Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Xenon en regelgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22
Graag had ik wat duidelijkheid over het volgende.

Vanaf 1 januari 2006 zou het verplicht zijn wanneer een auto xenon verlichting heeft ook standaard wiswas en automatische niveauregeling heeft. Voor auto's waarbij voor 1-01-2006 zou die verplichting niet gelden. Ook niet voor auto's waarbij de xenon niet standaard in de auto zat maar bv omgebouwd is met xenon lampen of die aftermarketsetjes erin gezet heeft. Dit geld weer wel voor nieuwe auto's die na 01-01-2006 geleverd zijn.

Iemand die weet of dit bovenstaande klopt? Verschillende sites geven verschillende antwoorden. Tevens wil ik de vraag nog moeilijker maken. Stel je hebt een Focus geimporteerd uit Luxemburg bouwjaar 2003, dus ook 2003 op kenteken gezet in Lexemburg maar 15-01-2006 geimporteerd in nederland, dus ook een kenteken van 15-01-2006. Geldt dan ook hier dat alleen de xenon eron gezet mag worden met de verplichting voor wiswas en niveauregeling?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

het eerste klopt

[ Voor 53% gewijzigd door paQ op 24-01-2006 17:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Om hem in te voeren moet je een herkeuring laten doen door de RDW. Ik denk dat ze dan de auto aan de regels van dit moment gaan meten. Ik denk niet dat het te maken heeft met het bouwjaar.
Ik heb zelf ook een tijd rondgereden met een setje Xenon van marktplaats maar heb hem er weer uitgehaald einde 2005.

• paQ
  • Nu online

paQ

naar ik weet gaat het tegenwoordig alleen nog om de auto's met een eerste kentekenregistratie van ná 31-12-2005

ik denk niet dat het er toe doet bij een invoer, want ook die heeft een eerste tenaamstelling

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik dacht dat zo'n wiswas-installatie + niveauregeling altijd al verplicht was met xenonlampen. Vandaar dat het ook zo duur is...

• paQ
  • Nu online

paQ

alleen bij af fabriek EN bij auto's vanaf 1 januari 2006

kort door de bocht:
alle auto's van na 31-12-2005 met xenon dienen van automatische hoogteregeling en hogedruk reinigers te zijn voorzien.

• johoo
paQ schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:01:
naar ik weet gaat het tegenwoordig alleen nog om de auto's met een eerste kentekenregistratie van ná 31-12-2005

ik denk niet dat het er toe doet bij een invoer, want ook die heeft een eerste tenaamstelling
Daar ben ik nog niet zeker van, omdat het voor zover ik begrepen heb een Europese regelgeving is. De auto was op kenteken gezet in 2003 dus (weliswaar in Luxemburg), en 2006 naar Nederland gehaald. Nu zou ik dus niet alleen de koplampen kunnen vervangen, dus zonder die andere verplichtingen?

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Als je het zeker wilt weten neem je toch gewoon contact met het RDW op

Audi: Vorsprung durch Technik

• johoo
Rejgun schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:17:
Als je het zeker wilt weten neem je toch gewoon contact met het RDW op
Dat is nou net een van de partijen die dus een verschillend antwoord geeft. Overigens net als de bovag in hun bovagkrant. Op de ministeriesite staat nog niet eens de vermeende update dat oude kentekens er buiten vallen. Dus, daarvan mijn vraag hier. Ik ben benieuwd of hier APK keuringmeesters zitten die weten hoe hier mee om te gaan. Of misschien zelfs wel een diender die weet of hij wel of niet moet schrijven.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
-> TFV

• Chevy454
  • Niet online
johoo schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:56:
Daar ben ik nog niet zeker van, omdat het voor zover ik begrepen heb een Europese regelgeving is. De auto was op kenteken gezet in 2003 dus (weliswaar in Luxemburg), en 2006 naar Nederland gehaald. Nu zou ik dus niet alleen de koplampen kunnen vervangen, dus zonder die andere verplichtingen?
Je hebt de wagen in 2006 op NEDERLANDSE kenteken gezet? dan moet jij die aanpassingen uitvoeren. Zo halen veel mensen hun motoren uit Duitsland: het feitelijk bouwjaar is bijvoorbeeld 1998 maar op papier staat 2002. De staat gaat dan ook uit van 2002 omdat hij toen voor het eerst op nederlands kenteken is gezet doch weet iedereen dat het model 98 is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 11:17

Zak

Waarom is het eigenlijk verplicht dan?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 21:12:
[...]

