Toon posts:

A8n-sli deluxe sata2?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik ben mij al enige tijd aan het oriënteren op het huidige aanbod van hardware. Alleen nu ik na best wel wat orientatie op het internet en in boeken nog steeds met een paar vragen zit probeer ik het via deze weg, omdat het mij niet lukte hier op een andere manier achter te komen zelfs niet op alle andere forums van tweakers (of ik heb niet goed gekeken mijn excuses als dit blijkt :/ ).

Ik ben van plan een nieuw systeem te bouwen. Met de volgende configuratie:

Antec sonata II
Asus a8n-sli deluxe
amd x2 3800+ of amd x2 4200=
corsair Twinx1024-3200
xfx Geforce 7800GT 256mb
Wd caviar 250 GB sata2 16 mb
BenQ 1655 met lightscribe
floppydrive sony

Mijn vragen zijn,

-Is Sata2 mogelijk met dit moederbord? Via de site van asus werd mij dit niet duidelijk.
-Info over het geheugen ontbrak hier ook. Er stond alleen dat het compitable is met 2700 en 3200? Ik hoor nogal tegenstrijdige dingen over het Twinx geheugen niet leverbaar/slechte ervaringen met biossetup. Daarnaast ben ik niet zo bekend met de specificaties van geheugen. Misschien dat iemand mij het verschil ook kan vertellen tussen sddr/ddr/dimm-ddr???? :?
-Is ddr2 niet compitabel met 939 socket of heeft dit met de processor te maken (intel of amd)?

Misschien dat ik iets vergeten ben maar dan komt dat nog wel.
Alvast bedankt voor de reactie(s).

groeten Thomas :*)

Verwijderd

SATA2 is mogelijk op het bordje.. heb er zelf ook 1.. met Hitachi SATA2 250Gb drives..
AMD is alleen maar DDR. DDR2 komt nog voor AMD.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 17:52 ]

• sc100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01-2022

sc100

[GoT]P@_70 DeAtHc0iL

min ervaring met een a8n sli deluxu is niet zogoed
ben op het moment met me 3e moederbord bezig
de chipsetfan weigerde elkekeer
du weer een nieuw moederbord maar de layout is wel iets verandert op dit bord
een groterefan zag ik :D

Verwijderd

Topicstarter
Ok das dus minder van dat moederbord... Kheb het al meer gelezen hierover. Kga maar eens kijken wat voor alternatieven ik heb... :s De specs bevielen mij wel eigenlijk O-) Mrja nog bedankt voor de reacties. Greetzzz _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 10:33 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
sc100 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:56:
min ervaring met een a8n sli deluxu is niet zogoed
ben op het moment met me 3e moederbord bezig
de chipsetfan weigerde elkekeer
du weer een nieuw moederbord maar de layout is wel iets verandert op dit bord
een groterefan zag ik :D
In principe was de eerste versie van het moederbord brak ja, wat betreft bios en chipset fan.
De nieuwe modellen die nu worden verkocht hebben een nieuwe fan die het wel blijft doen na een maand, stiller is en beter koelt. Natuurlijk blijft je het geluid van een 40mm fan nog houden, maar dit is al veel beter. Je kan altijd zelf de passieve zalman NB47-J erop zetten.
Ook wat betreft het bios wordt het moederbord tegenwoordig standaard met 1.006 geleverd. Hoewel 1.012 de nieuwste is, zijn in 1.006 ook de problemen met het eerste bios grotendeels verholpen.
Dit moederbord is echt zo slecht niet, vergeleken met andere moederborden in deze categorie & prijsklasse hoor ;)

