Drivers vinden voor een PC

Pagina: 1
Acties:

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-07 19:34
Hoi Hoi,

Ik zit met een probleempje en heb echt geen idee hoe ik hier iets aan kan doen.
Een goede vriend van mij heeft een oude bak waarvan het besturingssysteem behoorlijk na de klote is(bij het opstarten geeft die aan dat system32.exe verdwenen is ?). Nou had ik het briljante idee om zijn oude bak eens te formateren. Maar zoals zoveel compu noobs heeft hij zijn cd's met drivers niet bewaard. Nou is aan het mij de taak om uit te zoeken welke divers hij nodig heeft. Nou vraag ik me af hoe ik in hemelsnaam te weten kom welke drivers die precies nodig heeft. Ik ben al zo slim geweest om
precies uit te zoeken via systeembeheer, everest en futuremark wat er nou precies aan hardware in zijn oude bak zit. Nou zou je zeggen dat het nu een appel en eitje is om de daarbij behorende drivers te vinden. Ik heb via google en de meuktracker gezocht naar software die dit probleem zou kunnen verhelpen maar heb tot nut toe niks gevonden (en ja, ik heb aardig wat moeite genomen).

Iemand enig idee hoe ik met zekerheid kan weten dat ik de goede drivers download ?

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Als wij niet weten wat voor hardware je vriend heeft dan weten wij ook niet of je de juiste drivers download. Dat lijkt me eerlijk gezegd vrij logisch. 8)7

Ik denk dat het verder gewoon een kwestie van trial & error zal zijn. :)

Signature

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik denk overigens verder dat je als je gewoon dat lijstje van Everest oid aanhoudt je best een eind zal komen. Verder ben ik het geheel met pasta eens :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08 12:21
Soms kun je aan de hand van serienummers of andere nummers op de hardware (bv geluidskaart of videokaart) googelen op merk en en type. Wanneer dat geen uitkomst biedt zou je bv Driver Genius kunnen proberen.

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-07 19:34
Het was ook niet de bedoeling van mij om jullie een lijstje met hardware en de daarbij gevonden drivers voor te schotelen. Zoals je zelf zegt is het waarschijnlijk ook een kwestie trial en error, maar ik zocht alleen maar een manier om met meer zekerheid te kunnen vaststellen of ik de goede drivers heb en misschien lukt dat nu wel met driver genius pro.

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 11:04

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

ben ik nu zo raar dat ik hem open zou schroeven en daar zou kijken welke hardware het betreft???
het staat er 9 vd 10 keer netjes op. En als je een beetje weet hoe te zoeken kun je zelfs op fcc nummer die dingen herleiden.

just my 2 cents

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 02:18

DeTeraarist

#Boots2Asses

Das niet raar, maar sta niet raar te kijken als je bijna geen info van de kaart kunt halen.
Vooral oudere systemen bevatten kaarten waar je aan de aansluitingen achterop kunt zien wat het nu is, maar voor de rest blijft het gokken. In veel gevallen staat er niet eens een merk op, laat staan een FCC. Zo dacht ik altijd dat ik een ATI kaart in m'n server had zitten. Tot Everest me vertelde dat het een Nvidia was.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Download AIDA16, zet dit op een DOS-boot disk en bepaal zo wat voor een hardware je hebt. Dat maakt het een stuk gemakkelijker.

AIDA16 wordt officieel niet meer gesupport en er zijn geen updates meer van, maar voor oudere hardware is het nog steeds heel bruikbaar. Je kunt het downloaden op bv http://shinobiresources.com/downloads.htm

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Wat je ook kan doen is de windows update raadplegen, deze heeft vaak nieuwe drivers voor je hardware, hoef je niet eens opzoek tegaan :o

Maar ja zoals gezegd weet windows het niet weet Aida het wel ;)

Schrijf alles op en ga naar de betreffende website van de fabrikant.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Download knoppix:
http://ftp.knoppix.nl/os/...IX_V3.9-2005-05-27-EN.iso

Fik deze iso op een CD.

Duw de CD in je CD-ROM

Reboot je PC en start op vanaf CD.

Geef deze bootoptie in: knoppix 2

Je komt nu op een console.

Tik nu: lspci -v

Je ziet nu welke hardware er in je PC zit.

Dit kan je evt. op floppy zetten.
Dat gaat zo:

- Stop een flop in je PC.
- tik: mount /dev/fd0 /mnt/floppy
- tik: lspci -v > /mnt/floppy/hardware.txt
- tik: unix2dos /mnt/floppy/hardware.txt
- tik: umount /mnt/floppy
- tik: reboot

Haal de CD en flop uit je PC, boot Windows en duw die flop er weer in.
Check het bestand hardware.txt en zoek de drivers hierbij.

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 25-01-2006 10:05 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1