Hulp nodig met DMRAID

Pagina: 1
Acties:

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik ben bezig om van mijn systeem een dual boot systeem te maken (zie signature). De huidige HD configuratie is dus:
- 2x 74GB WD Raptor in RAID0 (Windows XP)
- 1x 80GB Hitachi Deskstar (SuSE10)
Alle drie de schijven zitten op de SATA aansluitingen van mijn nForce4 chip.

Nu werkt SuSE prima, maar wil ik graag via GRUB ook Windows kunnen booten zonder telkens het BIOS in te duiken. Ik ben al een eind opweg met DMRAID maar nu loop ik toch echt vast. DMRAID vind mijn RAID config, en het is me al gelukt om data te lezen van de Windows partities op de RAID array. Om dit te doen moet ik telkens de array met DMRAID activeren, maar om XP via GRUB te laten booten zal DMRAID al tijdens het starten van GRUB geladen moeten worden (lijkt mij?). Dit is dus waar ik vast loop. Ik ben nog redelijk nieuw met Linux dus hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik gebruik deze tutorial, maar het verschil is dat hier wordt uitgegaan van een Linux install op de array zelf. Daarom vraag ik, kan iemand mij helpen om verder te komen?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Lawrentium schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:12:
Nu werkt SuSE prima, maar wil ik graag via GRUB ook Windows kunnen booten zonder telkens het BIOS in te duiken.
Das niet handig nee.
Ik ben al een eind opweg met DMRAID maar nu loop ik toch echt vast. DMRAID vind mijn RAID config, en het is me al gelukt om data te lezen van de Windows partities op de RAID array. Om dit te doen moet ik telkens de array met DMRAID activeren, maar om XP via GRUB te laten booten zal DMRAID al tijdens het starten van GRUB geladen moeten worden (lijkt mij?).
Volgens mij begrijp je het totaal niet. De RAID set is Fake-raid. Dat betekent dat het in Realmode (BIOS / Bootloaders / MSdos) toegankelijk is onder als een normale schijf (int 0x80). Dmraid zorgt er slechts voor dat je in Linux op dezelfde manier kunt kijken naar de RAID als het bios.

In het protected mode OS (Windows/Linux) zal een stuk software (driver) er voor zorgen dat je de RAID kunt gebruiken. In Windows is dat een driver. In linux is dat de device-mapper die wordt aangestuurd door het dmraid programma. Jij wil de bootloader configuratie (op een niet-RAID disk) aanpassen en dat heeft dus werkelijk niets met DMRAID te maken.
Dit is dus waar ik vast loop. Ik ben nog redelijk nieuw met Linux dus hoe krijg ik dit voor elkaar?
Je moet gewoon grub zover krijgen dat hij de processor in een toestand brengt die de Windows bootloader leuk vindt en daarna de Windows bootloader chainloadt. Was de RAID set waar windows op stond de enige boot schijf?

Dan werkt zoiets als dit waarschijnlijk wel:
code:
1
2
3
4
map (hd0) (hd1)
rootnoverify (hd0,0)
# makeactive
chainloader +1

De eerste regel zorgt ervoor dat de tweede harddisk (hd1) weer interrupt 0x80 krijgt (zoals het waarschijnlijk ook was voordat je die andere harddisk erbij pleurde). Dit is vaak nodig om de Windows bootloader tevreden te maken met de door jou gebruikte configuratie.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Lawrentium
Dat maakt inderdaad een hoop duidelijk. Zal het vanavond eens proberen. Bedankt!

Dan rest mij nog een vraag:
Ik moet telkens de raid array activeren na het opstarten van Linux met het commando 'dmraid -ay' waarna ik de windows partities kan mounten. FSTAB staat al goed ingesteld maar hoe zorg ik er voor dat DMRAID dit tijdens het opstarten al doet? Ik heb het een en ander gehoord over 'modprobe dmraid' maar dat werkt niet. Hoe los ik dit op?

• Lawrentium
In eerste instantie werkte het niet met de code je gaf, maar aan de hand van de informatie die je me hebt gegeven en een deel van de handleiding van GRUB is het me gelukt met het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader 0+1
makeactive
boot
Hierbij is HD0 de 80GB Linux schijf en HD1 de Windows RAID array.

Heel erg bedankt voor de nodige informatie!

Nu alleen nog dmraid werkend zien te krijgen tijdens het opstarten :? Anyone?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Geweldig. Naast extra regels in fstab zou ik dmraid ergens in je opstartscripts plaatsen. Zorg dat dit in een vroeg stadium tijdens het booten gebeurt.
In welke file je de aanpassing moet maken, kan ik je niet zeggen. Zie /etc/inittab voor een aanwijzing welk script uitgevoerd wordt bij het starten van het systeem.

Suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]