En zoals eerder gezegd, DDR2 geheugen is nog niet te gebruiken bij een AMD. Dus je zal, met de keuze van je X2, toch bij DDR moeten blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Ok das wel fijn om te weten van dat moederbord. :P Ben ik ook weer blij hoef ik niet nogeens uren te gaan piekerern over dat moederbord. Kheb altijd van ASUS gehad en ben er suppie tevreden mee tot nu toe... Kvraag me alleen af of dat passieve blokje genoeg capisiteit heeft als kga beginnen met overclocken.... en dat bios kun je toch gewoon upgraden via asus site?¿ Na however nu alleen nog maar achter n mooi kaartje aan en dan het geheel in mijn bureautje bouwen:)

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
mijn a8n sli deluxe is eergisteren overleden :P

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 14:07
Alsem1 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 20:58:
mijn a8n sli deluxe is eergisteren overleden :P
Tsja... shit happens. Er zal vast ook wel ergens een DFI Ultra-D overleden zijn gisteren. Beetje loze melding vind je ook niet? ;)
Voor de topicstarter: als je passief wilt kan je eventueel ook nog de Premium versie overwegen.

• mithras
  • Niet online
De optie van Crash is ook een goede, daar wordt de chipset passief gekoeld met heatpipes die naar de zijkant lopen. In principe in een zalman blokje voldoende bij een niet-overclockte pc en een goede airflow in de kast.
Ik zou zeggen, kijk idd ff naar die Premium versie, en anders de A8N topics, waar velen op die zalman een Papst fan hebben gemonteerd: ook zeker een stille optie, en die fan wekt nog genoeg luchtverplaatsing op bij 5V

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
Crash schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:30:
[...]

Tsja... shit happens. Er zal vast ook wel ergens een DFI Ultra-D overleden zijn gisteren. Beetje loze melding vind je ook niet? ;)
Voor de topicstarter: als je passief wilt kan je eventueel ook nog de Premium versie overwegen.
owwke, wat ik wou zeggen is dat dit bord vaak last heeft van defecten, in dit topic zie je ook al veel mensen die problemen hebben met dit bord, ook in dit topic zijn er al een aantal.
Mijn tip is daarom: ga niet voor dit moederbord. (iig niet voor de oude versie, ik hoor hier net nu positieve berichten over de nieuwe versie met nieuwe nb fan.)

ik had eerst zelf ook een nb47j op mijn a8n sli deluxe gemonteerd, werkt prima, zorg alleen wel dat je een goede airflow hebt.
Morgen komt de a8n32-sli deluxe in mijn pc te zitten, die is ook passief gekoelt en doet het goed in benchmarks, hij is alleen wat duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door Alsem op 26-01-2006 22:05 ]

• mithras
  • Niet online
Alsem1 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 22:04:
[...]

owwke, wat ik wou zeggen is dat dit bord vaak last heeft van defecten, in dit topic zie je ook al veel mensen die problemen hebben met dit bord, ook in dit topic zijn er al een aantal.
Mijn tip is daarom: ga niet voor dit moederbord. (iig niet voor de oude versie, ik hoor hier net nu positieve berichten over de nieuwe versie met nieuwe nb fan.)

ik had eerst zelf ook een nb47j op mijn a8n sli deluxe gemonteerd, werkt prima, zorg alleen wel dat je een goede airflow hebt.
Morgen komt de a8n32-sli deluxe in mijn pc te zitten, die is ook passief gekoelt en doet het goed in benchmarks, hij is alleen wat duurder.
Tja, daar noem je ook wel een topic waar een user de P4 stekker niet heeft aangesloten :|
Verder moet het onderhand ook wel duidelijk zijn dat deze Asus bordjes alleen geheugen tot PC3200 accepteert en geen dubble-side dimms lust. Verder zit de geheugencontroller van AMD in de processor, dus heeft het bord niets te maken met type geheugen. Het is eerder het geval dat de processor nogal kritisch is wat betreft de soorten geheugen.

Ook maakt Asus echt prima moederbordjes, de A8N reeks is echt wel goed te noemen. Tegenwoordig worden benchmarks van Toms Hardware ed ook op dit moederbord gedraaid; andere merken worden ook gebruikt, maar dit bord is dus niet slecht te noemen.

