Toon posts:

[XP] Hardschijf verkennen -> maar niet formateren

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Net na eindeloos gekloot windows geinstalleerd. Ik kreeg de vraag of ik C:/ wou formateren en dat ik heb ik ook gedaan. Voordat ik dit deed dacht ik "geen risico nemen met D:/ (waar al mijn films, mp3tjes, foto's, tekstbedstanden, schoolwerk e.d. op staan) dus maar even stekkertje uit de HD".

Windows werd netjes geinstalleerd en de HD werd ook weer herkend (wel even 'enabled' aanzetten in bios, omdat hij automatisch op 'disabled' is geprongen) totdat ik in windows xp kwam.. In "Deze Computer" stond alleen C:/ en dus geen D:/ en E:/ (die op de andere harde schrijf stonden).
Bleek dus dat windows de HD nog geen driveletter had gegeven. Nadat ik dit gedaan had kreeg ik de vraag of ik D:/ wou formateren. Dit wou ik uiteraard niet.

Nu zit ik met het probleem dat áls ik D:/ probeer te benaderen (in windows of msdos) ik de melding krijg dat ik hem eerst moet formateren, maar dit wil ik uiteraard niet!

Wat kan ik doen om deze melding te omzeilen?

In Veilige Modus werkt het óók niet en als ik in msdos (veilige modus) kijk dan krijg ik deze melding: "Het volume bevat geen herkenbaar bestandssysteem". Hij herkent de hd dus niet als ntsf-bestandsyssteem?!

mod: als de titel niet goed is, verander hem maar, ik wist niet hoe ik dit anders kort moet omschrijven

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50
Windows herkent de ntfs structuur niet meer, volgens mij kun je het alleen fixen met 3rd-party tools, zoals partitionmagic of recovery tools (bijv. getdatabackntfs of easyrecovery). Met een beetje geluk kunnen die jouw filesysteem weer goed maken, in het ergste geval moet je alle bestanden recoveren naar een andere schijf.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dus maar even stekkertje uit de HD
Dit deed je hopelijk toen de PC uit stond? :+
Bleek dus dat windows de HD nog geen driveletter had gegeven. Nadat ik dit gedaan had kreeg ik de vraag of ik D:/ wou formateren. Dit wou ik uiteraard niet.
Je bent bekend met de schijfbeheer? Gaat het hiet niet om een dynamische volume dat je opnieuw moet importeren? (alhoewel, anders had je geen schijfletter, maargoed just in case) :)
Nu zit ik met het probleem dat áls ik D:/ probeer te benaderen (in windows of msdos) ik de melding krijg dat ik hem eerst moet formateren, maar dit wil ik uiteraard niet!
Opslagmedia & I/O Controllers » OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug? :)
Hij herkent de hd dus niet als ntsf-bestandsyssteem?!
DOS kan inderdaad niet overweg met NTFS. Dit dankzij de security-laag van NTFS :)

Verwijderd

Heb je service pack II wel geinstalleerd ? :>

goeiemorgen :z

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 06:58 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is inderdaad 1 van de mogelijke oplossingen :)

Uit bovengenoemd FAQ-linkje
Grote schijven: wanneer de schijf groter is dan 128GB en je Windows opnieuw hebt herinstalleerd, hou dan rekening ermee dat je minimaal SP3 voor Win2K of SP1 voor WinXP nodig hebt om schijven/volumes van groter dan 128GB correct te herkennen. Dit allemaal geldt trouwens ook voor SoftwareRAID arrays op dynamische volumes, waarvan een of meer schijven uit de array is "verdwenen".

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor late reactie, ben al poosje niet meer thuis geweest (op mn kamer heb ik nog geen internet).

Maar heb service pack 2 geinstalleerd, pc werkt verder ook perfect. Zal binnenkort even proberen de informatie met een 3rd-party tool terug te krijgen.

En BalusC, wat bedoel je precies met een dynamische volume? Ik heb verder ook niets geimporteerd, alleen een letter toegewezen... Misschien is dat de fout?

Verwijderd

Topicstarter
kickje ;)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:25

DropjesLover

Dit dus ->

het zou helpen als je iets poste wat je gedaan hebt en of iets hielp...

ik denk dat je moet zoeken met een recovery-tool zoals eerder werdt gezegd...
en hoe heb je die HD "uitgetrokken" (toen de pc aanstond?) enz enz

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Topicstarter
Heb natuurlijk de pc uit gedaan, en toen de stekkertjes eruit getrokken..

Zal nu even een recovery-tool op de kop tikken :)
Pagina: 1