+
ASUS A7N8X Deluxe
512 MB DDR RAM
Radeon 9600 SEC

Allemaal draaiend op een Chieftec 420W PSU

Dat lijken me de vitale elementen in de PC.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pak even wat oude meuk (P1 systeem of onderdelen uit de grabbelton) en sluit die aan. Als het echt aan de monitor ligt, gaat het daar weer fout. Gebeurt dat niet, dan wijst eea toch eerder naar moederbord of VGA kaarten.

Het zou me niet eens zo verbazen als blijkt dat de AGP slot en de slot achterop de PC niet helemaal goed passen, waardoor de kaarten een beetje uit de slot worden getild, met als resultaat geen beeld 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
hhhmmm ja, dat zou ook nog kunnen, maar goed heb je nog geen andere monitor op je eigen pc gehad? en ook nog geen andere kabel? (niet tegelijk want dan weet je nog niet wat de boosdoener is)
dan kan je idd ook uitsluiten of het je monitor is.
hoe dan ook een vaag probleem is t wel :P want voor alles uitproberen moet je steeds een nieuwe grakaart hebben :P
heb je je pc zelf gebouwd of bij een plaatselijke computerboer in elkaar laten zetten?
in dat geval zou ik zeggen laat het hem uitzoeken dat scheelt jou een paar grafische kaarten waarschijnlijk ;)

Verwijderd

wat je ook nog kan proberen om het probleem te lokaliseren, (beetje min of meer wat dion_b al aangaf)
een los grabbelton pci kaartje halen die oude hebben immers altijd een d-sub aansluiting en daarmee testen, kun je zo bij in je pc drukken, en verbruikt weinig stroom dus kan een voeding probleem (al lijkt mij dat onwaarschijnlijk) ook uitsluiten.
het probleem lost zich vast niet op zonder te testen ;)

het enige waar verschil in kan zitten tussen DVI en gewoon d-sub zijn de beveiligen tegen overspanning, zodat als de monitor stroom op de lijnen zou zetten de kaart niet gesloopt word.
alle andere verbindingen zijn hetzelfde, aangezien je als je een verloop gebruikt je gewoon de analoge lijnen gebruikt, en niet de digitale omzet.

Verwijderd

wat is een graka ?

sorry :+

iig, toen ik dit kreeg was het mijn mobo :) die blies mijn videokaart eruit :) vraag niet hoe, maar een ander mobo en het was gefixt (oude videokaart kon ik weggooien tuurlijk :) )

edit:
ben ik btw enige die grak-as (as van een 'grak' ? ik snapte er al niets van) ofzo leest? :+ vaag woord :D

en nog een edit:

word meer gebruikt zie ik :+ excuses

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 21:14 ]

Pagina: 1