Vooral de A8N32-sli en A8N Premium zijn de wat nieuwere moederborden waarvan de eerste kinderziektes gelijk al zijn weggenomen. Doordat Asus redelijk vroeg was met een moederbord met nForce4 volgens mij, weet dit niet zeker, hadden ze nogal wat problemen in het begin; die zijn nu allemaal opgelost.

Voor snotolf2: hier kan je de laatste drivers en bios'sen downloaden voor de A8N-Sli Deluxe, de andere varianten kan je vast zelf vinden. In de manual (ook te downloaden) kan je vinden hoe je je bios update. Dit kan via Windows, maar is niet aan te raden omdat je OS natuurlijk kan vastlopen. Veiliger is daarom met een bootdiskette. Ook dat is helemaal uitgelegd in de manual.

Verwijderd

Topicstarter
Ok egt super dit forum!!! :*) Niet dat ik bij de eerste hik of snik al om hulp vraag, maar sommige dingen die zeker interessant zijn kom ik hierdoor toch te weten.. Ik ben in de nabije toekomst zoals ik al zei; van plan een begin te maken met oc'en, nu ben ik toch gaan twijfelen welk mobotje ik moet gaan nemen... :? Kwas van plan mijn systeempje vanaaf bij komplett te bestellen, maar nu word het waarschijnlijk morgenochtend.. :O Ik heb het een en ander gelezen en er is al behoorlijk wat gediscussieerd over deze serie mobo's... 8) Fijn voor mij dus zou je zeggen. Not! want de keuze wor steeds moeilijker zo mrja. Khou al op met blaten... (Sorry mensen :X )
However t wor toch deluxe denk ik zo. Kvraag me alleen af of ik dat bios gelijk al moet flashen enzo, hebt nog nooit gedaan alsook een pc bouwen, maar denk dt t me wel moet lukken MOET gewoon!!! gaat zeker proberen iig.

Btw Mithras86 waar ik ook lees van dat geheugen, overal wordt gezegd dat het moederbord het soort geheugen bepaalt. Of ik begrijp je verkeerd (waarschijnlijk), maar die geheugencontroller hoe kan die dan kritisch zijn betreft de "boosdoener" is dat het merk of zijn dat de specificaties van het geheugen. Als ik goed heb gekeken moet corsair (twinx) of kingston 3200 DDR-DIMM geheugen gewoon kunnen? Wat heeft dat dual-side dimms btw voor voordeel? Alvast bedankt.

_/-\o_ Nogmaals bedankt voor de reacties ook zeker jij Mithras86 ;) _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 22:08 ]

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 21:26
anders kijk je even naar de a8n-sli premium met passieve gekoelde southbridge in plaats van die fan..

verder heeft hij dezelfde layout als de a8n-sli deluxe dus ook met die extra 4 sata poorten en ook met die extra GB lan. Ik haal zelf ook dit bordje en uit ervaring(technische dienst) is er weinig uitval met dat bordje hij is iets duurder maar.

http://www.unitycorp.co.j...re/a8n_sli_premium-2d.jpg

zoals je daar ziet is de southbridge voorzien van een heatpipe systeem wat absoluut niet warm word.

als ik jou was zou ik voor die versie gaan die levert je later als je het systeem misschien wilt verkopen ook nog meer op omdat je het een luxere versie is...

Ook is er een probleem als jij de passieve zalman erop zet je geen sli kunt draaien zonder de zalman de te moeten modificeren en dat is bij de a8n-premium niet nodig..

ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie veel suc6 verder met bouwen..

wat betreft het geheugen kijk goed in de qvl lijst van asus wat het moedebord ondersteund etc.
en dual channel werkt in de praktijk gewoon sneller dan een single module..