Je hebt de wagen in 2006 op NEDERLANDSE kenteken gezet? dan moet jij die aanpassingen uitvoeren. Zo halen veel mensen hun motoren uit Duitsland: het feitelijk bouwjaar is bijvoorbeeld 1998 maar op papier staat 2002. De staat gaat dan ook uit van 2002 omdat hij toen voor het eerst op nederlands kenteken is gezet doch weet iedereen dat het model 98 is.
Er wordt toch uitgegaan van de eerste toelating die op de papieren staat , in dit geval dus 2002, in het geval van TS toch 2003 waardoor je niet aan de regelgeving van 2006 hoeft te voldoen?
Als je een oldtimer uit het buitenland importeert dan wordt die niet opeens naar de huidige regelgeving gekeurd (alsof het een nieuwe auto is), er zijn verschillende uitzonderingen waar oudere auto's niet aan hoeven te voldoen.

Signatures zijn voor boomers.

• johoo
Maasluip schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 08:27:
[...]
Er wordt toch uitgegaan van de eerste toelating die op de papieren staat , in dit geval dus 2002, in het geval van TS toch 2003 waardoor je niet aan de regelgeving van 2006 hoeft te voldoen?
Als je een oldtimer uit het buitenland importeert dan wordt die niet opeens naar de huidige regelgeving gekeurd (alsof het een nieuwe auto is), er zijn verschillende uitzonderingen waar oudere auto's niet aan hoeven te voldoen.
Ik zat ook met dezelfde gedachte. Een paar voorbeelden, voor de APK word wel uitgegaan van 2003. En bij jou voorbeeld, pak inderdaad de oldtimers, hoe zit het met de gordels achterin? Die hoeven ook niet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
johoo schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:17:
[...]

Ik zat ook met dezelfde gedachte. Een paar voorbeelden, voor de APK word wel uitgegaan van 2003. En bij jou voorbeeld, pak inderdaad de oldtimers, hoe zit het met de gordels achterin? Die hoeven ook niet.
Daar zijn ook allerlei regels voor. Ik weet niet hoe het precies zit, maar zal wel iets zijn met na bepaald bouwjaar verplicht gordels achterin en in het geval het niet verplicht is om die dingen erin te zetten, maar er wel inzitten, moeten ze ook werken.

Als je nu een auto in nederland invoert, moet die gewoon voldoen aan alle eisen zoals die gelden voor nieuw ingevoerde auto's. Zo kan je ook geen oude blauwe kentekenplaten krijgen voor een oldtimer die na een bepaald jaar in NL is ingevoerd, zit je ook opgescheept met die gele krengen.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zak schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 08:08:
Waarom is het eigenlijk verplicht dan?
Die hogedruk reinigers snap ik ook niet maar de niveau regeling is omdat deze lampen extra afleiden als ze te hoog staan afgesteld :).

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

omdat het vuil het lichtbeeld kan beinvloeden -_-

39

• johoo
Om jullie allen te informeren, ik heb gisteren een offcielle reaktie gehad van de RDW.

RDW meldt dat ALLE auto die voorzien zijn van Xenon verlichting verplicht zijn om wiswas en automatische niveauregeling te installeren. Dit geld volgens hun ook voor de auto's die voor 01-01-2006 zijn voorzien van een kenteken. Wanneer dit niet mogelijk is dan dient de xenon verlichting verwijderd te worden.

Ik heb al wel van keurmeesters begrepen dat er al enkele zijn die BlueVision afkeuren, vanwege teveel strooilicht. Nu ben ik benieuwd of dus ook de Xenon (bv bij Renault) afgekeurd gaat worden waar die extra voorzieningen niet zitten.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Aftermarket xenon is geen afkeur...

2 vrienden van me zijn gewoon door de apk gekomen bij de merkdealer , en ook ik ga me over een weekje wagen.

Overgens vind ik een afkeur door lampjes vrij triest, een beetje garage duwt er op zo'n moment gewoon 2 normale peertjes in...ipv meteen af te keuren.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 08:54

MrDry

Desperados!

