pc --> tv incl dts etc

Pagina: 1
Acties:

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 08:48
Na het lezen van de faq waar helaas maar een kort stukje staat over mijn vraag en het bezoeken van de locale computerboer zit ik met nog een aantal vragen.. jullie helpen me vast uit de brand.

Situatie is als volgt: leen regelmatig dvds en huur deze via zon online service. Als ik ze niet kan kijken pleur ik ze op de hd en geef/stuur ze terug. Op het moment dat ik ze toch wil kijken moet ik ze branden.. terwijl ik die films allemaal maar 1x hoef te zien :+ zonde dus van de dvds.

Nu wil ik graag van de pc rechtstreeks op de TV kijken. Ik heb een videokaart van asus 6800le. Hierop zit een svideo uitgang. Nu schrok ik van de prijs van zo'n kabel. Dus voordat ik dit doorzet wil ik graag even iets zeker weten.

Geluid: als ik een dvd kijk met DTS of 5.1 wil ik dit graag via mijn versterker laten lopen (pc staat in een hoek van de kamer). Op mijn panasonic mos-fet sa-he9 heb ik nog 1x optische ingang vrij (tv). Indien ik een andere geluidskaart aanschaf kan ik dit surround geluid dan via deze ingang laten lopen? De dvd speler heb ik optisch aangesloten. De surround ingang hiervan (tulp) is ook nog vrij. Daarnast nog een aantal (tulp) optisch op de MD, tape en phono ingangen.
Op dit moment maak ik gebruik van een onboard geluidskaart. Hier moet dus een vervanging voor komen. Aangezien ik er niet teveel geld in wil steken, eerst kijken of alles bevalt, moet ik dus een goedkope geluidskaart hebben die bovenstaande opties ondersteunt.
(als de kwaliteit van deze kaart minder is als een dure is het niet erg, upgraden kan altijd, maar nu een dure kaartkopen en het niets vinden vindt ik pas echt zonde van het geld) O-)

Daarnaast vroeg een collega van mij zich af of je met een 6800 wel netjes op 16:9 breedbeeld een dvd kunt kijken. Hij had dit ooit is geprobeerd maar kreeg het niet beeldvullend op tv. Dus voor ik een dure kabel koop, klopt dit?

Indien men nog meer specs nodig heeft hoor ik dit graag. :+

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 24-01-2006 19:49 ]

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-02 10:00
Ik zou gewoon een stapel dvd-/+rw's kopen. Lijkt mij veel beter/makkelijker.
Wat je wilt kan wel, gaat alleen tijd en geld kosten met waarschijnlijk niet de kwaliteit van een gebrand exemplaar.

Om maar even antwoord te geven op je vragen:

Lange kabels is bijna nooit goed, of je moet er in investeren.
Surround via een geluidskaart is mogelijk, optisch of coax maakt niet uit voor 5.1 (allen kwaliteitsverschil waar de meningen over verdeeld zijn)
En of het er mooi uit komt te zien op de tv is gewoon proberen, of geluk hebben dat er iemand is met dezelfde graka en hetzelfde idee.

[ Voor 52% gewijzigd door keesheid op 24-01-2006 19:57 ]

• thefox154
dat ben ik inderdaad vergeten:
de pc staat 3 a 4 meter van de TV af
Versterker staat op max 3 meter.

Tijd heb ik genoeg, expirimenteren is leuk.. zolang dit low budget kan.. zoals ik zei goed spul kopen kan als het werkt. En anders is er niets aan hand, dan is het leergeld :+ (zou dat belastingaftrekbaar zijn }) )

• keesheid
<offtopic> gewoon kijken of de verzekering erin trapt?!?! </offtopic>

Dus aan kabels van 5 meter heb je genoeg, in principe zou je het beste een simpele svideo en een simpel tulpkabeltje (in totaal max 10-15 euries) de tulpkabel dan natuurlijk gebruiken als coax, dus wit op wit of rood op rood.
Geluidskaarten ken ik niet, nog nooit in verdiept!

Dus daarvoor moet je zelf wat research doen of andere reacties afwachten.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:01
Ja kan prima, zoek eens op htpc (home theather pc :) ) en je zult veel info vinden hierover
beeld vullend krijgen kan prima je moet alleen ff weten wat je aan het doen bent, geluidskaart maakt niks uit, immers de geluidskaart stuurt het singaal alleen maar door over de digitale uitgang en doet er verder dus niks mee :)

Last.fm
Films!