[ Voor 90% gewijzigd door TWFpa2Vs op 29-01-2006 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aha kd8 al weer een nieuw term maar dual side = dual channel... (sorry maar kmoet t ook leren) In de vorige reply bedoelde ik de Premium en nu ik zo steeds meer en meer aan het lezen ben over dit bord bevalt t mij prima. (mijn bestelactie komt al in zicht) wat jij zei mroolvink over die sli poort las ik net ook ja, in principe heb ik niet twee linkerhanden, maar tis toch fijner alst ook kan zonder gesleutel. Die heatpipe is de voornamelijkste reden toch wel dat ik voor dit mobo ga gewoon meer voordelen dus.

Na nu maar verder met info over dat gehuegen... B)

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 21:26
hou in iedergal het geheugen aan die in de qvl lijst staan dan weet je ceker dat het werkt.
normaal gesproken werken alle kingston module's wel op dit bordje maar sommige sata 2 hardeschijven geven wat problemen aan met dit bordje..

verder veel suc6 met bestellen en bouwen..
en kijk ook goed naar de garantie van dingen

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 22:32:
Aha kd8 al weer een nieuw term maar dual side = dual channel... (sorry maar kmoet t ook leren) In de vorige reply bedoelde ik de Premium en nu ik zo steeds meer en meer aan het lezen ben over dit bord bevalt t mij prima. (mijn bestelactie komt al in zicht) wat jij zei mroolvink over die sli poort las ik net ook ja, in principe heb ik niet twee linkerhanden, maar tis toch fijner alst ook kan zonder gesleutel. Die heatpipe is de voornamelijkste reden toch wel dat ik voor dit mobo ga gewoon meer voordelen dus.

Na nu maar verder met info over dat gehuegen... B)
Nee, het dual-channel is juist wél handig; dual channel moet je juist níet hebben. Dual Channel is het tegelijkertijd gebruik van het geheugen, hierdoor is je snelheid (theoretisch) 2x zo hoog. Dual Side is dat er aan beide kanten van je geheugen-pcb geheugen chips zitten. Wat dit voor voordeel/nadeel heeft weet ik niet, maar je A8N bord kan er niet mee overweg.
Die Corsair TwinX pc3200 had ik eerst ook op het oog, maar wegens het kostenplaatje ben ik overgestapt op Twinmos. Dit geheugen werkt zeker heel goed samen met je moederbord.

Toen ik mijn systeem samenstelde was er nog geen Premium versie. Nu deze uit is, zou ik zeker ook hier naar kijken, aangezien je chipset fan toch nog steeds een van de meeste heriemakers in je systeem zal zijn. Een passieve koeling erop maakt het dan wel stil. Wil je gaan overclocken, kan je altijd zorgen voor een goede airflow in je kast die je heatsinks meekoelt.

Tot slot (ik blijf bezig :+ ) waren er problemen met de diamondmax 10 serie van maxtor. Ik heb de gok gewaagd, want het schijnt aan de firmware te liggen van je schijf. Bij de huidige schijven die er verkocht worden kan je er vanuit gaan dat deze het doen, en desnoods kan je het op een geval RMA gooien. Echter zijn er nu tegenwoordig zeker zulke goede schijven van andere fabricanten, zoals WD, Seagate en Hitachi. Daar hoef je je dus eigenlijk geen zorgen om te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Was kweer... Ik heb gister mijn spul eindelijk besteld en vandaag in huis. ziet er allemaal wel vet uit, maar ben toch wat probleempjes tegen gekomen bij het instaleren van mijn cpu koeler... Voorzover heb ik hierover (de moeite van bevestigen) niets kunnen vinden op dit forum..

