[Voeding] Asus Atlas A-45GA - Power Fan speed v.s. herrie

Pagina: 1
Acties:
  • 813 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een Asus voeding: de Atlas A-45GA.
http://www.asus.nl/produc...l2=59&l3=202&slname=Atlas

Een 450 Watt voeding.

Prima dingetje .. alleen hij maakt vergeleken met mijn vorige voeding (350W AOpen) veel fan-lawaai.
Dus ik vroeg mij af .. om te voorkomen dat een of andere sensor stuk is in dat ding :

De powerfan (12cm aan onderkant voeding) draait op 2177 rpm continue. Is dat normaal voor een voeding met zo'n 12 cm fan aan de onderkant ?

Kan iemand met een vergelijkbare soort voeding eens zijn/haar rpm's doorgeven ?
Ik neem verder aan dat je die fanspeed niet zèlf kan aanpassen.

• BoXie
Jippieeeeee ! OPGELOST.

Ik dacht laat ik es gek doen .. en heb het powerfan-monitor stekkertje van het moederbord (Asus P4P8X) gehaald. En ineens start de pc op met een power-fan speed die nauwelijks te horen is.
Heerlijk !

Maar wat is hier nou gebeurd ? Waarom werkt dat fan-monitoring niet goed op mijn moederbord ? Is zo'n kabeltje bi-directioneel ? STUURT het moederbord ook data naar de fan (bijv. ga harder) ipv dat hij alleen speed uitleest?

Verwijderd

Ik denk dat moederbord 12V stuurt naar de fan. Vele mensen hebben dit probleem hier al gepost, met de ontdekking dat het loskoppelen van de 3pins connector het probleem oplost. Je moet maar eens kijken, waarschijnlijk heeft het stekkertje 3 kabeltjes ipv 2. De middelste is voor 12V.

• BoXie
Yep dat klopt .. en ik zal ook nog es opnieuw zoeken op het forum , want dit heb ik wel degelijk gedaan .. maar blijkbaar met de verkeerde zoektermen.

Maar mijn stekkertje dat uit de voeding komt heeft inderdaad 3 kabeltjes .. en de ingang op het moederbord 3 pinnetjes. Dus dit zou dan toch goed moeten zijn ? Is het op te lossen ?

Snap het niet helemaal ... maar ik zal nog es goed zoeken hiero.

------
Heb gezocht .. maar nog steeds niet gevonden waarom het loskoppelen van dat monitoringkabeltje van het moederbord de oplossing was. Ik dacht dat dat kabeltje alleen RPM doorgaaf aan moederbord .. en verder niks.

Of zijn die ingangen op mijn moederbord ook bedoeld om stroom te geven aan een fan die nog niet draait ? Lekker handige opzet dan.

[ Voor 32% gewijzigd door BoXie op 25-01-2006 12:49 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:11
Asus 450 W voeding stiller maken is het topic wat je zocht :)

En inderdaad het zit een beetje vreemd in elkaar bij deze voeding ;(

[ Voor 30% gewijzigd door Carpento op 25-01-2006 13:05 ]

• BoXie
Mijn dank is groot !!!! Het is nu stukken duidelijker. Toch rare jongens bij Asus.
Misschien dat ik dat 12V draadje es uit de plug trek.

Verwijderd

BoXie schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 13:31:
Mijn dank is groot !!!! Het is nu stukken duidelijker. Toch rare jongens bij Asus.
Misschien dat ik dat 12V draadje es uit de plug trek.
Dat zou inderdaad moeten helpen.
Als je voorzichtig bent, kan je dat loskrijgen zonder schade aan te brengen, zodat je het later eventueel terug in de 3pins connector kan steken.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Fingercage los gemaakt, alles weer aangeschroeft, maakt toch nog best veel lawaai :S. [intelligente fan aansturing my butt!]

Vraag: Zou ik deze fan erop kunnen plaatsen? Hij maakt 13 db geluid en maar 720 rpm. Of zou dat gewoon te weinig zijn?! [Ik heeft geen zin een doorgefikte voeding enzo ;)]

Afbeeldingslocatie: http://www.vobis.nl/GeneratedImages/763693.jpg :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 16:28 ]

Verwijderd

Als je het topic leest vind je de oplossing hoor: 3pisn stekkertje voor de fan uittrekken :+

Verwijderd

@ Disco Stu

Die heb ik er niet inzitten! Hij maakt naar mijn mening nog best veel geluid.

Vraag is alleen of die Coolermaster fan er eventueel op zou passen, ivm lage RPM? :X

Alvast bedankt :D !!
Pagina: 1