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
wat voor tv heb je?
ik neem aan een crt, is er dan geen kabel die van rgb <------> scart maakt
is beter als svcd

als je lcd hebt dan zou ik zkr voor dvi gaan, heb zelf ook zo aangesloten voor maar 30 euro ( 5m dvi kabel bij pcboer ) en anders rgb

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Koop een s-video kabel voor het beeld en een coax-kabel voor het geluid.
Op de Creative SoundBlaster Audigy SE F/D zit een digitale uitgang (heb je al voor +/- 25 Euro). Hiervoor heb je nog een verloopstukje nodig naar je coax-kabel.

Succes ermee!!

[ Voor 7% gewijzigd door tiesum op 24-01-2006 20:36 ]

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:03
Ik heb zelf niet veel verstand van het gehele video gebeuren met de pc.
Maar wel heb ik verstand en ervaring met dts en 5.1 geluid.

Het verhaal is alsvolgt. De huidige geluidskaarten hebben geen dolby digital of DTS encoder op de kaart zitten (afgezonderd van de soundstorm onboard en nog wat exotische kaarten).
Wel hebben de meeste een digitale uitgang hetzij SPDIF electrisch (tulp) en/of TOSLink (optisch). Het probleem hiermee is dat b.v. de Soundblaster Audigy reeks dus wel het Dolby Digital of DTS kan doorzetten naar de digitale uitgang, maar als de bron dus niet DTS of Dolby Digital is gecodeerd is (zoals een dvd) zal er alleen maar een stereo signaal uit de digitale uitgang komen.

Wil je alleen maar films kijken en hoef je niet te gamen in 5.1 geluid? Dan is de digitale uitgang van een geluidskaart prima.
Wil je nou ook gamen in 5.1 surround en je hebt geen 5.1 analoge aansluiting? Dan heb je een DTS converter nodig. Dat komt omdat games alle 5.1 geluid alleen maar naar de analoge uitgang kan sturen door het onbreken van zo encoder op je geluidskaart.

Dit was ook bij mij het geval, ik had ook alleen maar een optische ingang op mijn home cinema set zitten. Dus ik was op zoek naar een alternatief. Omdat ik een Audigy 2 ZS heb en dus geen 5.1 digitale encoder zoals Dolby Digital of DTS op mijn plank heb zitten had ik dus een DTS encoder nodig.
Bij Creative hebben ze tegenwoordig zo'n DTS encoder (Creative DTS-610), het kost je 70 euro incl. verzendkosten.
Dat apparaat codeert de binnenkomende signalen naar DTS en zo kan je dat optisch aansluiten op je versterker.

Conclusie:
Wil je alleen maar DVD's kijken in 5.1? Zoek een leuke betaalbare geluidskaart met een digitale uitgang. Hoeft geen optische te zijn. Je hebt ook een SPDIF(tulp) naar TOSLink (optisch) converter die de klus klaart voor 20 euro.

Wil je nou ook gamen met 5.1? Kijk dan uit naar een Audigy 2 ZS, dat is een betaalbare, THX gecertificeerde kaart met een goede geluidskwaliteit en een digitale uitgang. En dan een Creative DTS-610 Encoder erbij.

Ik hoop dat ik je hier wat mee kan helpen. }:O

[ Voor 1% gewijzigd door FatalZero op 26-01-2006 00:02 . Reden: typo ]

Opper-prutser

• thefox154
tiesum schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:35:
Koop een s-video kabel voor het beeld en een coax-kabel voor het geluid.
Op de Creative SoundBlaster Audigy SE F/D zit een digitale uitgang (heb je al voor +/- 25 Euro). Hiervoor heb je nog een verloopstukje nodig naar je coax-kabel.

Succes ermee!!
klinkt goed, gelijk een goede geluidskaart
8)

Ik zag deze kaart die hier om de hoek op de voorraad is: http://www.gistron.com/in...0813c25655ef7f02ea96b3bae

kan ik hier zowel mijn mijn huidige speakers als mijn audio set gelijkertijd op aansluiten... :+
er zit een optische uitgang op die direct in me versterker kan.
Gamen op 5.1 wil ik niet. Gaat puur om de dvds. De tv is een CRT (philips beedbeelde 71 cm)

[ Voor 34% gewijzigd door thefox154 op 25-01-2006 18:45 ]

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Het lijkt me mogelijk om tegelijk de digitale en analoge uitgang te gebruiken. Laat even weten als alles gelukt is.

Succes!