De cpu gleed heel makkelijk in zijn socket dus voor d8 ik: dit word een eitje, maar de koeler ging behoorlijk moeilijk hoewel het in de beschrijvingen zeer makkelijk lijkt te gaan.... :/ (20x in dat boekje gekeken en t klopte echt betreft de positie en de stand van het hendeltje) Dus met enige geweld die metalen houdertjes kunnen bevestigen, maar toen was ik er nog niet... Het omhalen van dat hendeltje. Kd8 lama doen want voor me gevoel zat t geheel al strak genoeg, maar k kon dat niet uit staan, tmoet gewoon kunnen als dat zo indat boekje staat, dus geprobeerd en met behoorlijk wat kracht (hendeltje brak bijna af voor m'n gevoel) ist gelukt. Kheb t bordje nog net nie horen kraken, maar t zweet stond me op mijn voorhoofd.. :|

Mijn vraag is nu kan ik er vanuit gaan dat het geheel goed zit?¿ Tziet er voor de rest wel tzelfde uit als in het boekje.

Nog een probleempje waar ik mee te kampen heb is dat in de handleiding van het moederbord (dat behoorlijk dik is) niets staat over een de AMD x2 processor. Waarschijnlijk was deze er tijdens de introductie van dit mobo nog niet. Nu hoor ik meerdere mensen zeggen dat ik het bios moet flashen, maar werkt dit geheel nu ook voordat ik dat doe??

BTW. zijn sata en sata 2 aansluitingen hetzelfde...? Ik kreeg mijn WD caviar 250 GB gewoon in plasitc zonder handleiding, is dat normaal?

Alvast bedankt voor de hulp en sorry als mijn antwoord wel ergens op dit forum staat, maar voorzover heb ik het niet kunnen vinden. (kan ook door mijn enthausiasme komen... :*)

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 19:57:
Was kweer... Ik heb gister mijn spul eindelijk besteld en vandaag in huis. ziet er allemaal wel vet uit, maar ben toch wat probleempjes tegen gekomen bij het instaleren van mijn cpu koeler... Voorzover heb ik hierover (de moeite van bevestigen) niets kunnen vinden op dit forum..

[knip]

Mijn vraag is nu kan ik er vanuit gaan dat het geheel goed zit?¿ Tziet er voor de rest wel tzelfde uit als in het boekje.
Zolang de 2 haakjes van je koeler maar om die lipjes heen zitten die aan je moederbord zitten, is het goed. Als het goed is, zit de koeler wel redelijk strak ja. Je ziet bij de as van het hendeltje zo'n soort ei-vormig stuk plastic zitten met een afgeplatte kant. Deze moet zichzelf dus op die manier locken (kijk maar gewoon, dan zie je wat ik bedoel).
Nog een probleempje waar ik mee te kampen heb is dat in de handleiding van het moederbord (dat behoorlijk dik is) niets staat over een de AMD x2 processor. Waarschijnlijk was deze er tijdens de introductie van dit mobo nog niet. Nu hoor ik meerdere mensen zeggen dat ik het bios moet flashen, maar werkt dit geheel nu ook voordat ik dat doe??
Test het zou ik zeggen. Ik denk dat het bios je cpu wel herkent. Anders merk je het vanzelf
BTW. zijn sata en sata 2 aansluitingen hetzelfde...? Ik kreeg mijn WD caviar 250 GB gewoon in plasitc zonder handleiding, is dat normaal?
De aansluiting is gewoon een sata-aansluiting. En je hdd komt meestal gewoon in een plastic zakje ja, zonder iets er verder nog bij.
Alvast bedankt voor de hulp en sorry als mijn antwoord wel ergens op dit forum staat, maar voorzover heb ik het niet kunnen vinden. (kan ook door mijn enthausiasme komen... :*)
Veel plezier ;)

Je had ook bijvoorbeeld Hoe bouw ik een Athlon PC? kunnen bekijken. Daar worden al veel van je vragen beantwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Zo echt super die snelle reactie... Dan denk ik dat het voor de rest geen kwaad kan. Kwas eerder bang dat me processor plat gedrukt zou zijn, maar dat is dan dus niet het geval.
Na dan ga knu maar weer naar boven verder met het moederbord plaatsen in de kast.

Nogmaals bedankt Mithras86.