Homedisc schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 17:58:
omdat het vuil het lichtbeeld kan beinvloeden -_-
En omdat originele xenonlampen minder warm worden omdat ze minder stroom gebruiken, dus zou bij sneeuwval de sneeuw wel eens op de lampen kunnen blijven zitten....

Quod licet lovi, non licet bovi

• paQ
  • Nu online

paQ

johoo schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 08:31:
Om jullie allen te informeren, ik heb gisteren een offcielle reaktie gehad van de RDW.

RDW meldt dat ALLE auto die voorzien zijn van Xenon verlichting verplicht zijn om wiswas en automatische niveauregeling te installeren. Dit geld volgens hun ook voor de auto's die voor 01-01-2006 zijn voorzien van een kenteken. Wanneer dit niet mogelijk is dan dient de xenon verlichting verwijderd te worden.
dat is dan weer lekker tegenstrijdig.

ik weet me van verleden jaar te herinneren dat dat in eerste instantie ook zo de bedoeling zou zijn, maar de regels zijn vóór 1 januari nog aangepast omdat je het (imo) niet kunt maken om even alle mensen met aftermarket sets zomaar even ineens iets 'illegaals' te laten hebben.
Je kan het niet eerst toestaan en vervolgens toch maar weer verbieden.

handig he... dat je zo als autorijder lekker kunt vertrouwen op de mensen van wie je mag verwachten dat ze je het haarfijn uit kunnen leggen :| :O

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
johoo schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 08:31:

Ik heb al wel van keurmeesters begrepen dat er al enkele zijn die BlueVision afkeuren, vanwege teveel strooilicht. Nu ben ik benieuwd of dus ook de Xenon (bv bij Renault) afgekeurd gaat worden waar die extra voorzieningen niet zitten.
Dat zal best een officiele reactie zijn geweest, maar ze hebben zelf enige tijd geleden een persverklaring de deur uitgedaan die iets anders beweert. Namelijk dat auto's die voor 01-2006 op kenteken zijn gezet en aftermarket xenon hebben, NIET aangepakt zullen worden. De reden dat jij nu zo'n reply krijgt van ze, kan best eens samenhangen met het feit dat ze liever niet hebben dat random sjonnies nog meer aftermarket gaan monteren ;)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• paQ
  • Nu online

paQ

liever niet hebben?

ik 'heb liever' dat men gewoon de vraag naar alle eerlijkheid en correctheid beantwoord

• johoo
RobertJ schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:35:
[...]

Dat zal best een officiele reactie zijn geweest, maar ze hebben zelf enige tijd geleden een persverklaring de deur uitgedaan die iets anders beweert. Namelijk dat auto's die voor 01-2006 op kenteken zijn gezet en aftermarket xenon hebben, NIET aangepakt zullen worden. De reden dat jij nu zo'n reply krijgt van ze, kan best eens samenhangen met het feit dat ze liever niet hebben dat random sjonnies nog meer aftermarket gaan monteren ;)
Als jij me die persverklaring kan laten zien kan ik ze daar mee confronteren. Zoals ik bovenaan ook al schreef heb ik ook allemaal tegenstrijdige berichten gekregen. Echter het bericht wat ik gisteren gekregen heb zou het enige goede standpunt zijn, volgens de RWD.

@AcID deze regel geldt ook voor aftermarket setjes. Hij is zelfs notabene speciaal door/voor deze setjes in het leven geroepen. Dat ze dan door de huidige keuring zijn heengekomen is een kwestie van geluk. Althans, als RDW de berichtgeving van RDW klopt.

@paQ Helemaal gelijk, het is belachelijk als het ondeer de noemer valt van ...liever niet hebben. Regelgeving, dat is de topictitel en ook de vraag aan alle partijen die ik gesteld had. Overigens klopt de bewering dan wel met wat er op de site van het ministerie staat. Daar staat ook niets vermeld van wel of geen aftermarket setjes.

