Keuze tussen twee laptops

Pagina: 1
Acties:

• j2323
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-02 12:21
Voor een stage dien ik een laptop aan te schaffen. Ik twijfel nu tussen deze twee:

HP Pavilion ZE2345
Processor: AMD Turion 64 1600-MHz
Intern geheugen: 512 MB
Grafisch: ATI RADEON XPRESS 200M IGP
Harde schijf: 60 GB
Digitale kaartlezer (6-in-1)
Prijs: 759 euro

HP NX6125
Processor AMD Sempron 3000+ (1,6 GHz)
Intern geheugen: 512 MB
Grafisch: ATI RADEON XPRESS 200M IGP
Harde schijf: 60 GB
Wireless LAN 54 Mbps
Prijs: 749 euro

Waar het mij vooral om gaat is de vraag of er veel verschil is tussen een Turion en een Sempron op dezelfde kloksnelheid. Ik heb (oa op tweakers) al gelezen dat de Turion zuiniger is en dus de batterij langer mee zal gaan. Dit is echter voor de stage niet zo belangrijk. Wel belangrijk is het of de Turion computationeel sneller is dat de Sempron. Hier kon ik geen duidelijk antwoord op vinden, behalve dat de Turion “waarschijnlijk wel iets sneller is”. Het feit dat de Turion 64 bit is vind ik niet van belang, want de software die ik er op wil draaien zal toch 32 bit zijn.

Andere overweging is dat de HP NX6125 voor de zakelijke markt is bedoeld en dus over het algemeen ‘degelijker’ zou zijn?

Graag hoor ik wat men er hier van denkt.

[ Voor 3% gewijzigd door j2323 op 24-01-2006 17:43 ]

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:46
De Turion is de snelste van de twee omdat deze processor meer cachegeheugen tot zijn beschikking heeft. .Nog een voordeel van de laptop die deze procesor heeft lijkt mij het Wireless Lan dus als ik jouw was zou ik voor de NX6125 gaan.

Edit: beetje verkeert gelezen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door boaty op 24-01-2006 21:35 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

boaty schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:17:
De Turion is de snelste van de twee omdat deze processor meer cachegeheugen tot zijn beschikking heeft. Nog een voordeel van de laptop die deze procesor heeft lijkt mij het Wireless Lan. dus als ik jouw was zou ik voor de NX6125 gaan.
uhm in de ene zit de turion in de ander de W-lan :?
verder hoe snel/langzaam zijn die HD's?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-02 00:19
Ik zou zeggen denk bij jezelf heb ik die extra cache hard nodig? is het me 10 euro waard? Gebruik ik w-lan?

En aan de hand van die vragen zou ik het kiezen, ik moet zeggen w-lan is handig.. maar daar heb je ook usb sticks voor!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

doesburg schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:54:
Ik zou zeggen denk bij jezelf heb ik die extra cache hard nodig? is het me 10 euro waard? Gebruik ik w-lan?

En aan de hand van die vragen zou ik het kiezen, ik moet zeggen w-lan is handig.. maar daar heb je ook usb sticks voor!
oo dus jij slaat een internetpagina op je usb stick op en gaat hem dan offline op je lap bekijken?
en hoe doe je dat met chatten? :P

maar verder heb je helemaal gelijk

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
een losse wifi-stick bedoelt ie
maar een losse stick steekt wel uit

PSN: djmurcielago

• j2323
De laptop met de Turion heeft geen Wlan, de andere juist wel. Een stickje is idd snel gekocht, dat maakt mij niet zoveel uit. De snelheid van de hdd is in beide gevallen 4200rpm.

Waar ik vooral over twijfel is de vraag tot in hoeverre de Turion daadwerkelijk compuationeel krachtiger is (1mb cache versus 128kb(?) ) dan de Sempron en of een laptop die zakelijk bedoelt is een zekere ´degelijkheid´ met zich meebrengt die te prefereren is boven een laptop voor de consumentenmarkt.

Verwijderd

Waar ik werk verkopen we beide modellen en zelf heb ik voor de NX6125 gekozen. De behuizing is duidelijk steviger en ook heeft dit model (modelnummer EK120ES#ABH) een SXGA+ scherm (1400x1050) wat erg fijn werkt. Het verschil tussen de op consumenten gerichte Pavilions en de zakelijke Compaqs is echt merkbaar.

Verder werkt ook de ingebouwde wifi mogelijkheid erg goed en bij normaal gebruik kan je ongeveer 3 uur werken op een acculading.

Het feit dat de Turion een wat snellere processor is dan de Sempron vond ik in ieder geval niet opwegen tegen de bovenstaande voordelen.

• j2323
Ik heb uiteindelijk inderdaad voor de NX6125 gekozen en ben er tot nu toe erg tevreden mee. Het geheel voelt degelijk aan, het scherm is mooi en alles werkt naar behoren.

Verwijderd

@J2323: Ik heb dezelfde laptop besteld, de HP NX 6125 Sempron, krijg hem waarschijnlijk pas over een paar weken :( Hoe zijn je bevindingen tot nu toe? Gaat de accu lang mee? Zoals HP dat mee geeft, namelijk zo'n 3,5 uur. Vaak wordt er gezegd dat je van een Sempron +3000 niet veel moet verwachten, is dat zo? En de grafische kaart? Is het mogelijk om daar (met een lage resolutie) bijvoorbeeld BF2 te spelen? Zijn er nog opvallende dingen te melden? Ik ben gewoon erg benieuwd...
Pagina: 1