Groeten Thomas

Verwijderd

Topicstarter
Volgende probleemp(jes), nu zit ik met het aansluiten van mijn benq dvd brander (ide) en het aansluiten van mijn harde schijf (sata + satapower+4pins power). Normalitair is de harde schijf de master op ide maar nu deze op sata2 poort 1 zit, kan het dvd station dan gewoon op de master van de ide? In mijn handleidingen staat niets over een enkele harde schijf op sata2 is dit uberhoubt wel mogelijk dan en boot hij dan ook vanaf die harde schijf of moet/kan ik dat later aangeven in bios?¿

Tweede probleem waar ik tegen aanliep is de audio aansluitingen voor het frontpanel van de sonata II. Op de premium zijn hierop jumpers aangebracht. De zogenaamde aansluiting is volgens de zogenaamde intel standaard. Nu heb ik die jumpers verwijderd en de uitgangen nagekeken, maar blijft de functie van die jumpers nu gehandhaafd deze vormen voor mijn gevoel een soort stereo omdat ze d8 ik front r en rear r kortsluiten alsook bij left. Echter staat hier ook weer niets over in vermeld in de handleiding.

Alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Please Anybody :?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:08
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:12:
Volgende probleemp(jes), nu zit ik met het aansluiten van mijn benq dvd brander (ide) en het aansluiten van mijn harde schijf (sata + satapower+4pins power). Normalitair is de harde schijf de master op ide maar nu deze op sata2 poort 1 zit, kan het dvd station dan gewoon op de master van de ide? In mijn handleidingen staat niets over een enkele harde schijf op sata2 is dit uberhoubt wel mogelijk dan en boot hij dan ook vanaf die harde schijf of moet/kan ik dat later aangeven in bios?¿

Tweede probleem waar ik tegen aanliep is de audio aansluitingen voor het frontpanel van de sonata II. Op de premium zijn hierop jumpers aangebracht. De zogenaamde aansluiting is volgens de zogenaamde intel standaard. Nu heb ik die jumpers verwijderd en de uitgangen nagekeken, maar blijft de functie van die jumpers nu gehandhaafd deze vormen voor mijn gevoel een soort stereo omdat ze d8 ik front r en rear r kortsluiten alsook bij left. Echter staat hier ook weer niets over in vermeld in de handleiding.

Alvast bedankt _/-\o_
Je harddisk gewoon aan S-ATA port 1 hangen. En je DVD brander als primary master op de P-ATA interface.

Overigens kan je hier ook gewoon mee spelen, je sloopt niets (met de master / slave settings en de verschillende P-ATA / S-ATA porten).

[ Voor 6% gewijzigd door Spixo op 01-02-2006 18:09 ]

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:12:

Alvast bedankt _/-\o_
Ik zou zeggen, probeer het uit. De master van een IDE kabel hoeft niet per se aan je hdd te zitten. Het ligt net aan de configuratie die jij wilt. En van het geluid kan je het ook proberen. Het staat vast in de manual en bij zo'n geluidstekker mist 1 vd 8 pinnetjes volgens mij.
Er mag op zich wel enige kennis aanwezig zijn voor het bouwen van een pc. De kennisbatabase van GoT is al heel erg groot en het internet is nog veel groter: zoek het op!
Daar geef ik als antwoord Algemene gedragsregels (Netiquette) op en kick niet binnen 24 uur aub

Verwijderd

Topicstarter
Oke bij deze mijn excuses dan voor het "kicken"... 8)7 (zal proberen t nie meer te doen)
Maar goed kheb het geheel nu in elkaar: sata voor hdd en ide voor mijn dvd. Nu alleen wachten op mijn beeldscherm.

Ik heb het voorzover niet kunnen vinden. Misschien omdat het wel gewoonn logische dingen betreft. Maar ik heb hard gespaard voor t systeem en wil niet verkloten. Echter nogmaals mijn excuses :)
Pagina: 1