Ik wou in mijn Focus de Xenon lampen die ook orgineel uit een Focus komen. Zelfs met niveauregeling, die software is namelijk al ingebouwd. Is alleen 2 sensors inbouwen. Maar ik wou het zonder die wiswas, die pukkels voor op de bumper vind ik zo lelijk.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Ik kan momenteel alleen dit relevante artikel terugvinden...

http://www.bovagkrant.nl/index.asp?id=449

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is ook alleen terug te vinden dat alle auto's met Xenon aan die eisen moeten voldoen. Ook als het achteraf inbouw betreft. Echter, die informatie is "redelijk gedateerd" 15 juli 2005.

@Chevy: Doen ze dat bij invoeren van motoren dan anders dan bij auto's? Bij de auto staat er netjes op het kentekenbewijs vermeld: Datum eerste toelating in b.v. 1993 (het moment dat de wagen zijn eerste kenteken kreeg in bijvoorbeeld belgie), daarna staat vermeld per elke datum de wagen door de RDW gekeurd is voor het NL kenteken.

BMW 535D

• johoo
Soulfly schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:47:
Bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is ook alleen terug te vinden dat alle auto's met Xenon aan die eisen moeten voldoen. Ook als het achteraf inbouw betreft. Echter, die informatie is "redelijk gedateerd" 15 juli 2005.

@Chevy: Doen ze dat bij invoeren van motoren dan anders dan bij auto's? Bij de auto staat er netjes op het kentekenbewijs vermeld: Datum eerste toelating in b.v. 1993 (het moment dat de wagen zijn eerste kenteken kreeg in bijvoorbeeld belgie), daarna staat vermeld per elke datum de wagen door de RDW gekeurd is voor het NL kenteken.
Op mijn vanuit de USA geimporteerde motor staat ook keurig een datum vermeld. Op exact dezelfde manier zoals het nu op de Focus staat. Alleen hoeft de motor niet gekeurd te worden.

• paQ
  • Nu online

paQ

die hoogteregeling tja.
zover ik weet is het nog steeds geen keurpunt voor apk of die wel of niet werkt.. dus je kunt je afvragen hoe zwaar daar ooit aan getild zal worden.

volgens mij 'moeten' het hoge druk reinigers zijn.
niet zomaar sproeiers, of eventueel wissertjes.

en bij de ene auto zijn dat bulten en bij de ander motoraangedreven klepjes :7

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@johoo :

2x merk dealer , lijkt mij geen geluk?Aangezien deze normaal echt "zeikerds" zijn.
Overgens hebben ze wel aan de afregeling gezeten van de koplampen , koplampen waren omlaag gedraait(geen elek.verstelbaar hoogte)

Ik moet wel zeggen , dat ze met 6300k rondrijden...
Dus niet het iritante aftermarket Xenon(8000K) waar iedereen mee rond rijd.

6300k = maximale licht opbrengst...erboven is puur kleur.

Overgens stoor ik mezelf nooitzelden aan foute afstelling van xenon...niet meer als aan foute of kapotte lampen.
Xenon @ BMW X5, etc....dat is een hinderlijk iets.
Vaak hangen ze nog op je bumper ook...

[ Voor 3% gewijzigd door AcIDeR op 08-02-2006 23:07 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
RobertJ schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:35:
[...]

Welkom bij de RDW, ze zeggen tegen de automobilist compleet andere dingen dan ze tegen de APK controleur zeggen.

Voorbeeldje kentekenplaten met code 1 erop:
nieuw kenteken? dan ook nieuwe platen! per zus en zo moeten alle auto's voorzien zijn van de juiste duplicaatcode. Dit is dan de klantversie

Vervolgens staat in het APK boek:
Voor kentekens na zus en zo moeten de duplicaatcode op het kentekenbewijs en op de platen overeenkomen.

Wie heeft er dan gelijk? Je vraagt het bij RDW zelf, zeggen ze dat roze papiertje die de klant ook krijgt, je hangt de hoorn op, belt nog eens en je hoort het andere verhaal. Vraag je de steekproefcontroleur, die zegt ook zoals het in het boek staat... Waarom nou toch zo irritant inconsistent? Ach ja... regeltjesneuken, dat doen we hier graag in NL, en dan liefst dusdanig dat de normale mens het niet snapt.

• johoo
NIeuwe ontwikkelingen??? In Auto&Tuning heeft een artikel gestaan dat de termijn van 1 januari 2006 verschoven is naar 1 juli 2006. Het blijft dus een raadsel en niemand van de regelgevende instanties weet dus het goede antwoord.

Pagina: 1