• thefox154
goed, ik ga morgen na het werk het spul halen :+
Zal mijn bevindingen laten weten! Bedankt alvast iedereen

• thefox154
Nou spul allemaal in huis.
Heb een belkin kabel gekocht van 3,5 meter deze gaat van Svideo (pc) naar scart (tv).
Probleem 1: beeld op de tv wordt zwart wit. Heb al zitten klooien met allemaal pal/ntsc formaten in de instellingen van nvidia en dit wil nog niet echt helpen :(

De geluidskaart ga ik nu inbouwen :+

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar dit is echt al ZO vaak voorbij gekomen...kijk maar eens in de De grote tv-out FAQ
En wat betreft die audio...je zegt dure kabel...je hoeft maar 3,5m te overbruggen, als je dat digitaal doet kan het zelfs met een simpele audiokabel

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Waarom (in jouw ogen) zoveel geld uitgeven voor een niet optimale oplossing ? Koop gewoon een budget DVD speler bij het Kruidvat/Aldi/whatever voor 2, 3 tientjes en je bent er toch ook ?

...ah ik zie het je wilt kijken wanneer het jouw uitkomt, ok.

Maar idd. Hier is al ontzettend veel over geschreven dus ik raad je aan om even de search te gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 19:21 ]

• thefox154
god wat een reactie weer hierboven. alsof ik daar niet allang gekeken heb!!!

8)7

mijn tv geeft zwart wit beeld, volgens FAQ ligt dit aan het niet ondersteunen van svideo?
Er zit wel degelijk een svideo op. Zit alleen aan de voorkant(rechts op zij) en daar wil ik geen kabel in hebben omdat deze dan altijd direct in het oog zit.

Beeld is goed ingesteld op pal etc. Juist videokanaal...

• thefox154
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 19:19:
Waarom (in jouw ogen) zoveel geld uitgeven voor een niet optimale oplossing ? Koop gewoon een budget DVD speler bij het Kruidvat/Aldi/whatever voor 2, 3 tientjes en je bent er toch ook ?

...ah ik zie het je wilt kijken wanneer het jouw uitkomt, ok.

Maar idd. Hier is al ontzettend veel over geschreven dus ik raad je aan om even de search te gebruiken.
jonges jonges, allemaal een leescursus nodig? Ik zeg dat die paar tientjes me geen drol intresseert. LEES DE EERSTE POSTS!!!

ik wil het lowbudget proberen of het werkt. En indien dit naar behoren gaat werken hier een goede creative geluidskaart optisch etc voor aanschaffen.

En als dit niet werkt heeft het ook geen zin om dat nu al te kopn toch. lezen is echt moeilijk vandaag geloof ik?

-edit-
en waarom is die oplossing niet optimaal. als je lees zie je dat ik van het branden af wil etc. Gewoon rechtstreeks vanaf de hardeschijf dvd kijken. Als jij dat kunt met je 3 tientjes aldi speler leg me uit hoe en de rest van dit forum ook dan zullen ze het vast nog wel druk krijgen bij de aldi van de week :+
-edit-

ps. je denkt toch neit echt dat ik een truts geluidskaart blijven wil behouden??? 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door thefox154 op 02-02-2006 19:36 ]

Verwijderd

thefox154 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 19:29:
[...]

jonges jonges, allemaal een leescursus nodig? Ik zeg dat die paar tientjes me geen drol intresseert. LEES DE EERSTE POSTS!!!
Je hebt zeker mijn post niet gelezen ? Of gepikeert dat ik mijn nederige excuses niet heb aangeboden ? Ga toch fietsen man, of zoek het ff lekker zelf uit.

• thefox154
jah sorry hoor maar het ligt toch echt aan je eigen instelling. Je gaat er gelijk vanuit dat iemand geen moeite doet. En dat heb ik allang gedaan anders post ik niet. Mijn combinatie die ik thuis heb, philips breedbeeld en nvidea 6800 lijkt me veel voorkomen dus iemand hier zal hier ervaring mee hebben.

ps je edit stond er niet toen ik poste :+

[ Voor 43% gewijzigd door thefox154 op 02-02-2006 19:58 ]

Verwijderd

thefox154 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 19:55:
jah sorry hoor maar het ligt toch echt aan je eigen instelling. Je gaat er gelijk vanuit dat iemand geen moeite doet. En dat heb ik allang gedaan anders post ik niet. Mijn combinatie die ik thuis heb, philips breedbeeld en nvidea 6800 lijkt me veel voorkomen dus iemand hier zal hier ervaring mee hebben.
Je doet geen moeite, dat heb je allang bewezen door hier met 'problemen' aan te komen die al 2176323 keer zijn opgelost en in net zoveel topics hier @ GoT zijn beschreven, en die staan allemaal klaar om door jou gevonden te worden.
ps je edit stond er niet toen ik poste :+
Tuurlijk, hiermee bewijs je dat je zelfs je eigen posts niet eens leest.

