Toon posts:

wat is een router? ja dat weet ik niet!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
erm wat is het eigenlijk? iemand?
want heb er niet veel verstand van:)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

ehm als ik het heeeeeeeeeel simpel moet zeggen.

en router lust internet van 1 bron door naar meerdere bronnen

(kan ook van meerdere naar 1 ofzo, en ook bij intranetjes en al dat gedoe, maar ik denk dat je zo een beeld hebt :P )

Verwijderd

Topicstarter
dus kortom een soort netwerkje?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 10:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je geen telmodem hebt zou ik, als ik jouw was, ff het filmpje van www.warriorsofthe.net/ downloaden. Hierin worden de belangrijkste onderdelen van het internet (routers, proxies, firewalls) uitgelegd.

En sowieso is dit filmpje veel intresanter dan welk boek dan ook!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TrailBlazer
  • Laatst online: 24-08 21:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 21 januari 2001 17:52 schreef j3p het volgende:
ehm als ik het heeeeeeeeeel simpel moet zeggen.

en router lust internet van 1 bron door naar meerdere bronnen

(kan ook van meerdere naar 1 ofzo, en ook bij intranetjes en al dat gedoe, maar ik denk dat je zo een beeld hebt :P )
Klopt maar heel erg onvolledig
Fout dan maar niet simpel.
Een router routeert verschillende typen netwerk protocollen aan elkaar. Dus FrameRalya aan TCP IP aan Ethernet bijvoorbeeld. Een router is een level 3 apparaat zie OSI model

Verwijderd

Is ook niet echt volledig. Een router geeft datapakketten door op basis van het IP-adres waar het pakket naar toe gaat. Het is inderdaad niet belangrijk welke protocollen onder de IP-laag zitten, bijv. Frame relay naar Ethernet of ATM naar Token Ring. Het schakelen van de pakketten gebeurt iig aan de hand van IP-adressen.

Verwijderd

Topicstarter
wat is een token ring?
etc?? ja ik ben nieuw op dit gebied :)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op zondag 21 januari 2001 18:17 schreef Shaolin het volgende:
wat is een token ring?
etc?? ja ik ben nieuw op dit gebied :)
Je moet het zien als een vrachtwagen die door het netwerk rijdt en op het moment dat ie bij een computer langskomt mag die computer pas data verzenden.
Hierdoor voorkom je dat alle computers tegelijk data gaan zenden, ze wachten allemaal totdat dat token bij hun is en dan pas verzenden ze.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
router

Also see bridge, gateway, hub, and switch.

On the Internet, a router is a device or, in some cases, software in a computer, that determines the next network point to which a packet should be forwarded toward its destination. The router is connected to at least two networks and decides which way to send each information packet based on its current understanding of the state of the networks it is connected to. A router is located at any gateway (where one network meets another), including each Internet point-of-presence. A router is often included as part of a network switch.

A router may create or maintain a table of the available routes and their conditions and use this information along with distance and cost algorithms to determine the best route for a given packet. Typically, a packet may travel through a number of network points with routers before arriving at its destination. Routing is a function associated with the Network layer (layer 3) in the standard model of network programming, the Open Systems Interconnection (OSI) model. A layer-3 switch is a switch that can perform routing functions.

An edge router is a router that interfaces with an asynchronous transfer mode (ATM) network. A brouter is a network bridge combined with a router.
whatis.com

Verwijderd

overigens: als mensen op dit forum het over 'zijn of haar routertje' hebben, dan bedoelen ze daar meestal een aparte pc mee die als gateway dienst doet, en, voorzien van een firewall, bepaalde dingen tegenhoudt, doorlaat, of doorstuurt naar een bepaald adres.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
token ring

A token ring network is a local area network (LAN) in which all computers are connected in a ring or star topology and a binary digit- or token-passing scheme is used in order to prevent the collision of data between two computers that want to send messages at the same time. The token ring protocol is the second most widely-used protocol on local area networks after Ethernet. The IBM Token Ring protocol led to a standard version, specified as IEEE 802.5. Both protocols are used and are very similar. The IEEE 802.5 token ring technology provides for data transfer rates of either 4 or 16 megabits per second. Very briefly, here is how it works:
Empty information frames are continuously circulated on the ring.
When a computer has a message to send, it inserts a token in an empty frame (this may consist of simply changing a 0 to a 1 in the token bit part of the frame) and inserts a message and a destination identifier in the frame.
The frame is then examined by each successive workstation. If the workstation sees that it is the destination for the message, it copies the message from the frame and changes the token back to 0.
When the frame gets back to the originator, it sees that the token has been changed to 0 and that the message has been copied and received. It removes the message from the frame.
The frame continues to circulate as an "empty" frame, ready to be taken by a workstation when it has a message to send.
The token scheme can also be used with bus topology LANs.

The standard for the token ring protocol is Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) 802.5. The Fiber Distributed-Data Interface (FDDI) also uses a token ring protocol.
whatis.com

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op zondag 21 januari 2001 19:05 schreef shadax het volgende:

[..]
whatis.com
Op een of andere manier leest Nederlands toch prettiger en begrijplijker.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

goh, met computers vind ik dat juist niet. Nederlandse windows versies zijn bijna onbruikbaar met hun kromme vertalingen. Ik houd alles in het engels. Dan zit je ook niet met vertaalfouten tenminste, je hebt altijd de originele naam voor de zooi.

Daarnaast zijn de engelse forums en nieuwsgroepen ook meestal hoger in niveau.

CC

Verwijderd

Op zondag 21 januari 2001 17:54 schreef Janoz het volgende:
Als je geen telmodem hebt zou ik, als ik jouw was, ff het filmpje van www.warriorsofthe.net/ downloaden. Hierin worden de belangrijkste onderdelen van het internet (routers, proxies, firewalls) uitgelegd.

En sowieso is dit filmpje veel intresanter dan welk boek dan ook!
Dit is zo true!! Een docent van ons heeft dit filmpje gebruikt in zijn college, was echt zo kewl. Je snapt er in 1 keer veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer van dan een droog boek.
Maar hij heeft het filmpje jammer genoeg noit op het netwerk gezet :( Maar nu ff snel downen :)

Verwijderd

Ik heb g*dverd*mme ZeelandNet, dan kan je jezelf niet veroorloven om zo'n film te downloaden of je zit de rest van de maand op ransoen :(

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Dat filmpje is vet, lekker met 160 k/sec downloaden. Weet iemand nog meer van dat soort vette films.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Op zondag 28 januari 2001 19:13 schreef jelmervos het volgende:
Dat filmpje is vet, lekker met 160 k/sec downloaden. Weet iemand nog meer van dat soort vette films.
Ja idd 160K, super!! Mijn ADSL modem is trouwens ook een router. Tenminste dat staat op de doos :9

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

sjit, die film is wel erg groot

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

leuk filmpje. Alleen jammer dat het de dingen te erg versimpeld, waardoor het meer verward dan echte informatie geeft.

bijvoorbeeld, een proxy maakt nieuwe pakketten, die haald de inhoud uit het ene pakket en stuurt een nieuw pakket. Een router stript de frameheaders en maakt die opnieuw aan op het andere segment en zo zijn er nog wel wat dingen niet helemaal okee, maar als introductie of herhaling wel okee. Hoewel, eigenlijk niet voor mensen die ermee moeten werken, enkel voor eindgebruikers, maar daar is het misschien juist wel weer te technisch voor.

oh well..

CC
Pagina: 1