Trage laptop

Pagina: 1
Acties:

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb al een tijdje een laptop, een mooie Fujitsu-Siemens Amilo A1650 met AMD Turion ML-28. Deze bevalt opzich wel ware het niet dat hij erg traag is. Even een simpel voorbeeld:

Ik laat VirtualDub 2x700MB AVI mergen, en dat duurt op mijn MediaCenter en PC maar 2 minuutjes. Op de laptop echter 8-10 minuten. Ik heb dan het apparaat aan de adapter en de ventilator aan.

Ik heb in Taakbeheer gekeken en die geeft aan dat de CPU slechts 6% belast wordt onder het mergen. Ook het geheugen is niet de beperkende factor. Ik leg dus de schuld bij de HD, een verdacht stil dingetje, wel 5400rpm meen ik, maar dat mag toch niet zo'n groot verschil maken is snelheid? DMA staat btw ingeschakeld.

Ik snap dus niet waar het aan ligt, iemand een idee? Een Windows reinstall wil ik zo lang mogelijk uitstellen omdat ik dit al vanaf het begin heb en dus vermoed dat het niet aan Windows ligt. Daarbij heb ik alleen zo'n backup CD'tje.

Bedankt alvast :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

specs? vooral hoeveel ram?
en specs van de andere pc?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat ie 5400RPM is? en niet 4200RPM? Kan namelijk heeel wat uitmaken.

• Tim_R
Specs vind ik nergens meer :|

Iig, wat ik nog weet:

- AMD Turion64 ML-28 1,6Ghz
- 8x DVD +/- RW
- 15,4" Widescreen
- 80GB 5400RPM (dacht ik) HD
- 512MB RAM (DDR)

Andere PC's zijn bakken met 7200RPM schijven, een Athlon64 3200+ en 3500+ en 1 Gig geheugen. Wel veel sneller dus, maar zo veel? Op de laptop is bijna niet te werken, hij is fors langzamer dan mijn oude PC (AthlonXP 1600+, 384MB, 5400RPM 40GB Maxtor)...

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Staat er niet ergens ingesteld dat de processor langzamer loopt, dat energiesaving gedoe?
edit: weet trouwens alleen niet of dat wel kan met deze processor maarja.

[ Voor 30% gewijzigd door Kixtart op 24-01-2006 19:32 ]

☻/
/▌
/ \

• Tim_R
Kixtart schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:32:
Staat er niet ergens ingesteld dat de processor langzamer loopt, dat energiesaving gedoe?
Dat kan ie, maar als hij aan de adapter hangt en de fan uit is draait hij op volle snelheid.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kixtart schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:32:
Cool & quiet en Power now! ?

verder is het denk ik de combo van een trage HD met wat minder geheugen (en dus meer geswap)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

kun je niet eens proberen PiFast te draaien op beide PC's, als dat (te) veel verschil oplevert ligt het waarschijnlijk aan de CPU, daarna gewoon een groot bestand kopieren op een andere partitie, kijken hoelang dat dat duurt. Kwestie van zoeken waar het tijdsverschil precies aan ligt (CPU, HD, geheugen,...) maar ik vermoed toch vooral de HD.