• thefox154
voor de mensen die wel benieuwd waren naar de bevindingen.

Die trust optical geluidskaart werkt goed, heb netjes 5.1 op de versterker. Klinkt ook nog best redelijk. Zit een uitgebreid softwarepakket bij om alles te configureren. Voor heel weinig geld best een aardige oplossing. Kan ik anderen ook aanbevelen.

ik ga straks een andere kabel kopen, de laptop doet het ook in zwartwit via deze belkin kabel. Via de eigen (korte 1,5 meter) kabel werkt het wel in kleur. Dus mijn conclusie is nu dat het in de kabel moet zitten?

• keesheid
thefox154 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 12:13:
voor de mensen die wel benieuwd waren naar de bevindingen.

Die trust optical geluidskaart werkt goed, heb netjes 5.1 op de versterker. Klinkt ook nog best redelijk. Zit een uitgebreid softwarepakket bij om alles te configureren. Voor heel weinig geld best een aardige oplossing. Kan ik anderen ook aanbevelen.

ik ga straks een andere kabel kopen, de laptop doet het ook in zwartwit via deze belkin kabel. Via de eigen (korte 1,5 meter) kabel werkt het wel in kleur. Dus mijn conclusie is nu dat het in de kabel moet zitten?
S-video kabels geven heel vaak zwart-wit beeld. Dit is meestal een instelling die fout staat. In jouw geval of je videokaart of anders je tv wta me eigenlijk sterk lijkt. Ga ff opzoek naar de juiste instelling, want die is er namelijk! :)

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:21
Zelf heb ik ook m'n PC op de TV en Receiver aangesloten...

Ik maak gebruik van een Terratec Sixpack 5.1. Deze is op de receiver via een optische kabel aangesloten. Ik luister ook vaak muziek via de PC dus heb ik hier niet echt op bezuinigd. Een aantal vrienden van mij gebruiken ook een Terratec kaart en we hebben nooit problemen moet ik zeggen! Informeer eens naar de prijzen van de Terratec kaarten zou ik zeggen...een tijd terug heb ik weleens een Creative kaart gehad maar de Terratec kaart werkt een stuk makkelijker en beter!

Van je PC naar de TV zou ik kijken of je een S-Video kabel kunt gebruiken en anders een Tulp kabel.

Succes!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

FatalZero schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:35:
Je hebt ook een SPDIF(tulp) naar TOSLink (optisch) converter die de klus klaart voor 20 euro.
Dit klopt niet echt, ik denk dat je coax (met RCA plug) naar toslink (optical) converter bedoeld, S/PDIF is gewoon de verzamelnaam van de digitale geluidsoverdracht (dus kan zowel coax als toslink zijn).

• thefox154
keesheid schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:39:
[...]

S-video kabels geven heel vaak zwart-wit beeld. Dit is meestal een instelling die fout staat. In jouw geval of je videokaart of anders je tv wta me eigenlijk sterk lijkt. Ga ff opzoek naar de juiste instelling, want die is er namelijk! :)
Goed het verhaal wordt wat lastig, heb inmiddels de volgende kables gebruikt

s-video - svideo
s-video - scart
s-video - tulp

Beeld blijft zwart wit. TV staat goed, pc ook.

Nu heb ik het volgende ontdekt, als ik een nieuwe nvidia driver installeer met alle kabels erin (bijv versie 71.xx) dan wordt na de reboot het beeld wel kleur. Totdat ik nog een keer opnieuw start, dan is alles weer zwart wit. als ik dan weer een nieuwe driver installer (tot 81.xx) dan is hij na de reboot direct in kleur. Totdat er weer een reboot plaats vindt, de kabel eruit gaat of wat dan ook 8)7. Het beeld is vanaf dat moment zwart-wit.

Het lijkt met dus iets softwarematigs? Op hardware.info stonden een aantal mensen die zon zelfde probleem hadden, die kregen echter alleen kleur beeld bij driver versie 71.xx. Het kleurenbeeld werkt dan overigens met alle versies van de kabels. Alleen elke keer een nieuwe driver installen als ik iets wil kijken is een beetje jammer :+

Iemand een idee hiervoor?

-EDIT-
Na het installeren van de driver wordt het beeld dus kleur.
De boot begint in zwartwit, halverwege de boot (met windows xp logo in beeld) wordt dit logo zomaar opeens kleur en dan blijft het beeld netjes in kleur staan.

Totdat er opnieuw geboot wordt of de kabel eruit wordt gehaald.
-/EDIT-

[ Voor 11% gewijzigd door thefox154 op 10-02-2006 08:31 ]

Pagina: 1